Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi hoitovapaalla oleva kokee "elävänsä miehen rahoilla"! Miksi perheissä erilliset taloudet?

Vierailija
08.09.2010 |

Tosi moni niin kommentoi sivulauseessa - ei tahdo olla miehen tuloista riippuvainen, selittää menojaan miehelle tai tosiaan jopa "elää miehen rahoilla". Miten Suomessa voi olla tällainen perhekulttuuri, jossa pariskunnan yhteistä lasta kotona hoitava on jotenkin parisuhteen elätti??

Meillä on yhteiset rahat, koska olemme perhe. Laskut maksetaan milloin kummankin tililtä, joihin on kummallakin käyttöoikeus, ja säästötili on molempien nimissä. Isommista hankinnoista (tyyliin yli 200e) jutellaan muutenkin ennen ostopäätöksen tekemistä, mutta ei kummankaan tarvitse lupaa pyytää mihinkään hankintoihin.

Minä koen että teen töitä nyt kotona, myöhemmin sitten taas työelämässä palkkatyössä. Mies on ollut välillä työttömänä, pian pitää isäkuukauden, jolloin minä saan loma-ajan palkkaa jne. Eipä ole tullut mieleen räknätä, kuka "elää kenenkin rahoilla" missäkin elämäntilanteessa.

Miksi tehdä asioista niin monimutkaisia? Miksi niin monessa perheessä on erilliset kukkarot? Ja etenkin, miksi ihmeessä te naiset koette olevanne jotain elättejä perheessänne, kun hoidatte yhteistä lastanne kotona??

Kommentit (148)

Vierailija
121/148 |
08.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas joku kampeaa tuota eläkeasiaa esiin. Eläkkeistä ei ole kuulkaa tässä maassa mitään takeita.

Elämä on NYT.

Olen kolmekymppinen, en aio surra tulevaa eläkettä tässä vaiheessa. Vaikka menisin palkkatöihin vasta nelikymppisenä, niin ehtisin vähintään 25 tehdä töitä.

Vierailija
122/148 |
08.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sai haluamansa. Minä unelmoin miehestä, jolle perhe on kaikki kaikessa ja etusijalla. Sain haluamani.

Minä olen toistaiseksi kotona pitämässä huolta lapsista, kodista ja miehestä. Kenties kauhistus feministeille ja uranaisille, mutta ah, kuinka nautinkaan tästä kaikesta.

Päivät pidämme hauskaa taaperon kanssa ja illalla ilo senkus kasvaa, kun isäkin tulee kotiin. Olemme onnellisia.

Miehelle on tärkeätä turvata toimeentuloni ja tulevaisuuteni, sillä kotiäitinä ei paljoa eläkettä kerry. Jos mieheni kuolee ennen minua, tulen pienen eläkkeen lisäksi saamaan lisätuloja sijoitusasunnoista. Ratkaisu kotiäitiydestä oli toisaalta helppo ja jopa itsestään selvyys, mutta olemme tietoisia mahdollisista riskeistä ja pyrimme minimoimaan ne. Elämä on yllätyksiä täynnä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/148 |
08.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim Kaari Utrion tekemä perhekirja valottaa aika hyvin sitä miten Suomessa naiset ovat käyneet palkkatyössä vasta hyvin vähän aikaa. Kumma kyllä on edelleenkin perheitä joilla on varaa hoitaa lapset itse eikä lykätä heitä yhteiskunnan vastuulle! Se on useimmiten tahtoasia ei mitään muuta!

Vierailija
124/148 |
08.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

JMiehelle on tärkeätä turvata toimeentuloni ja tulevaisuuteni, sillä kotiäitinä ei paljoa eläkettä kerry. Jos mieheni kuolee ennen minua, tulen pienen eläkkeen lisäksi saamaan lisätuloja sijoitusasunnoista. Ratkaisu kotiäitiydestä oli toisaalta helppo ja jopa itsestään selvyys, mutta olemme tietoisia mahdollisista riskeistä ja pyrimme minimoimaan ne. Elämä on yllätyksiä täynnä.

Sun mies on varmaan mun mies! :-) Onnekkaita ollaan.

Vierailija
125/148 |
08.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

aila luonnollista muutenkin vaimon jatkaa äitiysloman jälkeen hoitovapaata...mikä teitä tyhmiä vaivaa jos tää asia noin vaikeaa tajuta?

Ihan kuin haluttaiskin tuupata se mies pois kotipesää sotkemasta!!

Vierailija
126/148 |
08.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eräät työläisnaiset käydä ansiotyössä kodin ulkopuolella. Siihen asti tekivät kenties ansiotyötä kotoa käsin. Kun naiset menivät tehtaisiin niin lapset jäivät vanhusten vastuulle tai heitteille.Sekö oli hyvä asia? Ei silloin työäisnaisella ollut varaa lastenhoitajiin :D

Vierailija
127/148 |
08.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että avioliitossa kumpikin makselee omat menonsa omasta pussista. Jokainen tehkään niin jos haluaa mutta oikeuden kanssa sillä ei ole mitään tekemistä. En tajua miksi joku haluaa elää suhteessa missä kenties pienipalkkainen vaimo makselee omalta tililtään omat menonsa kun taas mies makselee suuresta palkastaan omansa...

Eihän se nyt oikeasti kerro siitä suhteesta yhtään mitään jos minä maksan omat menoni itse! Meillä ei riidellä rahasta. Meillä ei riidellä lastenhoidosta. Ja mulla on miltei samat tulot kuin miehellänikin vaikka teen vähemmän töitä kuin hän. =D

EDELLEEN meillä on se yhteinen tili mistä maksamme yhteiset menot.

Tämä toimii meillä ja kuten sanoin meillä ei riidellä rahasta. Sille ei ole tarvetta. Ei riidelty silloinkaan kun masistelin kodinhoitotuen kanssa.

Olen muuten elättänyt itseni 16-vuotiaasta ja mun on todella vaikeaa olla tekemättä töitä. Sen jälken kun menin täysi-ikäisenä työelämään mulla on ollut kaksi työpaikkaa ihan järestään. kun toisesta oli lomaa tein toisessa enemmän hommia.

54

Vierailija
128/148 |
08.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eläkkeet Taas joku kampeaa tuota eläkeasiaa esiin. Eläkkeistä ei ole kuulkaa tässä maassa mitään takeita.

Elämä on NYT.

Olen kolmekymppinen, en aio surra tulevaa eläkettä tässä vaiheessa. Vaikka menisin palkkatöihin vasta nelikymppisenä, niin ehtisin vähintään 25 tehdä töitä.

25 työvuodesta ei paljon eläkettä kerry. Mutta onhan silloinkin kai joku sosiaaliturva olemassa vielä? Tai ehkä hoidat sitten jonkun lapsia vanhana palkkatyössä.

Vierailija
129/148 |
08.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä useimmiten he eivät missään nimessä ole valmiita jäämään kotiin kuten moni nainen on...ihan itse tuppautuvat ulos siitä kuviosta :D yleensä se on perheessä ihan yhteinen päätös ja mitä järkeä on pienipalkkaisen naisen mennä töihin jotta isopalkkainen mies voisi jäädä kotiin?

Vierailija
130/148 |
08.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

JMiehelle on tärkeätä turvata toimeentuloni ja tulevaisuuteni, sillä kotiäitinä ei paljoa eläkettä kerry. Jos mieheni kuolee ennen minua, tulen pienen eläkkeen lisäksi saamaan lisätuloja sijoitusasunnoista. Ratkaisu kotiäitiydestä oli toisaalta helppo ja jopa itsestään selvyys, mutta olemme tietoisia mahdollisista riskeistä ja pyrimme minimoimaan ne. Elämä on yllätyksiä täynnä.

Sun mies on varmaan mun mies! :-) Onnekkaita ollaan.

jätetään ne lukuisat sijoitusasunnot hetkeksi sivuun. :D

Vierailija
131/148 |
08.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on myös olemassa leskeneläkkeet jos sattuu ukko kuolemaan. Jos ukko hengissä niin mikäs on elellessä kun edelleen on yhteiset tulot! Sellaista se onperheissä joissa kannetaan yhdessä toisesta vastuuta...

Vierailija
132/148 |
08.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksetaan laskuja ja ostoksia sen palkasta joka rahaa saa.

Mutta itse neljän lapsen äitinä en ole ollut vuosia kotona, en haluaisi.

Ei sillä ettei kotona ole kivaa vaan että minusta työnteko on luonteva osa perhe-elämää.

Ei minua kiinnosta haukkua mitä muut tekee. Jos joku on yhden lapsen kanssa 3 vuotta kotona tai 12 vuotta neljän lapsen kanssa niin valintaa kaikki tyyni.

Miksi minä en saisi tehdä työtä?

Meillä isäntä voisi jäädä kotiin hoitovapaalle, mutta palkka on minulla pienempi niin se ratkaisee.

Mitä niin kamalaa siinä on että synnyttänyt nainen menee töihin?

Ei työnteko tee ihmisestä huonoa, vaan se aika mitä lapsien kanssa tekee. Vaikka olisi kotona koko päivän ja se aika menee suurelta osin tietokoneella yms niin ei sekään aika ole mitään luksusta lapsille.

Teot puhuu puolestaan, minulle ihan yksi lysti mitä te ihmiset haukutte toisia, kertoo vaan ja ainoastaan jotain teistä..

Vierailija
133/148 |
08.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin järkevää on sit tehdä niitä lapsia mahdollisimman vähän tai mielummin ei ollenkaan.

Vierailija
134/148 |
08.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

HAhhahhahahhahhahhahha

että avioliitossa kumpikin makselee omat menonsa omasta pussista. Jokainen tehkään niin jos haluaa mutta oikeuden kanssa sillä ei ole mitään tekemistä. En tajua miksi joku haluaa elää suhteessa missä kenties pienipalkkainen vaimo makselee omalta tililtään omat menonsa kun taas mies makselee suuresta palkastaan omansa...

Eihän se nyt oikeasti kerro siitä suhteesta yhtään mitään jos minä maksan omat menoni itse! Meillä ei riidellä rahasta. Meillä ei riidellä lastenhoidosta. Ja mulla on miltei samat tulot kuin miehellänikin vaikka teen vähemmän töitä kuin hän. =D

EDELLEEN meillä on se yhteinen tili mistä maksamme yhteiset menot.

Tämä toimii meillä ja kuten sanoin meillä ei riidellä rahasta. Sille ei ole tarvetta. Ei riidelty silloinkaan kun masistelin kodinhoitotuen kanssa.

Olen muuten elättänyt itseni 16-vuotiaasta ja mun on todella vaikeaa olla tekemättä töitä. Sen jälken kun menin täysi-ikäisenä työelämään mulla on ollut kaksi työpaikkaa ihan järestään. kun toisesta oli lomaa tein toisessa enemmän hommia.

54

Täällä on kai kahdenlaisia naisia, niitä jotka tykkää tehdä töitä ja niitä, jotka tykkää tehdä vain kotitöitä.

Vierailija
135/148 |
08.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja väsähtäneitä työäitejä mutta onneksi mun ei tarvikaan heitä katsella täällä päivisin vaan käyn kyläilemässä ja puistoissa missä näkee iloisia kotiäitejä ja kaikkea muuta kuin eltaantuneina :D aika huvittavaa muuten millaiset luulot on työäideillä itsestään. Aamulla kuskataan mukulat hoitoon naama norsun veellä ja illalla tullaan kotiin saman näköisinä :D lapsia nähdään ehkä pari tuntia per päivä...

Mä en tee joka päivä palkkatyötä. Nuo naapurin kotiäidit on jumiutuneet samoihin kuvioihin ja useimmat heistä näyttävät todella väsyneiltä.

Ja mulle työt myös tuovat ihanaa vaihtelua kotona/siellä puistossa homehtumiseen.

Ja edelleen meidän lapsi ei ole hoidossa vaikka kumpikin olemme töissä.

54

Vierailija
136/148 |
08.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kateuttako vai katkeruutta siitä että joku jaksaa? Itse olen taas töissä ja arvostan todella suuresti kotiäitejä/isiä jotka hoitavat itse pienet lapsensa eivätkä tuuppaa heitä tarhaan.

Vierailija
137/148 |
08.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puheesi kuulostaa siltä ettet vaan ole sinut omien valintojesi kanssa (puistoissa ei tarvi homehtua jos tykkää olla lapsensa kanssa). Mä tunne niin monta työssä käyvää elähtänyttä ja hemmetin väsynyttä ja kiukkuista työäitiä että ei sun tarvi tulla mulle selittämään tästä asiasta yhtään enempää :D joku muu sunkin lapses hoitaa kun itse et jaksa valitettavasti.

Vierailija
138/148 |
08.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitää jo pieni lapsi laittaa muille hoitoon vain siksi kun itse ei jaksa olla lapsensa kanssa vaan kaipaa töihin.

Vierailija
139/148 |
08.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

voinut olla kotona hoitamassa pelkästään lapsia. Perinteisesti on ollut pellot, metsät ja karja hoidettavana siinä sivussa.

Eipä taitaisi nykyajan "kodinhoitotuella" olevista olla lottahommiin, metsäsavottaan, navettatöihin tai edes tehdastöihin...

Esim Kaari Utrion tekemä perhekirja valottaa aika hyvin sitä miten Suomessa naiset ovat käyneet palkkatyössä vasta hyvin vähän aikaa. Kumma kyllä on edelleenkin perheitä joilla on varaa hoitaa lapset itse eikä lykätä heitä yhteiskunnan vastuulle! Se on useimmiten tahtoasia ei mitään muuta!

Vierailija
140/148 |
08.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuletko todella olevas jotenkin freesimpi vai? Pistän pääni pantiksi että jos sut ja kotiäiti laitetaan molemmat saman peilin eteen olette molemmat ihan yhtä elähtäneitä!Tai sit se kotiäiti näyttää tuoreemmalta kun on tyytyväinen omiin valintoihinsa eikä tarvi palstoilla määkiä :)