Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten jotkut onnistuu pitämään raskausajan painonnousun vähäisenä?

Vierailija
26.01.2011 |

Tälläkin palstalla monet kertovat että raskausajan painonnousu on ollut tosi vähäistä, ja mietin että miten ihmeessä he siinä onnistuvat? Olen koko raskauden tarkkaillut painoa ja syömisiä, ja siitä huolimatta että syön erittäin terveellisesti, enkä yli (laskennallisen) kulutuksen, paino on noussut lähes 8 kiloa (nyt rv 30).

Miten te muut siis olette onnistuneet pitämään painon kurissa raskausaikana?

Kommentit (108)

Vierailija
21/108 |
26.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

en sitten tiedä riippuuko sekin että mitä loppuajan tekee jos jotkut jää sohvalle ja jääkapille loppuajaksi..? mutta yksilöllisiä juttuja kai nämä kaikki

Tai sitten se loppuajan painonnousu on turvotusta. Mulla ainakin tuli viimisen kuukauden aikana 1-1.5kg/vko, vaikka en saanu syötyä närästyksen takia juurikaan mitään. Olin kyllä ihan saaterin turvoksissa.

Vierailija
22/108 |
26.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja raskauskiloja ei juuri tullut. Olen normaalipainoinen joten itse sitten laihduin ja vatsa kasvoi. Vauva oli ihan hyvän kokoinen 3300g ja terve tyyppi.

Kolmessa edellisessä raskaudessa kiloja tullut 10-20 lisää ja vauvat saman kokoisia suunnilleen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/108 |
26.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun syö normaalisti, ei mättäen, tulee ihan normaali painonnousu.

Vierailija
24/108 |
26.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli pitää syödä vähemmän kuin mitä kroppa kuluttaa ja ottaa huomioon sekin, että joka tapauksessa sisään kasvaa sellainen noin nelikiloinen klöntti lisukkeineen, eli kannattaa jopa yrittää laihduttaa niin, että oma paino putoaisi samassa suhteessa.

Itselläni paino on noussut kymmenen kiloa, olen rv 32, ja olen syönyt niin paljon ja juuri sitä, mitä on huvittanut.

Vierailija
25/108 |
26.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. lastani odottaessa painoni tippui aluksi n. 4 kg. Oksensin ja oksensin ja oksensin. Ja sitten sain ne 4 kg takaisin ja 4 kg vielä loppuraskaudessa siihen päälle. Tosin sanoen painonnousua oli 1. neuvolakäynnistä viimeiseen neuvolakäyntiin tullut lisää vain sen 4 kg!

Toisessa raskaudessa oli lähtöpaino 58 kg ja synnyttämään mennessäni painoin 64 kg. Tässäkin raskaudessa tippui painoni aluksi 54 kiloon.

Enkä oikein voinut syödä mitään rasvaistakaan.

Vierailija
26/108 |
26.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että nuo ihmiset eivät siis laihduta raskausaikana (mitä minä en ainakaan uskaltaisi edes tehdä, että lapsi varmasti saa kaiken mitä tarvitsee) heillä vaan ei paino pääse nousemaan enempää kuin lapsen paino+istukka, lapsivesi ja lisääntynyt verimäärä. Kiinnostaisi tietää, mitä he ovat tehneet vai ovatko jotkut vaan sellaisia, että painoa kertyy raskausaikana helpommin ja toisille vähemmän helposti.

ap.

Vierailija
27/108 |
26.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tälläkin palstalla monet kertovat että raskausajan painonnousu on ollut tosi vähäistä, ja mietin että miten ihmeessä he siinä onnistuvat? Olen koko raskauden tarkkaillut painoa ja syömisiä, ja siitä huolimatta että syön erittäin terveellisesti, enkä yli (laskennallisen) kulutuksen, paino on noussut lähes 8 kiloa (nyt rv 30).

Miten te muut siis olette onnistuneet pitämään painon kurissa raskausaikana?

Älä kuule välitä! Itsekkin täällä ihmettelin ja tuskailin kun kaikille muille ei kuulemma tullut yhtään painoa tai jopa lähti!

Itsellä painonnousu pysyi about noille viikoille ihan inhimillisenä (joku 12kg oli tullut) ja siitä eteenpäin alkoikin tulla melkein 1,5kg per viikko hirveän turvoituksen ja nesteen kertymisen vuoksi. Synnärillä ennen pojan ulos saamista mitattiin, että painoa oli kaiken kaikkiaan tullut 24kg!!! Ja olin tarkkaillut mitä söin mutta minkäs sille mahdoit, kun jalatkin olu kuin kaksi tukkia, yhtä paksut reidestä varpaisiin asti! :D (mikä ei muuten ollut silloin ollenkaan hauskaa...) Synnärille jäi heti 6kg ja nyt painoa pudonnut tasaisesti 3 viikon aikana joku 5 kiloa lisää.. Keirsrinleikkauksen takia maha pömpöttää vielä ihan kamalasti, eikä ole oikein päässyt liikkumaan niin poljon kun haluaisi, mutta eiköhän nää tästä lähe kun pääsen vauhtiin!

Enpä sitä voi kieltää, etteikö olo olisi ihan kamala välillä näiden "läskien" kanssa, mutta onneksi mies jaksaa aina muistuttaa, että hänen mielestään olen todella kaunis ihan tälläisenäänkin ja kyllä ne kilot siitä sitten ajanmyötä karisee :)

Mutta siis juu, kyllä mulle siis ainakin tuli niitä kiloja ihan itsestä riippumattomista syistäkin... Ei auttanut vaikka litra tolkulla vettä joikin, turvoitusta tuli silti...

Vierailija
28/108 |
26.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että nuo ihmiset eivät siis laihduta raskausaikana (mitä minä en ainakaan uskaltaisi edes tehdä, että lapsi varmasti saa kaiken mitä tarvitsee) heillä vaan ei paino pääse nousemaan enempää kuin lapsen paino+istukka, lapsivesi ja lisääntynyt verimäärä. Kiinnostaisi tietää, mitä he ovat tehneet vai ovatko jotkut vaan sellaisia, että painoa kertyy raskausaikana helpommin ja toisille vähemmän helposti. ap.

Miksi sen painon pitäisikään nousta enemmän kuin tuo? Ei minulla muutenkaan normaalielämässä paino nouse.

Vierailija
29/108 |
26.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli voithan googlettaa, millainen se on. Normaalipainoisellahan kiloja kuuluukin tulla aika paljon lisää, mukana kun on tosiaan vauva, istukka, lapsivesi, ja huom. t u r v o t u s.

Oletko ap ylipainoinen? Jos et, haluaisitko, että painoa olisi tullut vähemmän? Jos, niin miksi?

Vierailija
30/108 |
26.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosi yksilöllinen juttu. Mulla on yhelle tutulle tullut se 30 kiloa molemmista raskauksista ja hän on lähtökohtaisesti tosi pienikokoinen. Laskekskelin, että jos paino olisi hankittu "syömällä" ei hän paljon muta olisi ehtinyt tekemään. Kävi kuitenkin jumpissa läpi raskauden jne. Toisella tutulla tuli 5 kiloa koko raskaudesta, eikä harrastanut mitään.

Itselläni tuli ekasta raskaudesta 12kg ja tokasta 15kg. Olin tokassa raskaudessa ihan rikki painonnoususta, mutta nyt kun vauva on 3kk ja painan vajaa 3kg alle lähtöpainon, ei enää kauheesti harmita. Reilu 1kk synnytyksestä oli jo tuo lähtöpaino saavutettu.

On se raskaana oleminen kuitenkin mun mielestä sen verran kurjaa, että olin jokaisen jäätelöni ansainnut :-)

Vierailija
31/108 |
26.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän hoikilla ihmisillä keho yrittää kerätä vararavintoa tulevaa imetystä varten, eli hoikilla paino saisikin nousta enemmän kuin lapsen paino+istukka+lapsivesi+lisääntynyt verimäärä.

Ei mullakaan normaalisti paino kauheasti heittele eikä normaalisti tee mieli mitään tavallisten ruoka-aikojen ulkopuolella. Nyt voisin syödä jotain melkein yhtenään. Ja mistään himoista ei ole kysymys: tavallinen ruoka, jäätelö, voikkarit, hedelmät, jne. ihan kaikki käy. Neuvolan terkkakin sanoi, että vararasvaa saisi tulla vähän lisää imetystä varten.

Ensimmäisessä raskaudessa painoa tuli n. 13 kg ja pari kuukautta synnytyksen jälkeen olin jo lähtöpainon alapuolella. Imetys kulutti siis myös lihaksia, koska kehossani oli niin vähän rasvaa.

Vierailija
32/108 |
26.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan kuin ilman raskauttakin - joillekin kertyy ne kilot helpommin kuin toisille. Mulle tuli 15kg lisää ja söin kun hevonen, siis kaksinkertaisia annoksia normaaliin verrattuna koko raskauden ajan. Mulla oli lähtö BMI 19 ja neuvolassa sanottiin että vähintään 15kg tulee lisää kun niin alhainen aloituspaino ja oikeassa olivatkin. Raskausaikana ei todellakaan ole tervettä laihduttaa tai muutenkaan ei kannata seurata sitä vaakaa koko ajan, vauva kärsii stressaamisesta. Nauti ennemminkin raskausajasta, se on ainutkertaista ja kyllä ne kilot karisee myöhemmin itsestään kun lähtee liikkumaan. Hyvä tietenkin jos ei ala ahmimaan makeita ihan hulluna raskausaikana, vaan normaalia terveellistä kotiruokaa niin vauva saa tärkeät tarvitsemansa ravintoaineet.

Mulla muutama ystävä joilla tullut raskausaikana vain 5kg. Toisella oli istukassa paljon ongelmia, eli vauva ei kasvanutt normaalisti kohdussa ja toisella oli lähtöpaino niin hurja että vauva otti siitä tarvitsemansa eli lisäkiloja ei tullut montaa :) Yksi ystäväni puolestaan laihtui raskausaikana jatkuvan oksentelun seurauksena ja joutui sairaalaan sisälle tiputukseen kun meni niin heikoksi. Painonnousu on siis ihan tervettä ja normaalia.

Mulla lähti tuo 15kg kahden kuukauden aikana synnytyksen jälkeen enkä liikkunut muuten kuin tunnin vaunulenkin noin 5krt viikossa. Hyötyliikuntaa siis pelkästään.

Vierailija
33/108 |
26.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tuli paino 15 kiloa, ja tunsin itseni valaaksi. Painoa vain tuli, vaikka kuinka koetin katsella syömisteni perään.

Lapsi on nyt 4 kk, ja painoa on 22 kiloa vähemmän kuin ennen synnytystä! Tasan 5 viikkoa synnytyksen jälkeen painoin saman kuin ennen raskautta, ja loput seitsemän kiloa on pudonnut sen jälkeen.

Vierailija
34/108 |
26.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten painoa ei ekassa raskaudessa tullut vaan lähti (tosin lähtöpaino oli lievän ylipainon puolella) ja tokassa raskaudessa tuli 4kg.

Vierailija
35/108 |
26.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on joku oletus, että raskausaikana "pitäisi" lihoa? Tokihan painoa tulee vauvan, lapsiveden, istukan ym. mukana ja turvotusta joillekin. Mutta lihomista en ymmärrä. Itse söin raskaana ollessani kuten ennenkin, 8 kg tuli, joista 5 jäi laitokselle.

Vierailija
36/108 |
26.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että nuo ihmiset eivät siis laihduta raskausaikana (mitä minä en ainakaan uskaltaisi edes tehdä, että lapsi varmasti saa kaiken mitä tarvitsee) heillä vaan ei paino pääse nousemaan enempää kuin lapsen paino+istukka, lapsivesi ja lisääntynyt verimäärä. Kiinnostaisi tietää, mitä he ovat tehneet vai ovatko jotkut vaan sellaisia, että painoa kertyy raskausaikana helpommin ja toisille vähemmän helposti.

ap.

paino noussut normaalia enempää itselläsikään. Kuten joku sanoikin, 11-12 kg:n nousu on ihan normaali. Jonkun verran ylimääräistä rasvaa saa imetyksen takia tullakin.

Itselläni on kahdessa raskaudessa tullut juuri tuo 11-12 kg. Synnytyksen jälkeen on ollut ehkä kolmisen kiloa ylimääräistä ja se on ekan kolmen kuukauden aikana hävinnyt ihan laihduttamatta.

Vierailija
37/108 |
26.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla paino oli synnäriltä lähtiessä 15 kg alempi kuin ennen raskautta. Syynä oli raskausdiabetes, jonka takia jouduin tosi tiukalle ruokavaliolle (en halunnut piikittää insuliinia).

Esim. en syönyt maitotuotteita muuta kuin hieman maitoa teessä; ei vaaleaa leipää; ei perunaa tai riisiä; ei hedelmiä tai marjoja muuten kuin ihan vähän aterian jälkeen; hyvin niukka aamupala; ei tietenkään mehua tai limsoja, jätskiä tai karkkia; ei vehnäjauhoja tai kastikkeita jne. Mittailin samalla sokereita, ja arvot nousi heti, jos oli syönyt esim. 2 dl viinirypäleitä.

Vierailija
38/108 |
26.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei

Mä luulen, että se on niin yksilöllistä, että et voi siihen itse vaikuttaa. Ei se ole pelkästään sun syömisistä kiinni.

Mulle tuli ekassa raskaudessa 18 kg ja tokassa 14 kg. Ekassa mun lähtöpaino oli alhaisempi. Olen hoikka, mutta en laiheliini.

Sitä vaan tuli sitä painoa. Terkkarikin jo siitä mulle mainitsi, mutta en välittänyt. Mulla se vaan menee niin.

Itsestään lähti puolessa vuodessa kilot pois.

Vierailija
39/108 |
26.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun ei ole kokemusta synnytyksen jälkeisestä ajasta. Mistä sitä tietää, mikä kaikki on turvotusta jne.

on joku oletus, että raskausaikana "pitäisi" lihoa? Tokihan painoa tulee vauvan, lapsiveden, istukan ym. mukana ja turvotusta joillekin. Mutta lihomista en ymmärrä. Itse söin raskaana ollessani kuten ennenkin, 8 kg tuli, joista 5 jäi laitokselle.

Vierailija
40/108 |
26.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 viikkoa synnytyksen jälkeen oli jäljellä 1,5 kg. En osaa antaa mitään ohjeita, koska mielestäni söin ihan tavallisesti: lautasmalli, rasvaa ja sokeria oli mutta pidän määrät kohtuullisena, paljon kasviksia, silloin kun on nälkä, ja vaan sen verran että on kylläinen (siis täynnä, mutta ei ähkyssä), kasvispainotteisesti.