Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kaino toive: älkää räyhätkö vieraille lapsille.

Vierailija
03.04.2011 |

Tapahtui Salossa lauantaina... oltiin koko perhe uimahallissa. Lapset ovat 9- ja 11-vuotiaita.



Nuorempi jonotti liukumäkeen ja meni vahingossa yhden äitin+lapsen edelle jonossa. Äiti läksytti pojan ja veti käsivarresta nostamalla pois liukumäestä. Itse olin altaassa alapuolella, enkä siten voinut puuttua tilanteeseen.



No juu, minustakin lapsille saa NÄTISTI sanoa, jos he möhlivät. Sillä tavallahan sitä opitaan asioita.



Mutta kun tämä meidänkin vesseli on autistinen ja varmasti ei etuile ketään tahallaan, niin olisi mukavaa, jos sen sanomisen tosiaan sanoisi nätisti. Eikä alkaisi riuhtoa.



Nyt lapsi meni aivan lukkoon, itkeskeli pitkään ja oli allapäin lopun päivää.



Lapset harvemmin ovat tuhmia tai röyhkeitä, vaan möhlivät epähuomiossa. Jos vieras aikuinen alkaa läksyttää, se on aika kova paikka. Toki jos siinä olisi ollut isompi remmi isoja lapsia häiriköimässä ja mahdollisesti kiusaamassa pienempiään, tiukka puuttuminen varmasti olisikin paikallaan.



Muttei yksin liikkeellä oleva, hajamielisyyttään jonossa eteen pukkaava lapsi...



Kommentit (240)

Vierailija
161/240 |
03.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi tulla jopa poliisiasia, jos alkaa kädestä riuhtomaan jotakuta vierasta lasta. Tottakai saa sanoa lapselle, jos lapsi teki väärin, mutta sekin pitää tehdä asiallisesti.

Vierailija
162/240 |
03.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"nyt oli kuulemma sanonut kovaan ääneen, että "EI SAA ETUILLA" ja nostanut jo liukumäessä istuvan lapsen kädestä nostamalla pois"



Aika vikkelä hajamielinen lapsesi on ollut kun hän oli kerinnyt ohittamalla liukumäkeen istumaan toisen eteen eli välttämättä tilanne ei ole ihan edennyt kuvaamallasi tavalla. Ja jos lapsesi otsassa ei lue "autistinen" niin ei kanssaihmiset sitä tiedä. Minä ainakin suhtaudun kaikkiin lapsiin kuin ne olisi normaalijärjellä ja käsityskyvyllä varustettuja, en sillä varauksella että mikähän erikoispiirre tossakin mukulassa on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/240 |
03.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tässä nyt sitä autistisuutta korostetaan? Mistä sen vieraan ihmisen olisi pitänyt tietää että lapsi on autisti? Eiöhän oletus ole se, että lapsi on normaali ja ymmärtää puhetta. Käsiksi käyminen ei tietenkään ole koskaan sallittua.


kai tässä mitääna autistisuutta korosteta vaan sitä, että koko juttu on niin mitätön, että ihan turha VIERAAN aikuisen siihen tuolla lailla puuttua. Ja lisäksi VIERAAN pitäisi aina miettiä, että joku voi myös olla esim. autisti, joka reagoi erilailla tapahtumiin, ennen kuin käy "ojentamaan".

Vierailija
164/240 |
03.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikkei olisi syytäkään. Ei 5-vuotiaalta voi odottaa samaa hissuttelua kuin 1-vuotiaalta juuri kävelemään oppineelta. Tavat pitää olla eikä ketään saa haukkua eikä kiusata. Mutta kun joidenkin mammojen mielestä Mitään ei saisi tehdä. Huh huh.

Ymmärrän sinua ap. Ketään ei saisi repiä käsistä.

Vierailija
165/240 |
03.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

täällä on kenenkään sanoa miksi isompi veli ei katsonut perään tai miksi äiti ei katsonut perään. KENELLÄKÄÄN ei ole oikeutta koskea toisen lapseen, jos mun lasta joku rupeais repimään ni jumalauta sais kuulla kunniansa. Toki poika teki väärin etuillessaan, mutta eihän aikuisetkaan osaa jonottaa?? Kaupassa, mäkkärissä tms. sen näkee melkein päivittäin kun urpot aikuiset etuilee, ei niihinkään kukaan käsiksi käY! Ehkä tuloksellisempaa olisi ollut huikata pojalle että hei, me olimme jonossa ensin, meneppä jonon hännille! ja tuosta perään katsomisesta sen verran että pakkohan niihin lapsiin on joskus alkaa luottaa ja nimenomaaan antaa itsekseen liikkua

Vierailija
166/240 |
03.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lempannut pojan ulos.

Tuon ikäinen poika saa jo pahaa jälkeä aikaiseksi kun laskee pienemmän päälle.



Onneksi jossain vaiheessa ls puuttuu näiden tumpeloiden vanhempien kasvatukseen. Raja tulee näillekin lapsille joskus vastaan. Voi olla vanhemmille järkytys kun poliisi saakin käydä kiinni kun kukaan ei ole ennen saanut kieltää heidän pilttiään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
167/240 |
03.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ap kertoi myös, että oli alhaalla juuri lasta vastassa.

autistipoikasi on voinut ryysiä niin, että olisi laskenut edellisen lapsen niskaan. Perässä oleva äiti on voinut tarttua siksi kiinni, ettei tule isoa vahinkoa kun iso poika laskee pienemmän päälle. Tätä asiaa tuskin autistipoikasi tai isoveli on kertonut sinulle.

Vierailija
168/240 |
03.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos kyseinen nainen oli myös "erityislapsi", joka on jo kasvanut aikuiseksi, muttei hallitse muiden tapaan sosiaalista normistoa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
169/240 |
03.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. addun äiti/ akateeminen

Vierailija
170/240 |
03.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

josta olisi tultu vesitykeillä häätämään tuo autistirikollinen pihalle koko paikasta. Lapsi olisi pitänyt huostaanottaa, isosisko laittaa laitokseen ja äiti vankilaan ja niille muille lapsille olisi pitänyt antaa tikkarit ja niitten äideille miljoona euroa. Vähän hei oikeutta maailmaan.

lempannut pojan ulos. Tuon ikäinen poika saa jo pahaa jälkeä aikaiseksi kun laskee pienemmän päälle. Onneksi jossain vaiheessa ls puuttuu näiden tumpeloiden vanhempien kasvatukseen. Raja tulee näillekin lapsille joskus vastaan. Voi olla vanhemmille järkytys kun poliisi saakin käydä kiinni kun kukaan ei ole ennen saanut kieltää heidän pilttiään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
171/240 |
03.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieraankin lapseen saa koskea ja kuuluukin koskea, jos jotain vaarallista on tapahtumassa tai lapsi vaikka tuhoaa omaisuutta tms. muttei tietenkään saa käydä käsiksi väkivaltaisesti, riuhtoa tai huutaa raivona... eli jos tämä vieras nainen olisi vain pitänyt lasta kiinni sen aikaa ettei hän laske edellisen päälle, olisi asia ollut mielstäni ok, mutta tässä tapauksessa lasta on varmaan kohdeltu ikävästi, jos episodi on vaikuttanut koko loppupäivään...

voin kuvitella että ihan normaali lapsikin voi etuilla jonossa, epähuomiossa, kun on innoissaan tilanteesta. ei tulis mieleenkään riuhtoa toisen lasta, mutta kiinni voisinnpitää jos olis tarvetta, vaarallinen tilanne tms.

Vierailija
172/240 |
03.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ps autistilapsen äiti

- kirjoita leijonaemot tai perheklubi-net palstalle

- saat aitoa empatiaa sieltä



t. addun äiti

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
173/240 |
03.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun eivät ole tottuneet kieltämiseen. Ja mamma heti menee ja ostaa mäkkäriltä jättisuperhyperhampurilaisannoksen supertuplaranskalaisilla lohdutukseksi.

Vieraankin lapseen saa koskea ja kuuluukin koskea, jos jotain vaarallista on tapahtumassa tai lapsi vaikka tuhoaa omaisuutta tms. muttei tietenkään saa käydä käsiksi väkivaltaisesti, riuhtoa tai huutaa raivona... eli jos tämä vieras nainen olisi vain pitänyt lasta kiinni sen aikaa ettei hän laske edellisen päälle, olisi asia ollut mielstäni ok, mutta tässä tapauksessa lasta on varmaan kohdeltu ikävästi, jos episodi on vaikuttanut koko loppupäivään...

voin kuvitella että ihan normaali lapsikin voi etuilla jonossa, epähuomiossa, kun on innoissaan tilanteesta. ei tulis mieleenkään riuhtoa toisen lasta, mutta kiinni voisinnpitää jos olis tarvetta, vaarallinen tilanne tms.

Vierailija
174/240 |
03.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ps- ap voimia

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
175/240 |
05.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli vain ajatuksissaan, kuten (onko tämä sulle tosiaan uusi asia?) autistiset lapset usein ovat. Eli on usein, eli et voi luottaa että AINA toimii niin kuin pitää,. = sinun olisi pitänyt olla hänen kanssa niin että hän toimii oikein. eli vieras äiti toimi väärin (en puolusta) sinä olisit voinut toimia toisin.


Minähän OLIN hänen kanssaan, mutta muutaman metrin päässä. En voi jakautua kahteen eri paikkaan ja olin siksi siellä, missä oletin olevan tärkeämpi olla.

Kyllä, normaalikin lapsi ja aikuinenkin joskus hortoilee jonotustilanteessa. Sinullekin takuulla joskus on käynyt vastaava moka.

Minä olen tähän asti luottanut siihen, että terveet aikuiset eivät tahallaan itketä lasta.

Jatkossa taidan opettaa, että ainakin lapsen on syytä karjaista keuhkojensa pohjasta että ÄLÄ KOSKE MINUUN! jos joku innokas mammero katsoo oikeudekseen napata kiinni. Se nyt on vähintä.

Jatkossa sen sijaan EN edelleenkään voi olla käsivarren mitan päässä lapsesta.

Toimin siis ihan oikein tuossa.

ap

Vierailija
176/240 |
03.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jätä äiti edes rauhaan


Miten kommentini liittyi äitiin? Jos oikein huolella luet, niin voisit ymmärtää viittauksen koskevan tätä naista, joka on ojentanut vierasta lasta.

Miksi erityispiirteiden kuvitellaan koskettavan vain lapsia? Eikö heistä koskaan kasva aikuisia?

Vierailija
177/240 |
03.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

se on huomattu monissa av-mammoissakin

Vierailija
178/240 |
05.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että epäilen, onko koko repimistä ja huutamista edes sattunut.

Taitaa äidilläkin vähän assipiirteet paistaa esillä tässä asiassa.

Vierailija
179/240 |
05.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos luit oikein, en halua että lapsille huudetaan eikä käydä käsiksi. Tarkoitan nyt sitä että jos tiedät että lapsesi tarvitsee huolenpitoa määrätyissä asioissa niin sinun pitää katsoa tosiaan sen perään. Sanot että se toimii AINA jonotilanteissa oikein ja voit siihen luottaa ja että se aina noudattaa sääntöjä. Ilmeisesti ei koska katsoit tarpeelliseksi olla altaassa vastaanottamassa sitä. Eli jotain ei tuossa tarinassa pidä paikkaansa. Valitettavasti lapsi tulee tapaamaan ihimisä joka ei toimi samanlailla kuin muut. On vanhoja mummoja jolla on vaikeuksia, on kuuroja joka ei voi muutoin kun koskettamalla kommunikoida. Sinun lapsesi on tässä varmaan kärsinyt, mutta näyttää myöskin siltä että itse et ole ottamassa mitään vastuuta siitä mihin tilanteisiin lapsesi viet. Jos jätät lapsesi valvomatta aina joku voi kasvattaa sinun lastasi eri tavalla kuin sinä itse. Väärin on tosin käsiksi käydä, mutta olisit kuitenkin voinut lapsesi kanssa laskea mäen, niin tämmöistä tilannetta ei olisi tullut vastaan. Erityislapsi vaatii enemmän huolenpitoa kuin normaali, ja ymmärrän mitä ajat takaa. Mutta sinun toiminta on myöskin tässä tilanteessa aika poikkeava. (toisin luotat ja sitten et ???) Ja itse kirjoitit että se on hajamieleinen... En ymmärrä ollenkaan ?? Olen kyllä sama mieltä siitä että se äiti joka kävi käsiksi teki väärin. Mutta hän ei ole täällä puolustamassa, joten tiedämme vain sinun osuuden tässä. On ollut valitettava tilanne ja toivottavasti se ei uudestaan toistu.


Kovasti kumminkin haluat etsiä vikaa juuri minusta ja se on minusta jonkinlaista syntipukin hakua. Miksi niin teet, voin vain arvailla.

Et selvästi oikein nyt hahmota sitä, miten erityislapsen kasvaessa on pakko vähitellen alkaa antaa lapselle liikkumatilaa. Useinmiten hommat sujuvat hyvin, mutta kuten normaaleille lapsille, myös hyvätasoisille autisteille sattuu välillä tuollaisia kämmejä. Enemmän ehkä kuin tavislapsille, mutta yleensä niistä selvitään mainiosti.

En aio jatkossakaan kulkea lapsen kanssa jatkuvasti käsikynkässä vain siltä varalta, että joku hermoheikko käy ehkä käsiksi. Riski on sen verran pieni ja lapsi normaalisti (kun ei ole ajatuksissaan) noudattaa hyvin jonosääntöjä. En siis sanonut, etteikö siinä joskus tapahtuisi mokia - totta kai tapahtuu, kuten tuossa juuri tapahtui! - vaan että hän tietää säännöt ja yleensä niitä muistaa tarkemmin noudattaakin. Älä ole typerä ja vääntele selvää asiaa...

ap

Vierailija
180/240 |
05.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että epäilen, onko koko repimistä ja huutamista edes sattunut. Taitaa äidilläkin vähän assipiirteet paistaa esillä tässä asiassa.


Minähän puolustan itseäni. Mikä sinun tekosyysi inttämiselle olikaan?

ap