Opettajalle yhteislahja, kuinka suuri panos per lapsi?
Ehdotukset ovat olleet 5-10 euron väliltä ja nyt vaikuttaa, että 10 euroa tullaan hyväksymään. Tällä tavoin opettaja saa 21 oppilaan luokasta 210 euron lahjakortin. Minusta hieman kohtuutonta? Oletteko samaa mieltä? Opettaja ei ole mitenkään erityisen ansiotunut. Luokassa ei ole varsinaisia ongelmatapauksia ja opettaja on ollut kouluvuoden aikana paljon poissa.
Kommentit (112)
ei anna leikkiä köyhän lasten kanssa? Emme ole köyhiä, ehkä paremminkin keskimääräistä parempi tuloisia, mutta alueellamme asuu pelkästään hyvin toimeentulevia tai todella rikkaita.
Oletko varma ettei tämä ajatus ole vain omassa päässäsi?
No valitettavasti en ole vainoharhainen. On ihan tyypillistä, ettei yläluokka halua seurustella rahvaan tai nousukkaiden kanssa. Luokkayhteiskunta ei ole vain minun päässäni.
ap
En odota enkä tarvitse lahjoja, mutta kyllä jokainen muistaminen (kortti, lahja, kukka) mieltä tietysti lämmittää. Mutta eivät lahjat nyt työntekooni, esim. arviontiin ja oppilaiden kohteluun, vaikuta. Tietenkään.
Ja äänestätkö keskustaa vai oletko muuten sinisilmäinen?
En ole sinisilmäinen enkä tyhmä. Ja olen arvostelukykyinen ja osaa analysoida omaa toimintaani ja ajatteluani. Ja olen ammattitaitoinen opettaja. Ja olen suomalainen enkä itä- tai eteläeurooppalainen ; )
Joten kutosen tason oppilas saa sen kutosen, vaikka olisikin tuonut minulle viisi Iittalan tuikkukippoa.
Ja en ikinä äänestäisi keskustaa ; )
t. ope siis
ei anna leikkiä köyhän lasten kanssa? Emme ole köyhiä, ehkä paremminkin keskimääräistä parempi tuloisia, mutta alueellamme asuu pelkästään hyvin toimeentulevia tai todella rikkaita.
Oletko varma ettei tämä ajatus ole vain omassa päässäsi?
No valitettavasti en ole vainoharhainen. On ihan tyypillistä, ettei yläluokka halua seurustella rahvaan tai nousukkaiden kanssa. Luokkayhteiskunta ei ole vain minun päässäni.
ap
Lapseni luokalla on oppilaita rikkaista perheistä köyhiin ja kyllä lapset ovat keskenään kavereita. Alueella missä me asutaan, on asukkaita rikkaista hyvätuloisiin. Enkä todellakaan ole kuullut/nähnyt ettei joku saisi kaveerata köyhemmän luokkakaverinsa kanssa!
Onneksi en asu samanlaisella asuinalueella kuin sinä, en kestäisi päivääkään jos aina pitäisi ensimmäiseksi lapsen kaverilta kysyä vanhempien tuloja.... vai miten te otatte näistä asioista selvää?
mutta ei se nyt yleensä mene niin. Opettajatkin ovat vain ihmisiä. Aikaisempina vuosikymmeninä tämä on ollut ihan normaali puheenaihe (opettaja ovat suosineet parempiosaisia), mutta nyt näköjään kielletään edes sen mahdollisuus. Keskustalaisuudella viittasin vaalirahakohuun.
Jos tämä asia on täysin tuntematon jollekin niin lukekaa nyt vaikka aluksi Järvisen ja Kolben "Luokkaretkellä hyvinvointiyhteiskunnassa"
En ymmärrä, että ensimmäisen luokan opettajalle kerätään lahjaa.
Sopivampi summa olisi tosiaan 1-2 euroa/lapsi.
Jos sama opettaja on ollut monta vuotta, viimeisenä vuotena sopiva summa olisi 5 euroa/lapsi.
Pitäisi myös huomioida, että perheissä on eri määrä lapsia ja käytössä olevat rahat voivat vaihdella.
ei todellakaan kohtuutonta, mun mielestä olisi voinut olla isompikin summa. Joku 2e on ihan naurettava.
Voidaan ostaa sille pienipalkkaiselle opettajalle vähän parempi lahja, eikä kukaan kehtaa väittää vastaan ettei leimaudu pikkumaiseksi. Sehän on rahvaan merkki jos rupeaa valittamaan tämmöisistä summista.
ap
Jos itse saisin 250 Euron lahjakortin, niin jo alkaisi ihan virkamiehenäkin pelottamaan, onko oikein ottaa sitä.
Eli pliis, älkää niin kalliita. Se on noloa. Tunne on sama kuin pitäisi tuparit ja keskituloinen naapuri toisi uuden television tuparilahjaksi.
t: opettaja
ei todellakaan kohtuutonta, mun mielestä olisi voinut olla isompikin summa. Joku 2e on ihan naurettava.
Voidaan ostaa sille pienipalkkaiselle opettajalle vähän parempi lahja, eikä kukaan kehtaa väittää vastaan ettei leimaudu pikkumaiseksi. Sehän on rahvaan merkki jos rupeaa valittamaan tämmöisistä summista.
ap
Voidaan ostaa sille pienipalkkaiselle opettajalle vähän parempi lahja, eikä kukaan kehtaa väittää vastaan ettei leimaudu pikkumaiseksi. Sehän on rahvaan merkki jos rupeaa valittamaan tämmöisistä summista. ap
No huh huh, etkö tosiaan ymmärrä että puhuin nyt muiden asenteesta, jota ei tietenkään ihan näin suoraan sanota ääneen, mutta taustalle ajatuksena. Olen myös itse ollut julkisen puolen pienipalkkaisissa töissä.
Voidaan ostaa sille pienipalkkaiselle opettajalle vähän parempi lahja, eikä kukaan kehtaa väittää vastaan ettei leimaudu pikkumaiseksi. Sehän on rahvaan merkki jos rupeaa valittamaan tämmöisistä summista. ap
No huh huh, etkö tosiaan ymmärrä että puhuin nyt muiden asenteesta, jota ei tietenkään ihan näin suoraan sanota ääneen, mutta taustalle ajatuksena. Olen myös itse ollut julkisen puolen pienipalkkaisissa töissä.
Voidaan ostaa sille pienipalkkaiselle opettajalle vähän parempi lahja, eikä kukaan kehtaa väittää vastaan ettei leimaudu pikkumaiseksi. Sehän on rahvaan merkki jos rupeaa valittamaan tämmöisistä summista. ap
No huh huh, etkö tosiaan ymmärrä että puhuin nyt muiden asenteesta, jota ei tietenkään ihan näin suoraan sanota ääneen, mutta taustalle ajatuksena. Olen myös itse ollut julkisen puolen pienipalkkaisissa töissä.
se maksais noin 20 e, kimppalahjassa 10-15 e per lapsi on sopiva.
verotettavaksi tuloksi tai lahjuksen vastaanottamiseksi ;) ap
Ette varmaankaan anna opettajalle kolmen vuoden aikana 4000 euroa? Ja muistathan, että myös lahjuksen tarjoaminen on laitonta, jos tuolle linjalle lähdet.
No ihan vitsinä heitin, en tosissani. Mutta onko tuo 4000 euroa muutenkin voimassa kuin pelkästään perheen jäsenten välillä? Luulisi, että joku rajoitus tuossa on, jos nyt pilkku ruvetaan nussimaan. Miten verottaja halutessaan (siis eihän näitä yleensä tutkita mutta) muuten tulkitsisi pimeitä pikkutuloja (esim.naapureille tehtyjä lastenhoitoa jne.)?
Ap
ilman mitään veroja, per perhe per työntekijä. Ja talkootyötä tietty vaikka kuinka paljon.
Sama perhe voi ostaa lastenhoitoa vaikka 20 eri tyypiltä, jokaiselta tonnilta, ilman mitään sivukulu- tai verovelvotteita.
t. ope
Lahjakortti on oikein mukava lahja saada, siis jos välttämättä haluatte lahja antaa, mutta kyllä se 50 € riittää! Ja yli 100 € lahjakorttia olisi no tosi noloa ja hämmentävää ottaa vastaan!
Meillä kerättiin 20 € per lapsi pari vuotta lapsia opettaneelle opettajalle ja lapsia on yli 20. Luokassa on monia vähemmän varakkaiden perheiden lapsia. Saako virkamies edes vastaanotttaa yli 400 € lahjakorttia?
Ajatteletteko hyvät ihmiset (vai hissukat) tosiaan että kehtaako viedä 10 euron arvoisen kukkapuskan? Mihin tämä maailma on oikein mennyt kun kaikkea pitää mitata rahassa? Hävetkää!
Jos olisin opettaja niin olisi aivan sama saanko joltain oppilaalta pelkästään itse tehdyn kortin vai työntääkö joku rikas perhe vaikka 100euron edestä rahaa tai kukkia. Jokainen tyylillään ja siihen mihin varaa. Pelkkä käden puristus tai halaus oppilaalta riittää myös.
Aivan naurettavaa myös ajatella toisinpäin että opettaja yrittää opettaa meidän pikku riiviöitä ja 200euron yhteinen lahjakortti olisi liian paljon kun jokainen laittaisi peräti 10euroa. Sitten ostellaan kalliimpia lahjoja kavereiden synttäreille tai mennään samalla alkoon ja pistetään 50euroa viiniin ja viinaan eikä tunnu missään.
Kyllä kannattaa peiliin katsoa jos rupes vituttaa tämä viesti!
Oletko varma ettei tämä ajatus ole vain omassa päässäsi?