Kaino toive: älkää räyhätkö vieraille lapsille.
Tapahtui Salossa lauantaina... oltiin koko perhe uimahallissa. Lapset ovat 9- ja 11-vuotiaita.
Nuorempi jonotti liukumäkeen ja meni vahingossa yhden äitin+lapsen edelle jonossa. Äiti läksytti pojan ja veti käsivarresta nostamalla pois liukumäestä. Itse olin altaassa alapuolella, enkä siten voinut puuttua tilanteeseen.
No juu, minustakin lapsille saa NÄTISTI sanoa, jos he möhlivät. Sillä tavallahan sitä opitaan asioita.
Mutta kun tämä meidänkin vesseli on autistinen ja varmasti ei etuile ketään tahallaan, niin olisi mukavaa, jos sen sanomisen tosiaan sanoisi nätisti. Eikä alkaisi riuhtoa.
Nyt lapsi meni aivan lukkoon, itkeskeli pitkään ja oli allapäin lopun päivää.
Lapset harvemmin ovat tuhmia tai röyhkeitä, vaan möhlivät epähuomiossa. Jos vieras aikuinen alkaa läksyttää, se on aika kova paikka. Toki jos siinä olisi ollut isompi remmi isoja lapsia häiriköimässä ja mahdollisesti kiusaamassa pienempiään, tiukka puuttuminen varmasti olisikin paikallaan.
Muttei yksin liikkeellä oleva, hajamielisyyttään jonossa eteen pukkaava lapsi...
Kommentit (240)
Kun teiltä loppuu argumentit, alatte vihjailla, että koska ap:lla on autistinen lapsi, hän on itsekin autistinen.
Mädätkööt päänne ja vammautukoot omat kakaranne loppuiäkseen, perkele. Siinähän sitten kuuntelette, että "taitaa olla äiti kahjo, kun on lapsensa tuollainen..."
ARGH. Itsepä kerjäsitte, mutta tässä se tuli nyt.
Ap, olen pahoillani puolestasi. Minulla on terve lapsi, mutta arka ja ujo. En todellakaan katsoisi hyvällä, jos joku aikuinen käy pieneen lapseen käsiksi ja itkettää häntä. Taisi tuo naikkonen uimahallissakin huomata, mitä teki, kun luikki saman tien pois.
Oletko lievästi vainoharhainen, vai.... Aika aggressiiviselta ainakin vaikutat. Onko poikasi samanlainen?
että epäilen, onko koko repimistä ja huutamista edes sattunut. Taitaa äidilläkin vähän assipiirteet paistaa esillä tässä asiassa.
Minähän puolustan itseäni. Mikä sinun tekosyysi inttämiselle olikaan? ap
Keksi jotain parempaa vastaväitettä, olet vaan niin nolo.
ap
Kun teiltä loppuu argumentit, alatte vihjailla, että koska ap:lla on autistinen lapsi, hän on itsekin autistinen. Mädätkööt päänne ja vammautukoot omat kakaranne loppuiäkseen, perkele. Siinähän sitten kuuntelette, että "taitaa olla äiti kahjo, kun on lapsensa tuollainen..." ARGH. Itsepä kerjäsitte, mutta tässä se tuli nyt. Ap, olen pahoillani puolestasi. Minulla on terve lapsi, mutta arka ja ujo. En todellakaan katsoisi hyvällä, jos joku aikuinen käy pieneen lapseen käsiksi ja itkettää häntä. Taisi tuo naikkonen uimahallissakin huomata, mitä teki, kun luikki saman tien pois.
ap
Ei omille, ei vieraille, ei lapsille, ei aikuisille, ei terveille, ei sairaille.
olla lapsesi vieressä, apuna ja tukena.
T: itsekin autistin äiti
Ilmeisesti minulla on joku lukihärö tai vikaa päässä mutta minä en löydä ap:n kertomuksesta räyhäämistä. Hänen lapseaan on ojennettu etuilemisesta (sanomalla kovalla äänellä niinkin pahasti kuin "ei saa etuilla") ja kädellä autettu pois liukumäestä johon hän oli etuilemalla rynnänyt.
Edelleen, missä kohtaa tässä tapauksessa ap:n lapselle on RÄYHÄTTY?! Ilmeisesti minulla on joku lukihärö tai vikaa päässä mutta minä en löydä ap:n kertomuksesta räyhäämistä. Hänen lapseaan on ojennettu etuilemisesta (sanomalla kovalla äänellä niinkin pahasti kuin "ei saa etuilla") ja kädellä autettu pois liukumäestä johon hän oli etuilemalla rynnänyt.
autistilapsen sairauteen liittyy, että menee pois tolaltaan vieraan kommenteista ps- ap voimia
koko ajan jos mennään uimahalliin, puistoon, yms.
Muuten ei muut voi tietää, saako juuri tätä lasta ojentaa jos hän etuilee, tönäisee, tms vaiko ei. Ulospäin lapsi näyttää "normaalilta".
Ap:n tekstiä: Mutta nyt oli kuulemma sanonut kovaan ääneen, että "EI SAA ETUILLA" ja nostanut jo liukumäessä istuvan lapsen kädestä nostamalla pois.
Eli poika oli etuilemalla kerinnyt ISTUMAAN liukumäkeen ja kun kerran "räyhääjä-äiti" oli tarkka jonoasetelmasta, hyvin oletettvaa olisi ollut että hän olisi reagoinut etuilemiseen jo jonossa --> etuilun on täytynyt tapahtua nopeasti ja äkkinäisesti. Tätä todistaa myös se että isosisko asiaan ei ollut kerinnyt reagoimaan. Ap itse kuvaa että "räyhääjä-äiti" oli nostanut lapsen "nostamalla kädestä". MOT.
Miksi tässä nyt sitä autistisuutta korostetaan? Mistä sen vieraan ihmisen olisi pitänyt tietää että lapsi on autisti? Eiöhän oletus ole se, että lapsi on normaali ja ymmärtää puhetta. Käsiksi käyminen ei tietenkään ole koskaan sallittua.
Mutta sanoin sen, koska pointti on minusta se, ettei se mamma todella voi tietää, millaisesta lapsesta on kyse.
VOI olla siis aina niinkin, että kyse on erityislapsesta, jonka käytöksessä on kasvatuksesta riippumatta riski esimerkiksi juuri hajamieliselle haahuilulle. Ja joka loukkaantuu verisesti ja menee lukkoon siitä ripityksestä, pahemmin kuin keskivertolapsi menisi.
Ja KOSKA vieraalle lapselle huutaja ei voi tietää, miksi lapsi käyttäytyy kuten käyttäytyy ja miten hän sen ripityksen tulkitsee, JUURI sen vuoksi pitäisi olla varovainen ja sanoa kiltisti.
ap
autistipoikasi on voinut ryysiä niin, että olisi laskenut edellisen lapsen niskaan. Perässä oleva äiti on voinut tarttua siksi kiinni, ettei tule isoa vahinkoa kun iso poika laskee pienemmän päälle. Tätä asiaa tuskin autistipoikasi tai isoveli on kertonut sinulle.
mitä tapahtui. Lapseni osaa kyllä odottaa vihreää valoa, ei ollut laskemassa kenenkään perään.
Esikoinen on tyttö, ei poika.
ap
lempannut pojan ulos. Tuon ikäinen poika saa jo pahaa jälkeä aikaiseksi kun laskee pienemmän päälle. Onneksi jossain vaiheessa ls puuttuu näiden tumpeloiden vanhempien kasvatukseen. Raja tulee näillekin lapsille joskus vastaan. Voi olla vanhemmille järkytys kun poliisi saakin käydä kiinni kun kukaan ei ole ennen saanut kieltää heidän pilttiään.
laski oikein nätisti. Mäen odotustasanne on leveä, poika oli mennyt toiseen reunaan (katseli alas minuun) ja huomaamattaan ohitti siinä sen äidin lapsineen, he kun olivat toisessa reunassa.
Kuten jo aloituksessani sanoin, lapselle SAA minustakin sanoa, muttei rumasti, eikä ainakaan kovakouraisesti nostaa pois.
ap
ei kannata. Tähän ketjuun tulevat vastaamaan vain semmoiset mammat, joilla on hiekkalaatikollinen santaa vaginassa.
santaa vaginassa....jeeeeeee
Miksi tässä nyt sitä autistisuutta korostetaan? Mistä sen vieraan ihmisen olisi pitänyt tietää että lapsi on autisti? Eiöhän oletus ole se, että lapsi on normaali ja ymmärtää puhetta. Käsiksi käyminen ei tietenkään ole koskaan sallittua.
Mutta sanoin sen, koska pointti on minusta se, ettei se mamma todella voi tietää, millaisesta lapsesta on kyse.VOI olla siis aina niinkin, että kyse on erityislapsesta, jonka käytöksessä on kasvatuksesta riippumatta riski esimerkiksi juuri hajamieliselle haahuilulle. Ja joka loukkaantuu verisesti ja menee lukkoon siitä ripityksestä, pahemmin kuin keskivertolapsi menisi.
Ja KOSKA vieraalle lapselle huutaja ei voi tietää, miksi lapsi käyttäytyy kuten käyttäytyy ja miten hän sen ripityksen tulkitsee, JUURI sen vuoksi pitäisi olla varovainen ja sanoa kiltisti.
ap
No olen vahvasti eri mieltä. Oletus on, että ihmiset ovat normaaleja. Ei kaikkia voi kohdella varmuuden vuoksi jonain erityislapsina.
Ap:n tekstiä: Mutta nyt oli kuulemma sanonut kovaan ääneen, että "EI SAA ETUILLA" ja nostanut jo liukumäessä istuvan lapsen kädestä nostamalla pois. Eli poika oli etuilemalla kerinnyt ISTUMAAN liukumäkeen ja kun kerran "räyhääjä-äiti" oli tarkka jonoasetelmasta, hyvin oletettvaa olisi ollut että hän olisi reagoinut etuilemiseen jo jonossa --> etuilun on täytynyt tapahtua nopeasti ja äkkinäisesti. Tätä todistaa myös se että isosisko asiaan ei ollut kerinnyt reagoimaan. Ap itse kuvaa että "räyhääjä-äiti" oli nostanut lapsen "nostamalla kädestä". MOT.
Isosisko ei ole niin kovaksikeitetty, että menisi väliin, kun aikuinen nainen alkaa kiukkuisesti komentaa hänen veljeään. Tilanne oli ohi aika nopeasti - mutta kuopukseni mieli paha pitkään.
Siinä on siis leveä odotusalue sellaiseen putkiliukumäkeen. Poikani meni siihen reunaan seisomaan, katseli alas minuun (joka siis odotin alhaalla altaassa varmistaakseni, että lapsi ei jää siihen altaaseen eteen, kun seuraava laskija tulee). Ei huomannut, että toisessa reunassa oli nainen lapsineen, jotka olivat tulleet ylös hänen edellään. Aika klassinen möhli, jollaisia tapahtuu varmasti jokaiselle - sinullekin - joskus.
Ja siitä olisi voinut sanoa nätisti, ei kiukkuisesti eikä tarttua kiinni.
Koska sellaiseen voi aika moni normaalikin lapsi reagoida rajusti, ja ainakin nyt siis autismikirjon lapsi, joka muutenkin on arka moitteille ja koki, että läksytys oli epäreilu (eihän hän tahallaan etuillut).
SEN takia toivoisin, että me äidit muistaisimme edes ENSIN sanoa kauniisti ja vasta sitten tiukentaa äänensävyä, jos homma ei oikene.
Eikä minusta kenelläkään ole oikeutta käydä kiinni, jos kyse ei kerran ollut minkäänlaisesta vaaratilanteesta.
ap
Miksi tässä nyt sitä autistisuutta korostetaan? Mistä sen vieraan ihmisen olisi pitänyt tietää että lapsi on autisti? Eiöhän oletus ole se, että lapsi on normaali ja ymmärtää puhetta. Käsiksi käyminen ei tietenkään ole koskaan sallittua.
Mutta sanoin sen, koska pointti on minusta se, ettei se mamma todella voi tietää, millaisesta lapsesta on kyse. VOI olla siis aina niinkin, että kyse on erityislapsesta, jonka käytöksessä on kasvatuksesta riippumatta riski esimerkiksi juuri hajamieliselle haahuilulle. Ja joka loukkaantuu verisesti ja menee lukkoon siitä ripityksestä, pahemmin kuin keskivertolapsi menisi. Ja KOSKA vieraalle lapselle huutaja ei voi tietää, miksi lapsi käyttäytyy kuten käyttäytyy ja miten hän sen ripityksen tulkitsee, JUURI sen vuoksi pitäisi olla varovainen ja sanoa kiltisti. ap
No olen vahvasti eri mieltä. Oletus on, että ihmiset ovat normaaleja. Ei kaikkia voi kohdella varmuuden vuoksi jonain erityislapsina.
Lapsista ei koskaan tiedä, miten raskaasti ottavat moitteet. Normaaleissa lapsissakin on herkkiä ja ujoja, jotka menevät lukkoon ja loukkaantuvat.
Sanoa saa, muttei läksyttää, eikä tarttua kiinni. Mieti itse, mitä tykkäisit sellaisesta kohtelusta, kun vahingossa olet mennyt jonkun eteen! Jos se olisi sinusta loukkaavaa, mieti miltä pienestä lapsesta se tuntuu, kun joku vieras aikuinen alkaa ripittää ja riuhtoa.
ap
Sanoitko mitään naiselle?
Lohdutin poikaa ja nainen lähti lapsineen saman tien, kun oli laskenut. Mitäpä olisin edes tehnyt... varmaan sanonut, että "älä ota kiinni vieraista lapsista, poikani järkyttyi aika lailla."
ap
Oletko lievästi vainoharhainen, vai....
Aika aggressiiviselta ainakin vaikutat. Onko poikasi samanlainen?