Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keittiön yleiskone, onko välttämätön varuste nykyaikaisessa keittiössä?

Vierailija
07.09.2025 |

Ymmärrän että sitä tarvitaan taikinan vaivaamiseen ja olen Boschin vastaavalla koneella kuorinut perunoita joskus ysärillä. Onko tuo yleiskone välttämättömyys nykyiaikaisessa keittiössä? Ilmeisesti ei kuitenkaan nälkään kuole jo sitä ei ole. Eli onko se ruoanlaittoa ja leipomista  ym nopeuttava "luksuslaite" vai ihan oikeasti tarpeellinen kodinkone? 

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne monitoimikoneet tahtoo jäädä kaapin perukoille, eikä niitä aina muistakaan.

Vierailija
2/29 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista milloin olisin viimeksi tarvinnut. Tietysti jos pitäisi isoja määriä tehdä jotain niin silloin on hyödyllinen, mutta muuten kaikki menee nopeammin ja vähemmällä tiskillä ihan käsipelillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ikivanha yleiskone, joka vetelee viimeisiään. Käytän sitä ehkä kuusi kertaa vuodessa, joten minulle se ei ole välttämätön. Jäänne elämänjaksosta, jolloin käytin sitä joka päivä.

Vierailija
4/29 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain häälahjaksi ja oli niin vähällä käytöllä että myin sen pois. 

Vierailija
5/29 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitän tiedosta. Eli se on enemmänkin luksuslaite tai sitten soveltuu suurtuotantoihin. Keittiötä ei siis lähtökohtaisesti kannata varustella yleiskoneella, vaan jos sitten myöhemmin tarvetta esiintyy. -ap

Vierailija
6/29 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leipomiseen se on aika ehdoton, käytän melkein viikoittain. Jos kuitenkin ostaa leipänsä kaupasta niin ei sille juurikaan ole käyttöä.

Vierailija
7/29 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se, merkkiä Nainen. Kuorii potut, vaivaa taikinan, tekee raasteet ja paljon muuta.

En ole koskaan kuullut kenenkään käyttävän muuta konetta perunoitten kuorimiseen  kotikeittiössä. Pienen raaste-erän tekeminen on kätevämpää yksikertaisella raastimella käsin kuin kokoamalla ja tiskaamalla 5-osaisen koneen raastimen. Silloin olen käyttänyt,  kun olen raastanut säkillisen päiväysjuustoja raasteena pakastettavaksi.

Vierailija
8/29 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nopeammin tekee hyvällä veitsellä leikkaamalla. Harvoin tulee leivottua ja silloinkin kätevintä on omat kädet, Jää vähemmän tiskattavaakin. Siis jos ei ole jotenkin vammainen esim paha nivelrikko.

Mietins sitäkin lidlin ihmekonetta, jos se mittaa ja pilkkoo ja sekoittaa reseptin mukaan, niin sylkäiseekö se vaikka puolet porkkanasta pois kun on tarkka resepti?

Vierailija
9/29 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikottain käytössä. Leivon kaikki itse, raastan ja viipaloin paljon varsinkin näin syksyllä kun säilön puutarhan satoa jne.

Vierailija
10/29 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leipomiseen se on aika ehdoton, käytän melkein viikoittain. Jos kuitenkin ostaa leipänsä kaupasta niin ei sille juurikaan ole käyttöä.

Tämä onkin hyvä tieto. Vaatii siis tehokkaan moottorin, eli noin aktiivisessa kotileivonnassa (viikoittain) kannattaa panostaa laadukkaaseen merkkiin. Mikä on laadukas merkki ja malli ajatellen tuota viikoittaista leipomiskäyttöä? -ap

Vierailija
11/29 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tartuin tähän vastaukseen enkä vielä lukenut muita. Yleiskone on eri asia kuin monitoimikone. Yleiskone on se, jossa on taikinakulho. Monitoimikoneessa on leikkuri. Yleiskonetta käytetään lähinnä taikinoiden tekoon, kermavaahdon vatkaamiseen ym. Monitoimikoneella voi tehdä esim. hummusta ja soseita. Kaksi aivan eri laitetta.

Jos leivot paljon leipää, pullaa, kakkuja, niin yleiskone on hyvä olla. Mutta jos et leivo juuri koskaan, et tee yleiskoneella mitään. Monitoimikoneella voit tehdä erilaisia mössöjä ja esimerkiksi raastinterillä raasteita isompia satseja.

Toki yleiskoneeseen saa lisäosina esimerkiksi tehosekoittimen, raastimen ja lihamyllyn, osassa ne kuuluvat valmiina pakettiin. 

Erikseen on vielä smoothien tekoon soveluvat pelkät tehosekoittimet, joita on tosi tehokkaita.

Vierailija
12/29 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tartuin tähän vastaukseen enkä vielä lukenut muita. Yleiskone on eri asia kuin monitoimikone. Yleiskone on se, jossa on taikinakulho. Monitoimikoneessa on leikkuri. Yleiskonetta käytetään lähinnä taikinoiden tekoon, kermavaahdon vatkaamiseen ym. Monitoimikoneella voi tehdä esim. hummusta ja soseita. Kaksi aivan eri laitetta.

Jos leivot paljon leipää, pullaa, kakkuja, niin yleiskone on hyvä olla. Mutta jos et leivo juuri koskaan, et tee yleiskoneella mitään. Monitoimikoneella voit tehdä erilaisia mössöjä ja esimerkiksi raastinterillä raasteita isompia satseja.

Toki yleiskoneeseen saa lisäosina esimerkiksi tehosekoittimen, raastimen ja lihamyllyn, osassa ne kuuluvat valmiina pakettiin. 

Erikseen on vielä smoothien tekoon soveluvat pelkät tehosekoittimet, joita on tosi t

Mulla koneessa kyllä kaikki nuo toiminnot sekä taikinan tekoon että terät raastamista varten. Eri kulhot vain noille. Tullu ihan koneen mukana kun ostin.

Vierailija
13/29 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se, merkkiä Nainen. Kuorii potut, vaivaa taikinan, tekee raasteet ja paljon muuta.

En ole koskaan kuullut kenenkään käyttävän muuta konetta perunoitten kuorimiseen  kotikeittiössä. Pienen raaste-erän tekeminen on kätevämpää yksikertaisella raastimella käsin kuin kokoamalla ja tiskaamalla 5-osaisen koneen raastimen. Silloin olen käyttänyt,  kun olen raastanut säkillisen päiväysjuustoja raasteena pakastettavaksi.

Meillä kyllä kaiken kuorimiskone on merkkiä Mies. Ei ole selvinnyt, miksi on niin innokas kuorimahommiin.😊

Vierailija
14/29 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä onkin hyvä tieto. Vaatii siis tehokkaan moottorin, eli noin aktiivisessa kotileivonnassa (viikoittain) kannattaa panostaa laadukkaaseen merkkiin. Mikä on laadukas merkki ja malli ajatellen tuota viikoittaista leipomiskäyttöä? -ap

Itellä Kenwood, moottorin tehojen lisäksi kannattaa kiinnittää huomiota taikinakulhon kokoon jos haluaa vaikka leipoa kerralla isomman satsin pakkaseen.

Vierailija
15/29 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla koneessa kyllä kaikki nuo toiminnot sekä taikinan tekoon että terät raastamista varten. Eri kulhot vain noille. Tullu ihan koneen mukana kun ostin.

Yleensä nuo valmiit paketit on juuri niitä monitoimikoneita, niillä pystyy välttävästi tekemään vähän kaikenlaista mutta ei oikein hyvin mitään. Yleiskoneisiinkin saa kyllä ostettua haluamiaan lisäosia, mutta ne on leivonnan kannalta paljon toimivampia. 

Vierailija
16/29 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on Thaimaalainen yleis kone. Lentäkää tekin Thaimaaseen ja hakekaa sieltä siellä niitä riittää meille kaikille. En kadu päivääkään.

Toivottavasti tämä thaimaalainen osaa suomea jo sen verran, että ymmärtää, minkälaista kieltä hänestä käytät. Syvä halveksunta!

Vierailija
17/29 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen leiponu kymmeniä vuosia ja vaikka olen kodinkoneita myynyt vuosikausia, niin en ole mokomaa tarvinnut mihinkään.

Kysykää huippukokilta, joka sanoi ,että hyvä veitsi ja paistinpannu ovat oikeasti tarvittvat välineent. Itselle kyllä kunnon sähkövatkain on tärkeä, koska teen paljon jälkiruokia. Käytössä on perintövatkain vuodelta 63.😅

Vierailija
18/29 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu siitä, miten raasteesi haluat. Minä teen koneella.

Vierailija
19/29 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meilläkin monitoimikone päätyi lopulta mökkikäyttöön kun kotona on tilaa rajallisesti. Ihan samat jutut onnistuu ilman sitäkin eli ei ainakaan meillä ole ollut mitenkään välttämätön.

Vierailija
20/29 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole välttämätön. Yleiskone lähinnä helpottaa taikinan tekemistä. Mutta ihan hyvin saa kyllä pulla- ja leipätaikinat vaivattua käsin tai sähkövatkaimen taikinakoukuilla. Kakkutaikinan vatkaamisessa yleiskone helpottaa sen verran, ettei tarvitse itse pidellä sähkövatkainta.  

Itse olen sitä mieltä, että keittiossä on hyvä olla sähkövatkain ja sauvasekoitin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan neljä