Miten jotkut onnistuu pitämään raskausajan painonnousun vähäisenä?
Tälläkin palstalla monet kertovat että raskausajan painonnousu on ollut tosi vähäistä, ja mietin että miten ihmeessä he siinä onnistuvat? Olen koko raskauden tarkkaillut painoa ja syömisiä, ja siitä huolimatta että syön erittäin terveellisesti, enkä yli (laskennallisen) kulutuksen, paino on noussut lähes 8 kiloa (nyt rv 30).
Miten te muut siis olette onnistuneet pitämään painon kurissa raskausaikana?
Kommentit (108)
mulla ainakin oli toisella kolmanneksella isointa painonnousu ja olen monilta muiltakin kuullut että hidastuu loppua kohden.. mm. omalta th:lta.. en sitten tiedä riippuuko sekin että mitä loppuajan tekee jos jotkut jää sohvalle ja jääkapille loppuajaksi..? mutta yksilöllisiä juttuja kai nämä kaikki
mulla tuli vaan 4kg eli tavallaan laihduin.enkä todellakaan katsonut syömisiä vaan nannaa söin joka päivä ja rasvaisia juustoja.kahdesta edellisestä raskaudesta lihoin sen 12kg.
Molemmissa raskauksissa painoa tuli lisää 10-12 kg. Lähtöpaino oli normaali. Oletin että sitä paisuisi ihan kunnolla, mutta minulla mieliteot olivat käsittämättömän terveelliset: - hedelmät (etenkin appelsiini), kasvikset (etenkin tomaatti), ruisleipä, liha, pippuri, viili, maito. En ole varmaan ikinä syönyt niin tervellisesti kuin raskausaikana ja tasan tarkkaan söin juuri sitä mitä teki mieli.
Ekan kohdalla raskausvatsa näkyi takin lävitse vasta äitiyslomalle jouduttuani (rv 35). (olen aika pitkä)
Bmi 28 ja rv 10. Pahoinvoinnin takia tippunut muutama kilo. Pitäisköhän pyytää ens neuvolassa radi-dietin ohjeet? Jos söisi sen mukaan kun pahoinvointi hellittää? Vai onko parempi syödä normaalin terveellisesti (ja tietty liikkua)?
Normaalia ruokaa, ellei oikeesti tule radia!
Suna "stressaisin" asiaa vasta synnytyksen jälkeen. Mulla tuli ekassa raskaudessa 15kg lisää, synnärille jäi 12kg. Loput tippui muutamassa kuukaudessa. Tokassa 16kg, synnärille jäi taas 12kg. Nyt kolmannessa raskaudessa tuli 12kg (raskausdiabetes, söin terveellisemmin kuin edellisissä), synnärille jäi 7kg. Nyt paino putoaa kilon parissa päivässä, synnytyksestä 1,5 viikkoa. En todellakaan jaksa nyt ressata mitään painoasioita, putoaa jos putoaa ja jälkitarkastuksen jälkeen rupean taas harrastamaan kunnon liikuntaa niin siinäpä se.
Ihan turha kysellä "miten muut sen tekee", täysin yksilöllisiä nämä jutut.
Tsemppiä loppuraskauteen!
"Miten jotkut onnistuu..", no jättää syömättä jotain tai röökaa ja laihat eivät nähtävästi ainakaan liiku raskauksien aikana, joten ei pääs lihaskaan painamaan ;/
Mun mielestä lihominen raskausaikana on kuvottavaa :( Ei ihmisen tarvi lihota, jos ei halua!!!!! Oon mieluummin luuviulu kuin iso ja lihaksikas..
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 13:08"]Mun mielestä lihominen raskausaikana on kuvottavaa :( Ei ihmisen tarvi lihota, jos ei halua!!!!! Oon mieluummin luuviulu kuin iso ja lihaksikas..
[/quote]
Ei tarvi lihota jos ei halua :D höhhögöö hyvä provo.
Eiku oikeasti!! Mun mielestä se on vaan ihmisen omaa huolimattomuutta, jos lihoaa yli vauvan painon, lapsiveden yms!!
Ja niinhän se on sanottu että huonosti kouluttautuneet lihoaa kun syövät vain mäkkiruokaa..
Ite oon AMK:n sentään käynyt ja huomaan että amikset vaan lihoaa..
Huhhuh, kun nää mommyreaxialaiset tajuaa lapsen kouluiässä että on jääny odotuksessa omegat ja foolihapot saamatta ja omat D-vitamiinit imetty luista kun osteoporoosi pukkaa 45 iässä, niin ei paljon huudella terveille "joskus lihonneille" äideille ja lapsille mitään :D
Odotus on vain 9 kk kestävä, ja siinä luodaan lapsen tulevaisuutta samalla..
Kun raskauduin, olin lihava (BMI 29).
Sain neuvolasta esitteen, jossa kerrottiin, mitä ja miten usein raskaana olevan tulisi syödä. Aloin syödä niin.
Sain myös esitteen, jossa oli suomalaiset liikuntasuositukset. Aloin noudattaa niitä.
Laihduin raskausaikana noin 200 grammaa viikossa (lopulta BMI 26 eli ei enää lihava mutta ylipainoinen).
Synnytyksen jälkeen olin normaalipainossani.
Jokainen terveydenhoitaja, lääkäri ja muukin ihminen sanoi, että raskaus on loistava keino parantaa elintavat mutta harva nainen sitä keinoa käyttää. Minä käytin, ihan siksi kun halusin vain seurata neuvolan ohjeita. En ole koskaan elämässäni ollut niin terve kuin raskauden aikana ja sen jälkeen.
Hoikat naiset saavat totta kai lihoa, ja normaalipainoisille se ei ole vaaraksi. Me lihavat olemme erityisryhmä.
Raskausdiabetesruokavalio = se normaali, kaikille ihmisille suositeltu ruokavalio. Ei se mikään kitukuuri ole, vaan tarkoitus on nimenomaan tihentää ateriavälit normaaleiksi ja syödä paljon ja monipuolisesti sen sijaan, että asuu jossain Mäkkärissä 9 kk.
Raskausdiabeetikon liikuntaohje = kaikille Suomen ihmisille tarkoitettu ns. liikuntapiirakka, pois on jätetty vain ne lajit, jotka voi olla vaarallisia esim. ratsastus.
Raskaana ollessa on tarkoitus syödä ja liikkua terveellisesti, koska sillä tavalla ihminen rakentuu terveeksi. Sokerin, viinan, tupakoinnin ym. haitat näkyy vasta kun lapsi rupeaa olemaan kouluikäinen, radin yleensä vasta kun lapsi aikuistuu, eli ei äidit itseään tai synnytystä varten syö ja liiku vaan satsaukseksi lapsen tulevaisuuteen.
Tärkeintä on syödä terveellistä, ravinteikasta ruokaa, kiloja tulee sen verran kun tulee. Mulla tuli 13 kg, vaikka olin hieman ylipainoinen, mutta imetys laihdutti mut normaalipainoiseksi. Suurin painonnousu tuli raskauden vikalla kolmanneksella.
Suolankäyttö kokonaan pois ja runsas veden juonti&kasvikset ja hedelmät niin ei nouse kuin ns sallitun määrän 10-16kg
Sinullahan paino on noussut melko minimimäärän? Lisäksi useimmille tulee turvotusta, eli puhtaasti vain nestettä kertyy elimistöön, sille kun ei oikein voi mitään.
Miksi on niin tärkeää tuo painon tarkkaileminen raskaana?
Laihduttaahan raskaana ei saa, kaikenmaailman kuona-aineet ovat sitoutuneet rasvasoluihin, jotka laihduttaessa vapautuvat sitten.
ihminen joka on herkempi lihomaan, lihoo enemmän kuin se, jolle ei ylimääräistä kerry yhtään mistään. Ja tosiaan täytyy tajuta myös se, että onhan sitä painoa tultava joka tapauksessa, vaikka se saattaakin pelottaa ja kauhistuttaa. Itse voi tarkkailla syömistään, ja katsoa ettei painonnousu mene yli suositusten. Liikkuakin saa, ja pitääkin! Itselle neuvolassa sanottiin, että hoikka kun olen, voi paino nousta helposti 15 kiloakin. Olen siltä mieltä, että jos suht terveelliset ruokatottumukseni minulle lisäkiloja tänä aikana tuottavat, niin onpahan sitten ainakin hyvä syy lähteä liikkumaan synnytyksen jälkeen. Nauttikaa naiset raskaudestanne, muutama liikakilo jos sattuu tulemaan, niin on se silti sen arvoista! Tsemppiä kaikille odotukseen, älkääkä rakastuko liikaa siihen puntariin! :)