Mitä noiden lastenvaateintoilijoiden päässä liikkuu?
Sattavat ihan loputtomasti vatvoa (esim. blogeissaan) jotain haalareiden ja hanskojen värisävyjä mutta vaatteiden eettisyys ei kiinnosta yhtään!
Ihan sama jos vaate on tehty lapsityövoimalla ja vaikka haalarit olisi täynnä myrkyllisiä kemikaaleja, kunhan vaan värisävyt sopivat yhteen.
Siis ihan oikeasti! Millainen arvomaailma tuollaisilla ihmisillä on? Ja millaista jälkikasvua sieltä oikein pukkaa?
Miten noin piittaamattomia ja hönttejä ihmisiä voi olla?
Kommentit (105)
Oma napa paras napa. Typeriä ihmisiä.
Vaatteita ostetaan yksi toisensa perään, kymmeniä paitoja, housuja, useita haalareita.. vain koska ne on niin niin ihkunättejä. Miksei panostettaisi laatuun, ostettaisi harvoja - vaikka sitten silloin tosi kauniita- vaatteita ja pidettäisi niistä hyvää huolta että kestävät?! Minkä takia joku kokee olevansa oikeutettu olemaan se ykköskuluttaja: MINÄ ostan näitä, jotta MUUT voi sitten ostaa ne käytettynä, koska MINÄ haluan uusia koska ne sopii nyt MINUN tämän syksyn makuuni.
Kyllä rasittaa.
mutta kyllä on paljon paljon niitä keiden blogeista semmoiset ajatukset ei ainakaa välity, saati näy teoissa.
4
tekee kun lapset kasvaa vahan isommiksi ??
en ole samaa mielta lapsityovoimasta tai myrkkyvaatteista, mutta ylenmaarainen kuluttaminen ja ostaminen on kylla typeraa.
samaa voi miettiä lihansyöjistä
Syökö ap lihaa? Syötkö megakuluttvaa JUUSTOA?
Ostatko kaiken luomuna ja lähiruokana?
Entä matkustatko matkasi julkisilla/jalan/fillarilla?
Et kai matkustele? Ulkomaille ilmakehää tuhoten, mutta myös mökille matkaaminen ja takan/puusaunan polttaminen tuhoaa!
Lämmitätkö talosi luontoa säästäen?
Ostatko huonekalusi kotimaisilta puusepiltä ekologisista materiaaleista kuten myrskyssä kaatuneista puista?
Et kai käytä lennätettyjä vihanneksi/hedelmiä?
Pesetkö vaatteesi varmasti mäntysuovalla? Pyykinpesuaineet ovat massiivisen ympäristökuormituksen takana, huuhteluaineet suorastaan rikos!
Käytätkö kodin siivouksessa rikkalapiota ja harjaa, luonnossa hajoavia siivousrättejä,m mäntysuopaa ja tolua ja vältät kaikkia ajaxeja ja muita kemiallisia myrkkyjä? Et kai ole ostanut pyykinpesukonetta tai astiatiskaria? Käsin pesemällä säästyy luonto.
Jos ap ja kaikki muut jeesustelijat yltävät edellä maiittuihin ympäristötekoihin, silloin heillä on myös oikeus taivastella muiden valintoja, olivatpa ne lastenvaatteita tai mitä muuta kuluttamista tahansa.
tarkoitatko siis, etta lastenvaateintoilijat eivat kay ulkomailla, ja pesevat ne ihkut lastenvaateroykkiot mantysuovalla..
tarkoitatko siis, etta lastenvaateintoilijat eivat kay ulkomailla, ja pesevat ne ihkut lastenvaateroykkiot mantysuovalla..
Mutta tuskinpa tarkoitti, kuten varmasti hyvin ymmärsitkin. Jos itse noudattaa TÄYDELLISEN ekologista elämää, on ehkä varaa arvostella toisia. Mutta jos päivittelee lastenvaatefriikkien kulutuksia samalla varaillen perheelle lomamatkaa Phuketiin, on se ehkä hieman ristiriitaista...
just se, että onpa hirvittävää, ettei rukkasen erivärinen kämmenosa sävyty koko haalariin. Siis miten tästä ikinä voi selvitä?
http://poikientyyliin.blogspot.com/2010/10/talven-rukkaset.html
jotakuta jaksaa kiinnostaa nää värisävyasiat ym. Väkisinkin tulee mieleen et tylsää ja mitäänsanomatonta elämää yritetään täyttää shoppailulla ja jollain täydellisyyden tavoittelulla. Eläkää ihmiset sitä elämäänne täysillä, se ei tule uusintana ;-)
Minä en lue laisinkaan. Puen lapseni tyylikkäästi oman makuni mukaan ja ihan sama, mitä maailman bloggailijat ajattelevat. Itse valitsen aina yhteensopivia ja kauniita vaatteita, mutta en jaksaisi niistä muille jauhaa..
taydellinen ekoilija itse, etta pystyy kyseenalaistamaan idioottimaisen kuluttamisen ja ostamisen ??!! kuluttamisella ja kuluttamisella on eroa.
samaa voi miettiä lihansyöjistä
Syökö ap lihaa? Syötkö megakuluttvaa JUUSTOA?
Ostatko kaiken luomuna ja lähiruokana?Entä matkustatko matkasi julkisilla/jalan/fillarilla?
Et kai matkustele? Ulkomaille ilmakehää tuhoten, mutta myös mökille matkaaminen ja takan/puusaunan polttaminen tuhoaa!
Lämmitätkö talosi luontoa säästäen?
Ostatko huonekalusi kotimaisilta puusepiltä ekologisista materiaaleista kuten myrskyssä kaatuneista puista?
Et kai käytä lennätettyjä vihanneksi/hedelmiä?
Pesetkö vaatteesi varmasti mäntysuovalla? Pyykinpesuaineet ovat massiivisen ympäristökuormituksen takana, huuhteluaineet suorastaan rikos!
Käytätkö kodin siivouksessa rikkalapiota ja harjaa, luonnossa hajoavia siivousrättejä,m mäntysuopaa ja tolua ja vältät kaikkia ajaxeja ja muita kemiallisia myrkkyjä? Et kai ole ostanut pyykinpesukonetta tai astiatiskaria? Käsin pesemällä säästyy luonto.
Jos ap ja kaikki muut jeesustelijat yltävät edellä maiittuihin ympäristötekoihin, silloin heillä on myös oikeus taivastella muiden valintoja, olivatpa ne lastenvaatteita tai mitä muuta kuluttamista tahansa.
Kyllä mielestäni ylenpalttista kulutusta saa ja ehkä jopa pitää arvostella. Niin on turhaan ostamisen suhteen kaikessa. Silti välttämätön tai kohtuullinen määrä kulutustavaraa on suotavaa, esimerkiksi vaatteita on minusta ihan ok ostaa uutena sen verran kuin oikeasti tarvitsee. Samoin ruokaa, vaikka sitten lihaa ja juustoa. Sopii niissäkin miettiä onko ne luomua tai lähituotettua tietysti.
Itse syön varsin vähän lihaa ja ostan mielelläni luomua. En matkustele, pesen vaatteeni ympäristömerkityillä aineilla, en käytä huuhteluaineita. Käytän lapsillani pääosin kestovaippoja. Mies hoitaa työmatkansa pyörällä tai juosten tai julkisilla, me lasten kanssa kävellään tai mennään julkisilla. En väitä tekeväni kaikkea ympäristön hyväksi, mutta todellakin mietin tekojeni seurauksia ja pyrin toimimaan oikein. Hyvin harvoin ostan asioita vain koska haluan ne. OStan usein käytettyä ja aina jotain suurempaa tarvitessani yritän ensin löytää sen käytettynä.
Minunkin tottumuksissani on ruodittavaa: harvoja yksinäisiä hetkiäni ovat pitkät lämpimät suihkut, vien joskus kierrätykseen sopivia tuotteita sekaroskikseen laiskuuttani, käytän sähköä enemmän kuin tarvitsisin, meillä on auto vaikkemme sitä välttämättä tarvitsisi tällä hetkellä jne. Ruotikaa rauhassa, mammat.
Silti olen pöyristynyt näistä vaateasenteista joita erityisesti lasten vaatteisiin liittyy. Arvostelen niitä nyt ja varmasti myöhemminkin.
4
"Siis mikä muu on vaikeampaa kuin todeta ettei taas löydy haalariin sopivia rukkasia, kun ne hitsin kämmenosat on eri sävyä kun muu rukkanen ja eihän sen takia sävyty koko haalariin. Kiva!"
keksin aika akkia muutaman hieman vaikeamman asian pohdittavaksi, kuin haalariin sopivat rukkaset..
Ehkä typerä ja pinnalliunen harrastus mutta harvoin harrastuksella onkaan sen syvempää merkitystä kuin se että siitä tulee hyvä olo.
Itselläni on 1 lapsi jonka tykkään pukea kauniisti. Kiertelen kirppareilla, alennusmyynneissä ja kaupoissa, mietin mikä sopii minkäkin kanssa ja onko kaunis ja samalla toimiva vaate.
Kulutan paljon aikaa siihen että myyn käytettyjä lastenvaatteita myös kirpparilla.
Olen kotiäiti ja juttelen muiden kotiäitien kanssa lastenvaatteista ja vertaillaan näitä. Käyn lastenvaatekutsuilla.
Nyt jos joku luulee ettei elämässäni ole mitään muuta niin ihan tästäkin harrastuksesta jää aikaa muulle elämälle kuin teidänkin vesijuoksusta, punttisalista tai sauvakävelystä. tämä harrastukseni ei siis määreittele minua ihmisenä tai kerro siitä kuka olen sen enemäpää kuin teidänkään harrastuksenne.
Olen vain hurahtanut lastenvaatteisiin :)
taydellinen ekoilija itse, etta pystyy kyseenalaistamaan idioottimaisen kuluttamisen ja ostamisen ??!! kuluttamisella ja kuluttamisella on eroa.
Miten sinä pystyt määrittämään, mikä kulutus on tärkeää ja mikä idioottimaista? Jos joku haluaa tuhlata rahansa niihin lastenvaatteisiin ja säästää muissa asioissa, niin kuka sen määrittää onko se väärin vai oikein?
arvomaailmaa minäkin olen näiden kohdalla miettinyt. Ilmeisesti rahaa on paljon, mutta vaikka olisin mikä miljonääri, niin en lapsilleni opettaisi tuollaista kulutushysteriaa. Hyvää saa olla ja tarpeeksi, mutta ei ylenmäärin ja kaikkea mitä haluaa ei "voi" saada. Myös kierrätystä kannatan.
Minä en lue laisinkaan. Puen lapseni tyylikkäästi oman makuni mukaan ja ihan sama, mitä maailman bloggailijat ajattelevat. Itse valitsen aina yhteensopivia ja kauniita vaatteita, mutta en jaksaisi niistä muille jauhaa..
Itse olen myös tarkka värien suhteen lastenvaatteissa..aivan kuten ihan kaikessa muussakin elämässäni. Miksi ihmeessä tekisin lastenvaateissa poikkeuksen :)? Omat vaatteeni ja sisustus ovat yhtälailla tarkkaan mietittyjä. Olen esteetiikko, enkä halua edes muuksi muuttua. Mutta en lue blogeja, enkä asioista muille selittele. Eikä minua häiritse, jos naapurin muksulla on sinisen haalarin kanssa oranssit tumput ja pipo on vihreä. Itse en pukisi lastani niin koskaan. En ihan ymmärrä miksi jotain jaksaa häiritä, jos joku on innostunut lastenvaatteista. Antakaa olla. Ei se ole keneltäkään pois. Ja tuon ekologisuuden vetäminen tähän on oikeasti aika mautonta ellei itseelä todella kaikkien ekosääntöjen mukaisesti. Itse en tunne yhtäkään ihmistä jolla on varaa heittää ensimmäinen kivi, kunoikein aletaan ruotimaan asioita..
Miten sinä pystyt määrittämään, mikä kulutus on tärkeää ja mikä idioottimaista? Jos joku haluaa tuhlata rahansa niihin lastenvaatteisiin ja säästää muissa asioissa, niin kuka sen määrittää onko se väärin vai oikein?
että raha ei ratkaise kaikkea maailmassa. Vaikka sulla olisi kaikki maailman rahat käyttää niihin vaatteisiin ja ostaisit ja ostaisit ja ostaisit eikä se raha ikinä loppuisi, niin se ei tee siitä sen parempaa ympäristön kannalta. Turha kuluttaminen on mielestäni varsin yksiselitteisesti väärin ja seuraavan sukupolven olisi hyvä tottua kohtuuteen tai nuukuuteen.
4
Ehkä typerä ja pinnalliunen harrastus mutta harvoin harrastuksella onkaan sen syvempää merkitystä kuin se että siitä tulee hyvä olo.
Itselläni on 1 lapsi jonka tykkään pukea kauniisti. Kiertelen kirppareilla, alennusmyynneissä ja kaupoissa, mietin mikä sopii minkäkin kanssa ja onko kaunis ja samalla toimiva vaate.
Kulutan paljon aikaa siihen että myyn käytettyjä lastenvaatteita myös kirpparilla.
Olen kotiäiti ja juttelen muiden kotiäitien kanssa lastenvaatteista ja vertaillaan näitä. Käyn lastenvaatekutsuilla.
Nyt jos joku luulee ettei elämässäni ole mitään muuta niin ihan tästäkin harrastuksesta jää aikaa muulle elämälle kuin teidänkin vesijuoksusta, punttisalista tai sauvakävelystä. tämä harrastukseni ei siis määreittele minua ihmisenä tai kerro siitä kuka olen sen enemäpää kuin teidänkään harrastuksenne.
Olen vain hurahtanut lastenvaatteisiin :)
Saiskos esimerkin?