Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauva isovanhempien hoitoon viikoksi tai vähän alle, kokemuksia?

Vierailija
06.01.2011 |

Meidän lapset ovat nyt 7kk, 2v 3kk ja 6v kaksoset. Vauvan kanssa on tämä alku ollut todella rankkaa, koska hän on valvottanut lähes 24/7 ja univelkaa on kertynyt ja paljon. Nyt alkaa vähitellen helpottamaan kun on löytynyt useampi syy, miksi vauva on itkenyt lähes koko ajan.

Tämän takia meidän parisuhteemme on aika retuperällä, koska toisiks vanhin on myös ollut vaativa vauva/taapero ja yhteistä aikaa ei ole ollut, koska jos on sattunut olemaan rauhallista niin sillon ollaan molemmat nukuttu.

Olemme nyt harkinneet, että lähtisimme 5-7päiväksi "lomalle" ja nukkumaan pois univelkoja sekä viettämään kahdenkeskistä aikaa. Enkä siis oleta, että tuo aika parantaisi parisuhteemme kuin taikaiskusta vaan kyllä se tulee vaatimaan paljon työtä, mahdollisesti parisuhdeterapiaakin, mutta minulla alkaa terveys pettää tämän valvomisen takia. Kotona on käytännössä mahdotonta nukkua päivällä, koska vaikka olisi isovanhemmat hoitamassa lapsia niin ainakin kaksoset tulevat "häiritsemään" päivällä, jos koitan koko päivän nukkua, kokeiltu on. Siksi on nyt harkittu sitä, että isovanhemmat tulis meille hoitamaan lapsia (tämä oli heidän oma ehdotuksensa) ja me lähtisimme pois.

Tiedämme, että isommat varmasti viihtyvät isovanhempien kanssa ja myös kuopukselle isovanhemmat ovat tutut, mutta silti mietityttää miten pieni mahtaa reagoida. Olen kyllä lukenut, ettei pientä vauvaa saisi jättää useaksi päiväksi hoitoon, koska hän voi saada siitä traumoja, mutta onko sekään sitten lapsille hyväksi, että äiti on univelan aiheuttaman väsymyksen takia kiukkuinen, suuttuu herkästi ym, siis sellainen jollainen ei muuten olisi? Enkä myöskään usko, että tuo muutaman päivän poissaolo poistaisi koko univelkaa, mutta varmasti vähentäisi sitä huomattavasti.

Kommentit (106)

Vierailija
61/106 |
06.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulla on siinä mielessä hyvät unenlahjat, että nukahdan heti uudestaan, mieheni sen sijaan ei. Mutta kuten jo kirjoitin niin minulla on fyysisiä oireita kuin myös psyykkisiä ja erityisesti näiden fyysisten oireiden takia minun on saatava tässä lähiaikoina nukkua enemmän tai sitten olen pitkään sairaalassa kun terveys romahtaa. Aiemminkin jo kirjoitin, että tiedän kyllä pystyväni nukkumaan pitkät yöunet, jos se vaan olisi mahdollista. ap

jolloin heräsin JOKA yö tunnin välein, sillä lapset heräilivät paljon ja aina eri aikaan. Eivät nukkuneet päiväuniakaan yhtä aikaa, joten en käytännössä pariin vuoteen nukkunut yli tunnin pätkää. Joten luulen vähän tietäväni, miltä ap:stä tuntuu. Juuri siksi veikkaan, että et saisi nukuttua vuorokauden ympäri, vaikka siihen olisi tilaisuus. Ehdottaisin, että olisit päivät normaalisti kotona mutta menisit yöksi muualle nukkumaan. 7-kuinen ei kestä noin pitkää eroa sinusta - ja tuskin sinäkään hänestä!

joten kommentoin vielä: miten se, että olisit yöt pois kotoa, olisi ristiriidassa pitkien yöunien tarpeesi kanssa? Jos lähdet nukkumaan muualle esim. klo 20 illalla ja palaat kotiin klo 10:ksi, eikö siihen saa jo ihan kunnon unet, jos yöpaikka ei ole tolkuttoman matkan takana. Ja vaikkei tämä mikään kilpailu olekaan, minulla oli myös valvomiseni takia vakavia psyykkisiä oireita, eli tiedän kyllä, mitä unenpuute voi tehdä ihmiselle. Mutta pahaa jälkeä voi tehdä pitkä ero vanhemmista noin pienelle myös.

Vierailija
62/106 |
07.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on niin varma siitä, että joutuisi nimenomaan kuukaudeksi sairaalaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/106 |
06.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ilmoittanut, että isovanhemmat ovat tuttuja ja turvallisia hänen mielestään ja että hän haluaisi olal heidän luonaan viikon näkemättä äitiä?

Vierailija
64/106 |
07.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minus kiinnostaisi tietää, miksi ap on niin varma siitä, että joutuisi nimenomaan kuukaudeksi sairaalaan?

niin varmasti löydät kohdan, jossa ap kertoo lääkärin näin sanoneen.

Vierailija
65/106 |
07.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on niin varma siitä, että joutuisi nimenomaan kuukaudeksi sairaalaan?

Vierailija
66/106 |
07.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on niin vastaan, että lapset olisivat omassa kodissa omien läheisten isovanhempien kanssa. Huhu huh? Mitä jos vanhemmat joutuu onnettomuuteen ja on sairaalassa viikon? Saako lapselinikäisiä traumoja? Eri asia on laittaa lapset vieraalle hoitajalle vieraaseen paikkaan. Mutta omat isovanhemmat????!!!??? Haloo!! Varmasti myös mummi ja vaari tykkää. Vaihtelua lapsille ja omaa aikaa vanhemmille. Ei ole paha juttu josvanhemmat haluaa pikku loman kahdenkesken. Lapsia ei olla jättämässä heitteille. Mielestäni ei olisi ollenkaan paha juttu, vaikka vanhemmat haluaisivat ihan vain ilman väsymystäkin viettää kahdenkeskistä aikaa. Itse en ole voinut jättää lapsia hoitoon ennen 1.5-2 v ikää, koska olen imettänyt pitkään, mutta varmasti olisin jättänyt, jos se olisi ollut mahdollista. Meillä lapset rakastaa isovanhempia ja ei tosiaan kärsi, jos ovat siellä hoidossa silloin tällöin.

Vierailija
67/106 |
06.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vieläkään ap ei suostu käsittämään että ero ei ole hyväksi 7 kuukautiselle! Kahden vuoden ikäinenkin taaperokin on siinä ja siinä ,onko hänelle hyväksi viikon ero, mutta se nyt on selittämättäkin selvää että 7kuukautiselle ei ole hyvä juttu.

Turha kysyä täältä neuvoa, jos ei sitten mikään neuvo kiinnosta! Edelleenkin siis jos ap ei voi ymmärtää että parempi olisi mennä miehen kanssa erikseen etteivät vauva ja taapero kärsisi!!!

Vierailija
68/106 |
07.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä lapset selviävät. Varsinkin, jos isovanhemmat tulevat kotiinne ja paikalla kaikki lapset. Jos isovanhemmilla läheinen suhde lapsiinne ja tuntevat lasten tvat, niin tuskin siitä mitään traumoja jää.

Älä kuitenkaan lataa turhia odotuksia tuohon mökkinukkumiseen: voi nimittäin olla, ettet sielläkään saa nukuttua. Itselläni ainakin monen vuoden valvominen on tehnyt sen, että yhden yön saatan pystyä nukkumaan "hyvin", mutta seuraavana ei uni sitten meinaakaan millään tulla tai heräilen pitkin yötä vaikka lisäuni olisi todella tarpeen.

Kuten moni muukin tuossa sanoi, niin jokin pitkäaikaisempi ratkaisu on varmasti tarpeen. Ensiavuksi mökkireissu varmasti sopisi, mutta ihmettelen, jos pystyt ilman unilääkkeitäparia yötä pidempään nukkumaan "kunnolla". Itselläni ei ainakaan onnistu. Tietysti voisi auttaa, jos vaikka kerrak kuussa/kahdessa kuussa pystytte toistamaan tuon irtioton ja saamaan pari hyvin nukuttua yötä, se varmasti alkaa jo helpottaa.

Jos tilanne on terveytesi kannalta noin hankala, niin mikset laita isompia lapsia päivähoitoon parina päivänä viikossa? Jos joudut sairaalahoitoon, niin se on varmasti kaikille huonompi vaihtoehto.

Vierailija
69/106 |
06.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kertonut, että tuo vuorotellen ei ole niin helppo järjestää, varsinkaan pidempi aika, koska isovanhemmat ovat vielä työelämässä.

Lisäksi käsitän kyllä, että taaperokin on pieni, mutta tiedän myös, että jos tilanne jatkuu näin niin olen muutaman viikon päästä sairaalassa ja pitkään, koska terveyteni romahtaa.

Ja kirjoitin jo, että luultavasti tulemme tekemään niin, että olemme päivällä osan aikaa kotona ja yöt muualla nukkumassa, näin se ei ole niin paha pienimmille ja minä en sitten kuitenkaan joutuisi sairaalaan pitkäksi aikaa.

ap

vieläkään ap ei suostu käsittämään että ero ei ole hyväksi 7 kuukautiselle! Kahden vuoden ikäinenkin taaperokin on siinä ja siinä ,onko hänelle hyväksi viikon ero, mutta se nyt on selittämättäkin selvää että 7kuukautiselle ei ole hyvä juttu.

Turha kysyä täältä neuvoa, jos ei sitten mikään neuvo kiinnosta! Edelleenkin siis jos ap ei voi ymmärtää että parempi olisi mennä miehen kanssa erikseen etteivät vauva ja taapero kärsisi!!!

Vierailija
70/106 |
06.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka joskus syksyllä oli lähettämässä lapsiaan isovanhemmille ulkomaille viikoksi oman ja miehesi univelan vuoksi. Ihan sama kirjoitustyyli ja mikään neuvo ei kelpaa, vaan heti löytyy syy miksi mikään ehdotus ei teille toimi.

Mitäpä ap, jos menisitkin sinne sairaalaan? Siellä saisit varmasti nukkua univelkaa pois? Olisit siellä sen vajaan viikon nukkumassa.

Vierailija
72/106 |
06.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidat ap olla sama kirjoittaja joka joskus syksyllä oli lähettämässä lapsiaan isovanhemmille ulkomaille viikoksi oman ja miehesi univelan vuoksi. Ihan sama kirjoitustyyli ja mikään neuvo ei kelpaa, vaan heti löytyy syy miksi mikään ehdotus ei teille toimi.

Ap: Ihan oikeasti viikon ero lapsista voi olla heille todella vahingollinen. Ymmärrän, että sinä tarvitset unta terveytesi takia, mutta yritä ihmeessä järjestää tilanne jotenkin toisin.

Vaikka niin, että menet öiksi sinne mökille tai mummolaan nukkumaan ja olet päivät lasten kanssa kotona. Miehesi voi sitten seuraavalla viikolla tehdä samoin. Miksi teidän pitää olla yhtä aikaa pois? Ja miksi ihmeessä isovanhempia tarvitaan hoitamaan tilanne? Ei ole mitenkään mahdotonta teidän vuorotella nukkumalla muualla siihen asti, että tilanne helpottaa.

Vierailija
73/106 |
06.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun joudut sinne sairaalaan!! Daa. Ihme, ettei kukaan vielä ehtinyt tätä ehdottaa.

No, noista traumoista voisin sanoa sen verran, että äitini, minä ja pikkusiskoni asuimme isovanhempieni luona siihen asti kun täytin 7v. Minulle isovanhempani ovat koko elämäni ajan olleet uskomattoman tärkeitä ja rakkaita ihmisiä. Vaarini asui mieheni ja minun kanssa kuolemaansa saakka.

Vietimme kaikki mahdolliset lomamme isovanhemmillani. Kun muut koululaiset lähtivät mökeilleen lomalle, me lähdettiin Helsinkiin :).

Äitini oli yksinhuoltaja, ammatiltaan matkailulehden toimittaja. Matkusteli paaaaaaljon, kunnes siirtyi toiseen lehteen kun täytin 7v ja muutimme toiselle paikkakunnalle.

Mitään traumoja minulla tai siskollani ei ole. Äitini on minulle elämäni yksi tärkeimmistä ihmisistä, jolle voin kertoa kaikki asiat niin hyvät kuin pahatkin. Juttelemme joka päivä ja hän on suuri osa lastemme elämää - aivan kuten omat isovanhempani olivat minun elämääni.

Vierailija
74/106 |
06.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos joudun sairaalaan niin olen siellä todennäköisesti ainakin kuukauden, tämäkö on sitten lapsille parempi. Ja kuten jo kirjoitin niin toteutamme tuon luultavasti niin, että olemme päivällä lasten kanssa ja yöt sitten muualla nukkumassa.

ap

joka joskus syksyllä oli lähettämässä lapsiaan isovanhemmille ulkomaille viikoksi oman ja miehesi univelan vuoksi. Ihan sama kirjoitustyyli ja mikään neuvo ei kelpaa, vaan heti löytyy syy miksi mikään ehdotus ei teille toimi.

Mitäpä ap, jos menisitkin sinne sairaalaan? Siellä saisit varmasti nukkua univelkaa pois? Olisit siellä sen vajaan viikon nukkumassa.

Vierailija
75/106 |
06.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiitos kyllä me pärjäämme ihan itse ja yksin jne. Miksi se on niin paha asia, jos isovanhemmat itse tarjoutuvat auttamaan, etten joudu sairaalaan?

ap

Taidat ap olla sama kirjoittaja joka joskus syksyllä oli lähettämässä lapsiaan isovanhemmille ulkomaille viikoksi oman ja miehesi univelan vuoksi. Ihan sama kirjoitustyyli ja mikään neuvo ei kelpaa, vaan heti löytyy syy miksi mikään ehdotus ei teille toimi.

Ap: Ihan oikeasti viikon ero lapsista voi olla heille todella vahingollinen. Ymmärrän, että sinä tarvitset unta terveytesi takia, mutta yritä ihmeessä järjestää tilanne jotenkin toisin.

Vaikka niin, että menet öiksi sinne mökille tai mummolaan nukkumaan ja olet päivät lasten kanssa kotona. Miehesi voi sitten seuraavalla viikolla tehdä samoin. Miksi teidän pitää olla yhtä aikaa pois? Ja miksi ihmeessä isovanhempia tarvitaan hoitamaan tilanne? Ei ole mitenkään mahdotonta teidän vuorotella nukkumalla muualla siihen asti, että tilanne helpottaa.

Vierailija
76/106 |
06.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

No entäpä kaksi päivää, ja vauvan imetys välissä. Se on liian pitkä aika muuten.

Vierailija
77/106 |
06.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiitos kyllä me pärjäämme ihan itse ja yksin jne. Miksi se on niin paha asia, jos isovanhemmat itse tarjoutuvat auttamaan, etten joudu sairaalaan?

ap

Kyllä, heille nimenomaan voi sanoa ei kiitos.

Tai pyydä apua päivällä, jotta voit nukkua vaikka kolme tuntia putkeen.

Vierailija
78/106 |
06.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoastaan vauva nukkuu päikkärit ja muut ovat koko päivän hereillä eikä heitä voi vaatia olemaan hiljaa, jotta minä saan nukkua. Toisekseen harvemmin isovanhemmat pystyvät olemaan apuna päivisin (tuolloin kun ovat lupautuneet hoitamaan lapset heillä on viikko lomaa), koska ovat töissä ja muutenkin aktiivisia.

Tämän takia kaikkien kannalta paras ratkaisu olisi se, että me menemme nukkumaan muualle ja lapset ovat isovanhempien kanssa ja olemme kuitenkin päivisin lasten kanssa.

Ja tällä hetkellä me tarvitsemme eniten apua juuri lastenhoitoon, jotta saamme vähennettyä univelkaamme.

ap

ap

Kyllä, heille nimenomaan voi sanoa ei kiitos.

Tai pyydä apua päivällä, jotta voit nukkua vaikka kolme tuntia putkeen.

Vierailija
79/106 |
07.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on niin vastaan, että lapset olisivat omassa kodissa omien läheisten isovanhempien kanssa. Huhu huh? Mitä jos vanhemmat joutuu onnettomuuteen ja on sairaalassa viikon? Saako lapselinikäisiä traumoja? Eri asia on laittaa lapset vieraalle hoitajalle vieraaseen paikkaan. Mutta omat isovanhemmat????!!!??? Haloo!! Varmasti myös mummi ja vaari tykkää. Vaihtelua lapsille ja omaa aikaa vanhemmille. Ei ole paha juttu josvanhemmat haluaa pikku loman kahdenkesken. Lapsia ei olla jättämässä heitteille. Mielestäni ei olisi ollenkaan paha juttu, vaikka vanhemmat haluaisivat ihan vain ilman väsymystäkin viettää kahdenkeskistä aikaa. Itse en ole voinut jättää lapsia hoitoon ennen 1.5-2 v ikää, koska olen imettänyt pitkään, mutta varmasti olisin jättänyt, jos se olisi ollut mahdollista. Meillä lapset rakastaa isovanhempia ja ei tosiaan kärsi, jos ovat siellä hoidossa silloin tällöin.

Vierailija
80/106 |
06.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joutua vähintään kuukaudeks sairaalaan, niin tuskinpa siinä muutaman yön nukkumiset mitään auttaa. Taitaa olla isommista asioista kyse.

Ja oletko 100% varma, että taapero nukkuu leikkauksen jälkeen hyvin? Ei noista muksuista koskaan tiedä, vaikka syy olisi nukkumattomuuteen löydetty, niin takana voi olla jotakin muutakin.

Sama kuopuksen kanssa. Ei takuita, että unet oparanevat lähikuukausina, vaikka syitä on löytynytkin itkuisuuteen.

Eli ei kannata tuudittautua siihen, että teillä kesään mennessä nukutaan hyvin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä yhdeksän