Enterorokko aikuisella: esimakua helvetistä!
Kämmenet, sormenvälit, jalkapohjat ja varpaanvälit täynnä punaista läikkää ja rakkulaa. Tekisi mieli hakata kädet ja jalat irti.
Suussakin on rakkuloita mutteivat ole niin kipeitä näihin raajojen tuskastuttavaiin pallukoihin.
Nukkuakaan ei saa kunnolla kun pistelee kutittaa,polttaa...olen ottanut antihistamiinia, ei auta eikä särkylääkkeet...
Aika vain auttaa :(
Onko muilla ?
Siis tä
Kommentit (137)
Enterorokko alkoi perheessämme, ensin pojalla, sitten tytöllä ja nyt olen itse saanut rokon. Kurkkukipu on todella kova. Nielu kirkuvan punainen ja parissa kohtaa rakkula, kuumetta ei lainkaan. Kuvotusta. Niska kipeä ja päänsärkyä.
Lapsilla rokko ilmeni eri tavalla. Poika ei saanut nukuttua, ja söi huonosti. Tytön ruokahaluun ei vaikuttanut mitenkään. Tytölle ei tullut näppyjä jalkoihin.
Kauhulla odotan näppylöitä ja niihin liittyvää poltetta.
Voimia kaikille jotka sairastavat enterorokkoa!
Enterorokko alkoi keskiviikkona ja lääkäri kirjoitti lomaa sunnuntaihin asti, käski tulla maanantaina uudestaan jos tarpeen. Ilmoitin pomolle tänään etten tule maanantainakaan töihin, kun on vieläkin tauti niin pahana. Pomo piti sellaisen saarnan saikuttamisesta ettei mitään rajaa ( tänä vuonna 3pv sairaslomaa flunssan takia). Käyn aamulla lääkärissä ja käyn sitten työpaikalla halaamassa pomoa ja pyydän anteeksi ihan kädestä pitäen (kämmenet ja jalkani täynnä näppyjä). Voimme sitten jakaa kokemuksia taudista joulun jälkeen.
Mulla alkoi syyslomalla, poika ja tytär ensin sairastelivat, likalla ei ollut paljon mitään, pojalla pahempi. Ja itsellä pahin, vaimolla ei mitään. Ensin yhden päivän kova kuume, 39,9 oli korkeimmillaan, toinen päivä lievempi, kolmantena räjähti jalat täyteen rakkulaa. Jonkin verran käsiin ja naamaan myös.
Jalat oli tosi pahana, lopuksi koko nahka vaihtui, nyt vielä varpaiden kynnet irtoaa ja kaupanpäälle näyttää siltä että etusormistakin lähtee.
Eihän tuo nyt enää mitenkään vaivaa, mutta melko vastenmielistä tuo jalkojen nylkeminen ja kynsien irtoilu.
Oulussa liikkeellä juuri nyt enterorokkoa. Saimme itse luultavasti päiväkodista. 1 vuotiaalla oli 39 kuumetta useamman päivän. Kurkku oli myös kipeä, eikä syöminen ollut helppoa. Näppylöitä tuli lapselle onneksi melko vähän eli muutamia kasvoihin ja vaippa-alueelle. Näppylät eivät myöskään kutisseet ja paranivatkin melko nopeasti.
Itselläni oli taas rajumpi versio näppylöiden osalta. Rokko alkoi päänsäryllä ja kovalla kurkkukivulla. Seuraavana päivänä nousi 38,5 kuume ja sitä seuraavana alkoi nousta pientä näppyä enimmäkseen kasvoille ja käsiin, mutta myös hieman jalkoihin ja muualle vartaloon. 4. päivänä näpyt olivat laajentuneet peittäen koko kasvot ja alkoivat puhkeilla. Olivat tässä vaiheessa erittäin kutisevia. 5. päivänä näpyt alkoivat lätistyä ja kuivaa. Myös kurkkukipu helpotti. 6. päivänä näpyt alkoivat haalentua ja iho kuoriutua. Nyt odotan pelolla tapahtuuko jälkitautina jotain kynsilleni!
Hoitona käytettiin vesirokon hoitoon tarkoitettua vaahtoa. Kallista, mutta estää ihon kutinaa ja tulehduksia.
Jo toista kertaa meillä. Nyt perheessä 7v sai 40 asteen kuumeen pariksi päivää ja uudestaan 40 asteen kuumeen parin vikkon päästä, sitten oksensi ja sen jälkeen muutama hassu näppylä. 10v ei saanut mitään eikä myöskään itse. Vaimo sen sijaan sai toista kertaa hirveet rakkulat suuhun ja kutiavat läiskät jalkoihin ja käsiin. Toivottavasti ei tartu nytkään (kopkop) itselle.
Meillä 2 lasta sairasti todella kipeän kuumeisen enterorokon, surin osa rakkuloista oli suussa: posket, kieli, kitalaki, nielu. Suut molemmilla ihan karmean näköiset. Käsissä oli vain muutamia. Olipa vaikea saada 2vko lapsia edes juomaan juomaan jotain, syödä ei voinut, hampaita ei voinut pestä, pakotin osmosalia juomaan jotta edes jotain suoloja saisivat. Itselläni meni ohi muutamalla suu/kämmen rakolla ja kuumeella. Lapset muistavat vielä usean vuoden jälkeenkin tuon taudin todella kipeänä.
Itse sairastan tällä hetkellä enrerorokkoa. Niin tuskaa ettei sanoin voi kuvailla. Suu on ihan täynnä rakkoja. Polttaa ja kirvelee. Rakkoja myös sormien väleissä ja varpaatalkaneet punottaa. Kurkku on niin kipeä että mitään ei meinaa saada alas. Nielussakin varmasti rakkoja. Kuola valuu kokoajan. En tiedä mitään lievityskeinoja että jaksais taistella taudin läpi. Kertokaaa jos jottai mieleen tulis.
NIIN VÄSYNYT kirjoitti:
Itse sairastan tällä hetkellä enrerorokkoa. Niin tuskaa ettei sanoin voi kuvailla. Suu on ihan täynnä rakkoja. Polttaa ja kirvelee. Rakkoja myös sormien väleissä ja varpaatalkaneet punottaa. Kurkku on niin kipeä että mitään ei meinaa saada alas. Nielussakin varmasti rakkoja. Kuola valuu kokoajan. En tiedä mitään lievityskeinoja että jaksais taistella taudin läpi. Kertokaaa jos jottai mieleen tulis.
voi ei, en osaa toivottaa kuin voimia sulle! lämpimän haaleaa hunajavettä juo, jos pystyt. nestettä paljon. onko sulla mahdollista ottaa mitään lääkkeitä millä saat nupin vähän enemmän sekaisin, migreeni- tai kipulääkkeitä? Itse en kestäis tuota ilman puudutusta.
Hämeenlinnan seudulla myös enteroa liikkeellä. Lapsi sairasti taudin kohtuu lievänä muutama viikko sitten ja sain itse kyseisen ruton viikko sitten, vaimo säästynyt toistaiseksi.
Päivä 1.
Kova kuume ja päänsärky. Kuumetta sai laskettua särkylääkkeillä, mutta päänsärkyä ne eivät juuri vaimentaneet. Liskojen yö.
Päivä 2.
Kurkkukipu alkoi, kuume ja päänsärky pysyi särkylääkkeillä aisoissa. Ensimmäiset näppylät nielussa.
Päivä 3.
Kuume ja päänsärky alkoi hellittää, mutta sitten alkoi näppylöitä tulla oikein kunnolla. Naama, erityisesti nenä ja suupielet oli täynnä "finnejä", jotka muuttuivat päivän aikana vesikelloiksi. Sain Ataraxia, joka auttoi hieman kutinaan.
Päivä 4.
Aamulla peilissä näkyy zombie. Näppylät levisivät kämmeniin, sormiin, päänahkaan, selkään ja pakaroihin. Kädet kutisivat aivan p*erkeleesti ja jalkapohjia särki kävellessä. Yö oli yhtä h*elvettiä. Kylmä vesi auttoi aina hetken kutinaan.
Päivä 5.
Kurkku oli jo hieman parempi. Käden näppylät kutisivat, mutta vain muutama niistä muuttui vesikelloksi. Nyt näppylät jalkapohjissa ja varpaanväleissä ilmestyivät näkyviin. Naaman vesikellot alkoivat kuivua pois. Yö oli parempi.
Päivä 6.
Kuivunutta ihoa alkoi hilseillä pois naamasta ja päänahasta. Näppylät käsissä ja varpaissa alkoivat laskea. Näppylöitä näkyi edelleen nielussa, mutta kurkkukipu oli lakannut. Sormenpäistä hävisi tunto.
Päivä 7.
Paluu työelämään, työkaverien ilmeet näkemisen arvoisia. Kuollut iho hilseillyt naamasta ja päänahasta pois. Näppylöiden väritys käsissä ja jalkapohjissa haalistunut. Sormenpäät tuntuvat kovilta. Elämä voittaa.
Hankkikaa apteekin vesirokkovoidetta ja alkakaa laittaa heti kun ekat rakkulat ilmestyy. Tuo voide oli ainoa, joka piti järjissään sen käsien poltteen ja kutinan kanssa. Ja sitäkin pitää läträtä koko ajan että auttaa jotain.
Hei kohtalotoverit!
Itselläni iski lauantaina reilu 39 asteen kuume ja sunnuntaista eteenpäin on tullut todella syyhyäviä näppyjä ja iho rikki mm kasvoissa, kämmenissä, jaloissa, pakaroissa. Uni jäänyt kovin vähiin. Tänään löysin vihdoin kutinaan helpotusta. Ihottumaan tarkoitettu kuusenpihkavoide todella auttaa!! Kannattaa kokeilla, vie kutinaa pois kun taas esim. ataraxin teho itsellä perustuu siihen, että se väsyttää uneen, ei niinkään poista kutinaa.
Taisin itse päästä vähällä, sain sellaisia pieniä rakkuloita käsiini ja jalkoihin ja muutaman suuhun mutta missään vaiheessa ei ollut vaikeaa esim. kävellä tai tehdä käsillä mitään. Kuulostaa aika rankalta mitä teillä muilla on ollut. Olikohan minulla virhediagnoosi.
Heippa!
Oon 15-vuotias tyttö ja jouduin nyt sitten enterorokon kynsiin. Aikaisemmin syksyllä mulla oli todella paljon lievempi tämä, vain vähän näppylöitä käsissä.
Oireeni alkoivat suunnattomalla kurkkukivulla ja kuumeella. Kuume nousi seuraavana päivänä 39.5° ja yön aikana tuli useita näppyjä naamaan. Kolmantena päivänä näppylät lisääntyivät naamassa sekä kämmenissä, mutta jalkoihin ei tullut. Nyt neljäntenä päivänä ei ole enää kuumetta, mutta naaman näpyt punoittavat ja päänahassa on myös näppyjä. Kädet syyhyävät ja särkevät, pariin kynteenkin sattuu koskettaessa. Jalkapohjiin sattuu, mutta näppyjä ei näy. Onko kellään kokemuksia kuinka nopeasti naamasta ja päänahasta lähtee näpyt pois?
1. Päivä: pientä flunssaa aamulla, buranalla pärjäsin päivän, illalla kuume yht’äkkisesti nousi 39.5 asteeseen. Tuntui kun olisi ollut sisäelimet tulessa. Paracetamol laski kuumetta hieman, mutta en saanut nukuttua.
2. Päivä: kuume tasainen koko päivän (37.5). Kurkku täynnä aftaa.
3. Päivä: kuume laskenut, kehon lämpötila normaali. Rakkulat nousevat pintaan ja kämmenen sekä jalkapohjan iho herkkää ja kuumentuu. Yöllä ei voinut nukkua kun tuntui siltä, että kädet ja jalat ovat kusimuurahaispesässä.
4. Päivä: kehon lämpötila normaali. rakkulat, ihon herkkyys, polte ja turvotus pahenee.
5. Päivä: KL-normaali, rakkuloita on. Herkkyys, polte ja muut oireet alkaa lievittyä.
6. Päivä: KL-normaali, rakkuloita on. Muut oireet katoavat.
7. Päivä: KL-normaali. Rakkulat haalistuneet huomattavasti, eikä vesikelloja muodostunut.
Aikuisella tämä tauti on oikeasti kuin helvetin porteilla kävis.
Kuinka nopeasti tämä lähtee riippuu minkä lajin enterovirus on tarttunut sekä kehon omasta vastustuskyvystä ja ruokavaliosta sekä hygieniasta tottakai.
Koko taudin ajan, söin reilusti proteiinipitoista ruokaa ja kaloriylimäärää. Nukuin 9-10h päivässä, join paljon teetä sekä hedelmiä reilusti päivittäin.
Tautin viimeiset 2 päivää, kun KL laski, niin harrastin pintahikikävelyä ja pyöräilyä ja kävin saunassa, tehostaakseen kuona-aineiden poistoa.
Tsemppiä kaikille, jotka tästä kärsivät. En toivois tätä edes pahimmalle viholliselleni!
Oma ja kaverin tartunta 9.12.2018 paikasta jossa oli sairas pikkulapsi.
Oma hyvin lievä kuume 13.12.
Omat näpyt alkaen 15.12.
Kaverin aikuinen lapsi kävi vanhempiensa luona 20.12 ja oli joulun kotona jossa hän sai ilmeisesti tartunnan. Hänen näpyt alkaen 28. tai 29.12.
Eli ihminen levittää tautia vähintään pari viikkoa tartunnasta!
Terveysneuvonnassa minulle sanottiin, että lasten kohdalla pistävät tarhaan heti kun lapsi on siinä kunnossa että voi mennä sinne, ja että vastaavaa voi soveltaa aikuisiin, eli töihin vain heti kun voi mennä. Minusta ohje on väärä! Paitsi jos vihaa työkaveritaan.
Terve,
Osassa virusinfektioissa bakteerit toimivat mukana. Jälkikäteen ajateltuna olisi pitänyt aloittaa nielun leesioita varten toinen antibioottikuuri, esimerkiksi V-pen Mega sillä ottamani claritromysiini auttoi ainostaan iholeesioihin. Iholeesiot olivat pieniä punaisia pisteitä eikä ihon kuoriutumista tapahtunut. Minulla ei myöskään ollut jälkikipuja eikä mitään muutakaan komplikaatioihin viittaavaa. Jos enterovirus tulee niin suositelen puhumaan lääkärin kanssa ja kysymään hänen mielipidettä claritomysiinistä iholeesiohin (aloitettava ennen leesioiden syntyä) ja pari päivää iholeesioiden tulon jälkeen on aloitettava toinen antibioottikuuri nielua varten. Tämäkin kuuri on aloitettava ennen leesioiden tuloa. Tai sitten vain kärsitte.