Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettajalle yhteislahja, kuinka suuri panos per lapsi?

Vierailija
27.05.2011 |

Ehdotukset ovat olleet 5-10 euron väliltä ja nyt vaikuttaa, että 10 euroa tullaan hyväksymään. Tällä tavoin opettaja saa 21 oppilaan luokasta 210 euron lahjakortin. Minusta hieman kohtuutonta? Oletteko samaa mieltä? Opettaja ei ole mitenkään erityisen ansiotunut. Luokassa ei ole varsinaisia ongelmatapauksia ja opettaja on ollut kouluvuoden aikana paljon poissa.

Kommentit (112)

Vierailija
81/112 |
27.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kaikki vanhemmat tyytyväisiä.

Vierailija
82/112 |
27.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lahjakortin kauneushoitolaan ja on todellakin sen ansainnut. Ihana ihminen on ja lapsille rakas

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/112 |
27.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhteislahjaan. Kuka sen edes kerää? Joku lapsistako vai toinen opettaja? Vanhemmat tuskin tulevat koululle päivystämään ja rahaa hakemaan, eli miten näissä laittomissa (?) keräyksissä oikein toimitaan. Ja kun vielä opettaja on evästänyt lapsia, että kouluun ei tuoda rahaa, niin on siinä lapsilla kiemurtelemista, kun tekevät vastoin ohjeita.



Meillä lapset eivät lahji opettajaa, mutta osaavat kiittää kauniisti kouluvuodesta. Kyllä sen pitäisi riittää.

Vierailija
84/112 |
27.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta tuo kauneushoitolajuttu on mielestäni vähän kyseenalainen. Saattaisin kokea opettajana sen loukkaavana. Voihan sen tulkita myös niin että opettaja tarvitsee ihonpuhdistusta tai silotusta.

Vierailija
85/112 |
27.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhteislahjaan. Kuka sen edes kerää? Joku lapsistako vai toinen opettaja? Vanhemmat tuskin tulevat koululle päivystämään ja rahaa hakemaan, eli miten näissä laittomissa (?) keräyksissä oikein toimitaan. Ja kun vielä opettaja on evästänyt lapsia, että kouluun ei tuoda rahaa, niin on siinä lapsilla kiemurtelemista, kun tekevät vastoin ohjeita. Meillä lapset eivät lahji opettajaa, mutta osaavat kiittää kauniisti kouluvuodesta. Kyllä sen pitäisi riittää.

Vierailija
86/112 |
27.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai miten maakunnissa lahjotaan opettajia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
87/112 |
27.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta tuo kauneushoitolajuttu on mielestäni vähän kyseenalainen. Saattaisin kokea opettajana sen loukkaavana. Voihan sen tulkita myös niin että opettaja tarvitsee ihonpuhdistusta tai silotusta.

Vierailija
88/112 |
27.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja keväisin open pöytä pursuili lahjoja. Ja tämä siis Itä-Suomessa pienellä paikkakunnalla. Ala-asteella äiti lykkäsi mukaan kukkapaketin tai leipomuksiaan, yläasteella kerättiin ihan luokan kesken muutama markka jokaiselta ja ostettiin luokanvalvojalle kortti ja kukkakimppu. Ei ole siis mikään uusi tai kaupunkien ilmiö.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
89/112 |
27.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja keväisin open pöytä pursuili lahjoja. Ja tämä siis Itä-Suomessa pienellä paikkakunnalla. Ala-asteella äiti lykkäsi mukaan kukkapaketin tai leipomuksiaan, yläasteella kerättiin ihan luokan kesken muutama markka jokaiselta ja ostettiin luokanvalvojalle kortti ja kukkakimppu. Ei ole siis mikään uusi tai kaupunkien ilmiö.

Oliskohan tää sitten alunperin pienten paikkakuntien tapa, jossa opettaja on ollut tärkeä yhteisön jäsen ja opettajalla on todella ollut valtaa. Siis puhun nyt useamman vuosikymmenen perpektiivillä, joilloin tavat syntyvät vähitellen.

Vierailija
90/112 |
27.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi muutkin kirjoitusvirheet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
91/112 |
27.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikö teillä ole sukutarinoita epäreiluista opettajista, jotka esim. sortivat punikin kakaroita, kun joku täällä piti niin erikoisena ajatusta, että opettaja voisi olla jotain muuta kuin puolueeton.



Nyky-yhteiskunnassa opettajat ovat taas menettäneet arvostusta ja auktoriteettiasemaansa yhteiskunnassa, mutta silti sosiaaliluokat vaikuttavat käyttäytymiseemme ja olemiseemme. Oli sitten opettaja tai jonkun muun ammatinedustaja.

Vierailija
92/112 |
27.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Tuon opettajan mielipiteen asiaan



Puurran ison luokan kanssa täydestä sydämestäni. Teen hiljaista työtä, eivätkä vanhemmat aina näe tai ymmärrä, kuinka paljon näen vaivaa heidän lastensa eteen. Itse teen ns. hiljaista työtä. juttelen lasten kanssa, kehun heitä jne. En niinkään mielestele vanhempia!



Mielestäni vanhemmilta 3-10€ muistaminen ei ole liikaa, koska ITSE tekisin näin lasteni opettajille. Ihan samalla tavalla vien ystävillenikin tupaantuliaisia 5-15€ arvosta ja synttäreille 20-30€ lahjoja. Miksei opettajalle kaksi kertaa vuodessa esim konvehtirasiaa tai kukkaa?



Itse saan jouluisin 5-20€ lahjoja noin 90% lapsista. Arvostan tätä elettä, koska pidän tätä opettajan ARVOSTAMISENA, en lahjontana. Myönnän että hieman kummeksun vanhempia, jotka eivät muista opettajaa esim kortilla. Kaikilla luulisi korttiin olevan varaa? Mielestäni lahja kuuluu hyviin tapohin.



Itse olemme lapsettomuushoidoissa. Jos joskus lapsen saamme, tulemme kyllä "lahjomaan" lääkäriämme jollain kauniilla tavalla, esim kukkasin ja konvehdein.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
93/112 |
27.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni on ollut opettajana, hän sai kukkia, itse tehtyjä koristeita, jotka siis ovat vieläkin tallessa, joitakin koriste-esineitä jne. Ei mitään kalliita vaan selvästi vain kiitokseksi annettuja. Olen tottunut siihen, että myös päivähoitoon, tärkeisiin harrastuksiin, kuten soitonopettajalle tms. viedään kiitokseksi jotain. Jos ope ei saa mitään, niin minusta se on merkki, ettei vanhemmat ole olleet tyytyväisiä. Muistetaanhan sukulaisia, naapureitakin esim.jouluna. Opettaja on lapselle enemmän kuin työtään tekevä virkamies, ja opettajat yleensä välittävät tosissaan oppilaista ja tekevät myös enemmän kuin mitä olisi pakko. Ihmettelen, että joistakin tämä 2-5e tuntuu "pakkolahjomiselle", kyse on kiitoksesta kerran vuodessa, ei todellakaan mistään pyydetystä palkkiosta. Vai ovatko jotkut tosiaan jopa kateellisia opettajien näinkin mittavalle "työsuhde-edulle?" tai niin nuukia, etteivät kykene edes yhden korttitarvikkeiden hintaa (2e) maksamaan kyseenalaistamatta tätä tapaa korruptiona?

Vierailija
94/112 |
27.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka osaisi kertoa mistä perinne on saanut alkunsa? Onko perinne tullut Ruotsista vai Amerikasta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
95/112 |
27.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kyseenalaistetaan open lahja, kyseenalaistetaan moni muukin lahja

Vierailija
96/112 |
27.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmistä, jolla on jo ennestään sikahyväpalkka ja joka saa kunnalta korvauksen tekemästään työstä oppilaiden hyväksi? Vanhemmilla ei mitään velvollisuutta -ei moraalista eikä muutakaan- lahjoa kunnan palkollista.

Vierailija
97/112 |
27.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kyseenalaistetaan open lahja, kyseenalaistetaan moni muukin lahja

Eihän köyhän lapsilla ole perinteisesti ollut opettajalle lahjaa. Sehän on porvarillinen perinne.

Ylipäätään lahjojen anto on mennyt mielestäni överiksi ja tämähän kulttuuri tulee USA:sta ja sillä saadaan ihmiset kuluttamaan(tuhlaamaan) enemmän. Toisen arvostusta ei kai sitten nykyään voi muuten osoittaa kuin ostamalla jotain. Ja maapallo kiittää hukkuessaan paskaan.

Vierailija
98/112 |
27.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kyseenalaistetaan open lahja, kyseenalaistetaan moni muukin lahja


Ymmärrän lahjan, jos ope täyttää 50v tai menee naimisiin, mutta miksi lahjoa siksi, että koulu loppuu? Ei meillä viedä virastossa pomolle lahjaa kesäloman alkaessa.

Vierailija
99/112 |
27.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei! Tuon opettajan mielipiteen asiaan Puurran ison luokan kanssa täydestä sydämestäni. Teen hiljaista työtä, eivätkä vanhemmat aina näe tai ymmärrä, kuinka paljon näen vaivaa heidän lastensa eteen. Itse teen ns. hiljaista työtä. juttelen lasten kanssa, kehun heitä jne. En niinkään mielestele vanhempia! Mielestäni vanhemmilta 3-10€ muistaminen ei ole liikaa, koska ITSE tekisin näin lasteni opettajille. Ihan samalla tavalla vien ystävillenikin tupaantuliaisia 5-15€ arvosta ja synttäreille 20-30€ lahjoja. Miksei opettajalle kaksi kertaa vuodessa esim konvehtirasiaa tai kukkaa? Itse saan jouluisin 5-20€ lahjoja noin 90% lapsista. Arvostan tätä elettä, koska pidän tätä opettajan ARVOSTAMISENA, en lahjontana. Myönnän että hieman kummeksun vanhempia, jotka eivät muista opettajaa esim kortilla. Kaikilla luulisi korttiin olevan varaa? Mielestäni lahja kuuluu hyviin tapohin. Itse olemme lapsettomuushoidoissa. Jos joskus lapsen saamme, tulemme kyllä "lahjomaan" lääkäriämme jollain kauniilla tavalla, esim kukkasin ja konvehdein.


eli varmaan vastavuoroisesti hankit kanssasi puurtaneille lapsille 5-10e:n arvoisia lahjoja kiitokseksi yhteisestä kouluvuodesta. Kyse on siitä, että ARVOSTAT opplaitasi, ei lahjonnasta.

Vierailija
100/112 |
27.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

en näe mitään syytä osallistua yhteislahjoihin.



Uskon opettajan ilahtuvan poikani tekemistä lahjoista, vaikken oletakaan niitä ikuisesti säilytettävän saatika sitten esillä pidettävän. Ainakin jos itse olisin opettaja, niin juuri oppilaiden itse tekemät, tarkkaan mietityt piirustukset, ompelukset tai muut käsityöt liikuttaisivat minua paljon enemmän kuin vanhempien "rahalahjat". Totta kait muistan joka vuosi lasteni opettajia sanallisesti, samoin kuin lukuvuoden aikana.



Eri asia ehkä sitten kun lapset ovat siinä iässä, ettei opettaja ole heille minkään arvoinen. Silloin voisin kuvitella osallistuvani yhteiseen vanhempien lahjaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kahdeksan