Miten jotkut onnistuu pitämään raskausajan painonnousun vähäisenä?
Tälläkin palstalla monet kertovat että raskausajan painonnousu on ollut tosi vähäistä, ja mietin että miten ihmeessä he siinä onnistuvat? Olen koko raskauden tarkkaillut painoa ja syömisiä, ja siitä huolimatta että syön erittäin terveellisesti, enkä yli (laskennallisen) kulutuksen, paino on noussut lähes 8 kiloa (nyt rv 30).
Miten te muut siis olette onnistuneet pitämään painon kurissa raskausaikana?
Kommentit (108)
Olin myös valmiiksi ylipainoinen. Ja voin ekat 5kk aivan tolkuttoman pahoin. Olin välillä pois töistäkin oksentamisen takia ja jatkuvat etovan olon vaikkei joka hetki oksentanutkaan. Mitään ei tehnyt mieli. Ei ollut raskausajan himoja. Sen sijaan normielämän himot, kuten suklaa, keksit ym. eivät uponneet nekään. Raskausaikana ei kertynyt kiloakaan ja synnytyksen jälkeen painoin noin 10kg vähemmän kuin ennen raskautta. Kaksi samanlaista raskautta takana. Oiva lahdutuskeino... not. 9kk kidutus, mutta eipä tullut raskauskiloja...
Vanha ketju, mutta pakko vastata!
Olen huomannut että pitää huolestua, jos olet aiemmin lihonnut edellisessä/edellisissä raskauksissa ja sitten et enää muissa lihokkaan.. Tää voi kertoa jostain kehityshäiriöstä tai mahdollisesti että istukka ei toimi hyvin. Näillä on ollut selviä yhteyksiä.
Toinen on sitten vaan äidin tahallinen syömättömyys, tuttava pelkäsi lihovansa kuten tuttunsa ja jätti syömättä tiettyjä aterioita ja kas, hänen esikoisestaan tuli ad/hd ja asperger - lapsi :( Niin surullista että se oma ulkomuoto on tärkeämpi kuin lapsi!
Itse lihoin toisessa raskaudessa paljon ja lapseni sai täydet pisteet, synnytys meni kiloista huolimatta nappiin ja vauva sai vielä erityiskehut "hyvin valmis kun jo kohdusta nostaessa tuntui kuin olisi jännittänyt niskoja" - ja niinhän se tekikin!
Aina lapsi ekaks - ite vikaks!!!
Ja onko se kivaa saada osteoporoosi, jos tahallisesti syö vähemmän ja mukamas "mie en vaa liho" ?? :/ Pelkkä raskaus on fyysinen mullistus naisen elimistölle ja sit vielä nää nykyihanteet, että pitää olla laiha raskausaikana. No, myöhemmin sen sitten näkee oliko tahallista tai tahatonta! Äidilläni tuli osteoporoosi alle 50 veenä ja hän lihosi minua ja siskoani odottaessa 5 kg, olen miettinyt, ettei olisi yhteyttä siihen kun ei voinut syödä ja liikkua oikein raskausaikana.
Ja ainiin, parhaat naurut saa siitä kun kuuntelee äitiä, joka lihoi 5 kg raskauden aikana "liikuin aika hyvin" ja kaikki lihakset ovat surkastuneet raskauden ja liikkumattomuuden myötä - mut "on se kivaa olla hyväs kunnos", niin, niillä olemattomilla lihaksilla synnytys saattaa kestää tovin, "mut pääasia et sain vaa 5 kg odotuksen aikana", hohhoijjjaaaaaaaa - tää nykymaailma sekoittaa TERVEYDEN ja "terveyden" pahasti.
Mistä se muuten johtuu, että paino vaan hilautuu ylöspäin? :O en viitti kytätä kauheasti syömisiäni, olen normaalipainoinen, ensimmäisessä raskaudessa tuli n. 25kg. 10kg jäi synnärille ja alle 2vk toinen 10kg oli hävinnyt. Tässä raskaudessa tullut yli 10kg ja 25+0 pyörähti just. Mieskin ihmettelee että miten voi olla noussut niin paljon kun ei kuulemma missään näy. Äitini taas oli ihan varma että laihdutan kun kuulemma olen niin laihan näköinen (paitsi toki mahasta). Onko vaan turvotusta vai mitä pirua...
Itselläni myös paino nousi ekassa lähemmäs 20 kg ja toisessa yli 30 kg, mutta mulla oli silti lihasta, sillä jumppasin ja rehkin, molemmissa uin myös. Kuulemma mulla on myös poikkeuksellisen paljon ollut lapsivettä sekä poika rv 38 painoi 4200 g ja toinen, jossa lihoin yli 30 kg rv 42 4240 g! Rinnat myös olleet todella isoja ja maidosta ylitarjontaa. Nestettä loput ja läskiä vikassa oli varmaan 10 kg. Ekassa olin lähtöpainossa 9 kk synnytyksestä ja toisessa 1 v ja 3 kk. Fyysinen kuntoni parani toisen syntymän jälkeen.
Meidän suvussa on kuulemma joskus muinoin tehty molemmin puolin sukua 5-6 kg lapsia :D Ja mun molemmat mummot ja niiden äidit ovat todella keveitä ja kapeita!!!
[quote author="Vierailija" time="15.05.2013 klo 15:06"]Sehän riippuu lähtöpainosta. Ylipainoisille sitä ei raskauden aikana varmasti niin paljon tulekaan kuin tosi hoikille.
[/quote]
Minä olin suht hoikka alkaessani odottamaan lastani (bmi oli 17,5). Söin varsinkin loppua kohden kuin pieni hevonen, kolmesti päivässä lämpimän aterian (iltaisin varsinkin iski nälkä, lämmitin päivällisen liout iltapalaksi :D).
Painoa tuli silti kaikenkaikkiaan vain 8,6 kilogrammaa vaikka en missään vaiheessa tarkkaillut syömisiä ja herkuttelinkin jos (kun) mieli teki.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 11:08"][quote author="Vierailija" time="15.05.2013 klo 15:06"]Sehän riippuu lähtöpainosta. Ylipainoisille sitä ei raskauden aikana varmasti niin paljon tulekaan kuin tosi hoikille.
[/quote]
Minä olin suht hoikka alkaessani odottamaan lastani (bmi oli 17,5). Söin varsinkin loppua kohden kuin pieni hevonen, kolmesti päivässä lämpimän aterian (iltaisin varsinkin iski nälkä, lämmitin päivällisen liout iltapalaksi :D).
Painoa tuli silti kaikenkaikkiaan vain 8,6 kilogrammaa vaikka en missään vaiheessa tarkkaillut syömisiä ja herkuttelinkin jos (kun) mieli teki.
[/quote]
Ja sanon tähän vielä että olisin mieluusti ottanut enemmänkin kiloja, mutta noinkin vähästä painonnoususta huolimatta synnytin 51cm/3,2 kg tytön jota imetin 11kk.
Mun yks kaveri kans laihdutti odotuksen aikana ja se sitten syntyi etuajassa ja oli tosi pieni, vaikka jo rv 36 syntyikin! Silmissäkin kai jotain vikaa paralla :/
Inhottaa nää "meikä tupakoi ja sain terveen vauvan" "meikä ei lihonu ja sain terveen vauvan".
Kyllä se vain niin on että kunnon foolihapot, rasvahapot esim. vähintään pähkinöistä takaavat lapsen aivoille ja näköhermolle ja muille kunnon perustan. Näistä ei puhuta tarpeeksi kun ei joskus 80- luvulla tupakan haitoistakaan puhuttu!
Katsotaan 10 v:n päästä niin on tehty kattava tutkimus, jossa laihtumisella odotuksen aikana on oikeat näytöt siitä, että se edistää ad/hd:n syntyä ja muita kehityshäiriöitä ja lihasheikkoutta vauvalla!!
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 11:09"][quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 11:08"][quote author="Vierailija" time="15.05.2013 klo 15:06"]Sehän riippuu lähtöpainosta. Ylipainoisille sitä ei raskauden aikana varmasti niin paljon tulekaan kuin tosi hoikille.
[/quote]
[/quote]
Ja sanon tähän vielä että olisin mieluusti ottanut enemmänkin kiloja, mutta noinkin vähästä painonnoususta huolimatta synnytin 51cm/3,2 kg tytön jota imetin 11kk.
[/quote] Harrastitko mitään liikuntaa, joka olisi kasvattanut lihaksia tai nostanut vielä enemmän nälkää?
Mun yks luuviulu kaveri kans sai 4 kg, söi ja söi, mut ei liikkunut juuri yhtään :D Kiva kun itse on spinnannut, uinut, treenannut, jumpannut yms, ja pitänyt huolta ruokavaliosta niin mulle läsähti 29 kg :D Lihastakin löytyi!
Painoa voi nesteturvotuksena vaikka ei söisi liikaa. Ap:tä en ymmärrä, koska painonnousu hänellä ihan normaali. Missä ongelma? Minä synnytin ja pissasin raskauskiloni pois
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 11:14"][quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 11:09"][quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 11:08"][quote author="Vierailija" time="15.05.2013 klo 15:06"]Sehän riippuu lähtöpainosta. Ylipainoisille sitä ei raskauden aikana varmasti niin paljon tulekaan kuin tosi hoikille.
[/quote]
[/quote]
[/quote] Harrastitko mitään liikuntaa, joka olisi kasvattanut lihaksia tai nostanut vielä enemmän nälkää?
Mun yks luuviulu kaveri kans sai 4 kg, söi ja söi, mut ei liikkunut juuri yhtään :D Kiva kun itse on spinnannut, uinut, treenannut, jumpannut yms, ja pitänyt huolta ruokavaliosta niin mulle läsähti 29 kg :D Lihastakin löytyi!
[/quote]
En harrastanut! Olen malliltani sellainen luuviulu, lihasta ei ole juurikaan. Olin lisäksi vieläpä vain opiskelija, eli istuin päivät oppitunneilla ja illat yleensä vietin ystävien kanssa rennosti, eli periaatteessa olosuhteet olisi olleet erinomaiset suuremmallekin painonnousulle...
Te, jotka saitte vähän kiloja/laihduitte odottaessa, niin miten te jaksoitte vauva-ajan? Oliko vitamiininpuutoksia? Kiinnostaisi tietää, kun mulle puhuttiin esikoisen odotuksen aikana (sain 17 kg), että vauva-aika on rankkaa, jos ei ole hyvää kuntoa :D Ja itse yh:na suoritin kursseja ja tein kaikkea kivaa vauvan kanssa! Ei se laihuus, vaan tasapaino kaikessa!
Paras oli muuten kun terkka sanoi "sua varmaan pelottaa miten jaksat synnytyksen kun oot saanut 17 kg jo", niin ponnistin ekan lapsen 15 min ilman apuja. Toisen lapsen 4,5 min ilman apuja ja lapset 4 kg :D Että joo, bullshittiä tuo laihuuden ihannointi ja että se estää kaiken komplikaation raskaudesta synnytykseen!!
Minulla tuli 18kg joista 10 kg jäi sairaalaan myrkytyksen takia. Loput tippu itekseen imetyksen myötä ja iha viimiset pari kiloa kuntoilun lisäämisellä
!!!!! LIHAKSET !!!!! Ne tekee työtä synnytyksessäkin, ei mikään 56 kg painava, jolta näkyy luut ja joka ei ole harrastanut kunnolla fyysistä raskauden aikana ole hyvässä kunnossa :'D
Itselleen voi toki valehdella!
Mikä on ollut teidän laihojen odottajien viikkoinen ja päivittäinen liikuntamäärä? Vastatkaa joku! :) Millaista liikuntaa olette harrastaneet?
Söin normaalisti terveellisesti, niin paljon että vatsa tuli täyteen, muttei ahmien. En syönyt paljon herkkuja. Painoa tuli yhteensä n.13-15kg, synnärille jäi aika iso osa kiloista. Loput ehkä n.5kg lähti itestään 3kk aikana, kun imetys kulutti niin paljon. Söin normaalisti ja kävin vaunulenkeillä. 4kk, niin paino oli jo alle sen painon mitä raskauden alussa. Ja missään vaiheessa en tietoisesti yrittänyt tiputtaa painoa vaan söin niin paljon että vatsa täynnä.
Just tänää oli neuvola. Rv38+1 ja +25kg. Kaikki normaalit vaatteet menis jos mahaa ei olis ja 75F tissejä, jotka oli ennen raskautta 75D... Edes reidet ja perse ei pahemmin ole turvoksissa. Ei onneks siihen peilikuvaan ilmesty mitään puntarinnumeroita... :)
Olemalla valmiiksi ylipainoinen.
Mulla lähtöpaino oli n. 80 kg, nyt rv 33 ja painoa tullut viisi kiloa lisää. Olen syönyt jokseenkin samalla tavalla kuin ennenkin. Neuvolan ruokaohjeet toki huomioiden.
Alkuvaiheessa tuntui että jopa hoikistuin, ei vaa'an mutta peilin mukaan. Toivottavasti ei tule hurjaa loppunousuakaan.
Neuvolassa on mittailtu vatsaa mittanauhalla ja käyrällä olen normaalisti.