Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten jotkut onnistuu pitämään raskausajan painonnousun vähäisenä?

Vierailija
26.01.2011 |

Tälläkin palstalla monet kertovat että raskausajan painonnousu on ollut tosi vähäistä, ja mietin että miten ihmeessä he siinä onnistuvat? Olen koko raskauden tarkkaillut painoa ja syömisiä, ja siitä huolimatta että syön erittäin terveellisesti, enkä yli (laskennallisen) kulutuksen, paino on noussut lähes 8 kiloa (nyt rv 30).

Miten te muut siis olette onnistuneet pitämään painon kurissa raskausaikana?

Kommentit (108)

Vierailija
1/108 |
15.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painon kerääntymiseen vaikuttavat myös hormonit. Toiset pulskistuvat helposti murrosiässä, toiset eivät. Sama pätee raskausaikaan. Me vaan olemme erilaisia. Samaan lopputulokseen pääseminen on eri ihmisille eri helppoa.

Itse olen viikoilla 27, ja painoa on tullut 4 kg. Lähtöpaino normaali. Pidän itseäni persona suklaalle ja jäätelölle, mutta varmasti häviän monelle herkkusuulle jolla on aina pino karkkipusseja kaapissa. Ihan tarkoituksella olen jättänyt kaupassa ostamatta suklaalevyä. Vaikka välillä se kyllä tarttuu mukaan...

Kuulun niihin, jotka keski-ikäisinä varmasti olisivat paksuja. Ellen opettele syömään terveellisemmin. Siinä raskaus on vähän auttanut, kun ajattelen pienokaisenkin hyvää. ;)

Vierailija
2/108 |
15.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.01.2011 klo 13:58"]

Normaaliin raskaudenajan painoon menet. Yleensä sitä tulee n.12kg. Kun syö normaalisti, ei mättäen, tulee ihan normaali painonnousu.

[/quote]

Mä mätin ja herkuttelin ja tuli tuo 12 kg.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/108 |
15.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtötaso vaikuttaa tosi paljon. Ne jotka ylpeinä täällä toitottavat että loppuraskauden paino on vähemmän kuin paino ennen raskautta, ovat toivottavasti normaalipainon ylärajalla tai ylipainoisia. Jos on ennen raskautta alipainoinen eikä painoa tule raskausaikana yhtään, tarkoittaa se sitä että odottaja on laihtunut entisestään ja on aika raihnainen sitten kun pitää alkaa vauvasta huolehtia (ja imetyskin vielä...)

Hoikille sallitaan raskausaikana suuriakin painonnousuja, lihaville suositellaan ettei paino nousisi raskausaikana (raskausdiabeteksen riski ym.)

En ymmärrä miksi kukaan toivoisi ettei raskausaikana tulisi ollenkaan painoa lisää (vauva lisukkeineen kun painaa vähimmilläänkin yli viisi kiloa) jos on normaalipainoinen. Minä olen alipainoinen, ja toivon että raskauden aikana paino nousee ainakin seitsemän kiloa, niin että voin hyvällä omallatunnolla sanoa toimineeni niin että vauvasta tulee terve. Vähän mietityttää miten siinä tulen onnistumaan. Tänään en ole syönyt vielä yhtään mitään.

Vierailija
4/108 |
15.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä uskon, että riippuu vaan ihmisestä. Itse olen syönyt ihan samanlailla kuin ennen raskauttakin. Ennen raskautta tällaisella normaalilla syömisellä painoni saattoi heitellä 50-52kg välillä. Vähän riippuen liikunnastani. Nyt raskaana syön siis IHAN samanlailla mutta kiloja on tullut jo 20 kiloa ja olen viikolla 30. Liikkunut olen huonommin kuin ennen, mutta niin kuin jo kirjoitin, niin normaali tilassa tuo liikkumattomuus on tuonut vain muutaman extra kilon. Tämä on siis aika mystistä, että miksi kohdallani kilot vain tulevat. Sama juttu ollut edellisissä raskauksissani. Kyseessä ei myöskään ole turvotus, mutta sen olen huomannut, että ainakin aineenvaihduntani hidastuu reilusti. Ehkä se on syynä? 

No minua tuo asia ei nyt niin stressaa kun kilot ovat aina myös karisseet itsekseen pois. Maitoa on riittänyt yvin vauvalle ja vauvat ovat olleet tyytyväisiä ja hyvin nukkuvia ja hyvän kokoisia vauvoja. 

Vierailija
5/108 |
15.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.01.2011 klo 19:14"]

tai hoikka odottaja "laihduttaa" raskausaikana. Eli että painoa tulee koko raskaudessa vain esim. 2 kg ihmiselle, jonka mitat esim. 165/60.

Onko tästä jotain tutkimuksia, että vauva ei saisi sitten kaikkia ravinteita?

Tiedän monia jotka laihduttavat raskausaikana ja saavat sitten nautintoa siitä, että pysyvät samanpainoisiana, vain maha kasvaa.

[/quote]

Vauva kait ottaa ravinnon, mutta jokatapauksessa jää kovin pienipainoiseksi jos ravintoa ei ole kunnolla saatavilla. Pienipainoisilla vauvoilla on sitten riskejä sairastua muita vauvoja herkemmin synnyttyään ja usein pienipainoiset vauvat ovat myös vaativampia vauvoja, syövät tiheämmin ja itkevät enemmän kuin normaali kokoiset. 

itse en ikinä ottaisi riskiä vauvani kustannuksella. Oma lapseni syntyi keskosena ja jäi henkiin juurikin siitä syystä, että oli niin hyvän kokoinen. Jos olisin pihistellyt ruuan kanssa niin vauvani olisi luultavasti kuollut. Koskaan ei tiedä onko vauva masussa loppuun asti. 

Vierailija
6/108 |
15.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän riippuu lähtöpainosta. Ylipainoisille sitä ei raskauden aikana varmasti niin paljon tulekaan kuin tosi hoikille.

Vierailija
7/108 |
15.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.01.2011 klo 15:43"]

mulla ainakin oli toisella kolmanneksella isointa painonnousu ja olen monilta muiltakin kuullut että hidastuu loppua kohden.. mm. omalta th:lta.. en sitten tiedä riippuuko sekin että mitä loppuajan tekee jos jotkut jää sohvalle ja jääkapille loppuajaksi..? mutta yksilöllisiä juttuja kai nämä kaikki

[/quote]

Mulla alkoi paino kunnolla nousta vasta viimeisellä kolmanneksella. Eihän mun mahakaan vielä näkynyt ulkopuolisille rv24....

Vierailija
8/108 |
15.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla nyt rv28, painoa tullut 2,5 kg. Lähtäpaino 52kg(160cm) Oon syöny kaikkee mitä on mieli tehnyt, enkä hirveesti oo harrastanut enää liikuntaa kun ei ole pystynyt. Joillekkin painoo tulee, joillekkin ei. Mun painonnousua on pidetty ihan normaalina neuvolassa.

Vierailija
9/108 |
15.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikille tulee vähintään kymmenen kiloa vaikka olisi hoikka.

Vierailija
10/108 |
15.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2013 klo 15:15"]

[/quote]

Eikös täällä ole aika selkeesti sanottu, että sellaisille, joilla on ennestään paljon elopainoa, ei pitäisi tulla? Lihavat odottajat saattavat jopa laihtua. Epätervettä sen sijaan on ennestään hoikan hirmuinen laihduttaminen odotuksen aikana tyyliin Victoria "0-koko" Beckham. 

Vierailija
11/108 |
15.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Tuo VAIKKA-sana on nyt aivan väärä tässä asiayhteydessä :D

Jos on oikein hoikka, painonnousu on siis paljon suotavamapaakin, ainakin jos aikoo myös imettää. Mulla paino on noussut joka kerralla suunnilleen samaan kilolukemaan, vaikka lähtöpaino on ollut eri - eli painoa on tullut enemmän kun olen ollut laihempi.

Itselläni bmi oli 16 ennen tätä raskautta ja painoa on tullut jo 8kg vaikka on vasta puoliväli. Painonnousuni tosin aina hidastuu puolivälissä (tai loppuu välillä kokonaan) kun pääsen taas liikkumaan pahoinvoinnin helpotuttua :)

Vierailija
12/108 |
15.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaali- tai ylipainoinen odottaja voi ihan hyvin olla koko raskausajan ilman, että paino nousee. Lapsi ottaa kyllä tarvitsemansa energian.

Mulla ei ole paino noussut grammaakaan koko raskausaikana, nyt kuukausi jäljellä enää. Olipa harvinaisen helppoa: ei mitään makeaa, ei myöskään mehuja tai limuja, nyt olen jättänyt valkoisen viljankin pois (leipä ja pasta). Tietenkin myös tyhjät kalorit esim alkoholista ovat jääneet luonnollisesti kokonaan pois.

Tästä olen tajunnut, että painonhallinta ei ole mitään avaruustiedettä, vaikka ihmiset sen mielellään sellaiseksi esittävät. Kyse on tasan tarkkaan siitä, mitä sinne suuhunsa lappaa ja mitä ei.

Vierailija
13/108 |
15.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Onpa outo kommentti. Mulla ei oo tullu tasan yhtään tähän mennessä, ja loppumetreillä mennään. Aluksi paino tippui radi-ruokavalion ja liikunnan tuloksena, ja viimeisen kolmanneksen alussa palasi lähtölukemiin.

Kaipaisin siis perusteluja tuolle väittämällesi :D

Vierailija
14/108 |
15.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ekassa painoa tuli 15 kiloa, söin normaalisti mutta en liikkunut. Paino ennallaan kuukauden päästä. Tokassa tuli 6 kiloa, raskaus oli helppo, olin energinen ja harrastin paljon liikuntaa. Painoin vähemmän kuin alussa heti synnytyksen jälkeen. Kolmas oli ihan järkky, oksensin sappinesteitä jos en syönyt tuntiin. Lihoin 10 kiloa jo ennen 12 viikkoa, 13 kg tuli yhteensä. Vaikea oli raskaus :/ noista jäi kiloja vain 3 laitokselle ja nyt 5 kuukautta synnytyksestä olen samanpainoinen kuin alussa. 

Vierailija
15/108 |
28.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja Kumpa ne siellä neuvolassa sanoisivat laihoillekin, että vaikka olet laiha niin silti raskausaikana saa ja pitää pitää lihaskuntoa yllä niin vältyttäisiin joiltakin sektioilta... Joskus se on kiinni lantiosta, mutta joskus äiti on vaan laihuuden takia niin rapakunnossa ettei lihakset jaksa koko synnytystä ja aukeaminen voi jäädä kiinni muutamaan senttiin kun pitää jo mennä hätäsektioon..

Vierailija
16/108 |
28.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla parani veriarvot, kunto, luuston tiheys ja oikeastaan kaikki just sillä suositusten mukaisella eli monen mielestä "niukalla" tai "kiduttavalla" ruokavaliolla ja liikunnalla.

Ei kai kukaan laihduta raskaana, mutta voi ja saa laihtua, jos on laihtuakseen ja jos kroppa pysyy silti terveenä.

Osteoporoosia ei voi saada suositusten mukaisella ruokavaliolla ja liikunnalla. Kalsiumia ja D:tä tulee niin paljon ja luustolle hyvää liikuntaa. Vain joku sokeriliuoksella elävä invalidiäiti voisi sen ehkä saada. Tai sitten joku peliriippuvainen tms., joka on paljon paikoillaan ja syö vain pikaruokaa.

Mielestäni lihavien ihmisten ei tulisi moralisoida ei-lihavia. Tällä hetkellä Suomessa ongelma on sisätauti- ja synnytyslääkäreiden mukaan lihavuus, ei normaalipaino eikä laihuus. Painoa ei kannata tuijottaa, sillä lihava voi olla jopa kevyempi kuin vaikkapa lihaksikas urheilijanainen.

Rasva todellakin säilöö ympäristömyrkkyjä ja muuta, mutta ei se sitä tarkoita, että naisen pitää pysyä lihavana ja  pitää ne myrkyt itsessään. Parempi on laihduttaa ne pois ennen raskautumista. Suomalaisen lääketieteen kanta on, että myrkkyjen imeytyminen vauvaan on pienempi paha kuin vaikkapa hoitamaton rd tai lihakseton lihava synnyttäjä joka ei jaksa synnyttää.

Vierailija
17/108 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki tuntemani naiset ovat olleet hyvin laihoja kun ovat joutuneet sektioon, joillekin on sanottu "synnyttäjän lantio", mutta avautumisvaihe on tyssännyt 8 senttiin ja myöhemmin voi vaan mietiskellä miksi keho ei ole jaksanut avautua :O
Sitten taas ne 17-30 kg saaneet ovat synnyttäneet lähipiirissä 2-10 tunnissa ilman apuja! Että ei se aina mene niinkuin kirjoissa ja neuvolan vanhoissa tiedoissa kerrotaan.
Itse painoin 100 kg kun menin synnyttämään (normaalisti 68 kg), olin vuodelevossa ja kaikkea raskaaseen turvotukseen. Synnytin pojan muutamassa tunnissa ilman kivunlievitystä ja kätilö vielä huusi että voisinko odottaa ennenkuin ponnistan kokonaan :D

Vierailija
18/108 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja Ps. Alle kahdessa kuukaudessa lähti 26 kg itsestään ja myöhemmin alle vuodessa koko ylipaino. Harrastin raskasta liikuntaa kovasta painosta huolimatta vielä vikoilla viikoilla......
Laiha kaverin makasi vain sohvalla vikat viikot kun kuulemma heikotti niin, ei siis varmaan ollut syönyt tarpeeksi :D
Itse söin raskauden aikana terveellisesti, pähkinät, kala, täysjyvä, marjat ja hedelmät, salaatit.. olen myös jättänyt kahvin ekoina 6 kk aikana molemmista kun on pahoinvointia tullut. Molemmat lapset 9/9 pistein maailmaan.

Vierailija
19/108 |
26.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai hoikka odottaja "laihduttaa" raskausaikana. Eli että painoa tulee koko raskaudessa vain esim. 2 kg ihmiselle, jonka mitat esim. 165/60.

Onko tästä jotain tutkimuksia, että vauva ei saisi sitten kaikkia ravinteita?

Tiedän monia jotka laihduttavat raskausaikana ja saavat sitten nautintoa siitä, että pysyvät samanpainoisiana, vain maha kasvaa.

Vierailija
20/108 |
26.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta paino ei juurikaan noussut muuta kuin vauvojen verran (odotin tosin kaksosia, ehkä se vaikutti asiaan).

Sen sijaan aloin lihoa heti kun imetys alkoi, ruokahalu ja suklaanhimo oli hillitöntä.

Laihduin imetyksen päätyttyä Painonvartijoissa 10 kiloa, jotka olivat tulleet synnytyksen jälkeen.