Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko tämä reilua: KULUJEN jakaminen?

Vierailija
04.06.2008 |

Tilanne lyhyesti tämä:

- miehen tulot noin 3000 euroa kuukaudessa, josta lyhentää lainaa 900 euroa

- miehellä omaisuutta 100 000 euron edestä, siis metsiä ja peltoja, mutta asumme vuokralka

- minulla tulot 600 euroa kuukaudessa, olen raskaana ja olemme avoliitossa

- jaamme KAIKKI kulut puoliksi, eli siis vuokran, veden, sähkön, ruuat (vaikka mies syö enemmän ja minä teen AINA ruuan ja siivoan AINA)

- minulla ei ole varaa muuhun kuin maksaa pakolliset menot, eli siis puolet ruuasta, muista kuluista ja vuokrasta

- nyt olen itku kurkussa, koska mulla ei ole varaa ostaa äitiysvaatteita ja mitkään vanhat vaatteet ei mene päälle

Olenko idiootti kun valitan vai olisiko joku muu ratkaisu reilumpi?

Kommentit (425)

Vierailija
61/425 |
06.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraavassa täsmällinen lainaus äitiys- ja vanhempainpäivärahapäätöksestä:

"Ennakonpidätys

Etuudesta toimitetaan ennakonpidätys Teille palkkaa varten annetun henkilökohtaisen pidätysprosentin mukaisesti korotettuna kahdella prosenttiyksiköllä. Ennakonpidätys on kuitenkin vähintään 20 prosenttia."

Sen mukaan maksoin ensimmäisessä äitiys- ja vanhempainvapaalla, eikä siitä kyllä hirveitä palautuksia tullut...

Veroprosentin saa määritellä ihan itse. Tietysti ei kannata vetää överiksi puolin eikä toisin ettei jos haluaa mätkyt välttää, mutta itse sen saa päättää.

Vierailija
62/425 |
06.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen nyt toista kertaa äitiyslomalla, välissä olin hoitovapaalla ja nykyinen äitiyspäivärahani on sama kuin edellisellä kerralla.

Tässä muutaman viime vuoden aikana on palkat nousseet hurjasti. Omalla naisvaltaisella alallani saisin nettona noin 500e/ kk enemmän verrattuna äitiyspäivärahaani. Bruttokuukausituloissa on melkein 1000€ ero!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/425 |
06.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen siis kotona ja meillä on kaksi lasta. Maksamme miehen kanssa laskut aina ihan puoliksi. Olen ollut kotona nyt 3 v ja tällä hetkellä tilanne on se et minulla on velkaa miehelleni 4000eur jonka joudun maksamaan heti kun menen töihin. Yritän elää aivan ilman rahaa, ei harrastuksia, en kahvilla käyntejä, vaatteita yms. Meillä syödään jopa eri ruokaa. Lapset ja mies syö lihaa ja parempaa ruokaa minä syön siiten perunota tai puuroa koska minulla ei ole varaa maksaa puolta kauppalaskustamme

Vierailija
64/425 |
06.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen siis kotona ja meillä on kaksi lasta. Maksamme miehen kanssa laskut aina ihan puoliksi. Olen ollut kotona nyt 3 v ja tällä hetkellä tilanne on se et minulla on velkaa miehelleni 4000eur jonka joudun maksamaan heti kun menen töihin. Yritän elää aivan ilman rahaa, ei harrastuksia, en kahvilla käyntejä, vaatteita yms. Meillä syödään jopa eri ruokaa. Lapset ja mies syö lihaa ja parempaa ruokaa minä syön siiten perunota tai puuroa koska minulla ei ole varaa maksaa puolta kauppalaskustamme

Vierailija
65/425 |
06.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tää on todellisuutta, oletko ihan tyhmä?

Vierailija
66/425 |
06.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka näkee vain sen minkä tahtoo nähdä.

Meillä on ihan sama kenen rahoja käytetään. Ja me tienataan miehen kanssa ihan yhtä paljon. Pitkään tosin oli niin, että minä olin töissä, ja mies vaan opiskei ja teki pikkasen töitä opiskelujen ohessa. Silloinkin rahat oli yhteiset.

Minä teen töitä myös hoitovapaalla ja äitiyslomallakin. Siinäkin taidan olla kummallinen. Ja nekin rahat on yhteisiä.

T: kolmen äiti

"Meillä ei lasketa kenen rahoja käytetään" ja kun lukee muutaman lauseen eteenpäin selviää että "minun tulot on 300 euroa ja miehen 3000". Juuh, ei tietenkään tuossa vaiheessa nainen halua että laskettaisiin kenen rahoja käytetään!

Melko kuvaavaa myös tuon yhden kotiäidit asenne, että jos hän saisi vain 600 euroa kuussa niin ne menisivät kaikki hänen omaan käyttöönsä ja mies maksaisi elämisen. Vaikka en ole mikään köyhimys itsekään niin tuntuu uskomattomalta että joillekin 600 euroa on jotain karkkirahaa jolla ei ole mitään merkitystä perheen kassassa.

Onko huonotuloisuus peruste vapautua taloudellisesta vastuusta? Että kun minä nyt tienaan niin huonosti niin saan pitää kaikki vähät rahani itselläni? Eiö tuossa tapauksessa kaikkien kannattaisi lakata pyrkimästä parempaan palkkaan niin saisi enemmän rahaa itselleen ja joku toinen elättäisi perheen?

Vierailija
67/425 |
06.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ei voi olla totta! Tai sitten teillä on ihan sairasta meininkiä! MIten ihmeessä voi suostua tälläiseen???!!!

Vierailija
68/425 |
06.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuo nyt menee jo överiksi! Siis tuo että ihan omat sapuskat? Toivottavasti tuo on provo etkä ole tosissasi. Kyllä tuollaiset menot ovat yhteisiä eikä toisen elintaso saa perusasioissa olla korkeampi tai matalampi kuin toisen. Mutta missä on se raja? Eli tässä taas että yhteiset kuuluvat molemmille jollakin tasapuolisella jaolla tehtynä mutta sitten se rajanveto että kuka saa päättää että kuka harrastaa ja mitä harrastaa. Mutta jos jako on oikeudenmukainen niin molemmat saavat omillaan harrastaa mahdollisuuksiensa mukaan. Ongelmana tietysti herra100 tapaiset joissa toisen rahoista ei joko riitä mitään yhteiseen kassaan tai ei ole halua tinkiä omistaan yhtään että sitä riittäisi yhteiseen kassaan. Tai käyttää rahaa holtittomasti ilman että toinen voi sille mitään. Jolloin toinen kustantaa kaiken eikä itselle välttämättä jääkään mitään.

Vierailija
69/425 |
06.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen mielestä jos hän maksaisi enemmän olisin ns. maksullinen. Viime kuussa mieheni juuri sanoi et jos en pian menen töihin täytyy mun ottaa pikalainaa et voin maksaa velkani takaisin koska hän tarvitsee rahaa uutta autoa varten. Mieheni mm matkustelee kavereidensa kanssa, yhdessä emme käy missään koska minulla ei ole varaa maksaa omaa ja puolta lasten matkasta. Olen jo niin tottunut ja mikäs minä tälle voin?

Vierailija
70/425 |
06.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköä miehesi maksa sinulle mitään lasten- ja kodinhoidosta? Jos ei, niin miksei? Vaadi selitys! Jos sinä et noita hommia tekisi hän joutuisi tekemään ne itse (ja jäämään pois töistä) tai palkkaamaan jonkun ulkopuolisen tekemään ne.

Miehen mielestä jos hän maksaisi enemmän olisin ns. maksullinen. Viime kuussa mieheni juuri sanoi et jos en pian menen töihin täytyy mun ottaa pikalainaa et voin maksaa velkani takaisin koska hän tarvitsee rahaa uutta autoa varten. Mieheni mm matkustelee kavereidensa kanssa, yhdessä emme käy missään koska minulla ei ole varaa maksaa omaa ja puolta lasten matkasta. Olen jo niin tottunut ja mikäs minä tälle voin?

Vierailija
71/425 |
06.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

alistaa ja nöyryyttää sua.

Vierailija
72/425 |
06.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni ei ole yhtään sairasta olettaa että tuosta 600€ jäisi vaikka 100€ kuussa äidin omaan käyttöön, olisihan se huikeat 25€ per viikko. Loput 500€ voisi laittaa yhteisiin menoihin. Ja se että on kotona äitiyslomalla ja kotihoidontuella, ei ole sitä on "on lakannut pyrkimästä parempaan palkkaan". Vaan siinä yksinkertaisesti hoidetaan lapsia jotka YHDESSÄ miehen kanssa ollaan päätetty hankkia. Pitää lasten tulon jollakin tavalla myös miehen kukkarossa näkyä säästöön ja huvituksiin jäävän rahan vähentymisenä.

Melko kuvaavaa myös tuon yhden kotiäidit asenne, että jos hän saisi vain 600 euroa kuussa niin ne menisivät kaikki hänen omaan käyttöönsä ja mies maksaisi elämisen. Vaikka en ole mikään köyhimys itsekään niin tuntuu uskomattomalta että joillekin 600 euroa on jotain karkkirahaa jolla ei ole mitään merkitystä perheen kassassa.

Onko huonotuloisuus peruste vapautua taloudellisesta vastuusta? Että kun minä nyt tienaan niin huonosti niin saan pitää kaikki vähät rahani itselläni? Eiö tuossa tapauksessa kaikkien kannattaisi lakata pyrkimästä parempaan palkkaan niin saisi enemmän rahaa itselleen ja joku toinen elättäisi perheen?

Vierailija
73/425 |
06.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et eroa?

Yksinhuoltajan pärjäisit taatusti paremmin.

Miehesi taitaa olla mieleltään sairas, ja pahasti.

Vierailija
74/425 |
06.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vain haluat. Yksi vaihtoehto on että otat miehen pöydän ääreen ja sanot, SAATANA JOS SITÄ KUNNON RUOKAA EI TIPU MINULLEKIN JA NOITA VELKOJA UNOHDETA, TÄMÄ AKKA JA LAPSET MIETTII VÄHÄN ERI SUUNTAAN ELÄMÄLLEEN.

Vierailija
75/425 |
06.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et eroa?

Yksinhuoltajan pärjäisit taatusti paremmin.

Miehesi taitaa olla mieleltään sairas, ja pahasti.

Vierailija
76/425 |
06.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela perii sen korotetun prosentin JOS ET ITSE SINNE ILMOITA TULOJASI. Ts. tilaa verotoimistosta omaa verokorttia etuutta varten.

ja mitä tuohon rahajuttuun tulee niin ennen meillä oli omat tilit ja kumpikin makseli, mitä makseli ja kumpikin oli pa aina. Ja joka kerta kun laskettiin tulot ja menot yhteen niin kummankaan ei olis pitänyt olla pa. No nyt on sit yhteinen tili. kummallakin on edelleen omat, joihin palkat tulee mut sieltä siirretään yhteiselle tilille ja sieltä maksetaan laskut, ruoat ym. kaikki. ja tämä on nyt ainakin toiminut koska rahat tulevat pitkin kuukautta molemmille niin oikeestaan aina on rahaa käytettävissä.

Ja mitä ap:n tilanteeseen tulee niin, toivottavasti saatte asiat järjestymään.. Tuo ei nimittäin kuulosta kovin kivalta touhulta...

Vierailija
77/425 |
06.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole teidän lapsianne halunnut, mutta äläpä käy yleistämään. Meillä mies haluaisi enemmän lapsia kuin minä, ja hoitaakin niitä varsin kiitettävästi. kohta hän jää pariksi kuukaudeksi vanhempainvapaalle, hoitovapaalla lapset hoidetaan puoliksi.

Meilläkään mies ei siis ole joutunut elättäjän asemaan, mutta ottaisi sen kyllä mielellään. Itse taas haluan käydä töissä, pidän työstäni.

Vierailija
78/425 |
06.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

On monenlaisia. Kullekin parille pitää vain löytää itselle sopiva. Itsellä kokemusta useasta parisuhteesta ja voin sanoa että jos ajatusmaailma ja rahankäyttötavat ovat yhtenevät niin yleensä yhteisten rahojen kanssa ei tule ongelmia. Mutta jos vaikka mies ostaa rätkäyttää ilman mitään keskusteluja moottoripyörän (nimimerkillä kokemusta on...) joka on aika kallis harrastus niin kyllä siinä sidotaan toisen osapuolen rahankäyttömahdollisuudet aika hyvin kun pakolliset on kuitenkin maksettava. Oliko se herra100 kun vastaavasti vaimo laittoi rahaa ihan kiitettävällä tahdilla menemään? Mutta tällöin on ongelmia. Yhteiset rahat toimivat jos. Mutta kyllä raha silloin kun sitä on niukasti ja parin toinen osapuoli ei hallitse rahankäyttöään niin ongelmia tulee ihan varmasti ja riitoja myöskin.

Vierailija
79/425 |
06.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on mielenkiintoinen?

Vierailija
80/425 |
06.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta jos vaikka mies ostaa rätkäyttää ilman mitään keskusteluja moottoripyörän (nimimerkillä kokemusta on...) joka on aika kallis harrastus niin kyllä siinä sidotaan toisen osapuolen rahankäyttömahdollisuudet aika hyvin kun pakolliset on kuitenkin maksettava.

Tuo on yksi merkittävimmistä syistä miksi meillä on omat rahat: voin tosiaan ostaa rätkäyttää moottoripyörän (ja niin tehnytkin) täysin omalla vastuulla: kun minulla on siihen varaa. Tämä ei hetkauta vaimon tiliä suuntaan tai toiseen. Sama juttu toisinpäin, minun ei tarvitse esim. tinkiä ruoasta koska hän tykkää kalliista kengistä. Moni kaverini on tästä kateellinen, sillä he joutuvat kysymään vaimolta luvan oman palkkansa käyttöön, esim. juuri moottoripyörän ostoon ja sekös korpeaa, kun itse on ne rahat niska limassa tienannut eikä sitten saa mitään kivaa sillä ostaa.

Olen suositellut systeemiä lämpimästi kaikille ja monella onkin haaveissa siirtyä samaan järjestelyyn. Eri juttu sitten, suostuuko vaimokullat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan yksi