Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä noiden lastenvaateintoilijoiden päässä liikkuu?

Vierailija
10.10.2010 |

Sattavat ihan loputtomasti vatvoa (esim. blogeissaan) jotain haalareiden ja hanskojen värisävyjä mutta vaatteiden eettisyys ei kiinnosta yhtään!

Ihan sama jos vaate on tehty lapsityövoimalla ja vaikka haalarit olisi täynnä myrkyllisiä kemikaaleja, kunhan vaan värisävyt sopivat yhteen.

Siis ihan oikeasti! Millainen arvomaailma tuollaisilla ihmisillä on? Ja millaista jälkikasvua sieltä oikein pukkaa?

Miten noin piittaamattomia ja hönttejä ihmisiä voi olla?

Kommentit (105)

Vierailija
21/105 |
10.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

..Ei se ole keneltäkään pois. Ja tuon ekologisuuden vetäminen tähän on oikeasti aika mautonta ellei itseelä todella kaikkien ekosääntöjen mukaisesti. Itse en tunne yhtäkään ihmistä jolla on varaa heittää ensimmäinen kivi, kunoikein aletaan ruotimaan asioita..

Eri asia ostaa tarpeen mukaan ja SILLOIN miettiä niitä värisävyjä. Minäkin tykkään kauniista vaatteista lapsenikin päällä ja mietin miten ne vaatteet toisiinsa sopii (joskin ei minua ahdista välillä laittaa sopimattomiakaan päälle jos semmoinen tilanne kohdalle osuu).

Eikä minusta tarvitse olla kaikkien ekosääntöjen mukaan elävä jotta saa arvostella ylenpalttista kuluttamista. Kukaan ihminen ei voi olla jättämättä sitä hiilijalanjälkeään, mutta jokainen voi sen kokoon vaikuttaa.

4

Vierailija
22/105 |
10.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

taydellinen ekoilija itse, etta pystyy kyseenalaistamaan idioottimaisen kuluttamisen ja ostamisen ??!! kuluttamisella ja kuluttamisella on eroa.

Miten sinä pystyt määrittämään, mikä kulutus on tärkeää ja mikä idioottimaista? Jos joku haluaa tuhlata rahansa niihin lastenvaatteisiin ja säästää muissa asioissa, niin kuka sen määrittää onko se väärin vai oikein?

että raha ei ratkaise kaikkea maailmassa. Vaikka sulla olisi kaikki maailman rahat käyttää niihin vaatteisiin ja ostaisit ja ostaisit ja ostaisit eikä se raha ikinä loppuisi, niin se ei tee siitä sen parempaa ympäristön kannalta. Turha kuluttaminen on mielestäni varsin yksiselitteisesti väärin ja seuraavan sukupolven olisi hyvä tottua kohtuuteen tai nuukuuteen.

4

Mutta kyse olikin siitä, että kuten itsekin mainitsit kuluttavasi lämmintä vettä turhaan tai omistat auton, vaikket sitä välttämättä tarvitse tmv. niin mikä noista SINUN "tuhlailuistasi" tekee vähemmän pahaa kuin niiden vaatefriikkien osteluista? Kuluttamista molemmat :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/105 |
10.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kyse olikin siitä, että kuten itsekin mainitsit kuluttavasi lämmintä vettä turhaan tai omistat auton, vaikket sitä välttämättä tarvitse tmv. niin mikä noista SINUN "tuhlailuistasi" tekee vähemmän pahaa kuin niiden vaatefriikkien osteluista? Kuluttamista molemmat :)

Sitähän sanoinkin, saa niitäkin arvostella ja teen niin itsekin. Silti mietin itse noita huonoja tapoja tehdessäni miten paljon niitä teen ja mtien paljon ne vaikuttavat. Auto meillä on, mutta ajetaan sillä niin vähän kuin voidaan. Suihkussa kävin ennen niin että aina suljin sen hanan saippuoinnin ajaksi, mutta nyt siitä on harmiksi tullut yksi harvoja iloja elämässäni. Koen siitä syyllisyyttä kyllä :D Väitän silti, että minun 15min suihkuni on pienempi paha kuin yletön kuluttaminen lastenvaatteisiin, joihin liittyy monia eettisiä ja ympäristöä kuormittavia ongelmia. Silti, saa minun suihkuanikin kritisoida.

4

Vierailija
24/105 |
10.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin tuo toinen "kasille" vastaaja! Todellakin kuluttamisella ja kuluttamisella on eroja! Vain idiootti ei sitä tajua. Normaaliin elämään kuuluu kuluttaminen, mutta pieniä valintoja tekemällä voi vaikuttaa.

Esimerkiksi tuo aiemmin mainittu juuston syönti: jep, syön juustoa, mutta en osta kymmentä eri juustokönttiä kerralla, mistä osa jää syömättä tai syön vain pienen osan (vrt. vaatteet eivät ehdi päälle tai muutama käyttökerta). Ostan kohtuudella ja teen valintoja. Tai jos ajan joitain matkoja omalla autolla, niin en ajele turhaan rinkiä pitkin kaupunkia. Ymmärrätkö eron tarpeeseen/tarpeettomasti???

Mikään ei saa minua ymmärtämään, miten tuollaista kulutushysteriaa puolustellaan sillä, että kuluttavathan muutkin. Ymmärrän vaatteiden kauneuden ja mukavuuden ja sen ettei vaatteet saa loppua kesken, jos vaikka kastuvat. Mutta ei tuosta tuhansien vaatteiden suosta ole hyötyä kenellekään.

Vierailija
25/105 |
10.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olisin varsin onnellinen jos joku lastenvaateintoilija tulisi ja valitsisi meidänkin tytöille kivat vaatteet. Voisin jopa maksaa jotain jollekulle tälläisestä palvelusta hieman. Mua vähän ahdistaa, että en ole kiinnostunut vaatteista ja tuntuu siltä, että jos haluaisi löytää kivoja vaatteita pitäisi ravata kaupoissa yhtenään. Teenkin niin, että käyn kaupassa 2xvuodessa ja ostan ison säkin vaatteita kerralla. Mielelläni ulkoistaisin homman jollekin joka tykkää näitä vaatteita pohdiskella.

Yritän silti pitää lapsilla puhtaat ja ehjät vaatteet, aina ei vaan sävyt natsaa ja joskus on pakko laittaa ne punaset hanskat lilan puvun kanssa kun muuta ei just sillä hetkellä löydy kaapista ;) Ja meiltä löytyy sitä reimaa kun sitä on kaupoissa aina tarjolla ja kokoja löytyy.

Vierailija
26/105 |
10.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitähän sanoinkin, saa niitäkin arvostella ja teen niin itsekin. Silti mietin itse noita huonoja tapoja tehdessäni miten paljon niitä teen ja mtien paljon ne vaikuttavat. Auto meillä on, mutta ajetaan sillä niin vähän kuin voidaan. Suihkussa kävin ennen niin että aina suljin sen hanan saippuoinnin ajaksi, mutta nyt siitä on harmiksi tullut yksi harvoja iloja elämässäni. Koen siitä syyllisyyttä kyllä :D Väitän silti, että minun 15min suihkuni on pienempi paha kuin yletön kuluttaminen lastenvaatteisiin, joihin liittyy monia eettisiä ja ympäristöä kuormittavia ongelmia. Silti, saa minun suihkuanikin kritisoida.

4

Mun pointti olikin lähinnä se, että koska (luultavasti) me kaikki teemme vääriä ratkaisuja kuluttamisen, ekologisuuden yms. suhteen niin miksi pitää ylipäätään alkaa arvostelemaan jotain yhtä tiettyä "ryhmää". Jokainen miettiköön omalla kohdallaan, miten niitä kulutustottumuksia voisi muuttaa parempaan suuntaan :)

Ap:n aloitus on siksi mielestäni kyseenalainen. Miksei olisi voinut alkaa kritisoimaan kuluttamista ylipäätään eikä vaahdota jostain lastenvaatteiden ostosta.

Vierailija
27/105 |
10.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kirjoitan myös lastenvaateblogia. Silti mietin ja otan selvää eettisistä ja ekologisista asioista. En viitsi luetella tähän ekotekojani, koska se ei yhtään kiillota sädekehääni, mutta lastenvaatteet eivät todellakaan ole suurin ongelma maailmassa kummaltakaan kannalta katsottuna.

Kaikki länsimaissa asuvat ihmiset voisimme miettiä, mitä teemme tasapainottaaksemme maailman eriarvoisuutta, tai vaikuttaaksemme maailman saastumiseen/tuhoutumiseen, tai päinvastaiseen kehitykseen. Jos paras keino siihen on ottaa silmätikuksi lastenvaateblogi ja valittaa asiasta av:lla, niin sitten on. Itse ehkä miettisin toista keinoa.

Mutta ennen kuin taas lähdetään valittamaan sitä, että blogistilla ei ole omaa elämää, tyhjä tai jollain lailla ongelmallinen sisäinen minä, tai jotain muuta, niin pysyttäisiinkö sitten ihan vain niissä blogin tiedoissa ja asioissa. Joillekin voi tulla taas ihan yllätyksenä se, että blogisti ei kirjoitakaan blogissa ihan niistä omista ongelmistaan, vaan saattaisi hyvinkin pohtia joitakin asioita ihan itse. Jokaisen blogistin mies tai lähipiirin ystävät eivät ole myöskään kiinnostuneita hanskojen sopivuudesta haalarin väriin, joten blogissa voi kirjoitella niiden kanssa, jotka ovat näistä kiinnostuneita.

Vaikka itse pidän lastenvaatteista (monen mielestä liikaa) ja sorrun ostelemaan niitä joskus liikaa, olen myös miettinyt esim. blogissa sitä, miten paljon ja minkälaisia vaatteita tarvitaan. Elämääni mahtuu muitakin asioita kuin mitä blogissani kerron. Ongelmia on elämässäni, en niistä muutenkaan keskustele tuntemattomien kanssa: miksi toisin ne blogiin, jota kuka tahansa voi lukea?

Lapsemme ovat oppineet, että kaikkea ei kaupasta saa ja ovat kuluttajina varmasti ikätasollaan (alle kouluikä). Jos jollekulle on haittaa lastenvaateblogista, niin se on kyllä av-palstalla notkuva ap, eikä kukaan muu.

Vierailija
28/105 |
10.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku merkki olisi tunnettu lapsityövoiman käytöstä tai myrkyllisyydestaään, tietenkään niitä ei kukaan ostaisi. Mutta ajan tasalla olevaa luotettavaa tietoa on aika mahdoton saada.

Siispä oletan, että valtaosa lasten vaatteista on eettisestä näkökulmasta ihan ok tuotettuja.

Nähdään paljon vaivaa kun etsitään yhteensopivia asuja, nättejä värisävyjä, sellaisia vaatteita joita lapset tykkäävät käyttää ja jotka ovat kivoja aikuisenkin katsella. Tolkutonta määrää se ei automaattisesti tarkoita.

Miksi se on jollekin niin kauhea mörkö, että toisessa perheessä joku tykätään panostaa nätteihin asuihin?

Ihan sama jos vaate on tehty lapsityövoimalla ja vaikka haalarit olisi täynnä myrkyllisiä kemikaaleja, kunhan vaan värisävyt sopivat yhteen.

Vierailija
29/105 |
10.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin tuo toinen "kasille" vastaaja! Todellakin kuluttamisella ja kuluttamisella on eroja! Vain idiootti ei sitä tajua. Normaaliin elämään kuuluu kuluttaminen, mutta pieniä valintoja tekemällä voi vaikuttaa. Esimerkiksi tuo aiemmin mainittu juuston syönti: jep, syön juustoa, mutta en osta kymmentä eri juustokönttiä kerralla, mistä osa jää syömättä tai syön vain pienen osan (vrt. vaatteet eivät ehdi päälle tai muutama käyttökerta). Ostan kohtuudella ja teen valintoja. Tai jos ajan joitain matkoja omalla autolla, niin en ajele turhaan rinkiä pitkin kaupunkia. Ymmärrätkö eron tarpeeseen/tarpeettomasti??? Mikään ei saa minua ymmärtämään, miten tuollaista kulutushysteriaa puolustellaan sillä, että kuluttavathan muutkin. Ymmärrän vaatteiden kauneuden ja mukavuuden ja sen ettei vaatteet saa loppua kesken, jos vaikka kastuvat. Mutta ei tuosta tuhansien vaatteiden suosta ole hyötyä kenellekään.

Puolustelet autolla ajamista 'tarpeellisena' tekona: eikö sinulla ole jalkoja, joilla kävellä? Etkö osaa ajaa polkupyörää? Autoilu on paljon suurempi vaikuttaja maapallon saastumisessa kuin lastenvaatteet ikinä, vaikka niitä ostaisi liikaa.

Lastenvaateblogisti voi hyvinkin miettiä, mikä on tarpeellinen määrä vaatteita, mutta valita ja miettiä niiden tarpeeseen tulevien vaatteiden yhteensopivuutta.

Autoilua ja lastenvaatteita puolusteleva kuluttaja ovat ihan samassa suossa. Sori.

Vierailija
30/105 |
10.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin tuo toinen "kasille" vastaaja! Todellakin kuluttamisella ja kuluttamisella on eroja! Vain idiootti ei sitä tajua. Normaaliin elämään kuuluu kuluttaminen, mutta pieniä valintoja tekemällä voi vaikuttaa. Esimerkiksi tuo aiemmin mainittu juuston syönti: jep, syön juustoa, mutta en osta kymmentä eri juustokönttiä kerralla, mistä osa jää syömättä tai syön vain pienen osan (vrt. vaatteet eivät ehdi päälle tai muutama käyttökerta). Ostan kohtuudella ja teen valintoja. Tai jos ajan joitain matkoja omalla autolla, niin en ajele turhaan rinkiä pitkin kaupunkia. Ymmärrätkö eron tarpeeseen/tarpeettomasti??? Mikään ei saa minua ymmärtämään, miten tuollaista kulutushysteriaa puolustellaan sillä, että kuluttavathan muutkin. Ymmärrän vaatteiden kauneuden ja mukavuuden ja sen ettei vaatteet saa loppua kesken, jos vaikka kastuvat. Mutta ei tuosta tuhansien vaatteiden suosta ole hyötyä kenellekään.

Puolustelet autolla ajamista 'tarpeellisena' tekona: eikö sinulla ole jalkoja, joilla kävellä? Etkö osaa ajaa polkupyörää? Autoilu on paljon suurempi vaikuttaja maapallon saastumisessa kuin lastenvaatteet ikinä, vaikka niitä ostaisi liikaa.

Lastenvaateblogisti voi hyvinkin miettiä, mikä on tarpeellinen määrä vaatteita, mutta valita ja miettiä niiden tarpeeseen tulevien vaatteiden yhteensopivuutta.

Autoilua ja lastenvaatteita puolusteleva kuluttaja ovat ihan samassa suossa. Sori.

VOI mennä jalkaisinkin, mutta on kohtuullista kulkea autolla pidempi matka nykymaailmassa. Samoin on kohtuullista ostaa riittävästi hyviä vaatteita. Kohtuutonta on ajella autolla muuten vain rinkiä ihan vain huvikseen (kuten tuo kirjoittaja kuvasi), tai ostaa ruokaa ylenpalttisesti ja heittää sitä sitten syömättömänä menemään. Autoilu ihan varmasti vaikuttaa ympäristöön, mutta niin tekee ne lastenvaatteetkin, ja tässä painaa myöskin esimerkki joka seuraaville sukupolville annetaan: saako ostaa kaikkea vain koska huvittaa, vai pitääkö ajatella maapalloakin.

Ympäristöasiat on mutkikkaita, mutta ylenpalttinen kuluttaminen eroaa mielestäni selvästi normaalikulutuksesta. Toki länsimainen normaali on suurempaa kuin sen tarvitsisi olla ja suurimmat rikokset tapahtuvat tasoilla joihin ei tavallinen tallaaja pääse vaikuttamaan. Silti niihin omiin valintoihin pääsee, sekä erityisesti siihen miten kasvattaa lapsensa.

4

Vierailija
31/105 |
10.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolustelet autolla ajamista 'tarpeellisena' tekona: eikö sinulla ole jalkoja, joilla kävellä? Etkö osaa ajaa polkupyörää? Autoilu on paljon suurempi vaikuttaja maapallon saastumisessa kuin lastenvaatteet ikinä, vaikka niitä ostaisi liikaa. Lastenvaateblogisti voi hyvinkin miettiä, mikä on tarpeellinen määrä vaatteita, mutta valita ja miettiä niiden tarpeeseen tulevien vaatteiden yhteensopivuutta. Autoilua ja lastenvaatteita puolusteleva kuluttaja ovat ihan samassa suossa. Sori.

VOI mennä jalkaisinkin, mutta on kohtuullista kulkea autolla pidempi matka nykymaailmassa. Samoin on kohtuullista ostaa riittävästi hyviä vaatteita. Kohtuutonta on ajella autolla muuten vain rinkiä ihan vain huvikseen (kuten tuo kirjoittaja kuvasi), tai ostaa ruokaa ylenpalttisesti ja heittää sitä sitten syömättömänä menemään. Autoilu ihan varmasti vaikuttaa ympäristöön, mutta niin tekee ne lastenvaatteetkin, ja tässä painaa myöskin esimerkki joka seuraaville sukupolville annetaan: saako ostaa kaikkea vain koska huvittaa, vai pitääkö ajatella maapalloakin. Ympäristöasiat on mutkikkaita, mutta ylenpalttinen kuluttaminen eroaa mielestäni selvästi normaalikulutuksesta. Toki länsimainen normaali on suurempaa kuin sen tarvitsisi olla ja suurimmat rikokset tapahtuvat tasoilla joihin ei tavallinen tallaaja pääse vaikuttamaan. Silti niihin omiin valintoihin pääsee, sekä erityisesti siihen miten kasvattaa lapsensa. 4

Nykypäivänä aiuka iso osa maapallon väestöstä kävelee, ajaa pyörällä tai käyttää joukkoliikennettä mennäkseen töihin. Varmaa on, että auto ei ole pakollinen asia töiden takia ja jos saivarrellaan, voi myös valinnallaan siitä, missä asuu ja miten lähellä työpaikkaansa vaikuttaa juurikin tällaiseen 'pakollisuuteen'. Varmaa on myös se, että se päivittäinen 'pakollinen' ajo työpaikalle vaikuttaa enemmän kuin kaksi ticketin haalaria kaapissa ja käytössä maapallon saastumiseen. Varsinkin kun ne haalarit kierrättää monelle lapselle. Eri asia on se, JOS joku ostelee huvikseen vaatteita, eikä niitä käytä tai kukaan ei niitä tarvitse missään vaiheessa.

Juuri tuon takia, että yleensäkin ihmisten mielestä on kohtuullista rakentaa iso ok-talo, jonka lämmittäminen on kohtuutonta maailman kannalta ja käyttää autoa 'pakollisesti', vaikka juuri autoilu on se toinen iso paha maailman saastuttamisessa, on mielestäni kohtuutonta alkaa kitistä lastenvaatteista.

Ja siis, jos ei ole valmis luopumaan omastaan, 'pakollisesta' autosta tai ok-talostaan tai lihansyönnistään, on myös moraalisesti, eettisesti tai ajankäytöllisesti aivan turhaa tuottaa pahaa mieltä ivailemalla muita.

Olen kyllä ihan sitä mieltä, että jokaisen pitäisi miettiä kuluttamistaan ja ajatuksiaan. Juuri tuo 'pakollisten' asioiden puolustaminen vaikuttaa myös siihen jälkikasvuun: jos vauvasta asti käytetään autoa, niin ei varmaan tee mieli missään vaiheessa myöhemminkään kävellä paikasta a paikkaan b.

Vierailija
32/105 |
10.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin tuo toinen "kasille" vastaaja! Todellakin kuluttamisella ja kuluttamisella on eroja! Vain idiootti ei sitä tajua. Normaaliin elämään kuuluu kuluttaminen, mutta pieniä valintoja tekemällä voi vaikuttaa.

Esimerkiksi tuo aiemmin mainittu juuston syönti: jep, syön juustoa, mutta en osta kymmentä eri juustokönttiä kerralla, mistä osa jää syömättä tai syön vain pienen osan (vrt. vaatteet eivät ehdi päälle tai muutama käyttökerta). Ostan kohtuudella ja teen valintoja. Tai jos ajan joitain matkoja omalla autolla, niin en ajele turhaan rinkiä pitkin kaupunkia. Ymmärrätkö eron tarpeeseen/tarpeettomasti???

Mikään ei saa minua ymmärtämään, miten tuollaista kulutushysteriaa puolustellaan sillä, että kuluttavathan muutkin. Ymmärrän vaatteiden kauneuden ja mukavuuden ja sen ettei vaatteet saa loppua kesken, jos vaikka kastuvat. Mutta ei tuosta tuhansien vaatteiden suosta ole hyötyä kenellekään.

juustot pilaantuu, vaatteet voi myydä eteenpäin.

Jos kukaan ei ostaisi uutta, ei kirppareilla olisi mitä myydä hetken päästä.

Ihmiset kehuvat ostavansa kirppareilta, mutta vain hyvää ja halpaa. Ei kovin hyvää kamaa olisi liikkeellä, mikäli koko ajan pyörisi vain ne jo ostetut, eikä kukaan ostaisi lisää...

Vierailija
33/105 |
10.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

minö panostan lasten pukeutumiseen, mutta en ole koskaan ajanuta utoa enkä todellakaan sitä tarvitse. Olen pystynyt taittamaan kaikki mahdolliset matkat kesällä ja talvella jalan/pyörällä/linja-autolla/junalla.

Mielestäni autoilua puolustava, joka suomii lastenvaatteiden ostajia, on todellinen kaksinaismoralisti.

Vierailija
34/105 |
10.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sattavat ihan loputtomasti vatvoa (esim. blogeissaan) jotain haalareiden ja hanskojen värisävyjä mutta vaatteiden eettisyys ei kiinnosta yhtään! Ihan sama jos vaate on tehty lapsityövoimalla ja vaikka haalarit olisi täynnä myrkyllisiä kemikaaleja, kunhan vaan värisävyt sopivat yhteen. Siis ihan oikeasti! Millainen arvomaailma tuollaisilla ihmisillä on? Ja millaista jälkikasvua sieltä oikein pukkaa? Miten noin piittaamattomia ja hönttejä ihmisiä voi olla?

Luonnollinen kehitys kun synnytyksesta on senverran aikaa etta silla ei voi enaa patea. Imetyskin on lopetettu (toivottavasti) joten siita vouhkaaminen on mennytta. Nyt sitten keskitytaan lapsen vaatteisiin.

Lapsiparka nayttaa olevan ihan sivuasia.

Vierailija
35/105 |
10.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä että joku on, itse teen omat hyvät tekoni maailman hyvinvoinnin vuoksi, teen vapaaehtoistyötä, osallistun keräyksiin, meillä menee 3 eri paikkaan kuussa suoraveloituslahjoituksia mm. pelastakaa lapset, wwf...

itse autan ystäviä, hoidan heidän lapsia, teen lahjoituksia apua tarvitseville lapsille yms yms.

Se että minulla on lastenvaate "harrastus" ei tee minusta huonoa ihmistä tai epäeettistä. Se että tykkään puhua lastenvaatteista ja ostaa niitä HARKITEN ja miettiä värisävyjä ei tee minusta hullua lastenvaatteiden kuluttajaa. Eikö jo se että mietin harkiten kerro teille sitä etten osta mitä tahansa tai kuinka paljon tahansa? Mielestäni on hyvä ostaa kalliilla laatua ja harkiten asukokonaisuuksia jotka saa myytyä kirppareilla, kavereille jotka todella kestävät monen lapsen käyttöä.

Mitä ekologista on ostaa halpiskamaa jota ei voi laittaa eteenpäin koska se on rikki tai ei enää palvele tarkoitustaan?

Meillä kierrätetään, on energialamput, kuljetaan paljon bussilla, ei ole kuin 1 auto, asumme pienessä kolmiossa koska mielestämme perheemme ei tarvitse enempää tilaa, on sulaa hulluutta asua monen sadan neliön talossa pienen perheen kanssa, se jos joku on epäekologinen teko.

17

Vierailija
36/105 |
10.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

no ne on varmaan noi miljunääri äidit Maria ja Nina tyyppiset mammat mitkä siellä vertailee sävyjä...

Vierailija
37/105 |
10.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

samaa voi miettiä lihansyöjistä

Syökö ap lihaa? Syötkö megakuluttvaa JUUSTOA?

Ostatko kaiken luomuna ja lähiruokana?

Entä matkustatko matkasi julkisilla/jalan/fillarilla?

Et kai matkustele? Ulkomaille ilmakehää tuhoten, mutta myös mökille matkaaminen ja takan/puusaunan polttaminen tuhoaa!

Lämmitätkö talosi luontoa säästäen?

Ostatko huonekalusi kotimaisilta puusepiltä ekologisista materiaaleista kuten myrskyssä kaatuneista puista?

Et kai käytä lennätettyjä vihanneksi/hedelmiä?

Pesetkö vaatteesi varmasti mäntysuovalla? Pyykinpesuaineet ovat massiivisen ympäristökuormituksen takana, huuhteluaineet suorastaan rikos!

Käytätkö kodin siivouksessa rikkalapiota ja harjaa, luonnossa hajoavia siivousrättejä,m mäntysuopaa ja tolua ja vältät kaikkia ajaxeja ja muita kemiallisia myrkkyjä? Et kai ole ostanut pyykinpesukonetta tai astiatiskaria? Käsin pesemällä säästyy luonto.

Jos ap ja kaikki muut jeesustelijat yltävät edellä maiittuihin ympäristötekoihin, silloin heillä on myös oikeus taivastella muiden valintoja, olivatpa ne lastenvaatteita tai mitä muuta kuluttamista tahansa.

Vierailija
38/105 |
10.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen viime aikoina kiinnittänyt näissä blogeissa huomiota siihen, että talvivaatteiden hankkiminen on ihan hillitön show. Sitä OIKEAA haalaria ei löydy millään. Tilaillaan eri paikoista ja palautellaan, hehkutetaan jo, että nyt löytyi, mutta sitten hetken päästä postataan, että eipäs löytynytkään. Jotenkin uuvuttavaa. Noin vaikea ja monivaiheinen asia joku haalarien ostaminen? o_O

Vierailija
39/105 |
10.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

muita ihmisiä vaikka metsästän haalaria vaikka pippurimaasta??

Ihmeellistä että harrastukseni on kiinnostava muiden mielestä, ei minua ainakaan kiinnosta lukea sauvakävelyn hienouksistä tai spinnigin eri ulottovuuksista tai eri kuntosalien vertailusta tai virkkauksen uusimmista tuulista, kun ne eivät kerran KIINNOSTA minua. Siksi ihmettelen että ne joita ei kiinnosta miettiä haalareiden eri värisävyjä jaksaa eksyä niistä kertoviin blogeihin ja kaikenlisäksi tulla sinne arvostelemaan..

17

Vierailija
40/105 |
10.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen kaltaisessa maassa on monessa kohtaa kohtuullisen pakko ajaa autoa. Itse vältän sitä ja asun kaupungissa julkisen liikenteen reittien varrella. Silti ymmärrän, että kaikilla ei ole niin, ja yksittäinen ihminen ei voi päättää kulkeeko bussi kohtuullisen matkan päässä kodista ja työpaikasta kohtuullisin väliajoin. Asuinpaikan voi kyllä valita, tietyin reunaehdoin. Lisäksi auton käyttö esimerkiksi työmatkoihin ei ole samalla tavalla turhaa kuin auton käyttö hupiretkiin, samoin tarpeellisten vaatteiden ostaminen ei ole sama asia kuin ylimääräisten ja tarpeettomien.

Sen sijaan on helppo vaikuttaa arkikulutukseen. Niinkuin sanoin en vastusta uuden ostamista kohtuullisissa määrin. Jos hankkii esikoiselleen kalliin ja kauniin haalarin ja kierrättää sen toisilla lapsilla, on se minusta järkevää. On viisasta panostaa vaatetukseen joka kestää. Puhe olikin suuremman luokan kulutuksesta jossa esteettiset arvot ovat etusijalla: tykkään tuosta mekosta, joten ostan sen vaikka minulla/lapsellani on jo neljä kaunista mekkoa. Sitä ei mielestäni voi perustella järkevänä tekona.

Koko ajan jokaista hetkeä ei voi eikä pidä olla vain huolissaan maapallosta, mutta silloin kun miettii jonkun tavaran ostamista kannattaa sekin asia pitää mielessä. Tarvitsenko tai tarvitseeko lapseni tätä todella? Voisiko vanhan mekon korjata vielä?

Myöskään mielestäni liian ostamista ei voi perustella järkevästi väitteellä, että kirpputoreilta loppuisi tavara jos ei joku uutta ostaisi. Jatkuvasti kuitenkin ostetaan uutta ihan tarpeeseen, ja se uusi päätyy lopulta kirpparille.

4

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kahdeksan