Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettajat ja kesäloma

Vierailija
22.06.2026 |

Somessa törmättyä: opettaja tilittää ettei kesäloma riitä palautumiseen ja työssään he näkee et tää systeemi on kuin uppoava laiva. 2.5kk ei riitä toipumiseen? Miten esim.jollekkin 8h päivässä työtä tekevälle lääkärille, jotka kohtaa sairauksia ja kuolemaa tai sosiaalityöntekijälle, jotka kohtaa rikoksia, pahuutta ja köyhyyttä ja on vastuussa niistä, riittää toipumiseen 4 viikkoo?

 

Vaativuutta en kiistä lainkaan mutta aidosti kuulen mielellään, mikä siitä opettajan työstä tekee noin rankkaa. 

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä tekee rankkaa mm. aloittajan kasvattamattomat, tyhmät ja degeneroituneet, törkeitä puhuvat nepsylapset joita ei kukaan saa komentaa eikä ohjata hyviin tapoihin. 

Vierailija
2/17 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siitä tekee rankkaa mm. aloittajan kasvattamattomat, tyhmät ja degeneroituneet, törkeitä puhuvat nepsylapset joita ei kukaan saa komentaa eikä ohjata hyviin tapoihin. 

Pitääköhän tämä tyyppi itseään hyvin kasvatettuna.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noilla muillakin on varmastikin se sama 8 viikkoa lomaa. 

Vierailija
4/17 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajan työstä tekee raskasta ihan jatkuva aistikuormitus ja ylhäältä päin yhtäkkiä jaettavat perustyöhön täysin liittymättömät tehtävät. Opettajan työ keskeytyy joka ikinen tunti joka toinen ja joka kolmas minuutti, jonka jälkeen pitää aina orientoitua uudestaan käsiteltävään asiaan. Tämä on aivotutkijoiden mukaan ihan älyttömän kuormittavaa. Myös jatkuva melu, sählääminen ja hälinä kuormittaa aisteja koko ajan. Tunnepuolen kuormitusta tulee huonosti voivien oppilaitten hyvinvoinnista huolehtimisesta. Vanhemmat myös kuormittavat opettajia tosi paljon. Mulla menee kesäloman kaksi ekaa viikkoa nukkumiseen ja kehon rauhoittamiseen. Jos on keskiraskas luokka niin lomalla kyllä ehtii palautua, mutta jos on tosi kuormittava luokka niin tuntuu ettei se 2,5kk riitä. Välillä on tosi leppoisia luokkia, jotka eivät kuormita opettajaa juurikaan. 

Vierailija
5/17 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nämä naukujat ovat väärällä alalla.Hirvittää et ovat lasten kanssa tekemisissä.Lapset tarvitsevat reippaita ja raikkaita, jaksavia opettajia.

Vierailija
6/17 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä nämä naukujat ovat väärällä alalla.Hirvittää et ovat lasten kanssa tekemisissä.Lapset tarvitsevat reippaita ja raikkaita, jaksavia opettajia.

 

Ryhdy opettajaksi!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/17 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajat ovat lomansa ansainneet, aivan kuten kaikki muutkin työtä tekevät eli se siitä, hyvää lomaa kaikille. 

Vierailija
8/17 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se varmaan riippuu tosi paljon ihmisestä, koulusta, oppilaista, johdosta, resursseista jne.


Itse olin jäätävän väsynyt arviointia tehdessä ja sen jälkeen. Nyt opiskelen avoimen kursseja jne enkä koe olevani väsynyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/17 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ihminen on mennyt burn outiin eli on kroonisesti uupunut, pitkäkään loma ei riitä toipumiseen. Eikö tämä nyt ole kaikkien tiedossa? Ja kyllä myös lääkärit sairastuvat uupumukseen.

Yksi uupumuksen oire on myös tuo kyynistyminen, jota opettaja kuvaa. Työ ei enää tunnu mielekkäältä, koska kaikki on auttamattomasti pielessä.

Niin opettajien kuin aivan kaikkien muidenkin riskiä sairastua uupumukseen lisää kokemus siitä, että ei voi tehdä työtä niin kuin sitä kuuluisi tehdä. Tai että vaatimukset ovat lähtökohtaisesti mahdottomat saavuttaa. 

Arno Kotro oli laskenut, kuinka monelta kantilta esimerkiksi luokanopettajan tulisi opsin mukaan arvioida oppilas. Niitä oli yli 2000. Selvä on, että tähän ei pysty kukaan. Viralliset vaatimukset ovat jo kauan sitten irtaantuneet todellisuudesta, mikä on yksi pahimmista tunnollista ihmistä kyynistävistä ja uuvuttavista asioista.

Vierailija
10/17 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan lääkärinä opettajan ei sentään tarvitse olla, mutta ikään kuin terveydenhoitajana ja sosiaalityöntekijänä tavallaan kyllä. Lääkäri ja sos.työntekijä ottavat vastaan yhden asiakkaan kerrallaan. Opettajalla on siinä se koko luokallinen, yleensä 20 - 35 oppilasta kerrallaan.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/17 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tältä opelta voi pyytää nudeja jos haluaa seksuaali opetusta https://fox8.com/news/school-employee-charged-with-sending-nude-photos-…

Vierailija
12/17 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan lääkärinä opettajan ei sentään tarvitse olla, mutta ikään kuin terveydenhoitajana ja sosiaalityöntekijänä tavallaan kyllä. Lääkäri ja sos.työntekijä ottavat vastaan yhden asiakkaan kerrallaan. Opettajalla on siinä se koko luokallinen, yleensä 20 - 35 oppilasta kerrallaan.  

Kaksi oppilasta juoksi toisiaan päin ja löivät päänsä yhteen. Yksi oksensi vessassa ja kolmas sai ahdistuskohtauksen. Kolmas törmäsi keinuun ja mursi nilkkansa.😂 jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/17 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettajan työstä tekee raskasta ihan jatkuva aistikuormitus ja ylhäältä päin yhtäkkiä jaettavat perustyöhön täysin liittymättömät tehtävät. Opettajan työ keskeytyy joka ikinen tunti joka toinen ja joka kolmas minuutti, jonka jälkeen pitää aina orientoitua uudestaan käsiteltävään asiaan. Tämä on aivotutkijoiden mukaan ihan älyttömän kuormittavaa. Myös jatkuva melu, sählääminen ja hälinä kuormittaa aisteja koko ajan. Tunnepuolen kuormitusta tulee huonosti voivien oppilaitten hyvinvoinnista huolehtimisesta. Vanhemmat myös kuormittavat opettajia tosi paljon. Mulla menee kesäloman kaksi ekaa viikkoa nukkumiseen ja kehon rauhoittamiseen. Jos on keskiraskas luokka niin lomalla kyllä ehtii palautua, mutta jos on tosi kuormittava luokka niin tuntuu ettei se 2,5kk riitä. Välillä on tosi leppoisia luokkia, jotka eivät kuormita opettajaa juurikaan. 

Hassua. Olen asiakkaana ysieuroisten päivätoiminnassa ja kuvaus ongelmien laadusta ja kuormittavuudesta on kuin omasta päivästäni. Kuitenkin koulutettujen mielestä tämä on kuntouttavaa, ehkäisee syrjäytymistä ja edistää mielenterveyttä. Minulla tosin ei ole usean kuukauden lomia.

Vierailija
14/17 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajat osallistuvat tarvittaessa myös niihin oppilaiden moniammatillisiin palavereihin. Ei se ole pelkkää opetustyötä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/17 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Filippiineiltä vois hommat opettajat tilalle jaksavat tehdä työnsä ja oppilaat oppii kieliä samalla.

Kesällä kestävät marjoja kartelleille.

Vierailija
16/17 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettajan työstä tekee raskasta ihan jatkuva aistikuormitus ja ylhäältä päin yhtäkkiä jaettavat perustyöhön täysin liittymättömät tehtävät. Opettajan työ keskeytyy joka ikinen tunti joka toinen ja joka kolmas minuutti, jonka jälkeen pitää aina orientoitua uudestaan käsiteltävään asiaan. Tämä on aivotutkijoiden mukaan ihan älyttömän kuormittavaa. Myös jatkuva melu, sählääminen ja hälinä kuormittaa aisteja koko ajan. Tunnepuolen kuormitusta tulee huonosti voivien oppilaitten hyvinvoinnista huolehtimisesta. Vanhemmat myös kuormittavat opettajia tosi paljon. Mulla menee kesäloman kaksi ekaa viikkoa nukkumiseen ja kehon rauhoittamiseen. Jos on keskiraskas luokka niin lomalla kyllä ehtii palautua, mutta jos on tosi kuormittava luokka niin tuntuu ettei se 2,5kk riitä. Välillä on tosi leppoisia luokkia, jotka eivät kuormita opettajaa juurikaan. 

Tämä.

Lisäisin vielä sen, jos ja kun kohdalle osuu haastavia huoltajia sekä pahoinvoivia ja oireilevia lapsia, ei kyseessä ole lyhyt kohtaaminen tai hoitosuhde, vaan intensiivinen monen vuoden mittainen vuorovaikutussuhde.

Aika monessa muussa ammatissa tiedät, että se hankala henkilö on siinä hetken, ope tekee sen hankalan henkilön kanssa yhteistyötä pahimmassa tapauksessa vuosikausia. Tämä kuormittaa valtavasti. 

Vierailija
17/17 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla porvoolainen opettaja. Nimittäin yksikään peruskoulun tai lukion opettaja ei puhu kesälomastaan 2,5 kk lomana, koska se ei sitä ole. Opettaja tietää paremmin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä seitsemän