Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauva isovanhempien hoitoon viikoksi tai vähän alle, kokemuksia?

Vierailija
06.01.2011 |

Meidän lapset ovat nyt 7kk, 2v 3kk ja 6v kaksoset. Vauvan kanssa on tämä alku ollut todella rankkaa, koska hän on valvottanut lähes 24/7 ja univelkaa on kertynyt ja paljon. Nyt alkaa vähitellen helpottamaan kun on löytynyt useampi syy, miksi vauva on itkenyt lähes koko ajan.

Tämän takia meidän parisuhteemme on aika retuperällä, koska toisiks vanhin on myös ollut vaativa vauva/taapero ja yhteistä aikaa ei ole ollut, koska jos on sattunut olemaan rauhallista niin sillon ollaan molemmat nukuttu.

Olemme nyt harkinneet, että lähtisimme 5-7päiväksi "lomalle" ja nukkumaan pois univelkoja sekä viettämään kahdenkeskistä aikaa. Enkä siis oleta, että tuo aika parantaisi parisuhteemme kuin taikaiskusta vaan kyllä se tulee vaatimaan paljon työtä, mahdollisesti parisuhdeterapiaakin, mutta minulla alkaa terveys pettää tämän valvomisen takia. Kotona on käytännössä mahdotonta nukkua päivällä, koska vaikka olisi isovanhemmat hoitamassa lapsia niin ainakin kaksoset tulevat "häiritsemään" päivällä, jos koitan koko päivän nukkua, kokeiltu on. Siksi on nyt harkittu sitä, että isovanhemmat tulis meille hoitamaan lapsia (tämä oli heidän oma ehdotuksensa) ja me lähtisimme pois.

Tiedämme, että isommat varmasti viihtyvät isovanhempien kanssa ja myös kuopukselle isovanhemmat ovat tutut, mutta silti mietityttää miten pieni mahtaa reagoida. Olen kyllä lukenut, ettei pientä vauvaa saisi jättää useaksi päiväksi hoitoon, koska hän voi saada siitä traumoja, mutta onko sekään sitten lapsille hyväksi, että äiti on univelan aiheuttaman väsymyksen takia kiukkuinen, suuttuu herkästi ym, siis sellainen jollainen ei muuten olisi? Enkä myöskään usko, että tuo muutaman päivän poissaolo poistaisi koko univelkaa, mutta varmasti vähentäisi sitä huomattavasti.

Kommentit (106)

Vierailija
21/106 |
06.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

yöllä lasten ääniin, vaikka mies hoitaiskin yöheräilyt. Olen kokeillut korvatulppia, mutta aika ajoin taapero tulee itse viereeni yöllä nukkumaan ja sillon en sitten taas osaa nukkua kunnolla.

ap

No vastaa nyt miksette nuku vuorotellen eri huoneessa?

Vierailija
22/106 |
06.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jolla isovanhempien avulla saat(te) nukkua niin paljon kuin mahdollista, mutta siten ettet joudu olemaan vauvasta erossa kuin korkeintaan yhden päivän kerrallaan. Yritä jaksaa vielä vähän aikaa, se voi olla lapsesi tulevaisuuden kannalta kullanarvoista.

valvonut tässä viime kuukausina ja paljon. Mies tekee kaiken lisäksi työtä, jossa vaaditaan tarkkuutta ym. eli univelka on hänelle riski, että tekee virheitä töissä.

ap

tarkoitus oli olla meidän mökillä. Siitä ei paljoa apua ole, jos otetaan nuorin mukaan niin sitten saa heräillä samalla lailla kun kotona ja nukkuminen jää yhtä vähiin. ap

Että pääsette käymään kotona päivisin. Tai otatte loman pienimmän kanssa ja isovanhemmat hoitavat isoimpia lapsia.

Miksei isä voi jäädä hoitamaan lapsia?

Ihme selittelyä taas....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/106 |
06.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen ehdottomasti sitämieltä, että vauva ei kestä tuota aikaa.. Eikä siitä ole edes mitään hyötyä AP:lle.... 5-7 yötä poissa ja taas kuukausien heräämiset. Vaikutus häipyy viikossa....

Mutta toisaalta koska itse oireilen jatkuvasta herättelystä ymmärrän,e ttä AP: on todellakin saatava nukkua.

Mutta sitä unta on saatava säännöllisesti, mikään kertaloma ei todellakaan auta.

Sinun on vaan nyt pakko keksiä keino jotta saat esim 2 yötä peräkkäin /viikko nukkua kunnolla.

Jos et pääse kotonanne tarpeeksi kauas makuuhuoneesta jossa saisit nukkua rauhassa. Mene itse sinne mummolaan kerran viikossa pariksi yöksi ja sitten mies vuorostaan muualle tai mummolle nukkumaan :D

Vierailija
24/106 |
06.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teidän täytyy saada normaaliarkeenne muutos, että muutaman yön poissaolo auttaa. "Huudatusunikoulu" yli puolivuotiaalle vauvalle on pienempi paha kuin viikon poissaolo.

Eri juttu jos sovitte vaikka kahden yön poissaolosta ja isovanhemmat toteuttaa unikoulun sillä aikaa. Se voi tuoda hedelmää, mutta muuten voi olla, että vanhempiaan ikävöineet lapset ovat entistä rasittavampia kun takaisin tulette. Ja jos lepoa olette kaivanneet, on paluu takertuvien lasten seuraan märkä rätti kasvoille.

tarkoitus oli olla meidän mökillä. Siitä ei paljoa apua ole, jos otetaan nuorin mukaan niin sitten saa heräillä samalla lailla kun kotona ja nukkuminen jää yhtä vähiin.

ap

Että pääsette käymään kotona päivisin. Tai otatte loman pienimmän kanssa ja isovanhemmat hoitavat isoimpia lapsia.

Vierailija
25/106 |
06.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kyllä se nyt toden totta on tärkeää myös se äidin terveys, miksi sitä ei monikaan suostu ymmärtämään, jotka ovat tähän ketjuun kirjoittaneet. Puhutaan vain, että vauva saa traumoja, mutta entäs jos äiti menettää terveytensä loppuiäksi kun ei ole saanut nukuttua.

Olen katsellut vierestä kun yksi tuttu valvoi 3vuotta niin, että sai ihan maksimissaan 2tuntia nukkua yössä. Näytti kuolleelta ja sanoikin, että on niin väsynyt, ettei enää jaksaisi. No hän ei halunnut laittaa pieniä lapsia hoitoon ja nukkua univelkoja pois ja nyt sitten hän ei enää palaa ennalleen, vaikka univelka alkaa olla poissa niin ikuinen muisto jäi valvomisesta.

Meidän lapset olivat 8kk, 2,5v 4v ja 7v kun jouduimme mieheni kanssa onnettomuuteen, jonka takia olimme sairaalassa pari kuukautta. Lapset olivat tuon ajan isovanhempien hoidossa. Vielä en tiedä saivatko traumoja, mutta toisaalta nykyään saa aina kuulla, että lapset saa traumoja teki mitä tahansa. Mihin on se oma maalaisjärki kadonnut? Tiedän, ettei tätä meidän tilannetta voi verrata ap:n tilanteeseen.

Vierailija
26/106 |
06.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä hyötyä on 5 yön nukkumisesta jos sama herätysrumba jatkuu???

Koittakaa nyt saada AP tajuamaan että hänen on tehtävä jokin pysyväisratkaisu asiassa. Ei mitään ihme lomaa yhtäkkiä.. Se ei ratkaise mitään....

Vierailija
27/106 |
06.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos pointtisi on nimenomaan NUKKUA niin ehdotan että menet hotelliin ITSE vaikka kahdeksi päiväksi ja mies hoitaa vauvan, ja sitten vaihdatte. Sitten saatte levätä mutta vauvaa ei tunne itsensä hylätyksi. th taas ??

Vierailija
28/106 |
06.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuopuksen ja taaperon heräilyt ovat vähenemään päin, joskin se tapahtuu hitaasti. Kuopuksen kanssa tosin on vielä selvittelyt keskenkin, että mitä kaikkia vaivoja hänellä on. Taapero menee parin kuukauden päästä leikkaukseen, jonka jälkeen hänkin nukkuu paremmin.

Mutta tuo pari kuukautta on minulle liian pitkä aika odottaa, että saisin nukkua paremmin. Lääkäri oli jo viimeksi aikeissa ottaa minut sairaalaan, mutta sain vielä "armonaikaa" ja mahdollisuuden vähentää univelkaa, jotten joudu sairaalaan.

En muista kirjoitinko, piti ainakin kirjoittaa aloitukseen, että tiedämme senkin, ettei tuo loma ratkaiset tätä nukkumisongelmaa, mutta se mahdollistaisi kotona oloni kunnes yöt ovat melko varmasti paljon rauhallisempia mitä nyt.

Meillä on siis nytkin pari kolme kertaa viikossa niin, että mies hoitaa lasten heräilyt, jotta saan nukkua edes aavistuksen enemmän kun minun ei tarvitse nousta, vaikka heräänkin öisin lasten ääniin.

ap

olen ehdottomasti sitämieltä, että vauva ei kestä tuota aikaa.. Eikä siitä ole edes mitään hyötyä AP:lle.... 5-7 yötä poissa ja taas kuukausien heräämiset. Vaikutus häipyy viikossa....

Mutta toisaalta koska itse oireilen jatkuvasta herättelystä ymmärrän,e ttä AP: on todellakin saatava nukkua.

Mutta sitä unta on saatava säännöllisesti, mikään kertaloma ei todellakaan auta.

Sinun on vaan nyt pakko keksiä keino jotta saat esim 2 yötä peräkkäin /viikko nukkua kunnolla.

Jos et pääse kotonanne tarpeeksi kauas makuuhuoneesta jossa saisit nukkua rauhassa. Mene itse sinne mummolaan kerran viikossa pariksi yöksi ja sitten mies vuorostaan muualle tai mummolle nukkumaan :D

Vierailija
29/106 |
06.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän 9kk jäi tätinsä luokse, kun lähdimme viikoksi häämatkalle (ja sillä matkalla ei bailattu, vaan olimme pedissä klo 22 nukkumassa univelkoja pois...). Lapsi vielä sairastui viikon aikana, mutta silti oli ihan mukavasti mennyt. Reissu varmasti tekisi teille ja parisuhteellenne hyvää! Minä sanoisin, että unohtakaa tiukkapipojen kommentit ja ajatelkaa koko perheenne hyvinvointia.

Jos mietityttää, niin miten olisi pidennetty viikonloppu? Siinäkin saisi jo 2-3 yötä nukkua hyvin.

Vierailija
30/106 |
06.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä hyötyä on 5 yön nukkumisesta jos sama herätysrumba jatkuu???

Koittakaa nyt saada AP tajuamaan että hänen on tehtävä jokin pysyväisratkaisu asiassa. Ei mitään ihme lomaa yhtäkkiä.. Se ei ratkaise mitään....

Vierailija
31/106 |
06.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

TAi todellakin vuorotellen miehen kanssa sinne mummolaan?

Vierailija
32/106 |
06.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettekö tosiaan pääse edes päiväksi välillä kotiin? Kysyn, koska minullakin on viiden vuoden univelat, yksivuotias joka korvatulehduskierteessä ja kaksi vanhempaakin valvottavat, ja uskoisin että sinuaKIN auttaisi jo se, että saisi nukkua yöt, ei päiviä lomailla lapsista...

Kun se mökki kerran sanojesi mukaan on suht lähelläkin.

Vierailija
33/106 |
06.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettekö tosiaan pääse edes päiväksi välillä kotiin? Kysyn, koska minullakin on viiden vuoden univelat, yksivuotias joka korvatulehduskierteessä ja kaksi vanhempaakin valvottavat, ja uskoisin että sinuaKIN auttaisi jo se, että saisi nukkua yöt, ei päiviä lomailla lapsista...

Kun se mökki kerran sanojesi mukaan on suht lähelläkin.

Vierailija
34/106 |
06.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta olisi parempi kun olisitte siellä vaikka muutaman kerran pari yötä kuin yhden kerran viikon. Toki te teette sen päätöksen, mutta ei ole mitään takeita, etteivätkö lapset teitä tuplasti työllistäisi, kun palaatte. Yleensä lapsilla on tapana kostaa vanhemmille poissaolo.

Vierailija
35/106 |
06.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta olisi parempi kun olisitte siellä vaikka muutaman kerran pari yötä kuin yhden kerran viikon. Toki te teette sen päätöksen, mutta ei ole mitään takeita, etteivätkö lapset teitä tuplasti työllistäisi, kun palaatte. Yleensä lapsilla on tapana kostaa vanhemmille poissaolo.

Vierailija
36/106 |
06.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonosti nukkuvien lasten äitinä sympatiseeraan kyllä ap:ta. Mutta samaa mieltä kuin muutkin. Molempien vanhempien poissaolo viikoksi voi ratkaisuna olla vähän sama kuin kylmissaan pissaisi housuun. Ensiapuna tekisin vaikka niin, että ensin äiti olisi siellä mökillä kolme vrk ja sitten isä. Isovanhemmat joko kotona apuna tai isommat lapset mummulassa.

Sitten joku pysyvä ratkaisu arkeen. Isommat lapset osapäivähoitoon tai kerhoon muutama kerta viikkoon. Vauvalle hoitaja kerran kaksi viikossa jolloin ap saa nukkua. Kumpikin vanhempi nukkuu kertaviikkoon yön kodin ulkopuolella.

Vierailija
37/106 |
06.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ei välttämättä edes olisi viikkoa lomalla.

No mutta, kyllä hyvinvoiva äiti tarkoittaa hyvinvoivia lapsia.

Vierailija
38/106 |
06.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaativasta työstään "loman" ajaksi ja isovanhemmat lomaa töistään lasten hoitoa varten niin tehkää niin, että olette kaikki kotona+isovanhemmat niin isovanhemmat leikittävät päivällä isompia lapsia ja nukutte, kun vauva nukkuu. Yöllä taapero nukkuu isovanhempien kanssa ja aamulla, jos lapset heräävät aikaisin niin isovanhemmat ottavat hoitovastuun.

Vierailija
39/106 |
06.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on myös 4 alle kouluikäistä ja hyvin paljon yövalvomisia, itkuisia vauvavuosia jne. takana.

Ymmärrän siis varsin hyvin teidän väsynne ja sen takia jos kerta todella on noin mahtava tilaisuus tarjottu, tottakai menette!! Vauvankin kanssa tilanne on mun mielestä totaalisen eri kuin esim. ainokaisen viemisessä vaikkapa kaverin luo hoitoon, sillä hänellähän on 3 tuttua sisarusta ja hoito tapahtuu kotona ja isovanhemmatkin lienevät tuttuja jo ennestään.

Ei ole kenenkään edun mukaista, jos vahemmat ovat ihan loppu, joten jos tämä loma saa teidän taas jaksamaan paremmin ja sitä mukaan arjenkin pyörimään paremmin, se todella kannattaa!!

Vierailija
40/106 |
06.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsia ei ole kuin yksi, mutta koska teen vuorotyötä, niin unta en saa läheskään tarpeeksi. Meillä on toiminut hyvin se, että kumpikin lähtee n. kertan kuussa lapsen ja koiran kanssa vanhempiensa luo pariksi yöksi, niin toinen saa kotona nukkua ihan niin paljon kuin haluaa/tarvitsee. Ja tuohon ei tietenkään kuulu mitään velvollisuuksia, että kotiin jäävän pitäisi sitten siivota, pyykätä ja tiskata. Vaan sen ajan saa tosiaan käyttää ihan niinkuin itse tykkää. Eikö teillä onnistuisi, että toinen vanhemmista lähtis lasten kanssa vaikka omille vanhemmilleen pariksi päiväksi, ja sitten toinen?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kolme