Mitä noiden lastenvaateintoilijoiden päässä liikkuu?
Sattavat ihan loputtomasti vatvoa (esim. blogeissaan) jotain haalareiden ja hanskojen värisävyjä mutta vaatteiden eettisyys ei kiinnosta yhtään!
Ihan sama jos vaate on tehty lapsityövoimalla ja vaikka haalarit olisi täynnä myrkyllisiä kemikaaleja, kunhan vaan värisävyt sopivat yhteen.
Siis ihan oikeasti! Millainen arvomaailma tuollaisilla ihmisillä on? Ja millaista jälkikasvua sieltä oikein pukkaa?
Miten noin piittaamattomia ja hönttejä ihmisiä voi olla?
Kommentit (105)
no ne on varmaan noi miljunääri äidit Maria ja Nina tyyppiset mammat mitkä siellä vertailee sävyjä...
Musta #17:n viimeinen kirjoitus oli todella hyvä, ja olen aivan samoilla linjoilla. Itsekin katson hyvin tarkkaan mitä puen (on laadukkaat ja kauniit asukokonaisuudet). Sitä en ymmärrä miten muka lapset siitä kärsivät, jos vanhemmilla onkin harrastuksena lastenvaatteet?? Meinaatteko että lapsille opetetaan että vain merkillä on väliä?! Ei ne lapset kiinnitä siihen sen kummemmin huomiota mitä heille puetaan ellei siitä tehdä numeroa HEIDÄN kanssaan. Se jos joku pohtii lastevaateasioita blogissaan tai ystäviensä kanssa ei vahingoita lasta yhtään mitenkään. Lulisi tämän jo jokaisen tajuavan. Aivan naurettavaa väittää että vanhempien lastenvaateinnostus jotenkin sulkee pois hyvän kasvatuksen ja terveen kiintymyssuhteen lapsiin (Viittaan tällä kirjoittajaan, joka päivitteli lasten olevan mukmas sivuseikkoja). Ja itse ainakin olen muuten todella kaukana noista miljonäärieukoista..itseasiassa olen heidän vastakohtansa :).
muita ihmisiä vaikka metsästän haalaria vaikka pippurimaasta??
Ihmeellistä että harrastukseni on kiinnostava muiden mielestä, ei minua ainakaan kiinnosta lukea sauvakävelyn hienouksistä tai spinnigin eri ulottovuuksista tai eri kuntosalien vertailusta tai virkkauksen uusimmista tuulista, kun ne eivät kerran KIINNOSTA minua. Siksi ihmettelen että ne joita ei kiinnosta miettiä haalareiden eri värisävyjä jaksaa eksyä niistä kertoviin blogeihin ja kaikenlisäksi tulla sinne arvostelemaan..
17
Vois olla mun kirjoittama ;D!
tämä koko keskustelu osoita kuinka tylsä elämä näinkin monella ihmisellä on?! Siis kuka jaksaa pohtia jonkun toisen kulutustapoja niinkin valtavasti, että oikein aloittaa kunnon panettelukeskustelun jollain palstalla?! Eiköhän se ole ihan kaikkien oma valinta, kuinka rahansa käyttää. Minä ainakin mieluummin ostan vaikka kuinka suurella summalla lapselleni vaatteita, kuin alkoholia ja tupakkaa! Ja siinä sivussa saatan jopa pohtia niiden vaatteiden sävyjäkin ;D
On täyttä hurskastelua vouhottaa toisen lastenvaateostosten perään, kuinka jalanjälki kasvaa. Huoh! Ruetaan osoittelemaan sormella sitten, kun kaikki suuremmat ja OIKEAT ympäristöuhat on poistettu. Ja miksi ap puolustautuu niin henkeen vereen jos kerran itsekin sortuu liialliseen kuluttamiseen? Miksi aloittaa keskustelu ja vouhottaminen jostain, mitä itsekin tekee mutta eri muodossa? Eikö se, jos joku ole kaksinaismoraalia? Miksi suihkussa lotraaminen ei ole niin paha kuin lastenvaatteiden ostaminen? Näinhän sen täytyy olla, kerran ap ei ole aloittanut keskustelua: "auttakaa minua kuluttamaan ja kuormittamaan ympäristöä vähemmän!" :P
Suomen kaltaisessa maassa on monessa kohtaa kohtuullisen pakko ajaa autoa. Itse vältän sitä ja asun kaupungissa julkisen liikenteen reittien varrella. Silti ymmärrän, että kaikilla ei ole niin, ja yksittäinen ihminen ei voi päättää kulkeeko bussi kohtuullisen matkan päässä kodista ja työpaikasta kohtuullisin väliajoin. Asuinpaikan voi kyllä valita, tietyin reunaehdoin. Lisäksi auton käyttö esimerkiksi työmatkoihin ei ole samalla tavalla turhaa kuin auton käyttö hupiretkiin, samoin tarpeellisten vaatteiden ostaminen ei ole sama asia kuin ylimääräisten ja tarpeettomien. Sen sijaan on helppo vaikuttaa arkikulutukseen. Niinkuin sanoin en vastusta uuden ostamista kohtuullisissa määrin. Jos hankkii esikoiselleen kalliin ja kauniin haalarin ja kierrättää sen toisilla lapsilla, on se minusta järkevää. On viisasta panostaa vaatetukseen joka kestää. Puhe olikin suuremman luokan kulutuksesta jossa esteettiset arvot ovat etusijalla: tykkään tuosta mekosta, joten ostan sen vaikka minulla/lapsellani on jo neljä kaunista mekkoa. Sitä ei mielestäni voi perustella järkevänä tekona. Koko ajan jokaista hetkeä ei voi eikä pidä olla vain huolissaan maapallosta, mutta silloin kun miettii jonkun tavaran ostamista kannattaa sekin asia pitää mielessä. Tarvitsenko tai tarvitseeko lapseni tätä todella? Voisiko vanhan mekon korjata vielä? Myöskään mielestäni liian ostamista ei voi perustella järkevästi väitteellä, että kirpputoreilta loppuisi tavara jos ei joku uutta ostaisi. Jatkuvasti kuitenkin ostetaan uutta ihan tarpeeseen, ja se uusi päätyy lopulta kirpparille. 4
Pidän silti lastenvaateblogia ja olen (liian) kiinnostunut lastenvaatteista ja palautan haalareita, jos ei ole oikeaa kokoa tms. Kierrätän, mietin ja olen kiinnostunut muistakin asioista. Minua inhottaa se, että lastenvaateblogistit niputetaan aivottomaksi massaksi, niin kuin tässä ketjussa. Monet miettivät maailmaa ja kestävyyttä ja ties mitä valitessaan lastenvaatetta, työpaikkaansa tai asumistaan ja ovat silti kiinnostuneita lastenvaatteista. Ja jopa kirjoittavat niistä muista asioista, mutta sepä ei yleensä ketään kiinnosta, kun blogeja ei jaksa lukea.
Se, että vaikuttaa arkikulutukseen, ei kuitenkaan tuo kuin (mukamas) puhtaan omatunnon ja (mukamas) luvan haukkua lastenvaateblogisteja. Ehkä se saa jonkun tuntemaan itsensä toista paremmaksi, mutta todellisuudessa sillä ei ole muuta vaikutusta kuin yrittää saada paha mieli jollekin blogistille.
Arkikulutus, jolla on suurempaa vaikutusta, on ruoan valinta kaupasta.
Ja asuinpaikkansa voi Suomessa valita vapaasti, ei ole pakko muuttaa sinne, missä ei ole työpaikkaa.
Toisekseen en lotraa tuntikausia suihkussa, mutta olen kyllä entisestä (mielestäni ekologisemmasta) tavasta lipsunut enkä sammuta vesisuihkua esimerkiksi saippuoinnin ajaksi. :)
Minä nyt vain mietin kuluttamista ylipäätään. En moittinut esteettisiä valintoja, vaan kulutusvalintoja. Enkä kieltänyt kaksinaismoralismia omassa toiminnassa, mutta väitän etten silti samanlaiseen kerskakulutukseen osallistu kuin monet vaateblogistit.
En siis myöskään moiti vaatteisiin kulutettua rahasummaa, sen saa jokainen määrittää itse, mutta ylenmääräinen ostaminen, paljon hankkiminen - se on minusta ikävä juttu opettaa seuraaville sukupolville.
4
meillä panostetaan todella lasten vaatteisiin, minun valinnastani. Miestäni ei muuten kiinnosta kuin että hän tykkää että lapset on kauniisti ja huolella puettu, mutta emme käy näitä sävykeskusteluja hänen kanssaan.
Myöskään useimpian ystäviäni ei kiinnosta lastenvaatteet.
Siksi minulla on blogi. Vaihdan ajatuksia lastenvaatteista samanmielisten kanssa.
Lapsemme eivät tajua tuon taivaallista onko heillä allis vai halpa vaate yllä ja mistä se on tilattu. Heidän kasvatuksessaan panostetaan hyviin käytöstapoihin ym.
Meillä kiinnitetään jätteiden lajitteluun ja kierrättämiseen huomiota. Lapsille puhutaan ekologisista asioista, mutta ei korosteta vaatemerkkejä.
Lapsemme eivät kärsi siitä että heillä on kauniit yhteensopivat vaatteet, mutta hyötyvät kyllä siitä että heillä on ihan jokaiseen säähän sopivat vaatteet ja myöskin riittävästi vaihtovaatetta.
Ostan kyllä keskivertoa enemmän lastenvaatteita, mutta Suomen tilastoluvuilla siihen ei paljoa vaaditakaan. Täällä nimenomaan joutuu silmätikuksi siitä että ostaa lapselle varahaalarit, kun muualla on päinvastoin.
4 voi urputtaa toisten tavasta ostella lapsilleen vaatteita tällä palstalla monta tuntia? Eikö sekin aika olisi ollut hyödyllisempää käyttää esim. perheen kanssa tai tehden jotain hyödyllisempää? Taidat olla riitaa vailla!
nämä kalliit vaatteet nimenomaan on ekologisia. En käsitä ihmisiä jotka ostaa lindexiä, henkkamaukkaa ja kappahlia. Tehty ties missä ja ties mistä. Kaikki mun tuntemat vähän kalliimmat merkit on myrkyttömiä ja ekologisia, esim. Moonkids, Kameleont Design ja moni moni muu vastaava.
4 voi urputtaa toisten tavasta ostella lapsilleen vaatteita tällä palstalla monta tuntia? Eikö sekin aika olisi ollut hyödyllisempää käyttää esim. perheen kanssa tai tehden jotain hyödyllisempää? Taidat olla riitaa vailla!
Vaihteeksi ollut lapsivapaa päivä kun ovat olleet isänsä kanssa famolla ja fafalla. :)
Urputan minä itsellenikin, älkää huoliko, ja olen tässä ohessa tehnyt muutakin. :) Tekemistä vailla silti olin tänään, pakko myöntää.
4
Vaatteita ostetaan yksi toisensa perään, kymmeniä paitoja, housuja, useita haalareita.. vain koska ne on niin niin ihkunättejä. Miksei panostettaisi laatuun, ostettaisi harvoja - vaikka sitten silloin tosi kauniita- vaatteita ja pidettäisi niistä hyvää huolta että kestävät?! Minkä takia joku kokee olevansa oikeutettu olemaan se ykköskuluttaja: MINÄ ostan näitä, jotta MUUT voi sitten ostaa ne käytettynä, koska MINÄ haluan uusia koska ne sopii nyt MINUN tämän syksyn makuuni. Kyllä rasittaa.
****Minkä takia en voisi olla "ykköskuluttaja" (mitä ikinä se sitten tarkoittaakaan??)? Ei kai omiin kulutustottumuksiinsa tarvitse mitään oikeutusta anoa - varsinkaan av-palstalta? ;)
Jonkunhan on joka tapauksessa ostettava myös uusia lastenvaatteita; minulla on siihen varaa mutta ostan silti noin puolet lastenvaatteista käytettyinä. Panostan aina laatuun ja pidän vaatteista erittäin hyvää huolta, vaikka vaatteita onkin runsaasti. Ja kun myyn vaatteet KÄYTETTYINÄ saa joku ostaa laadukkaita ja erittäin hyviä lastenvaatteita halvalla. Viime viikon kirppissaldo oli 750e; ihan pelkillä lastenvaatteilla (sisävaatteet 0,50-4e, ulkovaatteet 2e-10e, kengät 2e-10e). Yhden pienen muovipussillisen verran jäi myymättä ja nekin lähinnä vauvanvaatteita. Huutonetissäkin joskus myyn mutta siellä vaatteista maksetaan liikaa.
****Hahhaaa, siis sua haittaaa jos sun vaatteista maksetaan huutiksessa liikaa?
Mikset sitten lahjoita kaikkia vaatteita pois???
Ja aika helvetisti saa olla rättiä, ettää saa tuollaisen kirppissaldon! Oikeestaan ei kannataisi tulla tähän ketjuun kehumaan tuolla.Meillä ei pärjättäis muutamilla sukkiksilla vaikka oli kuinka ihme laatua, kastuvat ne laadukkaatkin, kun niihin vaipattomuuden harjoittelija pissaa!
Meillä saattaa mennä kolmet ulkovaatteetkin päiväsäs, kun ei muisteta potalle lähteä ajoissa. Olisi aika veemäistä viettää loppupäivä sisällä, kun ei olsii vaihtovaatetta.
****Kyllä minua vaivaa se, että lastenvaatteissa (varsinkin vaatepaketeissa) hinnat nousee huutonetissä älyttömäksi. En halua hyötyä siitä mutta toisaalta en kaikkia vaatteita kyllä halua lahjoittaa ilmaiseksikaan. Koska onneksi nämä kaksi ääripäätä eivät ole ainoat keinot päästä eroon ylimääräisistä lastenvaatteista, niin kirppismyynti on kompromissi; saan vaatteista sen hinnan minkä haluan ja pääsen niistä eroon helposti. En siis myynyt "aika helvetisti rättejä" vaan ihan laadukkaita lastenvaatteita - niitä rättejä olisi tosiaan saanut olla moninkertainen määrä tuohon saldoon... ;)
t. 88
Kyllä tasan olet myynyt ihan helvetisti lumppua, kun max hinta 10e ja 750e saldon sait.
Olen kyllä edelleen sitä mieltä, että mitään lumppuja tai rättejä myymällä ei saa millään kirpputorilla viikossa 750e saldoa. Käsitykseni mukaan lumput ja rätit menevät erittäin huonosti kaupaksi ja tätä ongelmaa ei minun myyntipöydässäni tullut esiin... ;)
Mutta vähän käytettyjä, puhtaita/ehjiä/tahrattomia ja suurelta osin laadukkaita vaatteita (=Villervalla, Kameleont Design, Moonkids, Lego, Magyoral, Urban Elk, Me Too, MALA, Småfolk + perus H&M, Kappis ja Lindex osastoa) ei tuohon saldoon päästääkseen kamalan paljon tarvitse myydä. Neljän lapsen jäljiltä myytävää kyllä kertyy helposti...
88
No jos jaat ihan matematiikka aapuna käyttäen 750e, niin 75kpl saisit myydä kympin maksavia artikkeleita. Kerroit kuitenkin myyväsi suurimman osan paljon halvemmalla eli voisi ajaltella että olet myynyt 500kpl á 1e, 10kpl á 10e, 10kpl á 5e ja sitten vielä saisi myydä 200kpl á 50snt eli aika helvetisti saa myydä!!!!
Malat ja smofolkit ovat sitä samaa rytkyä kaikki kirpparilla.
on tämän ketjun ainoa fiksu vastaaja. Kunpa kaikilla olisi yhtä analyyttinen ote kuluttamisen pohdintaan!
Valitettavasti se lienee liikaa pyydetty. Lukaiskaa kumminkin tämän henkilön viestit tarkasti läpi ja tutkiskelkaa sanoja sydämissänne!
En pidä itseäni minään superihmisenä tai superekoilijana. En kohdistanut mitään viesteistäni kehenkään tiettyyn ihmiseen tai blogiin. En ajattele kaikkien blogistien olevan tyhjäpäisiä kuluttajia. Moni tekee muissa asioissa varmasti toisenlaisia valintoja. En pidä huonona estetiikkaa tai laadukkaiden tuotteiden ostamista.
Ykköskuluttajalla tarkoitin semmoista ihmistä, joka ostaa tuotteen uutena. Tarkoitin kiinnittää huomiota siihen ajatukseen, että "voinhan MINÄ toki ostaa tämän uutena, koska laitan sen sitten kierrätykseen." Jos kaikki ajattelevat niin, kuka niitä sitten sieltä kierrätyksestä ostaa? Miksi jollakulla on toista enemmän oikeus ajatella saavansa kuluttaa maapallon rajallisia varoja ja toisen pitää sitten "tyytyä" käytettyyn?
Tätä mietin itse muutama vuosi sitten sohvaa hankkiessani. Entinen oli mennyt rikki ja myös minusta ruma. Halusin uuden. En etsinyt sitä kirpparilta tai kierrätyskeskuksesta vaan päädyin ostamaan sen ympäristörikollisesti uutena ikeasta. Ajattelin, etttä voin sitten kierrättää. Mietin tuota pitkään sen jälkeen, ja olen päätynyt sittemmin ostamaan aina ensisijaisesti käytetyn tuotteen uuden sijasta tai kunnostamaan ja muuntamaan vanhaa.
Moni asia on kivaa, matkustelu ja ostelu ja muu, voi olla että se avartaakin. Silti minun ajatusmaailmaani on tunkeutunut häiritsevä mielipide, jonka mukaan elämässä ei saa aina kaikkea mitä haluaa ja mikä on kivaa. Valitsen mieluummin matkustamattomuuden ja esimerkiksi kohtuullisen kulutuksen ympäristön liiallisen kuluttamisen tieltä. Lastenvaatteet eivät ole ainut asia jossa koitan valintoja tehdä.
Mutta joo, jaaritteluksihan tämä menee. Ostakaa mitä ostatte, mutta toivon teidän miettivän tarvitseeko tätäkään nyt ihan todella. Jos kaikki miettisivät ostoksensa tarpeen pohjalta, ei lainkaan niin paljoa tarvitsisi ostella ja tuottaa.
4
Jo kirjoitustyylistä sen näkee.
Minäkin rakasta kauniita lastenvaatteita yli kaiken, tykkään että värit sopivat yhteen rukkasia myöten MUTTA pakko myöntää, että kyllä minunkin mielestäni joiltain blogisteilta on lähtenyt mopo käsistä ja tuntuvat olevan jo ammattiauttajan tarpeessa.
Ei ole enää aivan tervettä kantaa kotiin kymmenittäin paitoja, housuja, pipoja, rukkasia joita ei taatusti ehdi pitää kaikkia. Vai onko se jonkun mielestä tervettä? Eikö kyse ole jo jonkinasteista shoppailuriippuvuudesta? Riippuvuuksia voi olla monenlaisia, mutta kaikkia niitä yhdistää sama kyltymättömyys, mikään ei riitä vaan aina pitä sadaa lisää ja lisää..
Pätemistä. Sitä se on. Täydellisen äitiyden tavoittelua lapsen VAATETUKSELLA. Tätä tekevät monet äidit. Bloggaajat vaan käyttävät tuohon täydellisen vaatetuksen metsästämiseen vielä enemmän aikaa. Samalla hakevat julkista hyväksyntää ostomanialleen. Ja saavat vertaistukea muilta yhtä oudoilta.
Pätemistä. Sitä se on. Täydellisen äitiyden tavoittelua lapsen VAATETUKSELLA. Tätä tekevät monet äidit. Bloggaajat vaan käyttävät tuohon täydellisen vaatetuksen metsästämiseen vielä enemmän aikaa. Samalla hakevat julkista hyväksyntää ostomanialleen. Ja saavat vertaistukea muilta yhtä oudoilta.
Mutta älä sinä rupea täällä analysoimaan kaikkia niitä ihmisiä ja heidän motiivejaan, jotka haluavat panostaa lastensa vaatteisiin, kun et heitä edes tunne. Järkyttävää yleistämistä!
kaikesta hömpästä. En todellakaan "päde" tai "tavoittele täydellisyyttä". Satun vain pitämään lastenvaatteista ja panostan myös omaan pukeutumiseeni.
Osaa pidetään vähän tai ei lähes ollenkaan. Enkä todellakaan koe siinä tuhoavani maailmaa. En heitä vaatteita roskiin vaan kierrätän ne, niin arvon arvostelijat saavat sitten sinne kirppareille ja huutiksen ostettavaa. Kurjahan se olisi sieltä ostaa puhkikulunutta ja ikivanhaa jos kukaan ei koskaan hankkisi lapsilleen mitään uutta.
Vai meinasitko hyvä ap että ne tavarat tulee kiertoon taivaasta tippumalla?
Joku voi toki näin toimiakin. Mutta älä sinä rupea täällä analysoimaan kaikkia niitä ihmisiä ja heidän motiivejaan, jotka haluavat panostaa lastensa vaatteisiin, kun et heitä edes tunne. Järkyttävää yleistämistä!
Voi sinua. _Järkytyitkö_ mielipiteestäni ihan oikeasti?
Monet vanhemmat panostavat lastensa vaatteisiin, Suomessa on kylmä talvella, märkääkin on. Murto-osa vanhemmista käyttää aikaansa siihen, että noiden vaatteiden valinta/tyyli/sävy/asenne/whatever on TÄYDELLINEN. Saati sitten että satsaisivat aikaansa noiden täydellisten vaatteiden metsästämiseen, niistä kirjoittamiseen, niiden kuvaamiseen, sekä muiden täydellisten vaatteiden ostelijoiden kirjoitusten lukemiseen ja kehuskeluun.
Suurimmalla osasta vanhempia ei ole aikaa tuollaiseen.
Miksi teidän lastenvaatehamstraaja-bloggaajien on niin vaikea myöntää, että olette hieman friikkejä? :) Mitä siinä on niin vaarallista?
aikusia kun on jo pienestä ymmärtänyt mikä sopii minkäkin kanssa :)
EI ole mitenkään friikkiä tykätä lastenvaatteista, ne on suloisia ja ihania.
Joku voi toki näin toimiakin. Mutta älä sinä rupea täällä analysoimaan kaikkia niitä ihmisiä ja heidän motiivejaan, jotka haluavat panostaa lastensa vaatteisiin, kun et heitä edes tunne. Järkyttävää yleistämistä!
Voi sinua. _Järkytyitkö_ mielipiteestäni ihan oikeasti? Monet vanhemmat panostavat lastensa vaatteisiin, Suomessa on kylmä talvella, märkääkin on. Murto-osa vanhemmista käyttää aikaansa siihen, että noiden vaatteiden valinta/tyyli/sävy/asenne/whatever on TÄYDELLINEN. Saati sitten että satsaisivat aikaansa noiden täydellisten vaatteiden metsästämiseen, niistä kirjoittamiseen, niiden kuvaamiseen, sekä muiden täydellisten vaatteiden ostelijoiden kirjoitusten lukemiseen ja kehuskeluun. Suurimmalla osasta vanhempia ei ole aikaa tuollaiseen. Miksi teidän lastenvaatehamstraaja-bloggaajien on niin vaikea myöntää, että olette hieman friikkejä? :) Mitä siinä on niin vaarallista?
Friikkeydessä ei ole mitään vikaa ja tottahan on, että lastenvaateblogit pistävät silmään juuri sen takia, että täydellisen metsästys poikkeaa normista, mihin Suomessa taas jokaisen, varsinkin äidin, tulisi pyrkiä.
Miksi pitäisi ollakaan niin tavis ja tylsis, että pitäisi olla sellainen, joka miellyttäisi av-mammaa? Suunnitelkaa sitä ajankäyttöä, niin jää aikaa kaikkeen kivaan. Ei tarvitse pitää pipoakaan niin kireällä eikä arvostella muita.
... jos siellä perähikiällä saa prismasta yhden lassien ja pitää tilata jostain, että lapsi erottuu muista kylän alle kouluikäisistä ja tulee väärä koko? saako palauttaa?