Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Itsestäänselvä käytöstapa, joka ei sitä kuitenkaan kaikille ole?

Vierailija
20.01.2011 |

Mitä sinulle itsestäänselviä käytöstapoja sinulla on, joita muut eivät noudata?

Itse olin tänään luennolla, jossa tapahtui seuraavaa:

Eräällä naisella soi puhelin ja alkoi puhua siihen kesken luennon. Omasta mielestään oli varmaan kohtelias kun sentäs ääntänsä hiljensi...

Toisella naisella oli pieni vauva mukana. Vauva alkoi useampaan otteeseen kitisemään ja itkeskelemään ja äitinsä yritti hyssytellä tätä. Aikansa hyssyteltyään sitten poistui salista yhteensä 4 kertaa. Kyllä se tuollainen eestaas ravaaminenkin ja vauvan kitinä luentoa häiritsee.

Kommentit (152)

Vierailija
1/152 |
21.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä tavoin se on Sinulta pois, että sosiaalitoimen puolesta kustannetaan vähävaraisten elämää? Mutta nythän minä sen keksin: Sinä saat tuntea ylemmyyttä. Siksi sinä tykkäät kirjoitella muita vähätteleviä ja tuomitsevia tekstejä. Se, että tuntee ylemmyyttä muihin verrattuna, ei tee sinusta ketään toista ihmistä parempaa. :)

jokaisella on omat valintansa

jotkut valitsevat elämän niin että sossu sitten maksaa, jotkut eivät.

ja tietenkin saan tunte ylemmyyden tunnetta sossun asiakkaisiin, minä heidän tuet omilla rahoillani maksan. en minä sitä valita, oma valintani tienata omat rahani.

Sinun elämä ei ole mun syy

poltin hihani... Olen hieman yli keskituloinen rouva, jolla kuitenkin on mielestään sen verran yhteiskunnallista silmää, etten ryhdy automaattisesti osoittelemaan sosiaalitoimen asiakkaita YKSIN syypääksi omaan taloudelliseen ahdinkoonsa. Mielestäni sosiaalitoimen palveluja tarvitsevia ihmisiä ei tule ajatella saati sitten arvioida homogeenisenä ryhmänä.

En usko, että alimmissa tuloluokissa nykyisessä yhteiskuntajärjestelmässämme ihmisillä on jankkaajan mainitsemaa 'valinnanvaraa'. En pidä sosiaalisia ongelmia, liittyvät ne sitten toimeentuloon tai psyykeeseen, yksin ihmisen itsensä valintoina. Ihmisten elämään vaikuttavat myös yhteiskunnan tila ja toimet; päätökset ja lait eli politiikka ja lähiyhteisö.

Onko jankkaaja koskaan kuullut sanaa 'ihmisarvo'? Epäilen, ettei. Minusta ajatus siitä, että jokainen ihminen on arvokas sellaisenaan, ilman titteleitä ja omaisuuden tuomaa statusta on rohkaiseva; se mahdollistaa kaikkien ihmisten potentiaalin hyödyntämisen. Ihmisarvo tarkoittaa mielestäni sitä, että jokaisella meistä on tarkoitus omassa elämässämme, lähiyhteisössämme ja yhteiskunnassa, jossa elämme. Jankkaajalle yksinkertaistettuna: "Sossupummin" ihmisarvo mahdollistaa ylemmyydentunteesi ja minun halveksuntani sinun ylemmyydentuntoasi kohtaan. "Sossupummilla" on siis tärkeä merkitys ihmisenä, yksilönä meille muillekin ;-)

Minä keskituloisena kukkahattutätinä pienehkön asuntolainani kanssa itse oman elämäni kustantavana olen sitä mieltä, että yhteiskuntamme on reilu ja kaikille turvallinen asua, kun huolehdimme 'heikommistamme'. En haluaisi Yhdysvaltojen kaltaista järjestelmää, sillä uskon sen luovan suljettuja hyvtuloisten alueita, joilla saa pelätä yhteiskunnan laitapuolenkulkijoiden yhteenottoja... Maksan ilomielin veroja, jotta kaikilla olisi edes siedettävästi asiat. En usko, että toimeentulotukea saavat "elävät herroiksi". Ja kyllä minä silti olen sitä mieltä, että jonkun toisen elämän tila on jossain määrin minunkin 'syy'

Sitäpaitsi emme voi koskaan tietää, jos vaikka oma elämämme 'romahtaa' ja päädymme tarvitsemaan yhteiskunnan harkinnanvaraista tukea...

Tässäpä tätä vuodatusta ohi aiheen ja sitten aiheeseen:

Mielestäni on epäkohteliasta sosiaalisessa mediassa ryhtyä jankkaamaaan asioista ;-)

Vierailija
2/152 |
21.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

monesti ei ihmiset vastaa kun palveluammatissa oleva sanoo hei

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/152 |
21.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta liikennesääntöjen mukaan linja-auto saa etuajo-oikeudella siirtyä pysäkiltä pois - ja jopa yhden kaistan yli! Näin ainakin opetettiin autokoulussa 2005. Eihän se toki kohteliasta ole ketään kiilata, mutta etuajo-oikeus sillä bussilla on. Kunhan vaan vilkuttaa.

Linja-auto ei kiilaa pysäkiltä pikkuauton kylkeen nopeusrajoitusalueella 70km/h. Tosi ikävää kun edes ammattiautoilijat eivät noudata liikennesääntöjä. nimim, yksi joka melkein ajautui penkkaan tuon takia tänään

Vierailija
4/152 |
21.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin en tuppaa jatkuvasti kylään tai soittele jatkuvasti.

Tätä ei tunnu monikaan ymmärtävän.

Vierailija
5/152 |
21.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rynniminen/päälle kävely/ei osata jonottaa.

Nämä ovat suomessa alkaneet pistää silmään sen jälkeen kun kävin jenkeissä lomailemassa.

Siellä jos halutaan ohittaa sanotaan ensin että anteeksi eikä sitten vasta jos jo törmätään. Muutenkin ovat kohteliaita. Suomessa vaan tuijotetaan eikä saada suuta auki.

Vierailija
6/152 |
21.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

peruskäytöstavat, siis. Ja sitten muutamalla sukulaisella on ikävänä tapana laukoa ihan kaikki mitä päässä pyörii tyyliin "kauheeta miten sinä olet lihava" ja eräillä on tapana jättää vierailunsa jälkeen kyläilypaikan koti kaameaan kuntoon, ne omat jäljet voisi siivota(pedit hujanhajan,pyyhkeet märkinä myttinä ja lapset levittävät tavarat)

Vierailija
7/152 |
21.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

istuimeni selkänojaa takana istuvan syliin edes nukkumistarkoituksissa.

Toivoisin että kaikilla olisi tämän verran käytöstapoja. Istuinta voi laittaa hieman nojalleen jos on pakko, mutta nyt kahdella lähes peräkkäisellä pitkällä lennolla (9h ja 11h) eteeni osui naisihminen, joka laittoi istuimen niin alas että minulla oli epämukava olla. Toisella kerralla jouduin jopa huomauttamaan asiasta, koska en mahtunut istumaan kunnolla. Ja minä olen 160 cm lyhyt. Naisen reaktio: "No mutta kun edessäni istuva laittoi myös istuimen alas" johon sanoin että tuskin minua siitä voi syyttää, enkä minä vastaavasti halua vierittää epämukavaa oloa eteenpäin takanani istuneelle yli 180 cm miehelle. Että voisiko hän mahdollisesti SANOA asiasta edessään istuvalle.

Myöhemmin nainen vaihtoi tyttärensä (n. 12v) kanssa paikkaa, ja tyttö teki saman. Teki mieli paukuttaa istuinta ihan kunnolla.

Vierailija
8/152 |
21.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi vanhempia ihmisiä pitäisi kutsua monikossa? En ymmärrä. Ei istu suuhun ollekaan "te" kun puhutaan yhdestä ihmisestä. Hieman ylimielistä, että joku vaati itseänsä teititeltävän...

Heh, teitittely on taitolaji, yhtä ihmistä teititeltäessä ei suinkaan käytetä monikkoa!!

Vierailija
9/152 |
21.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

avataan uusi kassa niin siihen rynnivät ekana ne muihin jonoihin viimeisenä tulleet. Olis ihan asiallista antaa niiden mennä uudelle kassalle ensin jotka on muutenkin kauemmin seisseet jonossa.

Suomessa ei myöskään tunnu toimivan "yhden jonon" systeemi eli usealle palvelupaikalle jonotetaan yhdessä jonossa ja siitä aina eka menee vapautuvalle paikalle. Mutta ei, aina joku urpo alkaa muodostaa jonoa jonkun tietyn paikan kohdalle.

Vierailija
10/152 |
21.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lähettänyt postissa kummilapsille lahjoja, jos en ole päässyt itse käymään juhlissa. Jostain syystä kiitos unohtuu.

Vierailija
11/152 |
20.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla tässä on ongelma (päässäsi) kun olet sitä mieltä että kaikki joille tulee suunnittelematon raskaus on sosiaalipummeja.

vai etko itse ole huomannut:

sossu pommien mielestä heillä ei ole elämässä ollut mitään valintoja ja kaikki on vain tapahtunut ja itse eivät ole syypää mihinkään, ei ollut sanomista edes perheen kokoon, (ups, sellainen pitää itse omalla rahalla elättää!!)

hui

Vierailija
12/152 |
20.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taannoin istuin taaempana bussissa, kun bussiin tuli 80+ -ikäinen rouva kepin kanssa. Kenenkään takapuoli ei noussut tarjotakseen naiselle paikkaa. Eikö tule edes se mieleen, että tuollainen vanha saattaa kaatua bussin jarruttaessa ja siinä menee hyvässä lykyssä koko toimintakyky? Minä nousin taaempaa (olin oikeasti tosi paljon taaempana) ja tarjosin paikkaani. Rouva kiitti ja hymyili.

Sama oli, kun olin raskaaana viimeisilläni. Halusin istumaan, etten ole siinä huonon tasapainoni kanssa pallona käytävällä. Jouduin pyytämään paikkaa. Toki sain sen ilman mutinaa.

Se on sitten eri asia, jos jotkut 40-50 v hyväkuntoiset ihmiset vaativat istumapaikkoja nuorilta vaan siksi, että ovat vanhempia.

Hitto, seiskööt. Ei 15- vuotiaan tarvitse luovuttaa paikkaansa jollekin 45- vuotiaalle märisijälle siksi, että on nuorempi. Se nuori on maksanut lipustaan saman hinnan kuin vanhempikin matkustaja.

Vierailija
13/152 |
20.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän vastaa ihan kaikkialla puhelimeen ja sähisee vaan jotain "mä olen nyt xxx, soitellaan myöhemmin". Olen sata kertaa sanonut, että kännykkään ei tarvi vastata aina ja sen voi laittaa äänettömälle.

Näitä kummallisia vastauspaikkoja on: pankintiski, lääkärinvastaanotto ja pahinta: oppitunti! On siis opettaja ammatiltaan ja vastailee kesken tuntia puhelimeen.

Mäkin olen opettaja, ja aina sanon oppilaille, jos yrittävät kännykkään vastailla tai tekstiviestejä näpytellä tunnilla, että täällä ei käytä tunnin aikana kännykkää kukaan, ette te, enkä minä, vaan puhelinasiat hoidetaan välitunnillä. Puhelimeen vastailu oppitunnin aikana on tosiaan opettajaltakin aika huonoa käytöstä.

Vierailija
14/152 |
20.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla tässä on ongelma (päässäsi) kun olet sitä mieltä että kaikki joille tulee suunnittelematon raskaus on sosiaalipummeja.

sossu pommien mielestä heillä ei ole elämässä ollut mitään valintoja ja kaikki on vain tapahtunut ja itse eivät ole syypää mihinkään, ei ollut sanomista edes perheen kokoon, (ups, sellainen pitää itse omalla rahalla elättää!!)

hui

siitä että sulla ei tosiaan ole kaikki kohdillaan. Hei haloo, nyt puhuttiin yhdestä asiasta mikä liittyy elämääni ja sen perusteella sinä lokeroit minut sossupummiksi jonka mielestä "asioita vain tapahtuu", enkä itse edes elätä perhettäni. Et voisi olla enempää väärässä.

En muuten tunne yhtään sossupummia joten en osaa sanoa heistä mitään. Sinä ilmeisesti tunnet, kun noin tarkkaan tiedät millaisia sossupummit on. Mitähän se kertoo sinusta, että tunnet sossupummeja?

Vierailija
15/152 |
20.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Jos bussi/juna on täynnä, ei varata 2 paikkaa 1 ihmiselle (esim. istumalla käytäväpaikalla ja pitämällä laukkua ikkunapaikalla)

-Kun ratikka/juna/metro pysähtyy, niin ENSIN ovista kulkevat ulosmenijät, sitten vasta sisääntulijat

-liukuportaissa seisotaan jonossa yhdellä puolella eikä tukita portaita

-muutenkin vähän katsotaan ettei tukita teitä, eli jos jostain syystä kulkee hitaasti niin ei ryntää ensimmäisenä paikkaan jossa muut ei pääse ohi (esim. joku kapea paikka) ja vähän seuraa että onko ohimenijöitä ja tekee heille tilaa

-jos lapset meluavat tilaisuuksissa joissa pitäisi olla oikeasti hiljaa, heidät hiljennetään tai viedään pois. Ja näisäs tilaisuuksissa myös aikuiset ovat hiljaa! Eivät pölötä kännykkään tms.

-juhliin pukeudutaan juhlan mukaan

-kätellessä kätellään ja katsotaan silmiin, ei ojenneta mitään kuolleen lahnan kaltaista kalmakättä ja katsella ohi käteltävästä

-jos jollain on raskas kantamus, vaunut tms. on kohteliasta pitää ovea auki

-tervehtiminen, kiitos ja ole hyvä eivät vie hirveästi energiaa, niitä saa käyttää ihan arkenakin, ihan kaupassa ja bussissakin

-ei runnota muita kun ollaan liikkeellä

-leffassa ei jutella kovaan ääneen, paljasteta juonta yms.

-hellyyttä tyttö-/poikaystävää/puolisoa kohtaan sa aosoittaa, mutta rajansa kaikella. On huonoa käytöstä imutella äänekkäästi esim. bussissa, leffassa tai luennoilla, kouria näkyvästi tms.

-kaikki tilaisuudet eivät sovi lapsille. Jos lapselle ei saa hoitajaa, tilaisuudesta jäädään pois.

Vierailija
16/152 |
20.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

hänelle ymmärrystä, on muutenkin vaikeaa pysyä opinnoissa jos on vauva! Yrittää hoitaa vauvaa ja samalla saada oppia, hän on sankari.

mutta onhan se nyt päivänselvää, että luento ei ole vauvojen tai vaikka taaperoikäisten paikka.

Vierailija
17/152 |
20.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

siitä että sulla ei tosiaan ole kaikki kohdillaan. Hei haloo, nyt puhuttiin yhdestä asiasta mikä liittyy elämääni ja sen perusteella sinä lokeroit minut sossupummiksi jonka mielestä "asioita vain tapahtuu", enkä itse edes elätä perhettäni. Et voisi olla enempää väärässä. En muuten tunne yhtään sossupummia joten en osaa sanoa heistä mitään. Sinä ilmeisesti tunnet, kun noin tarkkaan tiedät millaisia sossupummit on. Mitähän se kertoo sinusta, että tunnet sossupummeja?

jankutat koko ajan ja tulet tänne kertomaan yksityiskohtia siitä miten lapsesi saivat alun. Se ei minua ainakaan kiinnosta

Minä tein muksuni silloin kun siihen oli varaa ja sitten laitoin jarrut päälle.

Aika paljon sossu jotuu vähävaraisten äitien elämää kustantamaan.

Vierailija
18/152 |
20.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

aivastavat tai yksivät käsiinsä kämmenpuoliin, yöks. Vetävät sitten kämmenet kuiviksi housujen reisiin. Ja kohta koskevat johonkin ovenkahvaan. Oikeasti aivastaa tai yskästä kuuluu omaan kainaloon!

Ihmiset tunkevat ruuhkabussiin reppu selässä. Varsinkin miehillä näin. Reppu otetaan pois selästä pysäkillä ennen bussin tuloa ja roikotetaan seistessäkin kädessä tai lasketaan jalkojen juureen. Paljon enemmän mahtuu silloin ihmisiä bussiin seisomapaikoillekin, kun yhtä ei vie selässä oleva reppu!

Sitten nuorilla blondeilla on ruuhkabussissa aina tapana jäädä siihen keskitasanteella (näitä on vähintään 2 yhdessä, harvoin näkee yhtä kerrallaan). Kikertelevät siinä sitten ja kaikkien tukkeena, kun käytävää pitää täyttää takaa päin täyteen. Joku ujo mies ei uskalla ohittaa heitä ja niin on loppupää bussin käytävästä tyhjä kun mies jää tulpaksi siihen tyttöjen lisäksi. Aina nuo on noita blondeja jotain ammattikoululaisia tai lukiolaisia.

Mutta ovea en pysty vieraille pitämään auki ja bussissa pyydän paikkaa, vaikka olen 45v. En pysy bussissa pystyssä yhden käden varassa, onneksi tuun bussiin lähtöpaikalta, niin paikkoja aina on. Mulla on käytössä vain vasen käsi tällä hetkellä (kiertäjäkalvosimen tulehdus) ja kokeilkaas miten saatte oikeakätisille suunnitellun oven pidettyä auki vasemmalla kädellä seuraavalle tulevalle. Pahoittelen, mutta on oltava epäkohtelias.

Vierailija
19/152 |
20.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kun kuukautiset tulivat normaalisti, raskaus huomattiin vasta 14 viikolla.

No, onneksi ei olla sossun asiakkaita eikä työttömyyskorvaustakaan ole koskaan nostettu että ei voi pummiksi syytää.

hui

Vierailija
20/152 |
20.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

siitä että sulla ei tosiaan ole kaikki kohdillaan. Hei haloo, nyt puhuttiin yhdestä asiasta mikä liittyy elämääni ja sen perusteella sinä lokeroit minut sossupummiksi jonka mielestä "asioita vain tapahtuu", enkä itse edes elätä perhettäni. Et voisi olla enempää väärässä. En muuten tunne yhtään sossupummia joten en osaa sanoa heistä mitään. Sinä ilmeisesti tunnet, kun noin tarkkaan tiedät millaisia sossupummit on. Mitähän se kertoo sinusta, että tunnet sossupummeja?

jankutat koko ajan ja tulet tänne kertomaan yksityiskohtia siitä miten lapsesi saivat alun. Se ei minua ainakaan kiinnosta

Minä tein muksuni silloin kun siihen oli varaa ja sitten laitoin jarrut päälle.

Aika paljon sossu jotuu vähävaraisten äitien elämää kustantamaan.

yksi lapseni sai alun kierukasta huolimatta. YKSI, ei kaikki. Sossussa en ole käynyt ikinä, toivottavasti ei ole tarvettakaan. Opinnoista ja suunnittelemattomasta raskaudesta huolimatta minulla ja miehelläni oli ja on edelleen varaa elää normaalisti, laskematta joka penniä. Ja ajattele, kaikki lapseni ovat samalle miehelle. Vakityöpaikkakin löytyy. Herrajumala mikä sossupummi minä olenkaan! Mun varmaan kannattaa lopettaa itseni, eihän tämmöisestä elämästä mitään tule...