Tuo päiväkoti ketju vahvisti tuntemuksiani.
Olen onnellinen, etten joudu laittamaan lastani päiväkotiin puolentoista vuoden iässä. Ymmärrän, ettei kaikilla ole tähän rahallisia mahdollisuuksia. Uraa en ymmärrä syyksi laittaa alle kolmevuotias päiväkotiin.
Mielestäni (huom, tämä siis minun mielipiteeni) äidin on luovuttava itsekkyydestä ja ajateltava lapsensa parasta, aina. Joskus se tarkoittaa sitä, että lapsen on mentävä tarhaan, jotta perhe voisi rahallisesti selvitä ja joskus se taas tarkoittaa sitä, että omista unelmista on luovuttava muutamaksi vuodeksi.
Itse lykkään uraani muutamalla vuodella ja kasvatan lapseni kotona. Päiväkoti ei ole mielestäni mikään " kamala paikka" , mutta ei se lähtökohtaisesti ole myöskään paikka, jossa esim 1-vuotiaan tulisi viettää suurin osa valveillaoloajastaan. Eihän sen ikäinen osaa vielä edes ilmaista halujaan ja tarpeitaan selkeästi.
Kommentit (83)
En jaksanut lukea ketjua läpi, siellä ehkä joku muukin on alkup. kirjoitusta kommentoinut samalla tavalla. Silti pakko sanoa totuus: [b]lapsen perusturvallisuus ei ole kiinni yksittäisestä valinnasta[/b]. Toki jos valintana pidetään esim. suhtautumista päihteisiin tai väkivaltaan, aletaan liikkua rajapinnoilla. Silti perusturvallisuus rakentuu aina monimutkaisemmin kuin yksittäisten valintojen kautta. Turvallisuuden tunteen kehittymiselle on tärkeää mm. se, että on pysyviä, turvallisia ihmissuhteita. Päiväkoti ei tätä murra, jos kotiolot ovat tasapainoiset ja vanhemmat/vanhempi osoittaa rakkauttaan terveellä tavalla.
Kokopäiväinen hoitopaikka kunnallisessa päiväkodissa ei myöskään onneksi ole kovinkaan monelle 1-vuotiaalle ainoa vaihtoehto sille, että äiti jää kotiin. Kotiin voi jäädä myös esim. isä tai vaikkapa mummi, lapselle voi löytyä ihana perhepäivähoitaja, hoitaja kotiin tai paikka jostakin pienestä (ryhmäperhe)päiväkodista, jonka hoiutajat eivät vaihdu jatkuvasti. Harvoin pientä lasta myöskään pidetään kamalan pitkiä (lue: yli 6-7 tuntisia) päiviä hoidossa, ja siitäkin ajasta päiväuniin saattaa hujahtaa 2-3 tuntia.
Summa summarum: kotiäitiys ei ole ainoa hyvä vaihtoehto. On tosi paljon muitankin hoitopaikkavalintoja, jotka ovat ihan yhtä hyviä lapsenkin kannalta. Parhaita mahdollisia jopa.
Kotiäitiys ei kaikenhuipuksi aina ole todellakaan edes paras vaihtoehto, vaikka äiti olisikin ihan ok eikä lapsellakaan olisi mitään erityistarpeita. Tunnen liian monta äitiä, jotka lähinnä hengailevat kotona lasten hyppiessä seinille. Tai ovat kotona hampaat irvessä ja pinna kireänä. Iso syy pitkään kotonaoloon on yleensä se, ettei äidillä ole hyvää työ- tai opiskelupaikkaa, mihin huvittaisi/voisi palata. Toinen yleinen syy on sama kuin itselläni: ei raaskita vielä päästää lapsista irti tai työelämään ei ole kiire, jos on esim. ehtinyt olla siinä kiinni vuosia ennen lapsia eikä osaaminen omalla alalla vanhene muutamassa vuodessa. Silloin valinta on ennemminkin itsekäs kuin epäitsekäs.
Harva kotiäiti aidosti käsi sydämellä voi vannoa uskovansa, etteikö mikään muu vaihtoehto kuin äidin (ja nimenomaan äidin, harvemmin edelleenkään isän...) kotiinjääminen voisi olla ihan ok lasten kannalta. Lapsen paras on enemmän kuin paikallaolo 24/7. Se on esimerkiksi [b]turvallista ja rakastavaa läsnäoloa[/b] silloin, kun on paikalla.
T: kotona nyt kohta kuusi vuotta kahdessa pätkässä ollut äiti, jolla on kolme lasta ja ura katkolla (onneksi voin kuitenkin palata helposti)
Se on monilla myös uhraus ja epäitsekäs valinta, mutta ei tosiaankaan aina.
Nimenomaan painotin, että tilanteita on erilaisia, samoin kuin perheitä ja ihmisiä.
T: Ap
kannattaa käydä tutustumassa muutamaan päiväkotiin ja sen jälkeen muodostaa vasta mielipiteensä. tämän palstan kotiäidit nyt puhuu mitä puhuu. tosielämässä en tiedä yhtään lasta joka ei viihtyisi päiväkodissa. 2v. pärjää hyvin jo päikkärissä. monesti se on luonne kysymys. monet tykkää olla päiväkodissa. yleensä ryhmässä voi olla muutama lapsi jonka olisi hyvä olla vielä kotihoidossa. iloinen meininki siellä päiväkodissa on. hyvin harvoin olen kuullut jonkun lapsen itkevän. tämän palstan mammojen mielipiteeseen ei kannata muodostaa käsitystä päivähoidosta. yllätys oli ainakin mulle suuri kun kävin päiväkodissa. ei se ollutkaan kamalan oloinen paikka.
saamaan turvallista ja rakastavaa huolenpitoa, niin en voi muuta sanoa kuin, että jo on selitykset!
Ja tästä aiheestahan on lastenpsykiatrit kirjoittaneet sivutolkulla, mutta ei, mammat tietää paremmin.
väikkärin tehneitä ei mielellään palkata, koska jatko-opiskelijoita saa niin halvalla töihin ja tulospisteitä
se ei tarkoita sitä, että lapsi viihtyy päiväkodissa. ettei viihdy kotona. vaan päiväkoti voi olla myös hyvä paikka lapselle. ei 3v. ole mikään veteen piirretty viiva, että silloin voi viedä lapsensa hoitoon. toiset ei viihdy silloinkaan hoidossa ja toiset viihtyy jo 2v. vanhoina. lapsetkin ovat luonteeltansa yksilöitä.
että kotiäiteys on pätemisen paikka. löytyy varmasti paljon kotiäitejä jotka nyt ei aivan niin hyviä äitejä ole.
Ja edelleen korjaan, etten ole missään pätenyt sillä, että olen kotiäiti. Älkää sisällyttäkö omia ajatuksianne kirjoituksiini.
Minun mielestäni ihan turhaa riidanhaastamista useat kommentit, mutta onneksi on saanut tässä fiksujakin kommentteja lukea. Lukekaa koko ketju, jos tulette kommentoimaan! Näytätte vaan itse tyhmiltä, kun syytätte kirjoittajia asioista, joista heillä ei ole ollut kuvaavianne mielipiteitä.
Eikö tämä koske isää millään tavalla? Ei ihme jos monet tuntevat isän etäiseksi myöhemmälläkin iällä.
Siitä oli puhetta ja sanoin tämän ajatuksen esittäneen olevan täysin oikeassa.
Minä töihin. mulla netto 1850 kk...
juttuja eikä ikinä tulee tuoreempia tai laaja-alaisempia näkökulmia. T.51
Nimenomaan sanoin, että joissain perheissä tilanne vaatii vanhempien töissäkäynnin ja lasten päivähoitoon laittamisen ja silloin se on paras tilanne koko perheelle.
Mutta muistathan, että on niitäkin, joilla ei ole mitään turvaverkkoa. Paska mies. Avioero. Masennus. Epävarmuus. Jne.
eessä olevaa aihetta koskeneista ketjuista.
Vierailija:
Minä olen neuvotellut omat työvuoroni siten, että päivähoito max.4- 5 h. Mies menee aikaisemmin töihin, minä myöhemmin. Ja molemmat tehdään 8 tunnin päiviä.. toinen vie, toinen hakee. Ei niitä lapsia koko päiväksi sinne tarvitse jättää..