Miten voi olla että luulosairas tuttuni saa julkisella hirveän liudan tutkimuksia
Erilaiset tähystykset, magneettikuvat, kuntoutukset. Hänellä on vaiva joka lähtöön mutta ei ikinä mitään löydöksiä.
Sitten toiset ei pääse kunnolla edes syöpäsairaina hoitoihin.
Kommentit (17)
Vierailija kirjoitti:
Jospa sinä vain luulet että hän on luulosairas.
No ehkä hän on sairas, mutta missään tutkimuksessa ei vaan koskaan löydy mitään vaikka itse väittää olevansa todella sairas.
Mielestäni tässä pitäisi olla joku tasapuolisuus.
Toiset on hirveitä valittajia ja saavat aina kaiken mitä tajuavat pyytää.
Sulla ei varmaan ole muuta elämää kun kytätä yhtä ihmistä ja keksiä sillä vaikka mitä peröttömiä sairauksia. Mitä jos hankkiset ns. normaalil ammatin ja jättäisit tuon vakoojan ammatin taaksesi?
Taas kerran: ihme kitinää, ap hoida vaan omat asiasi!
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestä pitäisi olla nuo TK-maksut niin että mitä vähempi käyttää sitä vähemmän maksaa. Nyt nämä HC käyttäjät maksavat kolmesta kerrasta vuodessa, vaikka juoksevat siellä viikottain. Ja kyllä onhan se vähän epäreilua ettei toiset saa edes aikaa ja toiset käy kaikki mahdolliset ja mahdottomat tutkimukset.
Hän on kohdannut lääkärin, joka tarttuu toimeen eikä vaan viittaa kintaalla, että ei potilas mistään mitään tiedä.
Avainsana on tuttu. Tutuille ei kaikkea kerrota.
Ajattelisin että lääkärit ja hoitajat yleensä osaavat katsoa potilasta ja päättää milloin on tarkempien tutkimusten aika. Välillä tulee vähän hataraa palvelua, pari kertaa joku "digihoitaja" on vain käskenyt pari viikkoa levitellä kortisonia tai hakea jotain korvanpuhdistusainetta apteekista. Molemmilla kerroilla lääkäri totesi antibioottikuurin olevan tarpeen.
Minä olen varmaan se luulotautinen kun on huono, kipeä olo ja mitään ei löydy. On tutkittu useampi autoimmuunisairaus (labrat, röntgen, magneetti) ja mitään ei tosiaan ole löytynyt. Olen itsekin sata kertaa epäillyt omia tuntemuksiani. Olisin paljon mieluummin työkykyinen ja terve, ei lääkärissä ja tutkimuksissa ravaaminen mitään herkkua ole. Pienissä tuloissa tuntuu tk-maksut, poliklinikkamaksut ja lääkekokeilut, eivät ne ole ilmaisia edes julkisella vaikka toki paljon edullisempia kuin yksityisellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestä pitäisi olla nuo TK-maksut niin että mitä vähempi käyttää sitä vähemmän maksaa. Nyt nämä HC käyttäjät maksavat kolmesta kerrasta vuodessa, vaikka juoksevat siellä viikottain. Ja kyllä onhan se vähän epäreilua ettei toiset saa edes aikaa ja toiset käy kaikki mahdolliset ja mahdottomat tutkimukset.
No eikä pitäisi. Tuohan menee ihan päin vastoin kaikkea tasa-arvoa mitä meillä on pitkään yritetty rakentaa. Esim. jos sairastut syöpään ja käyt usein sairaalassa hoidossa, maksat automaattisesti enemmän. Nytkö aletaan toisin sanoen epäämään köyhiltä ja vähävaraisilta syöpähoitoja?
Moni sairas käy toistuvasti lääkäreiden luona, joita potilaiden sairaudet ja oireet eivät voisi vähempää kiinnostaa. Parin vuoden Panadol- karusellin jälkeen potilaalta voikin löytyä syöpä tai muu vakava sairaus. Sellaista se on.
Kyllä on totta, että luulosairaat ja valittajat saavat enemmän tutkimuksia. Liki samanikäinen eläkeläiskaverini käy jatkuvasti terveyskeskuslääkärissä milloin mistäkin vaivasta. Otetaan kaikki mahdolliset verikokeet, sydänkäyrät, keuhkokuvat, rasitustestit, muut kuvaukset, kontrollikäynnit jne. Mitään sen ihmeempää ei yleensä löydy. Ja ei kun uutta taas kehiin.
Itse kun käyn vain tosi tarvittaessa ja harvoin en silloin saa yhtään mitään kuin perusveriokeet pyydettäessä. Vuosi sitten olin ihan kauheassa flunssassa (en tehnyt koronatestiä) ja kuumeessa, henki ei meinannut kulkea, rahisi ja kova yskä. Kysyin voisiko päästä keuhkokuvaukseen kun en ole ollut ennen ollut ja epäilen keuhkoissa olevan jotain häikkää, niin minulle miltei naurettiin. Ei, ehei niihin niin vai päästä, kuulemma. En kuulemma tarvitse edes lääkäriaikaa, puhelimessa riittää juttelu. Jota sain sitten itse erikseen vielä kysellä, oli kuulema jotenkin unohtunut laittaa pyyntö johonkin.
En usko että kukaan nauttii lääkärikäynneistä. Varsinkaan sillä tavalla että kävisi huvikseen. Minullakin on välillä aika paljon käyntejä mutta vihaan niitä.
Onko toi tuttusi se luulotautinen Martti.
Niin no, jos voi huonosti sille haluaa löytää syyn. Mäkin olin varmasti mielisairas jne kun etsin apua omiin sekä lapsen oireisiin ja vaadin tutkimuksia. Lopulta paljastui että meidän makkari oli homeessa. Jos en itse olisi toiminut ja vaatinut, oltaisiin vieläkin sairaita. Että se siitä...
Olisi mahtavaa, että terveyden vaalimisesta maksettaisiin. Teen päivittäin paljon sen eteen (aikaa ja rahaa) että pysyn terveenä ja lääkkeettömättömänä. Maksan lisäksi sairausvakuutusta ja hemmetisti veroja.
No terveyttä ei saa ostettua kaupasta, joten olen onnellinen ja energinen. Hyviä geenejä en perinyt, sen vuoksi pitääkin tehdä itse töitä. Sokerit ja kolesteroliarvo meinaa nousta, mutta toistaiseksi olen onnistunut pitämään viitearvoissa.
Muistan kun tk osaston laitoshuoltajan mielestä suurin osa vuodeosastolla olevista potilaista oli siellä turhien vaivojen vuoksi.
Jospa sinä vain luulet että hän on luulosairas.