Miksi hoitovapaalla oleva kokee "elävänsä miehen rahoilla"! Miksi perheissä erilliset taloudet?
Tosi moni niin kommentoi sivulauseessa - ei tahdo olla miehen tuloista riippuvainen, selittää menojaan miehelle tai tosiaan jopa "elää miehen rahoilla". Miten Suomessa voi olla tällainen perhekulttuuri, jossa pariskunnan yhteistä lasta kotona hoitava on jotenkin parisuhteen elätti??
Meillä on yhteiset rahat, koska olemme perhe. Laskut maksetaan milloin kummankin tililtä, joihin on kummallakin käyttöoikeus, ja säästötili on molempien nimissä. Isommista hankinnoista (tyyliin yli 200e) jutellaan muutenkin ennen ostopäätöksen tekemistä, mutta ei kummankaan tarvitse lupaa pyytää mihinkään hankintoihin.
Minä koen että teen töitä nyt kotona, myöhemmin sitten taas työelämässä palkkatyössä. Mies on ollut välillä työttömänä, pian pitää isäkuukauden, jolloin minä saan loma-ajan palkkaa jne. Eipä ole tullut mieleen räknätä, kuka "elää kenenkin rahoilla" missäkin elämäntilanteessa.
Miksi tehdä asioista niin monimutkaisia? Miksi niin monessa perheessä on erilliset kukkarot? Ja etenkin, miksi ihmeessä te naiset koette olevanne jotain elättejä perheessänne, kun hoidatte yhteistä lastanne kotona??
Kommentit (148)
Nainen muuttaa miehen vuoksi paikkakunnalle, josta ei voi saada töitä eikä siten ansioita. Hän siis luopuu koko työurastaan, tuloista, eläkekertymistään perheen vuoksi. Miten naisen pitäisi elättää itsensä? Vai pitääkö miehen maksaa jotain korvausta menetetystä työelämästä?
Nainen muuttaa miehen vuoksi paikkakunnalle, josta ei voi saada töitä eikä siten ansioita. Hän siis luopuu koko työurastaan, tuloista, eläkekertymistään perheen vuoksi. Miten naisen pitäisi elättää itsensä? Vai pitääkö miehen maksaa jotain korvausta menetetystä työelämästä?
että miehen takia ei kannata tuommoista uhrausta tehdä.
vapaaehtoista eläkevakuutusta nyt ainakin.
Osaansa on vaan tyydyttävä ja mietittävä sitä mikä on parhaaksi lapsille.
Mun mielestä on erittäin itsekästä tehdä lapsia ja mennä töihin sitten sen takia että on "omaa rahaa".
En voi väittää etteikö joskus tuntus siltä että "siipeilee", mutta noi tunteet on työnnettävä sivuun.
Mä olen miehellekin puhunut tosta mutta meillä mies vaan nauraa ja sanoo että "höpöhöpö, siks mä käyn töissä että me saadaan rahaa"
Mikset sinä voisi käydä töissä, että saatte rahaa? Eikö sekin ole itsekästä? Ja vielä järkyttävämpää, jos miehesi EI halua olla lasten kanssa.
Kuule, mä olen palkkatöissä!
Voi luoja :D
sitä, että naisen pitää hankkia koulutus ja ammatti, jolla elättää itsensä. Minulle merkitsee paljon, että tulen tarvittaessa omillani toimeen. Minusta on oikein ja kohtuullista ja tunnen olevani tasavertainen, kun tuon kotiin yhtä tuhdin tilipussin kuin miehenikin. Meillä on omat palkkatilit, mutta yhteiset lainanhoitotilit, emmekä ynnää, kuka mitäkin maksaa tai kuka mitäkin asioita kotona tekee. Jos olisin kotihoidontuella kotona, kyllä minusta varmasti tuntuisi siltä, että elän toisen siivellä. Minusta kotona oleminen, kotitöiden teko ja lastenhoito eivät ole oikeaa työtä.
Ei oo helppoa..
ehkä sellaiselle, joka ei voisi kuvitellakaan olevanssa palkkatöissä?
jälleen enkä tietenkään koe eläväni mieheni rahoilla! Meillä on yhteinen perhe josta pidetään huolta (lapset) ja minä olen päättänyt jättää ansiotyöni hetkeksi huolehtiakseni lapsista kotona. Mieheni hoitaa velvollisuutensa käymällä töissä ja hankkimalla talouteen rahaa. Yhteiset rahat meillä aina olleet ei lasketa kumman senteillä ja euroilla elellään :D omituinen ajatuskin että olis omat rahat!
että luonnollisesti minä jäin kotiin äitiysloman jatkoksi kun miehellä isompi palkka. Yhteistuumin olemme päättääneet ettei pienten lasten paikka ole tarhassa vaan vanhemman kanssa kotona. Puolisoilla avioliittolain nojalla on elatusvelvollisuus toisiinsa ja lapsiinsa nähden.
Se elättää, kuka kykenee. Perhe on yhteinen, rahat ovat yhteiset. Muu olisi aivan hulluutta, mitä järkeä sitä olisi asua kämppiksinä, kun kyse on PERHEESTÄ, jonka hyväksi jokainen tekee osuutensa.
Tuo, joka ei arvosta kotitöitä voi sitten jättää kämppänsä siivoamatta ja ruuat laittamatta. Eivät ne itsestään ja ilman vaivannäköä hoidu. Miksi vain perinteisesti miehisiä asioita (palkkatyö) pitää arvostaa ja perinteiset naisten jutut ovat vain jotain arvotonta puuhastelua? Kukin voi miettiä, millaiseen maailmaan haluaa tyttärensä kasvavan, saako hän arvostusta työpanoksestaan, jos hän päättääkin olla jonkin aikaa kotiäitinä?
Se elättää, kuka kykenee. Perhe on yhteinen, rahat ovat yhteiset. Muu olisi aivan hulluutta, mitä järkeä sitä olisi asua kämppiksinä, kun kyse on PERHEESTÄ, jonka hyväksi jokainen tekee osuutensa.
Tuo, joka ei arvosta kotitöitä voi sitten jättää kämppänsä siivoamatta ja ruuat laittamatta. Eivät ne itsestään ja ilman vaivannäköä hoidu. Miksi vain perinteisesti miehisiä asioita (palkkatyö) pitää arvostaa ja perinteiset naisten jutut ovat vain jotain arvotonta puuhastelua? Kukin voi miettiä, millaiseen maailmaan haluaa tyttärensä kasvavan, saako hän arvostusta työpanoksestaan, jos hän päättääkin olla jonkin aikaa kotiäitinä?
Kotiäitiys on elämäntapa, ei palkkatyötä. Se ettei pidä kotityötä työnä, ei tarkoita, että haluaisi elää sikolätissä ja olla laittamatta ruokaa. Kaikki joutuvat ne kotityönsä tekemään. Miksi tämä niin suuria intohimoja herättää?
Entä miten moni kotiäitiperhe huolehtii kotiäidin eläkekarttumasta niinä vuosina, jotka äiti viettää kotona? Jos jätetään nämä, joilla on lukuisia sijoitusasuntoja ja perittyä varallisuutta pois ja keskitytään tavallisiin palkansaajaperheisiin.
että luonnollisesti minä jäin kotiin äitiysloman jatkoksi kun miehellä isompi palkka. Yhteistuumin olemme päättääneet ettei pienten lasten paikka ole tarhassa vaan vanhemman kanssa kotona. Puolisoilla avioliittolain nojalla on elatusvelvollisuus toisiinsa ja lapsiinsa nähden.
miehen kannalta.
kun on talolainat maksettavana ja mies ihan tajusi asian ja jäi töihin. Elämä on kuule välillä epäreilua :D mä palaan vuoden päästä töihin kun mies jää vuorotteluvapaalle...onko se sit mua kohtaan epäreilua?
vaimo hoitaa lapsen ja kodin ilmaiseksi. aika hullua jos joku mies alkaa vielä nurista siitä että tarvii elättää se ilmainen kotiapulainen kotona.
jäämään koti-isiksi joten lopettakaa ämmät se toisten naisten irviminen. Luojan kiitos on vielä naisia jotka laittavat pienet lapset työssä käymisen ja urakehityksen edelle!
Miksi SINÄ et arvosta työtä, jota naiset ovat tehneet vuosituhansien ajan ja jota ilman ei maailma pyörisi viikkoakaan? Joku hippi-intiaanin leikkiminen voi olla elämäntapa, mutta ilman sitä maailma pyörisi silti ihan normaaliin tapaan. Mutta jos kukaan ei enää haluaisi hoitaa lapsia, laittaa kenelläkään ruokaa ja siivota, mitähän mahtaisikaan tapahtua koko länsimaiselle elämäntavalle...?
Aika hyvin sinutkin on aivopesty tähän miehiseen maailmaan arvostamaan vain perinteisesti miehisiä hommia.
Olen kuitenkin samaa mieltä eläkeongelmasta, jossa myös näkyy hienolla tavalla vain perinteisen miehisen työn arvostaminen eläkkeen arvoiseksi hommaksi.
Ihan vain siksi että mulle tuli vain kotihoidontuki ja lapsilisät. Ei noista rahoista saanut maksettua oikeastaan muutakuin ruoat. OK, miehellä on 4000tulot ja häntä ei haitannut tämä. Mutta meillä oli ennen yhteinen tili josta maksoimme laskut ja ruoat ja omat tilit joista käytimme rahaa omiin menoihin. Siis vaatteisiin jne. Lapsen vaatteet ollaan maksettu siltä yhteiseltä tililtä.
Aloitin työt ihan vain sen takia että minua oksetti pyytää mieheltäni rahaa vaikka uusiin vaatteisiini tai meikkeihin. Siis sellaisiin menoihin jotka koskivat vain minua. Olisimme kyllä pärjänneet rahallisesti muuten, mutta nyt en pode huonoa omatuntoa siitä että mies maksaa kaiken.
Ja edelleen meillä on se yhteinen tili mistä maksetaan yhteiset menot.
ettei ole valmis tätä elättämään jos vaimo kasvattaa yhteiset lapset kotona? Sellainen mies ei ansaitse arvostusta pätkääkään luuseri se on!
Tjaah meille tuo miehen työssä pysyminen oli luonnollinen pakko kun on talolainat maksettavana ja mies ihan tajusi asian ja jäi töihin. Elämä on kuule välillä epäreilua :D mä palaan vuoden päästä töihin kun mies jää vuorotteluvapaalle...onko se sit mua kohtaan epäreilua?
- ei tällaisesta ihme tinkaamisesta oikein muunlaista johtopäätöstä voi tehdä. Kiva että miehesikin pääsee vuorotteluvapaalle. Tasapuolista, että jaatte perheen elättämisen.
ja sieltä molemmat ostaa sit vaatteensa sun muut...eipä ole koskaan tarvinnut vielä ruikuttaa toiselta rahaa eikä kokea olevansa elätti! Ei ole sen takia tarvinnut laittaa pieniä lapsia toisten hoidettaviksi! En tajua sellaisia suhteita joissa aletaan laskea kenen rahoilla elellään tai että kuka kustantaa vaimon meikit tai miehen harrastukset.
kotiäideille. Meillä ei ainakaan tingata siitä kuka on kotona miten kauan ja kuka elättää vaan yhdessä hoidetaan vastuumme parhaaksi katsomallamme tavalla :D säälittävää jos täytyy alkaa laskea kenelle mikäkin on epäreilua. Lasketaanko eräillä tosiaan miten monta kertaa joku täyttää tiskikoneen ja tehdäänkö se tasapuolisesti ?
Itsellä kyllä sellainen tilanne että ollaan miehen kanssa oltu yhdessä kuolusta asti. Eli ehkä siksi on luonnollisempaa että kaikki mitä tienataan on yhteistä perhettä ja kotia varten.