13v tyttäreni on raskaana!!
En kestä ajatusta, tyttö seurustellut 3kk pojan kanssa. ovat sitä mieltä, että haluavat pitää lapsen, olen ehdottomasti sitä vastaan! nyt tytär raivoaa, että muuttaa pois kotoa ja muuten pitää mykkä koulua.
Luulin, että heillä on vain pientä hempeilyä, mutta ei selvästikkään ole!
Olen shokissa, tunnen, että olen todella huono äiti kun päästin lapseni tuollaiseen tilanteeseen.
Olemme keskustelleen seksistä ja ehkäisystä. syyn sain tyttäreltäni, että ei ollut...
Kommentit (186)
Älä syyllistä itseäsi! Nyky-Suomessa lapset "aikuistuvat" nopeammin etkä voi vahtia nuoresi tekemisiä 24/7. Tyttäresi on varmasti fiksu ja ajatteleva ihminen ja jokainen voi elämässään tehdä virhearviointeja.
Koeta keskustella tyttäresi kanssa rakentavasti ja rauhallisesti ja kertoa hänelle konkreettisia asioita lapsiperheen arjesta pienen vauvan / lapsen kanssa. Jos et pysty ottamaan itse vastuuta lapsestasi JA hänen tulevasta vauvastaan (vauvan isäkin varmaan muuttaisi samaan asuntoon?), lapsesi paikka on ensikodissa, jonne hakeudutaan kunnan lastensuojelun sosiaalityöntekijän kautta. Myös biologiset isät voivat muuttaa ensikotiin. Kunta maksaa palvelun. Ensikotiin voi muuttaa jo raskausaikana, vaikka vielä pohtisi lapsen pitämistä / antamista adoptioon. Adoptioon antamisen harkinta-aika on 8 vko lapsen syntymästä.
13 -vuotiaalla saattaa hyvinkin olla ruusuiset kuvat äitinä olemisesta ja rattaiden työntelystä. Hänelle tulee antaa arvoa tulevana äitinä ja mielestäni vaatia samalla aikuismaista käytöstä ja ajatellua esimerkiksi pyytää selvittämään ja laskemaan kuukausittainen tulonsa vauvan kanssa ja menkää vaikka yhdessä katsomaan mitä vaipat, korvikkeet, vakuutukset, itkuhälyttimet, rattaat ym. ym. kaupassa maksavat (älkää menkö katsomaan vain vaatteita, ne ovat tyttäresi mielestä varmaan vain söpöjä). Hän ei varmastikaan käsitä, että joutuu laittamaan itsensä sivuun vauvan syntymän jälkeen ja pienillä tuloilla kaikki henk.koht menot tulee nipistää nollaan. Tykkääkö hän esim. käydä elokuvissa, shoppailla vaatteita, laittaako rakennekynsiä, käykö kampaajalla? Nuo asiat hänen tulee lähes unohtaa vauvan syntymän jälkeen. (En tarkoita, ettei äidin tulisi pitää isestään huolta..lukijat varmaan ymmärtävät mitä tarkoitan.)
Toivon, että lapsesi saa jatkaa elämäänsä ja nuoruuttaan vielä nuorena lapsena. Tulevan vauvan antaminen adoptioonkin kotimaassa olisi itsessään suuri lahja jollekkin pariskunnalle.
Voimia teille!
Jotenkin tytölle ja poikaystävälle pitäisi saada näytettyä, ettei kotileikki välttämättä olekaan niin kivaa oikean vauvan ollessa kuvioissa. Tytölle pitää antaa riittävästi tietoa eri vaihtoehdoista ja tukea häntä valinnassa ilman painostusta suuntaan tai toiseen.
sen tytön on nyt se abortti tehtävä pienempi paha se kuin, että kantaa lasta 9 kk, pilaa kroppansa ja antaa sitten sydäntäsärkyen lapsen pois.. Abortti niin kaikki hoituu suhteellisen kivuttomasti. Lapsia tehdään aikuisina, eikä lapsena. . .
niillä on niitä teinien kouluttamisnukkeja, jotka parkuvat ja niitä pitää hoitaa (teiniraskausprojekteja). Yhdessä Dr. Phil ohjelmassa yksi teini sitten päätti antaa lapsensa adoptioon. Toivottavasti kukaan 13- vuotias ei tee mun pojasta isää. Apua.
Mut ap, mä ole sitä mieltä että ei aborttia, vaan joko sinä sitoudut lapseen tai sitten adoptio. Noissa vaihtoehdoissa ei kuitenkaan ole mitään niin lopullista kuin abortissa.
13- vuotiasta tyttöä kiinnosta mikään vauvanhoito kun sille kertoo että mitä se oikeesti on. alkuvaiheessa eikös sen abortin voi tehdä nielasemalla pari pilleriä? jostain kaverilta pieni vauva 3 tunnix hoitoon yksin tytölle niin eiköhän ala ääni kellossa muuttua.omille lapsille teen kyllä selväksi ettei seksiä harrasteta ennenkuin on oikea kumppani ja ikää sekä järkeä huolehtia ehkäisystä..
Eihän tytöllä ole edes rikosoikeudellista vastuutakaan muutamaan vuoteen vielä!
Jos lapsi "muuttaisi pois" niin kuka maksaa laskut? Äiti? Kunta?
Vanhemmathan on vastuussa noin pienen lapsen elatuksesta ja rahoista..
Miten taas lapsi jaksaisi hoitaa vauvaa? Tajuaako vaarat revistelusta jne?
Entä jos hänen lapsi jatkaa lisääntymistä saman ikäsenä niin ap.sta tulee isomummu 13 vuoden kuluttua ja ap.n lapsesta mummu 23- vuotiaana. ;)
käynbeet teillä huostaanottamassa lapsen koska olet huono vanhempi. Sinunlaisesi kuuluisi linnaan.
Toivottavasti kukaan 13- vuotias ei tee mun pojasta isää. Apua.
Apua varmaan tarvitsetkin, jos noin ajattelet...
on 13-v ja tuntuu kyllä tooodella kaukaiselta asialta. Kuinka annatte tuon ikäisten seurustella?
Isän ikää ei ole tullut selville. Voi vain kysyä, että onko kyseessä ollut hyväksi käyttö vai hyväksi käyttö. Eli isukki taitaa olla jotain 20-v kundi ja käyttänyt törkeästi lastasi hyväksi. Suojele lasta ja teettäkää se abortti. Onnistunee pari pilleriä nielaisemalla?
Tytön on hyvä tutustua vauvan hoitoon ihan konkreetisti jos vain on mahdollista esim. jonkun lähipiirin vauvan myötä. On mietittävä talous ja vauvan sitovuus, ennenkaikkea herätettävä tytär ja asialla ollut isäkandidaatti myös pohtimaan kaikki puolet asiasta. Myös synnytykseen on syytä tutustua vaikka videon kautta.
Sekin vaihtoehto on pohdittava, että vauvansa on teidän hoteissa, eli että adoptoisitte lapsen perheeseen ihan lainkin mukaan, jolloin te olisitte vastuussa ja myös ns. "määräisitte" vauvan elämästä ja lapset eläisivät kuten sisarukset suhteessa toisiinsa. Eli jos tytär kuvittelee että saa vain "elävän nuken" ja te hoidatte ja hän määrää, niin tämä kuvitelma on syytä karistaa ,ei toimisi mitenkään päin.
Abortti ajoissa tehtynä tapahtunee lääkkeillä, ja erittäin ajoissa tehtynä ei alkio ole vielä kehittynyt kovinkaan ihmismäiseksi. Tähänkin liittyvät realiteetit on hyvä esittää, miltä näyttää minkäkin ikäinen alkio, mitä lääkkeillä keskeytys tarkoittaa käytännössä, mihin mennään, kauanko kestää jne.
Jos tehdään ihan kaavinta, niin sekin on selitettävät alusta loppuun kunnolla.
Myös pojan vanhempien kanssa on syytä neuvotella, lapsihan tässä hänkin kaiketi on, tämä raskaaksi saattaja.
Kun kaikki vaihtoehdot on loppuun asti kaivettu realiteetit esiin tuoden, ilman moralisointia, on varmaan paras että tyttö ja poika keskenään tekevät päätöksen.
Pelkkä eipäsjuupastelu ja moralisointi ei anna pohjaa järkevän ja pohditun tekemiseen kenellekään osapuolelle. On myös selvitettävä perinpohjien juuri se että vaihtoehtoja on, mutta se ei ole vaihtoehto että tytär saa nyt kotiinsa elävän nuken josta te loppukädessä kannatte vastuun ja jonka osalta hän saa leikkiä äitiä aina kun siltä sattuu tuntumaan.
13 on kyllä tosi nuori ikä saada lapsi, mutta periaatteessahan ei olisi ollenkaan hullumpi idea perustaa ensin perhe ja hankkia sitten kunnon koulutus siinä samalla kun pieniä lapsia kasvattaa. Opiskelupäivät ovat usein lyhyitä ja lapsi saa näin olla lyhyempiä päiviä hoidossa, eli etu lapselle ja muutenkin pikkulapsiperhevaiheessa ei ole tarvetta suuremmille rahamäärille, hyvin pienelläkin tulee sinänsä toimeen eikä lapsi siitä kärsi. Menoa ja juhlimista yms. ehtii sitten toteuttaa vähän vanhempana kun teininä tehty jälkikasvukin on jo itse teini-iässä.
niillä on niitä teinien kouluttamisnukkeja, jotka parkuvat ja niitä pitää hoitaa (teiniraskausprojekteja). Yhdessä Dr. Phil ohjelmassa yksi teini sitten päätti antaa lapsensa adoptioon. Toivottavasti kukaan 13- vuotias ei tee mun pojasta isää. Apua.
Jos 13v haluaa seksiä, eihän sitä pidä mikään! Sehän onnistuu vaikka koulusta tullessa, ethän voi sitä enää koko ajan vahtia. Seksiä ei harrasteta ainoastaan yöllä!
En minä voi äitiä ja isää tuosta syyttää!
Vauvaa en antaisi abortoida tai pois, hoitaisin sen vaikka itse, jos lapseni ei siihen kykenisi.
Älä pakota abottiin!
joten en voi pitää itseäni minään abortinvastustajana. Päinvastoin, sillä olenhan itsekin tehnyt abortin. Naisella (ja tytöllä) tulee olla absoluuttinen oikeus omaan vartaloonsa ja päätöksiin siihen!
Silti ihmetyttää kuinka moni mamma täällä sanoo suoraan että aborttiin vaan. Kyseessä on hyvänen aika ap:n oma syntymätön lapsenlapsi! Jos teille muille kävisi näin niin oman lapsenne lapsi. Lapsenlapsi. Syntymätön lapsi joka syntyessään omaisi luultavasti samanlaisia piirteitä kuin se oma lapsenne vauvana. Oikeastiko tuosta vaan voisitte antaa tälle lapselle tappotuomion tuosta vaan?
Itse jouduin ihan pohtimaan pitkään miten tällaisessa tapauksessa suhtautuisin asiaan. Olisin varmasti pohjattoman surullinen siihen että lapseni lapsuus päättyi noin yhtäkkiä sillä oli päätös mikä vaan niin siihen lapsuuteen ei vaan pääse enää takaisin mitä se oli ennen raskautta. Olisin myös pettynyt itseeni vanhempana. Olisin silti tukena lapselleni mitä tahansa hän päättäisi. Jos hän haluaisi tehdä abortin olisin hänen tukenaan ja varmistaisin että hän tietää mitä sen teko tarkoittaa ennen kuin hän sen tekee. Jos hän haluaisi pitää lapsen niin olisin myös hänen tukenaan ja varmistaisin että hän ymmärtää mitä lapsen saaminen tarkoittaa ajatellen vastuuta, vapaudesta luopumista jne vaikka kuinka isovanhemmat (=me) auttaisimme.
Mutta että olisin jakamassa heti tappotuomiota omalla lapsenlapselleni ottamatta huomioon mitä lapseni ajattelee??? EI IKINÄ!
Entä jos hänen lapsi jatkaa lisääntymistä saman ikäsenä niin ap.sta tulee isomummu 13 vuoden kuluttua ja ap.n lapsesta mummu 23- vuotiaana. ;)
13x2=23?
Jouduin aika pitkaan miettimaan miten itse suhtautuisin. Minulla ei ole tyttoja mutta varmaa on etta seka lapsen etta itseni elama ei enaa ennalleen palaisi tuon jalkeen, oli se paatos mika tahansa. Itse en voi kirkkain silmin todeta, etta tarjoutuisin lapseni vauvasta vastuuta ottamaan jos paattaa pitaa vauvan. Olen itse ollut aika vanha ainoan lapsen saadessani ja jos mietin sita minka ikainen olin silloin kun oma lapseni oli 13-vuotias (jos siis olisi ollut tytto) niin taytyypa sanoa etta ei minua olisi huvittanut yhtaan ryhtya vauvarumbaan enaa siina vaiheessa elamaa. Tosiaanko Suomessa vanhemmat voitaisiin velvoittaa elattamaan ja hoitamaan vauvakin, koska elatusvastuu omasta lapsesta on viela olemassa koska on alaikainen? Minun taytyy sanoa etta olisin aika mieluusti sanoutunut irti koko kuviosta, tukeni antanut toki mutta lapsi olisi saanut muuttaa omilleen ja myos parjata omillaan. Huonon vanhemmuuden merkki tamakin varmaan av-mammojen mielesta, mutta mielestani vanhemmallakin on oikeus paattaa, mihin kaikkeen lapsen "maaraysvalta" voi ulottua ja mihin kaikkeen vanhempana olisi uhrauduttava.
yhdellä paikkakunnalla ylä-asteikäiset kaverukset päätti porukalla tulla raskaaksi ja hankkia kaikille kaveruksille vauvat yhtäaikaa, nukkeleikit oli tainneet jäädä leikkimättä. Taisi olla neljä tai viisi teiniäitiä samalla luokka-asteella samaan aikaan.... en tosin tiedä moniko vei raskautensa loppuun, moneltako koulu jäi kesken jne.
että tästä ketjusta me kaikki opimme, että teiniraskauksilta voi välttyä uhrautumalla lastensa eteen, jättäytymällä kotiin ja välttelemällä päiväkotia kuin ruttoa. (Viis siitä, vaikka siinä samalla lapsesta kasvaisi äitinsä tavoin kapeakatseinen ja yksioikoinen ääliö jonka elämä pyörii oman navan ja elämässään erilaisia ratkaisuja tehneiden tuomitsemisen ympärillä.)
voi hitto. Miksi pitää ruveta panemaan tuossa iässä.
Synnyttäköön lapsen ja antakaa adoptioon.
Kyllä se hyvin menee. Seksi nyt vaan on semmoista, että siitä voi tulla raskaaksi, mutta onneksi 13v on jo melkein aikuinen, joten osaa huolehtia itsesätän ja vauvasta.
ei seiskaluokkalainen VOI saada lasta. Mieti nyt millainen elämä? Mä en usko, että tuo on totta.
aika hurja tilanne siellä päällä.
komppaan kyllä muita siitä, että ei sitä 13-vuotiasta pysty estämään, jos seksiä haluaa harrastella. siitä on ihan turha nyt alkaa itteään syyttelemään.
nyt sitten pitää vaan miettiä, miten jatko?
vaikea miettiä omalta kannalta (mun tyttö on vasta 8kk :D ) mutta varmaan jos lapsi pidettäisiin, niin tahtoisin, että molemmat asuvat vielä kotona. vaikka miten toistellaan, että "siperia opettaa" niin tässä on kuitenkin kyseessä lapset ja se vauva on ihan viaton syntymäänsä, ei sitä tarvii lähtee siperiaan opettamaan yhtään mitään.
ainutlaatuinen tilaisuus tulla lapsenlapsen yhdeksi tärkeimmäksi ihmiseksi ja samalla luoda ihan omanlainen luottamussuhde omaan lapseen.