Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauva isovanhempien hoitoon viikoksi tai vähän alle, kokemuksia?

Vierailija
06.01.2011 |

Meidän lapset ovat nyt 7kk, 2v 3kk ja 6v kaksoset. Vauvan kanssa on tämä alku ollut todella rankkaa, koska hän on valvottanut lähes 24/7 ja univelkaa on kertynyt ja paljon. Nyt alkaa vähitellen helpottamaan kun on löytynyt useampi syy, miksi vauva on itkenyt lähes koko ajan.

Tämän takia meidän parisuhteemme on aika retuperällä, koska toisiks vanhin on myös ollut vaativa vauva/taapero ja yhteistä aikaa ei ole ollut, koska jos on sattunut olemaan rauhallista niin sillon ollaan molemmat nukuttu.

Olemme nyt harkinneet, että lähtisimme 5-7päiväksi "lomalle" ja nukkumaan pois univelkoja sekä viettämään kahdenkeskistä aikaa. Enkä siis oleta, että tuo aika parantaisi parisuhteemme kuin taikaiskusta vaan kyllä se tulee vaatimaan paljon työtä, mahdollisesti parisuhdeterapiaakin, mutta minulla alkaa terveys pettää tämän valvomisen takia. Kotona on käytännössä mahdotonta nukkua päivällä, koska vaikka olisi isovanhemmat hoitamassa lapsia niin ainakin kaksoset tulevat "häiritsemään" päivällä, jos koitan koko päivän nukkua, kokeiltu on. Siksi on nyt harkittu sitä, että isovanhemmat tulis meille hoitamaan lapsia (tämä oli heidän oma ehdotuksensa) ja me lähtisimme pois.

Tiedämme, että isommat varmasti viihtyvät isovanhempien kanssa ja myös kuopukselle isovanhemmat ovat tutut, mutta silti mietityttää miten pieni mahtaa reagoida. Olen kyllä lukenut, ettei pientä vauvaa saisi jättää useaksi päiväksi hoitoon, koska hän voi saada siitä traumoja, mutta onko sekään sitten lapsille hyväksi, että äiti on univelan aiheuttaman väsymyksen takia kiukkuinen, suuttuu herkästi ym, siis sellainen jollainen ei muuten olisi? Enkä myöskään usko, että tuo muutaman päivän poissaolo poistaisi koko univelkaa, mutta varmasti vähentäisi sitä huomattavasti.

Kommentit (106)

Vierailija
101/106 |
07.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsketään palkkaamaan hoitaja, johon meillä ei ole tällä hetkellä varaa. Ja kuule kyllä tiedän, että lapset voivat heräillä vaikka sinne kouluikään. Totuus on kuitenkin, että jos en nyt lähiaikoina saa univelkaa edes vähän vähemmäksi niin olen kuukauden siellä sairaalassa ainakin.

Tai no saisi neuvolasta perhetyöntekijän, mutta sillon ensinnäkin joutuu lastensuojelun asiakkaaksi ja toiseksi tämän perhetyöntekijän työnkuva on keskustelu, joten siitä ei meille olisi mitään hyötyä.

Ja miljoonannen kerran mikään pysyvä ratkaisu tuo loma ei ole vaan jatkossa järjestämme niin, että saamme vähintään yhden tai kaks yötä nukkua viikossa.

Eikä minulla ollut vastausta valmiina ja jos huomasit niin se muuttui siitä alkuperäisestä. Emme siis ole koko aikaa poissa lasten luota vaan olemme lasten kanssa päivällä.

Ja jos nyt joku tulee ihmettelemään miksei isovanhemmat ole aiemmin auttaneet niin mieheni sisko oli vakavasti sairas ja miehen vanhemmat olivat siellä apuna minkä töiltään ehtivät ja minun äitini hoiti isääni työn lisäksi. Nyt isäni on haudassa ja miehen sisko lähes terve, niin isovanhemmat voivat olla enemmän avuksi.

ap

ettei muutaman päivän nukkuminen ratkaise koko ongelmaa, mutta se estää minun sairaalaan joutumiseni. Taapero nukkuu melko varmasti leikkauksen jälkeen yöt kokonaan tai heräilyjä on ainakin paljon vähemmän. Vauvan kanssa on yöheräilyt vähentyneet hitaasti, mutta varmasti sitä mukaa kun on löytynyt syitä miksi itkee/heräilee. ap

joutua vähintään kuukaudeks sairaalaan, niin tuskinpa siinä muutaman yön nukkumiset mitään auttaa. Taitaa olla isommista asioista kyse. Ja oletko 100% varma, että taapero nukkuu leikkauksen jälkeen hyvin? Ei noista muksuista koskaan tiedä, vaikka syy olisi nukkumattomuuteen löydetty, niin takana voi olla jotakin muutakin. Sama kuopuksen kanssa. Ei takuita, että unet oparanevat lähikuukausina, vaikka syitä on löytynytkin itkuisuuteen. Eli ei kannata tuudittautua siihen, että teillä kesään mennessä nukutaan hyvin.

Miten sä voit sanoa että vauva alkaa todennäköisesti nukkua paremmin?? Minun tietääkseni tuo 1-2 vuoden ikä on juuri se pahin nukkumisen kannalta, nukahtaminen vaikeampaa jne., näkee unia jne.

Ap,olet kyllä itsepäistä sorttia, miksi täällä sitten kyselit mielipiteitä, kun sulla tuntuu jo kiveen kaiverrettu vastaus olemaan valmiina.

Ja aina löytyy joku mutta kun blaah blaa blaa.

Menkää lomalle! Mutta vauva on kykllä tosi pieni!

Miksi et ole aiemmin hoitanut itseäsi parempaan kuntoon? Jokainen voi saada neuvolasta maksullista apua, joka on vähän edullisempaa kuin esim. MLL hoitaja.

Tuntuu ettet oikein osaa organisoida elämää, vaan jankkaat nyt jotain...

Vierailija
102/106 |
07.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska mies tekee työtä, jossa on aamu- ilta- ja yövuoroa ja nyt heillä on töissä kiirettä ja monesti siis tekee tuplavuoroja. Viikko miehellä on lomaa ja siksi olisi järkevintä, että me menemme ensin yhdessä nukkumaan univelkoja pois ja lapset ovat yöt + osan illasta isovanhempien kanssa ja me olemme heidän kanssaan päivisin. Yhden yön nukkuminen sillon tällön ei "pelasta" minua sairaalaan joutumiselta ja miehellä on vaativa työ ja siksi hänenkin ois hyvä saada nukkua välillä enemmän.

Jatkossa sitten tuo vuorotellen nukkuminen onnistunee ainakin joskus ja jos mies töissä niin saattaa sitten kuitenkin ainakin joku isovanhemmista olla vapaalla, joten pääsemme molemmat nukkumaan välillä koko yön.

ap

mutta lapsille on isovanhemmat tuttuja ja vauvalla olisi isommat sisarukset seurana niin minusta voisimme molemmat olla muutaman päivän poissa tai mahdollisesti käydä päivällä kotona, mutta nukkua muualla. ap

menipä ap hiljaiseksi kun annettiin kunnolliset neuvot!

Miten voi olla niin vaikeaa mennä miehen kanssa vuorotellen jonnekin nukkumaan? Toinen hoitaa lapsia kun toinen nukkuu vaikka pari päivää/päivän. Mikä tässä keskustelussa nyt mättää? En ymmärrä miksi kaikesta pitää tehdä niin vaikeaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/106 |
07.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mulla on huonosti nukkuvat lapset ja munkin on vaikea uskoa että 7 kk vauvan unet muuttuisivat radikaalisti paremmiksi. Anteeksi vaan. Edessä on kuitenkin hampaidentulo, liikkumisen opettelu ja eroahdistus.

Ensiapuna tuo vuorotellen nukkuminen mökillä on ihan hyvä ajatus. Nyt kuitenkin pitää keksiä keinot, joilla kummallekin vanhemmalle saadaan hyviä yöunia ihan perusarkeen. Ketjussa aiemmin on ollut hyviä ehdotuksia siihen. Meillä esim 3-vuotias herää liki joka yö.

Vierailija
104/106 |
07.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n vanhemmat ovat tarjoutuneet auttamaan, sehän on loistava juttu. Ap ja miehensä voivat käydä yöt mökillä nukkumassa. Saavat pitkät yöunet ja lapsilla on kotona yöhoitajat.

Jos vielä ap jaksaa käydä päivällä kotona olemassa lastensa kanssa, niin en usko että mitään eroahdistuksiakaan tulee.

Miksi tästä asiasta täytyy vielä vääntää, kun kaikki on jo järjestetty parhain päin? Parempaa ratkaisua tuskin kukaan voi keksiä.

Vierailija
105/106 |
23.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se teki todella hyvää, vaikkei tietenkään koko univelkaa poistanut, mutta olo on paljon pirteämpi ja nyt tästä eteenpäin toimimme niin, että molemmat saamme nukkua yhden tai kaks yötä viikossa.

Lapset olivat viihtyneet hyvin isovanhempien kanssa, myös nuorin, vaikka taapero ja nuorin olivat kyllä tuolloinkin heräilleet ja heräilevät yhä eli se ei muuttunut, mutta tulevaisuus helpottaa heräilyjä ainakin taaperon kanssa.

Voimia tuo viikko antoi paljon lisää kun sai nukkua pitkät yöunet eikä tarvinnut kertaakaan herätä lasten takia. Parina ekana yönä tarvitsin unilääkettä, jotta nukahdin, mutta sen jälkeen nukahdin ilman lääkkeitä ja nukuin hyvin ja samoin mies sai vähennettyä univelkaansa.

Tuo muualla nukkuminen auttoi niin, ettei minulla ole enää niin pahoja fyysisiä oireita unettomuudesta eikä enää ole vaaraa sairaalaan joutumisesta.

Nyt tämä viikko on lasten kanssa sujunut hyvin ja ensi yön minä olen mökillä nukkumassa ja mies lasten kanssa ja myös isovanhemmat ovat luvanneet välillä hoitaa lapsia yön, jos heräilyt vielä pitkään jatkuvat.

ap

Jokos ap oot nukkunut? Auttoiko?

Vierailija
106/106 |
11.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttoiko?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän yksi