Miksi hoitovapaalla oleva kokee "elävänsä miehen rahoilla"! Miksi perheissä erilliset taloudet?
Tosi moni niin kommentoi sivulauseessa - ei tahdo olla miehen tuloista riippuvainen, selittää menojaan miehelle tai tosiaan jopa "elää miehen rahoilla". Miten Suomessa voi olla tällainen perhekulttuuri, jossa pariskunnan yhteistä lasta kotona hoitava on jotenkin parisuhteen elätti??
Meillä on yhteiset rahat, koska olemme perhe. Laskut maksetaan milloin kummankin tililtä, joihin on kummallakin käyttöoikeus, ja säästötili on molempien nimissä. Isommista hankinnoista (tyyliin yli 200e) jutellaan muutenkin ennen ostopäätöksen tekemistä, mutta ei kummankaan tarvitse lupaa pyytää mihinkään hankintoihin.
Minä koen että teen töitä nyt kotona, myöhemmin sitten taas työelämässä palkkatyössä. Mies on ollut välillä työttömänä, pian pitää isäkuukauden, jolloin minä saan loma-ajan palkkaa jne. Eipä ole tullut mieleen räknätä, kuka "elää kenenkin rahoilla" missäkin elämäntilanteessa.
Miksi tehdä asioista niin monimutkaisia? Miksi niin monessa perheessä on erilliset kukkarot? Ja etenkin, miksi ihmeessä te naiset koette olevanne jotain elättejä perheessänne, kun hoidatte yhteistä lastanne kotona??
Kommentit (148)
olis entisajan hommiin :D turhaa tässä nyt kotiäitejä on syyllistää! Vai luuleeko joku konttorirotta olevansa valmis pelotöihin lapset selässään? Heh heh...aika moin kotiäiti tekee huomattavasti renkampaa ilmaista duunia kotona kuin sä siellä konttorissas!
Saan olla kotona lasten kanssa, kun mies purtaa töissä. Miehellä on lomaa vain 5 viikkoa vuodessa ja mulla 52! Onhan siinä ero.
sun ukkos kai heivaa sut kohta nuoremman takia...tuollaisen kuivettuneen konttorirotan vai mikä lie tympeä työnainen.
Olen asunut miehen kanssa hänen omistusasunnossaan ja valitettavasti välillä tuli sellainen fiilis että tämä on hänen asuntonsa varsinkin kun koti oli valmiiksi kalustettu enkä saanut sinne mitään ns. omaa.
...mikä tuossa on tarkkaan ottaen kotiäidin haukkumista? Eikö tuossa ole pikemminkin niin päin että kotiäiti tuossa pilkkaa Voi luoja ei oo helppoa-kommenteillaan?
Kun mä itse työpäivän päätyttyä tai sen lomassa pistän pyykkikonetta molskuttamaan tai imurin hyrräämään tai teen ruokaa, en kuvittele tekeväni Merkittävää Panosta Kansantuloon vaan ihan vaan kotihommia, joita kaikki tekee ilman muuta.
Kuule, mä olen palkkatöissä!
Voi luoja :D
sitä, että naisen pitää hankkia koulutus ja ammatti, jolla elättää itsensä. Minulle merkitsee paljon, että tulen tarvittaessa omillani toimeen. Minusta on oikein ja kohtuullista ja tunnen olevani tasavertainen, kun tuon kotiin yhtä tuhdin tilipussin kuin miehenikin. Meillä on omat palkkatilit, mutta yhteiset lainanhoitotilit, emmekä ynnää, kuka mitäkin maksaa tai kuka mitäkin asioita kotona tekee. Jos olisin kotihoidontuella kotona, kyllä minusta varmasti tuntuisi siltä, että elän toisen siivellä. Minusta kotona oleminen, kotitöiden teko ja lastenhoito eivät ole oikeaa työtä.
Ei oo helppoa..
ehkä sellaiselle, joka ei voisi kuvitellakaan olevanssa palkkatöissä?
Sain sentään syödä rauhassa ja jopa viettää kafeetuokioitakin :D mutta en valita lasten takia täällä olen! t.kotiäiti p.s. onneksi meillä sen tyyppinem suhde ettei koskaan tarvi kokea olevansa elätti ei edes silloin jos tulevaisuudessa esim sairastun enkä kykene enää töihin kotona enkä vieraissa! Todella säälittävää jos joku joutuu pelkäämään moista tilannetta!
Toiset kun tekevät töitä kotona ja panostavat lapsiinsa ja siten yhteiskunnan tulevaisuuteen mutta siitähän sä et tajua mitään. Sulle kun on tärkeintä se miten sä saat palkkaa ja sitä "omaa rahaa"...sun panokses tälle yhteiskunnalle on yks kusiluiskaus sori vaan :)
Kannetaan yhdessä toisesta vastuuta = mies kantaa vastuuta naisesta.
No, tokihan tämmöinen aina uhrautuva nainen toimii miehensä omahoitajana, jotta pääsee sitten niitä leskeneläkkeitään (useita) nostamaan ja kieriskelemään rahassa.