13v tyttäreni on raskaana!!
En kestä ajatusta, tyttö seurustellut 3kk pojan kanssa. ovat sitä mieltä, että haluavat pitää lapsen, olen ehdottomasti sitä vastaan! nyt tytär raivoaa, että muuttaa pois kotoa ja muuten pitää mykkä koulua.
Luulin, että heillä on vain pientä hempeilyä, mutta ei selvästikkään ole!
Olen shokissa, tunnen, että olen todella huono äiti kun päästin lapseni tuollaiseen tilanteeseen.
Olemme keskustelleen seksistä ja ehkäisystä. syyn sain tyttäreltäni, että ei ollut...
Kommentit (186)
mutta totta, että tuonikäisiä synnyttäjiä on ihan oikeasti myös Suomessa.
ei seiskaluokkalainen VOI saada lasta. Mieti nyt millainen elämä? Mä en usko, että tuo on totta.
En tiedä mitä ajatella tai tehdä. Olen niin järkyttynyt, tyttäreni on vasta lapsi. Ei hän ymmärrä sitä vastuuta mikä tulee lapsen myötä, en voi antaa tyttäreni synnyttää tätä lasta...
Niin minusta tulisi mummo 35 vuotiaana.
=O
tyttäresi tulee vielä joskus ymmärtämään, että se oli ainoa oikea ratkaisu
ystäväni lapsi sai ensimmäisen lapsen juuri 14 vuotta täytettyään. Tyttö asuu lapsensa kanssa vanhempiensa luona ja vanhemmathan lasta hyvin pitkälle hoitavat.
13v tyttäreni on raskaana!! Mieheni on isä!!
Vaikka siellä Tuupovaarassa kukaan 13v ei ole tullut raskaaksi, niin muuallahan se on ihan mahdollista.
minun tyttäreni kuopus saisi lapsen 13v, olisin 51v.
Mutta toisaalta vanhin lapseni on 23v ja muut 20-kymppisä paitsi kuopus 6v. Enkä vieläkään ole mummu, kyllä harmittaa .
Paitsi suojelisin ja suojelenkin tuota kuopustani, etten anna seurustella ennen kuin rippikoulu on käyty.Elämää on tullut sen verran koettua ja kokemusta, lepsuili ei auta.
Mutta onnea 13-v, lapsi on lahja
Ihan mielenkiinnosta: saako noin vahnvasti alaikäinen päättää itse ja onko hän lapsensa huoltaja alaikäisenäkin?
En pidä aborteista yleensä, mutta ne ovat juuri tällaisia tilanteita varten. Tyttäresi ei ehkä uhmasta antaisi vanhempiensa hoitaa lasta ja pilaisi siten oman lapsuutensa ja opiskelunsa.
Oikeasti, jos tämä on totta niin alaikäinenhän tuo vasta on, ensinnäkin kuinka äitinä annat noin nuoren seurustella ja toisekseen nyt sitten vaan pakotat aborttiin, ja jos ei suostu niin laita muuttamaan omilleen äläkä itse rupea ottamaan tästä vauvasta vastuuta. Siperia opettaa siinä sitten lastasi, että olisi ehkä kannattanut kuunnella äitiä. Ja ehkä itsekin opit jotain (suo anteeksi mutta kyllä, minä pidän sinuakin syyllisenä, ja huonona äitinä kun et katso paremmin lapsesi perään). Todellinen kriisihän tuo tilanne on, ja monella tapaa pilaa teiltä kummaltakin loppuelämämme, oli ratkaisu sitten abortti tai lapsen saanti.
Minkä ikäinen isäehdokas on ja mitäs hänen perheensä tähän tilanteeseen sanoo?
J
Olen monesti miettinyt, olisiko ollut parempi vaihtoehto, jos olisin kuitenkin laittanut lapseni päiväkotiin, olisiko heistä tullut enemmän sosiaalisempia ja ovatko jääneet jostain paitsi? Mutta jos se jostain paitsi jääminen on sitä, että tullaan 13.v. raskaaksi tai 16.v isäksi tai että hengaillaan kavereiden kanssa ostarin nurkilla ja kytätään sitä, että kuka kehtaa pyytää jotain vanhempaa ihmistä ostamaan sen perjantai pullon..en kadu yhtään sitä, että olen 15.v. ollut kotiäitinä ja kasvattanut itse lapseni. Ollut läsnä.
Voi tsiisus. Kyllä on kuule paljon ihmisiä, joiden lapset ovat olleen päiväkodissa, mutta silti kasvatukseen on panostettu, lasta on rakastettu, oltu läsnä jne. Eikä lapsi tule raskaaksi 13-vuotiaana. Se, että lapsi on päiväkodissa hoidettu, ei tarkoita että hänestä tulee teiniäiti tai vanhemmat eivät välitä teininsä tekemisistä.
Itsekin olen päiväkodissa ollut ja minulla on erinomainen kasvatus, perhe ja sain lapseni 30-vuotiaana. Lisäksi äitini on koulutukseltaan tohtori. Aina on silti ollut aikaa lapsillekin ilman, että kenenkään on tarvinnut uhrautua ja marttyroida itseään.
Ja sitäkin kyllä (sori off topic) ilmettelen, miten uhrautuva kotiäiti luopuu lastensa takia KAIKISTA omista menoistaan, harrastuksistaan. Se vasta sairasta on.
Älä pakota! Siitä voi tulla tytöllesi elinikäinen trauma, josta kantaa kaunaa elämänsä loppuun asti. Kyllä niitä muitakin vaihtoehtoja on.
Oikeasti, jos tämä on totta niin alaikäinenhän tuo vasta on, ensinnäkin kuinka äitinä annat noin nuoren seurustella ja toisekseen nyt sitten vaan pakotat aborttiin, ja jos ei suostu niin laita muuttamaan omilleen äläkä itse rupea ottamaan tästä vauvasta vastuuta. Siperia opettaa siinä sitten lastasi, että olisi ehkä kannattanut kuunnella äitiä. Ja ehkä itsekin opit jotain (suo anteeksi mutta kyllä, minä pidän sinuakin syyllisenä, ja huonona äitinä kun et katso paremmin lapsesi perään). Todellinen kriisihän tuo tilanne on, ja monella tapaa pilaa teiltä kummaltakin loppuelämämme, oli ratkaisu sitten abortti tai lapsen saanti.
Ei ketään saa pakottaa aborttiin. Ja enkä kyllä pakottaisi 13-vuotiasta lasta myöskään asumaan omilleen vauvansa kanssa!! Johan tuo olisi poliisiasia.
Tyttö varmaan itsekin ihan paniikissa. Sanot hänelle että pitää vaan lapsen, ja asuu kotona ja sinä autat lapsen kasvatuksessa. He molemmathan tarvitsevat vielä huoltajan.
Tytön mieli saattaa kyllä muuttua vielä lapsen pitämisestä, kun sinä muutat kantaasi. Mutta älä jätä tyttöä yksin!
Jos vaan mahdollista vaikka tuttavapiiristä,"lainatkaa" vauvaa tyttäresi hoitoon vaikka vuorokaudeksi, tai näytä vähintään synnytysvideo. eiköhän siinä ruusuiset vauvakuvitelmat taivu aborttiin...
Muistaakseni laki sanoo, että lastakaan ei voi paottaa lastaan abortoimaan, joten omasta halusta sen pitää tulla.
Eihän vanhemmat aina kaikkeen pysty vaikuttamaan. On helppo luulla että nuoret tuossa iässä pitelevät vain viattomasti käsisitä kiinni siellä suljetussa huoneessaan..
Tsemppiä ap:lle! Kysele vaikka neuvolasta neuvoja..
Missään nimessä ei saa pakottaa aborttiin. Kyllä teiniäiditkin ovat ihan täyspäisiä lapsia kasvattaneet. Mikäli tytär aikoo lapsen lapsen pitää, minusta perheen velvollisuus on tukea nuoria vanhempia, vaikka se nyt kamalalta tuntuukin.
Ja niille joiden mielestä näin nuori ei saisi seurustella: miten itse estäisitte tämmöisen toiminnan? Kyllä ne nuoret keinot löytää jos haluavat seurustella.
voin yksin ja ainoastaan yksin kiittää siitä itseäni....sillä minä, äiti, olen uhrannut oman elämäni, omille lapsilleni...jotta he saisivat kasvaa turvallisesti ja että jos hätä tulee, niin se olen minä joka olen paikalla. Minun aikani jatkaa elämää, tulee vielä..kunhan kuopuskin hieman isommaksi kasvaa...ja mitä olen saanut tästä kaikesta? Tiedän missä lapseni milloinkin ovat, ei ole niitä raskauksia, ei pelkoja missä lapset ovat viikonloppuisin, minulle ei soitella poliisilaitokselta tai sos. virastosta, että pitäisi lapsi hakea kotiin...ei soiteta koulusta että on ongelmia...eikä meillä lapset tappele ja huorittele äitiään, meillä ei paiskota ovia, vaikka teini-iässä lapsiakin on. Miten ihmeessä te toiset voittekin sotkea lapsenne elämän ihan täysin?
Kyllä minäkin tiedän, missä lapseni aina ovat, eivät todellakaan pyöri ostareilla jne. mutta en silti ole uhrannut elämääni lapsien takia!
Mutta ap:n viestiin... Todella ikävä tilanne. Hyvä ystäväni on saanut lapsen 14-vuotiaana ja sen jälkeen hän on saanut 5 muuta lasta, kaikki lapset saman miehen kanssa ja ovat onnellinen perhe. Eli hyvinkin tässä voi käydä! Toki itse olen sitä mieltä, että 13-vuotias on aivan liian nuori äidiksi, mutta syyttely ym. kannattaa nyt unohtaa ja keskittyä tilanteen ratkaisuun. Tsemppiä!
toi on vittuilua...