Miten jotkut onnistuu pitämään raskausajan painonnousun vähäisenä?
Tälläkin palstalla monet kertovat että raskausajan painonnousu on ollut tosi vähäistä, ja mietin että miten ihmeessä he siinä onnistuvat? Olen koko raskauden tarkkaillut painoa ja syömisiä, ja siitä huolimatta että syön erittäin terveellisesti, enkä yli (laskennallisen) kulutuksen, paino on noussut lähes 8 kiloa (nyt rv 30).
Miten te muut siis olette onnistuneet pitämään painon kurissa raskausaikana?
Kommentit (108)
Tekemällä fyysistä työtä raskausviikolle 36, sekä jättämällä sokeriset herkut pois.
En onnistunut pitämään painoa kurissa mutta syytän ja kiitän siitä raskaushormoneja. Lähtöpainossani BMI oli 18 ja painoa tuli yhteensä 24 kg. Paino lähti kipuamaan välittömästi plussan jälkeen. Kaikki on valitettavasti myös sulanut jo pois.
Radi-dieetti sopii kaikille odottajille, ohjeet löytyy ihan googlaamalla. Jos sen mukaan syö, niin ei taatusti puutu vauvalta mitään.
Mulla raskautuessa BMI 22, tuli 9 kg painos tuolla dieetillä, normi 3,3 kg vauva. Takaisin lähtöpainossa olin tosin vasta vuosi synnytyksestä. Imetin 2 v.
4:s lapsi tulossa ja nyt jo 10kg tullut vaikka raskaus vasta puolivälissä! Edellisissä raskauksissa tullut se +20kg, mutta lapsen synnyttyä kilot haihtuneetkin yhtä nopeasti kuin tullut! Liikun paljon, treenaan kovaa ja syön terveellisesti. Pelkät rinnatkin painavat jo nyt 2kg! Voin vain ihmetellä myös sitä miten muut välttyvät tällaiselta painonnousulta. Ennen raskautta olin hoikka ja rasvaprosentti n.15%.
Koska rasvaprosentti on noin alhainen luonnostaan, painosi nousee paljon. Onneksi myös lähtee.
Mielenkiintoinen aihe.
Olen ensisynnyttäjä, rv 38+5, käynnistys jo sovittu 39+5 kohtaan. BMI alussa 25, lupa painonnousulle 9kg asti. Nyt noussut vajaa 5 kg. Vauvan koko 3,5 kg, ultrassa ( eilinen arvio).
Söin välttelylistan mukaan ( meetvursti myös nykylistalla) ja en juurikaan syönyt herkkuja välttääkseni raskausdiabeteksen. Seurannassa olen, ja jos syön vaaleaa leipää, arvot heittää. Vältän muroja yms... En ole ollut nälässä, mutta annokset pienenivät ajan kanssa, ei vaan pysty syömään isoja annoksia, ei mahdu. Herkkujakaan ei voi mättää.
Lapsi on kasvanut n keski-yläkäyrällä. Odotin enemmän raskauskiloja. Kunhan lapsi on kunnossa, kaikki kilot ok.
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoinen aihe.
Olen ensisynnyttäjä, rv 38+5, käynnistys jo sovittu 39+5 kohtaan. BMI alussa 25, lupa painonnousulle 9kg asti. Nyt noussut vajaa 5 kg. Vauvan koko 3,5 kg, ultrassa ( eilinen arvio).
Söin välttelylistan mukaan ( meetvursti myös nykylistalla) ja en juurikaan syönyt herkkuja välttääkseni raskausdiabeteksen. Seurannassa olen, ja jos syön vaaleaa leipää, arvot heittää. Vältän muroja yms... En ole ollut nälässä, mutta annokset pienenivät ajan kanssa, ei vaan pysty syömään isoja annoksia, ei mahdu. Herkkujakaan ei voi mättää.
Lapsi on kasvanut n keski-yläkäyrällä. Odotin enemmän raskauskiloja. Kunhan lapsi on kunnossa, kaikki kilot ok.
Mulla kiloja tuli lähes 25kg molemmilla kerroilla. Synnytykset rv 42. Miksi sulla siis käynnistetään? Radi riski?
Kai se on osittain fysiologisia erojakin, koska osa turpoaa vaikka söisi ja eläisi raskausajankin hyvin terveellisesti ilman mässäilyjä.
En tosin tajua, miksi raskausajan painonnousua pitäisi erityisesti pelätä, sillä ne lähtee kyllä ja maidonnousun kannalta on vain hyvä, jos äiti ei ole synnytyksen jälkeen heti aivan laiha ja rasvaton.
Mä turposin raskausaikana kuin ilmapallo (+22kg) vaikka söin ja liikuin kuten ennenkin enkä mässäillyt enempää kuin aiemminkaan (viikonloppuisin herkuttelin).
Synnytyksen jälkeen maito nousi nopeasti ja maitoa tuli PALJON, luovutin keskosille osan ja oman imetys sujui täydellisesti kestäen 1,5 vuotta.
4kk synnytyksestä painoin saman verran kuin ennen raskautta, ja 6kk synnytyksestä paino oli jo alhaisempi kuin koskaan aikaisemmin aikuisiällä.
Enkä siis tehnyt mitään erikoista "saadakseni" raskauskilot veke, vaan synnärille jo jäi 10kg ja loput 12kg lähti neljässä kuukaudessa imettämällä ja vaunulenkkejä tekemällä, sen saman terveellisen ruokavalion ja viikonloppuherkuttelun kanssa.