Opettajalle yhteislahja, kuinka suuri panos per lapsi?
Ehdotukset ovat olleet 5-10 euron väliltä ja nyt vaikuttaa, että 10 euroa tullaan hyväksymään. Tällä tavoin opettaja saa 21 oppilaan luokasta 210 euron lahjakortin. Minusta hieman kohtuutonta? Oletteko samaa mieltä? Opettaja ei ole mitenkään erityisen ansiotunut. Luokassa ei ole varsinaisia ongelmatapauksia ja opettaja on ollut kouluvuoden aikana paljon poissa.
Kommentit (112)
tulo/varallisuuserot. Joidenkin on mahdotonta käsittää, että kaikilla ei ole ylimääräistä rahaa. Ja kyllä se konvehtirasiakin maksaa. Ehkä kuitenkin annan sen mielummin sille ylioppilaaksi valmistuneelle sukulaistytölle kuin opettajalle. Jos on useampi lapsi, tuntuisi hölmöltä ostaa lahja vain yhdelle opettajalle. Ja toisaalta 5 euroa sinne ja 5 euroa tänne tulee lopulta hyvinkin kalliiksi.
Oikeasti köyhä ihminen voi joutua säästämään esim. perheen kesäkenkiin, jotta ei tarvitse koko kesää kumisaappaissa kävellä. Silloin ei huvita jakaa vitosia ympäriinsä.
kuudennen luokan ope, joka on ollut monta vuotta saman luokan opettaja, mutta kun tässä on kyseessä ekan luokan ope. Mitenköhän paljon pitää sitten kuudennella maksaa?
ap
Ei kukaan voi pakottaa tiettyyn summaan. Annat viitosen ja sanot että tämä on minun mielestäni oikeampi summa.
ap
Halveksin koska näen sen lahjomisena. Opettaja joutuu kiusalliseen asemaan kun puolueettomuus on kyseenalainen.
pikkumaiseksi köyhäilyksi. Enkä todellakaan halua riskeerata lapseni kaverisuhteita.
ap
ollut 5e. Eli ope saa kaksi kertaa vuodessa vähintään 100e arvoisen lahjan. Kyllä joku meilläkin ehdotteli 10-15e, mutta niille sanottiin vaan että maksakaa vaikka miljoona, mutta jos lahjaan haluat osallistua niin tuo 5e. Minusta tosi kätevää, ei tarvitse kolmen lapsen kanssa pähkäillä mitä kenellekin veisi. Eikä siinä kukaan tiedä paljon kukakin on laittanut (paitsi luokan tilinhoitaja) kun maksetaan se vitonen luokan omalle tilille. Eikä korttiin tule kenenkään nimiä, yhteisesti vaan "3A-luokka".
ap
Halveksin koska näen sen lahjomisena. Opettaja joutuu kiusalliseen asemaan kun puolueettomuus on kyseenalainen.
Kyllä se on ihan vapaaehtoista. Jos halveksit sitä, niin sitten et osallistu. So simnple is that.
Miten muuten ajattelit tämän vaikuttava lapsesi kaverisuhteisiin?
ja lasta kohden 1-2 euroa on hyvä summa. Jos luokalla esim. 20 oppilasta ja jokainen toisi 1,50€ se olisi 30€ millä saisi esim. 20€ lahjakortin vaikka kirjakauppaan, kortin, sekä esim. yhden ison ruusun tai jonkun muun kukan. Ja tuo ei olisi opettajalle vaivaannuttavan iso lahja ottaa vastaan... Ja esim. tuolla 20€ lahjakortilla opettaja saa ostettua pari pokkaria tai yhden kirjan. Ja jos ei lue, niin kirjakaupoissa myydään myös kaikenlaista muuta lahjapapereista muistitikkuihin jne. eli varmaan jotain ostettavaa keksii. Uudet luottokortin näköiset lahjakortit siitä hyviä, että niillä voi ostella niin usein kun haluaa, vert. vanhan paperiset jolloin piti saada koko summa kerralla kasaan jne.
ei anna leikkiä köyhän lasten kanssa? Emme ole köyhiä, ehkä paremminkin keskimääräistä parempi tuloisia, mutta alueellamme asuu pelkästään hyvin toimeentulevia tai todella rikkaita.
Ope saa lahjakortin kultasepän liikekeseen.
Olis pakko ostaa jotain kallista ja "arvokasta", jota en tarvitse enkä halua. En ole siis kalliiden astioiden tai korujen käyttäjä enkä keräilijä. Mieluummin tavarataloon!
t. ope, joka usein onkin saanut 50-100 € lahjakortin Stockalle, mikä onkin ollut ilahduttava ja tarpeellinen lahja. Kiitos vaan! Toi 200€ kuullostaa kyllä vähä turhan paljolta. Itse ainakin hämmentyisin, jos saisin noin arvokkaan lahjan luokaltani.
olen kanssasi samaa mieltä. Kirja tai teatterilahjakortti olisi sivistyneempi. 210 euron lahjakortti ekaluokkalaisilta ja on jo mielestäni mautonta. Satanenkin olisi jo aika paljon.
ap
ap
Halveksin koska näen sen lahjomisena. Opettaja joutuu kiusalliseen asemaan kun puolueettomuus on kyseenalainen.
En odota enkä tarvitse lahjoja, mutta kyllä jokainen muistaminen (kortti, lahja, kukka) mieltä tietysti lämmittää. Mutta eivät lahjat nyt työntekooni, esim. arviontiin ja oppilaiden kohteluun, vaikuta. Tietenkään.
niin monet tuo vielä erikseen oman lisälahjan, kun 1-2 tuntuu ihan liian pieneltä summalta
verotettavaksi tuloksi tai lahjuksen vastaanottamiseksi ;)
ap
Munkin mielestä 10 kuulostaa aika isolta summalta ja varsinkin sen yhteislahjan summa 200 euroa. Eikö oikeasti tuntuisi nololta ottaa sellaista vastaan?
Kuulin jutun yhdestä koulusta, jossa oli ehdotettu jopa 50 euroa/lapsi. Täysin kohtuutonta.
Liikelahjamaailmassa kun tutkaillaan nyt business-etiikkaa, niin sadan euron lahja on jo hyvin iso. Ei saa asettaa toista vaikeaan asemaan.
Voi tietenkin ajatella, että kymppi/naama ei haittaa, mutta kun ne laittaa yhteen, niin se on kyllä ihan tajutonta.
Minusta sopiva summa olisi 1-5 euroa. Ja muuten vitosella saa ihan hyvän yksittäisen lahjankin, esim. neljä käsintehtyä suklaakonvehtia kauniissa rasiassa.
Ja siis me olemme hyvin toimeentuleva perhe.
mutta koska vanhempien mielestä itsetehty ei ole arvokasta, niin sitten pitää antaa se pakkolahja. Täysin vanhempien keksintöä!
Onneksi lapset saavat todistuksensa osaamisen perusteella eikä sen mukaan, millaisen lasipystin vie opelle.
[/quote]
En odota enkä tarvitse lahjoja, mutta kyllä jokainen muistaminen (kortti, lahja, kukka) mieltä tietysti lämmittää. Mutta eivät lahjat nyt työntekooni, esim. arviontiin ja oppilaiden kohteluun, vaikuta. Tietenkään.
[/quote]
Ja äänestätkö keskustaa vai oletko muuten sinisilmäinen?
ja kaksi luokkaa ja kaksi assaria lahjottavana.
Molemmat opet lopettavat, joten siksi hieman korkeampi summa. Lapsia yhteensä noin 40. Kaikki ei kuitenkaan osallistu.
Lahjakortti ostetaan.
nimi viestiksi jotta ei jää epäselväksi kuka on maksanut ja kuka ei.
2 euroa on mielestäni yläraja per oppilas. Reilun 200 euron lahjakortti!! Minä pyörtyisin järkytyksestä! Joku järki tuohonkin touhuun. t. luokanopettaja