Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Enterorokko aikuisella: esimakua helvetistä!

Vierailija
28.08.2010 |

Kämmenet, sormenvälit, jalkapohjat ja varpaanvälit täynnä punaista läikkää ja rakkulaa. Tekisi mieli hakata kädet ja jalat irti.

Suussakin on rakkuloita mutteivat ole niin kipeitä näihin raajojen tuskastuttavaiin pallukoihin.

Nukkuakaan ei saa kunnolla kun pistelee kutittaa,polttaa...olen ottanut antihistamiinia, ei auta eikä särkylääkkeet...

Aika vain auttaa :(

Onko muilla ?

Siis tä

Kommentit (137)

Vierailija
21/137 |
01.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 21 v. mies ja sain taudin tyttöystävän veljenpojalta jouluaattona, 29. päivä tuli illalla pientä lämpöä, 30. päivä tuli ekat rakot ja nyt tuntuu että pahenee vaan päivä päivältä. Naama on suun ympäriltä aivan kamalassa kunnossa ja myös nenästä, otsasta ja kaulasta muutama rakko löytyy. Suusta löytyy myös kielestä ja kitalaesta aika paljon mutta syöminen on silti melko kivutonta. Käsissä on kans lisääntyny näppyjen määrä ja eilen illalla löytyi ensimmäinen varpaista. Tuntuu pahalta ja näyttää vielä pahemmalta.

Ihan selkeesti kamalin tauti pitkään aikaan vaikka kuumetta ei ole ollut samanlailla kun monella muulla tänne kirjoittaneella.

Vierailija
22/137 |
03.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kohta 3-vuotias tyttären tytär sai tartunnan päiväkodissa ennen Joulua.Sitten Joulupäivänä tulivat meille,sen jälkeen tartunnan on saanut meidän 10 henkisestä perheestä 20-vuotias tyttäremme.Hänellä rakkuloita,näppylöitä kämmenissä,sormissa,kasvoissa ja jalkapohjissa,kuumetta oli parina päivänä,kurkkukipeä,yleiskuntokin näkyy laskeneen.Itselläni pisteli sormia pari päivää sitten,muuta ei ole ainakaan vielä tullut.Pikku tytön isällä kurkkukipua ja kuumetta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/137 |
25.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuisen tuntemuksia juuri nyt:

Alkuviikosta tiistaina äkillinen korkea kuume, jonka jälkeen kamala kutina käsissä ja jaloissa. Näppyjä tai oikeastaan rakkuloita jaloissa ja käsissä. Aivan kuin olisi käynyt nokkospuskassa. Käveleminen sattuu kamalasti ja jalat ovat turvoksissa punoituksesta ja rakoista. Kädet myös "kihisevät" tuskallisesti koko ajan.

Toivottavasti ei kestä enää kauan. Aikamoinen vitsaus.

Vierailija
24/137 |
21.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttären kaverilla tulivat oireet viime tiistaina eli 10 vuorokautta sitten. Voinko päästää hänen siskonsa meille tänään leikkimään? Hänellä ei oireita ole ilmaantunut.

Kuinka pitkän ajan päästä vielä tarttuu?

Vierailija
25/137 |
03.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamalaa luettavaa tää ketju! Meidän perheessä sairastetaan tällä hetkellä ko. tautia. Minä pääsin suht vähällä, pari näppyä sormissa, varpaissa ja kielessä. Ikävin kipu oli vihlominen parin kynnen alla (kuin olisi sata tikkua kynnen alla) ja niistä sitten varmaan lähtee ajan kanssa kynnet :( Lapsilla nousi tunnissa kuume 39 asteeseen ja kurkkukipu. Pari päivää kuumetta ja nyt toisella lapsista on sormien välit ja varpaiden välit täynnä rakkuloita...voi, kun ei kestäisi kauan eikä tulisi kasvoihin.

Vierailija
26/137 |
03.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuohon nukkumiseen auttaa melatoniini jota saa apteekeista ilman reseptiä esim. unital

Vierailija
27/137 |
03.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli enterorokko lievänä. Jalkapohjat ja kämmenet kutisi mutta näkyviä rakkuloita ei ollut. Meni viikossa ohi. Kukaan muu ei perheestä sairastanut sillä hetkellä. Vuosi takaperin taas sairasti koko muu perhe paitsi minä ;)

Eli voi aikuisellakin olla todella lievä. Itse olin täysin toimintakykyinen koko taudin ajan (olin kotona silloin lasten kanssa).

Vierailija
28/137 |
08.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apua, meille taisi tulla nyt....

Vierailija
29/137 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

täällä nainen 32v. Kaks päivää sitten nousi tosi korkea kuume, hiki valui pitkin ihoa ja samalla palelin, ja tärisin kuin horkassa koko yön. Kuume laski seuraavana päivänä mut kurkku tuli kipeeksi. Tänään ei oo enää ollut kuumetta mutta käsiin on ilmestynyt kipeää ja kutiavaa ihottumaa, ja nyt illalla ihmettelin kun ruoka polttaa suuta. Mies katsoi sinne ja sanoi että mulla on kieli täynnä rakkuloita :O meidän 2v. poika oli sunnuntaina kuumeessa mutta mitään rakkuloita tai näppyjä me ei huomattu. Voiko lapsella tulla tää sillai ettei tuu mitään iho-oireita?

Vierailija
30/137 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä noiden muiden jälkioireiden (kynsien lähdön ja ihon kuoriutumisen) lisäksi pojalle tuli pälvikalju laikkuja. Oli kyllä kova tauti itessään  joutui tk:hon tiputukseen kun kieltäytyi juomasta, ikää kuitenkin jo 10 v.

Vierailija
31/137 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäki olin tosiaan yks onnekkaista joka tän helvetillisen taudin sairasti, aluksi luulin kuumeen takia vaan flunssaksi mutta sitte ku rakkuloita alko ilmestyä kämmeniin, jalanpohjii ja suuhun nii tajusin mistä on kyse. Sain tän taudin tosiaan hostsiskolta (oon vaihtarina Jenkeissä) ja mulla oli tän perheen ehdottomasti sitkein ja pahin. 

Kuume oli sitä 39-40 asteen luokkaa yhden päivän ja muutkin yöt meni pilalle käsien kutinan ja polttelun takia. Siinä jos missä kärsivällisyyttä kyl koeteltii ja toivoin vaa et se polttelu menis ohi.. Kävelemisestä ei tietookaa, niinku olis veittien päällä astellu eli joku nelisen päivää sitte konttasin paikasta toiseen. Tavaroihin en pystyny koskee käsien takia ja varsinki kuuma tuntu käsissä ihan järkyttävälle, eli viikon päivät vietin jalat ja kädet jäävedes ja kattoin Gossip Girliä. Koitin hoitaa vesirokkorasvoilla ja aloe vera geeleillä mutta ne paljo mitää auttanu. Aika tossa vaan auttaa, että onnea niille jotka tähän sairastuu! :s

Sitte ku se päivä ilonen päivä koitti että polttelu loppu ja näpyt alkoi haaleta niin eiköhän seki ilo loppunut sitten lyhyeen ku iho alkaa lähteä isoina laattoina irti sormista ja varpaista ja jäljelle jää sellanen ohut punanen kerros nahkaa.... Ei oo muute hienon näköstä sen jälkee voin sanoa. Ja huomenna pitäis tosiaa alottaa koulu täällä Amerikassa ja tutustua uusiin ihmisiin sun muuta niin aika hyvän ensivaikutelman kyllä tästä likasta saa, näyttää niinku olisin käyttäny raastinta vähän väärin. 

Paranemisia kaikille jotka tähän sairastuu, toivon tosiaan että omistatte hyvät hermot!! :D 

Vierailija
32/137 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla todettiin tää herttaisen kuuloinen tauti tänään. Olen siis 24 v. opiskelija enkä juuri missään tekemisissä lasten kanssa. Tauti alkoi maanantaina kuumeilulla ja kurkkukipuna. Eilen kohosivat suuhun rakkulat, lähinnä kurkkuun ja kitalakeen. Huulen takana on (vasta) yksi afta. Toivon tätä keskustelualuetta lukiessa, että oireet jäisi tuohon!!!

Vierailija
33/137 |
25.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 5-vuotiaalla lienee alkanut tämä karsea tauti jo 5 päivää sitten ripuloinnilla (pvä 1) ja eilen 4. päivänä huomattiin illalla muutama punainen piste kädessä ja toisessa jalassa päkiän kohdalla. Yöllä kivut ja pistely äityivät todella koviksi, eikä tässä huushollissa paljoa nukuttu. Ei auttanut kortisoni eikä kipulääkkeet. Tänä aamuna (pvä 5) oli muutama punainen läiskä ylähuulen päällä ja huulet rohtuneen näköiset. Iltapäivällä lapsi arasteli jo kävelyä ja suun alueelle, jalkoihin ja käsiin oli tullut lisää läiskiä. Rakoiksi asti eivät ole vielä edenneet. Ihan hirveitä tarinoita täällä ja aivan kamalaa on katsoa lapsen kipuja, vaikerointia ja toivottomuutta. Hän puoliunissaan yrittää "potkia" rakkoja pois ja hankaa käsiä, suuta ja nenää taukoamatta. Kuumetta ei ole ollut - ainakaan vielä. Loppuispa tämä piina jo pian!!

Vierailija
34/137 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkahan monessa taloudessa tämä vitsaus tällähetkellä häiritsee?? Meillä tampereen seudulla jyllää jo toista viikkoa ja monesta päiväkodista lapsia tätä sairastaa!! Eikö tähän tautiin voi rokotetta tulla, kun tuntuis itselläni ainakin olevan kauhein tauti mitä ikinä ollut!!!

Vierailija
35/137 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ataraxia kannattaa pyytää lääkäriltä kutinaan. Sain sitä enterorokossa, kun olin valvonut neljä yötä sen hillittömän kutinan kanssa ja alkoi olla hermot loppu, itkin vain.

Itse sairastin sen viime syyskuussa ja joululahjaksi paranin viimeisistä oireista. Jaksamista poteville!

Vierailija
36/137 |
03.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen mies 48 vuotta. 28.10 tiistaina alkoi flunssan tyyppiset oireet varhain iltapäivällä melko kovina. Psyykkasin itseäni positiivisella asenteella ja olinkin töissä puoli seitsämään saakka. Taustalla oli ollut pientä flunssan tapaista muttei se puhjennut ennen tiistaita joka oli tavallista rankempi työmatkapäivä. Perheessä kahdella lapsella oli myös flunssan tapainen tauti joka oli alkanut pari päivää aiemmin. Illalla lihaskivut kovenivat ja tuli todella kylmä ja kuume alkoi nousemaan. Keskiviikkona (2. päivä) aamulla huimasi ja koko ruumista särki. Oli epätavallisen voimaton olo ja todella kylmä. Päivän aikana tuli useita kuumeaaltoja eikä voinut ajatellakkaan muuta kuin vuodelepoa. Lihaskivut voimistuivat, olo oli voimaton ja kylmän tunne voimistui. Minulla oli päällä kesäpyjämä, paksu talvipyjamä ja niiden päällä fleecepuku. Olin vuoteessa vielä kolmen kevyen peiton alla ja paleli todella kovasti. Otin ibuprofeenia kivun poistoon. Torstaina (3. päivä). Aamulla taas voimaton olo ja huimasi kovasti. Lihaskipu oli ennallaan, samoin jatkuva palelu ja kuumeaallot. Ruokahalu oli mennyt lähes tyysten. Päivän aikaan lastenlääkäri antoi perheen lapsille tuomion: Coxsackie virus infektio. Terve vaan ja onnea. Pienimmälle oli jo tullut iholeesioita ja vanhempi oli jo parantunut. Aloitimme molemmat poikani ja minä antibioottikuurin (claritromysiini 500mg minulle) jonka piti auttaa 48 tunnissa. Auttoi poikaa muttei minua. Kivut ja yleinen heikkous sekä palelu jatkui, samoin kuumeilu. Illalla alkoi oksentelu. Perjantai (4. päivä) Aamulla heikkoutta ja huimausta. Lihaskivut alkoivat hellittää mutta koko vartalon iho tuntui herkältä, samoin kurkussa alkoi tuntua pientä kivistystä. Yleinen pahanolon tunne oli kova. Pakotin itseni syömään edes vähän. Iltaa kohden ihon kipu vahvistui samassa suhteessa kuin lihaskipu väheni. Söin lähes toksisia annoksia ibuprofeenia. Voimakasta oksentelua vaikka mahassa ei ollutkaan mitään. Lauantai (5. päivä) Jatkoin antibiootti- ja ibuprofeenikuuria. Lihaskipua oli ainoastaan vähän. Huimaus ja yleinen heikko olo pitivät vuoteessa. Paleli rajusti. Kurkkukipu alkoi koventua ja kehittyi iltaan mennessä niin kovaksi, ettei nukahtamisesta tullut mitään. Olin aloittanut kurkkukipuun ja suussa oleviin leesioihin mycostatiini 100 000 U/ml hoidon yhdessä Dentosan (sen voimakkaan vihreäetikettisen pullon) kolme kertaa päivässä. Otin illalla kipuihin 800 ug ibuprofeenia, että pystyin nukkumaan kaksi tuntia. Sen jälkeen otin uudet 800 ug. Sunnuntai (6. päivä) Kuolema missä viivyt? Voimat alkoivat vähetä jatkuvan rajun kivun ja palelun vuoksi. Suussa 10-11 isoa aftaa kitalaen takaosassa lähes rinnakkain. Nieleminen ei enää onnistunut ja mycostatiinin ja dentosanin vuoksi syljen eritys oli jatkuvaa ja voimakasta. Jatkoin antibioottia. Paino oli pudonnut kolme kiloa. En ole ylipainoinen. Tänään on maanantai (7. päivä). Ihokivut ovat menneet. Leesioita oli ainoastaan käsissä noin 100 kumassakin kämmen ja kämmenselkäpuolella. Ne eivät aiheuttaneet juuri mitään ongelmia. Kova kurkku ja suukipu jatkuu ja on alkanut heijastumaan korviin. Jätin ibuprofeenin pois koska mahassa alkoi tuntua oksennuksen piirteitä. Kävin lääkärissä missä lääkäri määräsi viikon kotiarestiin ja sanoi, ettei työhon saa missään tapauksessa mennä. Kipuihin sain ibuprofeenin sijaan paracetamolia poretablettina. Kaveri sanoi, että torstaihin tai perjantaihin mennessä (10. tai 11. päivä) olo saattaa jo parantua.

Helvetillisin sairaus jonka olen koskaan sairastunut. En yleensä valita koska kivunpoistoon on olemassa tehokkaat lääkkeet. Työni laadun takia en yleensä voi jäädä kotiin lepäämään normaalin influenssan kouriin kuin ehkä ilta- tai aamupäivän ajaksi, että saan lääkittyä itseni pystyyn. Ajelen toihin ja takaisin vati pelkääjän paikalla jos oksennus yllättää. Rankkaa mutta nämä ovat ne kortit jotka minulle on jaettu. Tämän taudin kanssa se ei tullut kyseeseenkään. Hienoa, että vältyin pahimmilta iholeesioilta sillä jo näillä kivuilla ja paleluilla luulin joutuvani tiputukseen. Hädissäni etsin internetistä tietoa voiko tähän kuolla ja löysin tämän palstan.

Preferences

§
1
2
3
4
5
6
7
8
9
0
-
=
Backspace

Tab
q
w
e
r
t
y
u
i
o
p
[
]

Return

capslock
a
s
d
f
g
h
j
k
l
;
'
\

shift
`
z
x
c
v
b
n
m
,
.
/
shift

English

Deutsch

Español

Français

Italiano

Português

Русский

alt

alt

Preferences

Vierailija
37/137 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nyt alat pesemään käsiä vessassa käynnin jälkeen vaikkapa ihan saippualla ja etenkin ennen ruokailua siis ettei suoraan mennä paskalta ruokapöytään pesemättä käsiä tai laiteta niitä sormia sen jälkeen suuhun ja opetat vaikka muillekkin perheestäsi niin hups...tippuu tosi paljon tod.näköisyys että sairastut uudelleen.Sen käsien pesun saippualla kun opettaa lapsille pienestä pitäen aina vessan jälkeen tai ulkoa tullessa sisälle niin säästytte tosi monelta infektiolta.Ja sen lapset osaavat sitten aikanaan opettaa omille lapsille

Vierailija
38/137 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksiköhän 86 söi antibioottia tautiin, joka on viruksen aiheuttama?

Meillä kaksi lasta enterorokossa. Toisella alkoi aivan nielurisatulehdusoireilla. Hirveä kurkkukipu, kova kuume ja nielu katteinen. Neljäntenä päivänä nousi suun täydeltä aftoja. Ainoastaan peukalossa oli pari rakkulaa noiden suurakkuloiden lisäksi. Suu oli niin kipeä ja turvoksissa, että veden juominenkin kirveli ja itketti kipulääkkeestä huolimatta. Puhuminen oli vaikeaa ja lopulta vastaili vain hymähtelemällä, vältteli puhumista kokonaan.

Parin päivän päästä alkoi myös toisella lapsella tulla rakkuloita ilman kuumetta/nieluoireita, hänellä tuli myös kämmeniin rakkoja, mutta suu oli pahin kuitenkin. Ekalla lapsella kuume helpotti vasta kun rakkulat alkoivat helpottaa eli noin 1,5vko oireiden alusta. Toisella lapsella on nyt viikon ollut rakkuloita ilman kuumetta, kaikki kirvelee suussa. Ei ole kiva seurata lapsien kärsimystä. Itsellä ei ole ollut mitään oireita vielä. Työnantajat kiittelee, kun ollaan miehen kanssa vuorotellen poissa tarhaikäisten lasten takia, minä alkuviikon, hän loppuviikon. Minkäs teet, hoitoonkaan ei voi viedä, kun ei voi kunnolla edes juoda.

Työkaveri oli 2vko pois enterorokon takia, lähti osa varmaankynsistäkin rakkuloiden takia. Hänellä ei suussa ollut niitä niinkään vaan käsissä/jaloissa.

Vierailija
39/137 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 20:40"]

Jos nyt alat pesemään käsiä vessassa käynnin jälkeen vaikkapa ihan saippualla ja etenkin ennen ruokailua siis ettei suoraan mennä paskalta ruokapöytään pesemättä käsiä tai laiteta niitä sormia sen jälkeen suuhun ja opetat vaikka muillekkin perheestäsi niin hups...tippuu tosi paljon tod.näköisyys että sairastut uudelleen.Sen käsien pesun saippualla kun opettaa lapsille pienestä pitäen aina vessan jälkeen tai ulkoa tullessa sisälle niin säästytte tosi monelta infektiolta.Ja sen lapset osaavat sitten aikanaan opettaa omille lapsille

[/quote]

Ënterorokko esim. leviää ihan yskösten mukana ilman kautta pisaratartuntana, ulosteiden lisäksi. Miten sen estää päiväkotiryhmässä vaikka viiden minuutin välein käsiä hinkattaisi. Tauti alkaa leviämään jo useita päiviä ennen oireita ja riittää kantajalta se yksi aivastus, jos vieressä sattuu olemaan. Pienet lapset ovat kädet suussa jatkuvasti, miten estää taudin leviäminen? Pieni imee peukaloa, länttää käden pöydälle, seuraava iskee käden samaan kohtaan ja vie sormet hetken päästä suuhun. Vaikka kuinka opastaa, niin kyllä ne lapset vaan käsiää imeskelee, ellei perässä kulje ja vahdi joka hetki haukkana - tuskin päiväkodissa niin tekevät...

Vierailija
40/137 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.11.2012 klo 14:27"]päiväkodeille tehtävä jotain ettei koko kaupunki sairastu.... vihoviimeinen tauti sairastaa monella.
[/quote]

Voi kerro jos tiedät mitä niille vois tehdä:-)
Vähän mahdoton tehtävä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän viisi