Kaino toive: älkää räyhätkö vieraille lapsille.
Tapahtui Salossa lauantaina... oltiin koko perhe uimahallissa. Lapset ovat 9- ja 11-vuotiaita.
Nuorempi jonotti liukumäkeen ja meni vahingossa yhden äitin+lapsen edelle jonossa. Äiti läksytti pojan ja veti käsivarresta nostamalla pois liukumäestä. Itse olin altaassa alapuolella, enkä siten voinut puuttua tilanteeseen.
No juu, minustakin lapsille saa NÄTISTI sanoa, jos he möhlivät. Sillä tavallahan sitä opitaan asioita.
Mutta kun tämä meidänkin vesseli on autistinen ja varmasti ei etuile ketään tahallaan, niin olisi mukavaa, jos sen sanomisen tosiaan sanoisi nätisti. Eikä alkaisi riuhtoa.
Nyt lapsi meni aivan lukkoon, itkeskeli pitkään ja oli allapäin lopun päivää.
Lapset harvemmin ovat tuhmia tai röyhkeitä, vaan möhlivät epähuomiossa. Jos vieras aikuinen alkaa läksyttää, se on aika kova paikka. Toki jos siinä olisi ollut isompi remmi isoja lapsia häiriköimässä ja mahdollisesti kiusaamassa pienempiään, tiukka puuttuminen varmasti olisikin paikallaan.
Muttei yksin liikkeellä oleva, hajamielisyyttään jonossa eteen pukkaava lapsi...
Kommentit (240)
mikä antaa aikuiselle ihmiselle oikeuden käydä käsiksi lapseen? Nää on kai niitä minäminä-ihmisiä, joilla on meidän-meidän-lapsia, joiden elämä todellakin häiriintyy siitä, että joutuu odottamaan vuoroaan sen 15 sekkaa. Ärsyyntyähän voi, esim, etuilusta tai älämölöttelystä tai muusta normaalista poikkeavasta käytöksestä, mutta aikuisen ei pidä heittäytyä diktaattoriksi. Toivottavasti lapsellasi on jo parempi mieli.
ap, kiitos muistutuksesta. Minulla on vähän tiukka tyyli ojentaa lapsia, mutta voin kuvitella, että normaali lapsikin hermostuisi, jos häntä alkaisi vieras täti nyhtää kädestä.
Kannattaa siis olla hienovaraisempi. "Hei, et tainnut huomata, mutta me oltiin tässä jonossa sua ennen, päästätkö meidät ensin?" Tai sitten antaa lapsen mennä edellä, ei siitä maailma kaadu. Eri juttu, jos joku koko ajan tunkee jonossa eteen.
"Hei, et tainnut huomata, mutta me oltiin tässä jonossa sua ennen, päästätkö meidät ensin?"
että lapsi kiltisti astuu sivuun ja päästää ohitseen.
Se ei ole mikään puolustus etuilemiselle, että on autisti. Toiseksi, näitä etuilevia kakaroita on aivan liikaa, joiden mammat vain myhäilee, että Nico-Petterini on niin yritteliäs. Juuri yks päivä sellainen 10v poika hyppeli altaan reunalta pienempien päälle ja äitinsä vain seisoi vieressä. Usko tai älä, näihin vain kyllästyy joskus. Omille lapsille on hankala selittää, että altaan reunalta hyppely, liukumäessä etuilu yms. on kielletty, mutta näitä lapsia ei saa kieltää kun lapsen mammalla menee sitä hiekkaa vaginaan. Vai onko näillä vapaankasvatuksen lapsilla suorastaan horopillu, minne lapioivat kottikärrytolkulla hiekkaa. Koko kylä kasvattaa meinaa sitä, että myös autistista poikaa voi kieltää ja ottaa sen pois jos äiti ei itse siihen kykene.
Mutta itse asiasta: kyllä, ilman muuta saa sanoa, mutta ei saa alkaa räksyttää. Eikä käydä käsiksi.
Lapseni ei etuile tahallaan. Useimmat lapset eivät. Oli vain ajatuksissaan, kuten (onko tämä sulle tosiaan uusi asia?) autistiset lapset usein ovat.
Jos olisin ollut siinä, olisin ihan varmasti sanonut itse. Mutta kun aina ei ole metrin päässä lapsestaan. Olin alhaalla altaassa, koska pidin turvallisuuden kannalta olennaisempana vahtia, että lapsi ehtii alta pois ennen seuraavaa laskijaa.
Minusta sinulla on pahanpuoleinen asennevamma. Oletat, että koska lapseni on erityislapsi, sallin hänelle huonon käytöksen. No en salli.
Ja toinen asennevamma on, että kuvittelet kaiken töpeksinnän olevan ilman muuta huonosta kasvatuksesta ja/tai lapsen ilkeydestä kiinni. Ja loppuvan, kun tarpeeksi räyhätään ja rangaistaan.
Mieti itse, mitä ajattelisit, jos ajatuksissasi tekisit jotain vastaavaa, ja sinulle heti alettaisiin siitä huutaa?
ap
mikä antaa aikuiselle ihmiselle oikeuden käydä käsiksi lapseen? Nää on kai niitä minäminä-ihmisiä, joilla on meidän-meidän-lapsia, joiden elämä todellakin häiriintyy siitä, että joutuu odottamaan vuoroaan sen 15 sekkaa. Ärsyyntyähän voi, esim, etuilusta tai älämölöttelystä tai muusta normaalista poikkeavasta käytöksestä, mutta aikuisen ei pidä heittäytyä diktaattoriksi. Toivottavasti lapsellasi on jo parempi mieli.
mutta oli kyllä pitkään eilen "kallella kypärin".
ap
11 v on ihan liian pieni huolehtimaan autisisesta veljestään.
Kyllä jonossa etuilevat saa (ja pitää) palautttaa oikealle paikalle. Jos vanhemmat eivät katso tätä omaksi asiakseen, niin hyvä, että joku katsoo.
Siinä taas on yksi esimerkki keskustelutavasta, joka EI ole aikuismaista.
11 v on ihan liian pieni huolehtimaan autisisesta veljestään. Kyllä jonossa etuilevat saa (ja pitää) palautttaa oikealle paikalle. Jos vanhemmat eivät katso tätä omaksi asiakseen, niin hyvä, että joku katsoo.
ap
Se ei ole mikään puolustus etuilemiselle, että on autisti.
Toiseksi, näitä etuilevia kakaroita on aivan liikaa, joiden mammat vain myhäilee, että Nico-Petterini on niin yritteliäs.Juuri yks päivä sellainen 10v poika hyppeli altaan reunalta pienempien päälle ja äitinsä vain seisoi vieressä. Usko tai älä, näihin vain kyllästyy joskus.
Omille lapsille on hankala selittää, että altaan reunalta hyppely, liukumäessä etuilu yms. on kielletty, mutta näitä lapsia ei saa kieltää kun lapsen mammalla menee sitä hiekkaa vaginaan. Vai onko näillä vapaankasvatuksen lapsilla suorastaan horopillu, minne lapioivat kottikärrytolkulla hiekkaa.
Koko kylä kasvattaa meinaa sitä, että myös autistista poikaa voi kieltää ja ottaa sen pois jos äiti ei itse siihen kykene.
Lapsi siis etuili. KERRAN. Hieman hajamielisenä (mikä siis saattaa olla autistiselle lapselle hallitsevakin piirre, ei vain huomaa muita, on kääntynyt itseensä. Huom, ei tee sitä itsekkyyttään). Tarvitseeko sitä heti käydä käsiksi? Eikö voi antaa mennä ohi ja toimia vasta sitten jos jatkuvaa?? Sulla tuskin ainakaan on autistista lasta, surullista että ihminen ei tajua erilaisuutta. Mullakin on erityislapsi jonka on vaikeaa sulattaa muutoksia. Siinäpä sitä kaupassa taistellaan jos joku tietty tavara onkin vaihtanut paikkaa. Siinä varmasti moni ajattelee että KASVATA sitä lastasi eikä tajua, että siinä on juuri sellainen tilanne mnossa, jossa yriteään saada lasta ymmärtämään että tämä asia on nyt muuttunut, tälläista tosiaan tapahtuu. Siihen lisäksi puheen ymmärtämisen erityisvaikeus niin voit olla varma ettei tilanne ole samalla tavalla kasvatettavisssa kuin omat Nico-Petterisi!
TIETENKÄÄN ei saa vieraille lapsille huutaa eikä tietenkään myöskään repiä käsistä.
Miten joku nyt edes kehtaa väittää, että saa. Ei saa! Oli sitten erityislapsi tai tavis. Edes opettajat ei saa oppilaitaan ojentaa fyysisesti, miten sitten ihan ventovieraat aikuiset?
Koko kylä kasvattaa, mutta siihen kasvattamiseen ei kuulu huutaminen ja käsistä reuhtominen.
Varsinkin, kun ei ole tuon kauheammasta rikoksesta kyse ja kun ei tunne lasta ja tiedä, mistä eteen hortoilu johtuu.
Voi kauniisti sanoa, että hei, nyt ois ollut meidän vuoro. Tehoaa.
Edes opettajat ei saa oppilaitaan ojentaa fyysisesti, miten sitten ihan ventovieraat aikuiset?
Ja kuten sanoin, minusta on hyvä, jos lasta ohjataan ja tarvittaessa kielletään. En ole sellaista tässä paheksunut. Tyylilajin voi vaan valita aika lailla paremmin kuin tuo mamma eilen.
ap
etuile ja samalla töni pienempiä pois tieltä, ei huuda ja juokse ja räyhää ja potki koneessa etupenkkiä, eikä ravintolassa juokse kurkkimassa ja tonkimassa muiden lautasille.
Ja av.mamma vahingossa lotkauttaa tissin esille julkisella paikalla kun imettää.
miksi isonpi lapsesi ei voinut puuttua tilanteeseen. Tai jo ennaltaehkäistä sen huolehtimalla veljestään jos kerta autistinen on. Tai ihan ensinnä, sun olis pitänyt olla autistisen lapsesi luona, ei missään kaukana liukumäkien alla. Tosin jos aikuinen retuutti lastasi ja huusi, ei hänkään oikein tehnyt.
viesti siis on tässä se, että ap, sun pitää olla koko ajan metrin päässä lapsestasi, muuten vieraat voivat mielihyvin alkaa "opettamaan" lastasi. Oikeasti; tässähän on ollut sellainen tilanne, ettei lapsen teko ole mikään maata kaatavan törkeä ollut. JOs hän olisi useasti etuillut, häirinnyt muita, tms. ettekä silti olisi sinä tai lapsen isoveli puuttuneet asiaan, SITTEN olisi ollut ok jonkun puuttua ja silloinkin asiallisesti. Mua oksettaa nämä jotka heti kärppänä ovat toisten lapsiin hermona. Tuttuni on esim. jatkuvasti komentamassa mun lapsia, vaikka eivät edes oikeasti tekisi pahaa. Kerran lapseni otti lattialta hänen lapsensa lelun, jolloin hänen lapsensa alkoi itkeä; toi otti multa lelun! Ko. äiti otti heti lelun väkivalloin lapseltani, repi kädestä yhtäkkiä siten, että kynsi lähti lapselta puoliksi irti. Kerran luki toisessa huoneessa hänen lapsensa kirjaa, äiti tuli ja oli tukistanut lastani yhtäkkiä "et ota Lissun kirjaa!" Lastani ei siis oltu etukäteen kielletty koskemasta mihinkään, kehotettu menemään Lissun huoneeseen leikkimään. En sitedä miten hänen olisi pitänyt leikkiä, koskematta minnekään? No jokatapauksessa tässä ap:n tilanteessa olisi ollut parasta antaa olla, etenkin jos lapsi ei tahallaan etuillut ja jos se etuilu oli eka kerta siinä. Tai sitten se äiti olisi voinut vaan huikata että hei älähän etuile. Uskomatonta millaisia noitia jotkut osaavat olla..
olevan autistinen, ei siitä millä tasolla lapsi on yms. Jos joku sanoo jättävänsä noin pienen autistisen lapsen ilman valvontaa, kyllä sitä ihmettelee. Ap vasta myöhemmin kertoi lisää tietoa.
Ja jätit aika huomiotta viimeisen lauseeni, tod näköisesti tahallasi.
Ja kummastellaan nyt sitten veilä, että miksi kaveeraat moisen ihmisen kanssa joka lastasi pahoinpitelee?
etuile ja samalla töni pienempiä pois tieltä, ei huuda ja juokse ja räyhää ja potki koneessa etupenkkiä, eikä ravintolassa juokse kurkkimassa ja tonkimassa muiden lautasille.
Ja av.mamma vahingossa lotkauttaa tissin esille julkisella paikalla kun imettää.
AV-mamma, joka ei pysty hillitsemään itseään julkisella paikalla, vaan jonka on pakko käydä käsiksi ja räyhätä sen sijaan, että yrittäisit sanoa nätisti? Meitä AV-mammoja katsos kun on moneen junaan.
Miksi tässä nyt sitä autistisuutta korostetaan? Mistä sen vieraan ihmisen olisi pitänyt tietää että lapsi on autisti? Eiöhän oletus ole se, että lapsi on normaali ja ymmärtää puhetta. Käsiksi käyminen ei tietenkään ole koskaan sallittua.
- mutta entäpä nämä AIKUISET, jotka kiroilevat toisten ( erityis-)lapsille tyyliin: "Turpa kiinni "
t, addun äiti
ja potkisi koneessa etupenkkiä, juoksisi ravontolassa kurkkimasa ja tonkimassa lautasia, se ei oikeuta aikuista ihmistä käymään fyysisesti kiinni lapseen. Vaikka av-mammalla olisi sädekehä päässään ja kaikki oikeus mielessään, niin EI tehdä. Puhumalla ne asiat on pystyttävä ratkaisemaan.
autistipoikasi on voinut ryysiä niin, että olisi laskenut edellisen lapsen niskaan. Perässä oleva äiti on voinut tarttua siksi kiinni, ettei tule isoa vahinkoa kun iso poika laskee pienemmän päälle.
Tätä asiaa tuskin autistipoikasi tai isoveli on kertonut sinulle.
jos joku erehtyy joskus kajoomaan mun mukulaan ja varsinkin sillain,et olen itse paikanpäällä,niin sit sattuu ihan varmasti.sanoo voi jos muksu etuilee,mut jos koskee,niin tietää koskeneensa.
Minulla on vähän tiukka tyyli ojentaa lapsia, mutta voin kuvitella, että normaali lapsikin hermostuisi, jos häntä alkaisi vieras täti nyhtää kädestä.
Kannattaa siis olla hienovaraisempi. "Hei, et tainnut huomata, mutta me oltiin tässä jonossa sua ennen, päästätkö meidät ensin?" Tai sitten antaa lapsen mennä edellä, ei siitä maailma kaadu. Eri juttu, jos joku koko ajan tunkee jonossa eteen.