Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Enterorokko aikuisella: esimakua helvetistä!

Vierailija
28.08.2010 |

Kämmenet, sormenvälit, jalkapohjat ja varpaanvälit täynnä punaista läikkää ja rakkulaa. Tekisi mieli hakata kädet ja jalat irti.

Suussakin on rakkuloita mutteivat ole niin kipeitä näihin raajojen tuskastuttavaiin pallukoihin.

Nukkuakaan ei saa kunnolla kun pistelee kutittaa,polttaa...olen ottanut antihistamiinia, ei auta eikä särkylääkkeet...

Aika vain auttaa :(

Onko muilla ?

Siis tä

Kommentit (137)

Vierailija
81/137 |
26.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ystävältäni lähti kynnet niin sormista kuin varpaista. Hänen oli erittäin kivuliasta pitää kenkiä(kulki crocseissa) ja liikuntaa ei voinut harrastaa moneen viikkoon. Piti siis odottaa et varpaankynnet kesti jalan liikkumisen urheilukengissä. Töissä joutui käyttämään kumihanskoja 2kk!!

Pelkään kuollakseni tuota tautia!

Vierailija
82/137 |
26.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

enterorokkoa liikkeellä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/137 |
26.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehellä oli yksi(!!!) vaivainen rakkula sormessa. Lapsella taas senkin edestä... itse säästyin. Ehkä täällä sitten lievempänä entero?

Vierailija
84/137 |
26.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa päiväkodissani, jossa siis työskentelen, on jo yli 30 lasta sairastunut ja useita vanhempia. Mutta ei yhtään hlökuntaan kuuluvaa!?

Vierailija
85/137 |
26.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun saadaan pois nuo vesirokot yms rokotuksilla, niin uusia tulee tilalle. Näin on aina ollut ja tulee olemaankin. Ottakaa vaan kaikki rokotteet mitä ikinä keksitään...

Vierailija
86/137 |
26.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä on ollut tuota kahtena viime syksynä, tänä vuonna ollaan säästytty. Itse en ole sairastanut, mutta lapset olivat tosi kipeitä. Varsinkin poika, silloin 1 v, oli tosi kipeä viikon. Tauti kesti aika kauan, ensin näppylöitä, rakkuloita, kova kuume, päänsärkyä, sitten kuriutui iho pois käsistä ja jaloista.

noin kk alkamisesta lähti vielä kynnetkin irti! Oli ennen sairastamista tosi siistit ja hyväkuntoiset nuo kynnet, mutta uudet kun kasvoi, ne olikin ihan vänkkyrät ja repeilee...

Vierailija
87/137 |
18.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli enterorokko heinä-elokuun vaihteessa, sain sen lapseltani joka sairasti sen heinäkuun puolivälissä ja tartutti myös silloin 3,5kk pikkuveljensä ja toiselle isosiskolleen. Meillä taudinkuva meni hirmu erilailla iästä riippuen. Minä en ollut kuumeessa, lievää päänsärkyä oli ja silleen "outo" sairas olo pari päivää ennen rakkuloiden tuloa, kurkku tosin oli niin kipeä etten voinut kunnolla ees vettä niellä. Suuhun en silti rakkuloita saanut. Rakkulat olivat enimmäkseen kämmenissä ja sormien ulkosyrjillä, kutisivat aivan järjettömästi ja raapiessa olivat kipeitä kuitenkin. Jalkapohjiin sain jonkinverran rakkuloita, ulkosyrjillä niissäkin oli pahimmat kutinat. Kesti viikon verran rakkulat, sitten kuoriutui rakkuloiden kohilta iho pois ja mietin että paskapuhetta koko kynsien irtoaminen..kunnes kynnet alkoi taudin jälkeen kasvaa..Eihän ne kynnet irtoa silleen vetämällä vaan kasvaessaan on vaan osa kynttä irti alustastaan, tää pitäisi muistaa oikaista aina kun kerrotaan tästä rokosta että "kynnet irtoo". Mulla siis kohta 4kk enteron sairastamisesta ja oon kynnet saanut repimällä silleen ettei enää haittaa elämää(oli sahalaitaiset tietty kun yritin leikata eka saksilla niitä puoliväliin kynttä ja lopulta päädyin repimään kuolleet kynsiosat kun ei tuo saksiminen tuota hyvää tulosta). Lapsilla oli iästä riippuen erilainen tauti, lapsilla enempi rakkuloita tuli jalkapohjiin kuin käsiin, paitsi tuolla alkuperäisellä sairastujalla oli sekä jalkapohjat että kämmenet aivan täynnä rakkuloita. 11-vuotias oli hurjassa 40 asteen kuumeessa ja hirveässä päänsäryssä vuorokauden ja sillä meni ohi rakkuloitta, 6-vuotias rakkuloi jalkapohjista ja oli yhden illan kuumeessa ja päänsäryssä, tuo 2v taudin aloittaja oli koviten kipeä, kasvoissakin oli rakkuloita ja suu täynnä. 3,5kk ikäinen oli kovassa kuumeessa ja rakkuloita muutamia siellätäällä. Kaikilla 11.vuotiasta lukuunottamatta lähti muutama varpaankynsi ihan tässä kuussa lopulta irti. Tai siis kasvoi pois. Meillä taudilta säästyi mies ja 13-vuotias lapsi, vaikka kuulemma on hurjan tarttuva tauti.

Vierailija
88/137 |
01.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko lääkitystä siihen?

Vierailija
89/137 |
21.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.11.2013 klo 22:58"]

Ite oon 15 vuotias nuorimies ja juuri nyt poden tätä helvetin rokkoa. Rokon leviäminen sai alkunsa siitä ku 10 kilometrinpäässä julkisissa tiloissa eräs henkilö kävi vessassa asioilla ja sen jälkee ei v***u pessy käsiää, ensin tarttu siellä muihin nuoriin, niistä nuorista se tarttu nuorisotiloissa todella moneen nuoreen ja sieltä minun kouluun ja kaveripiiriin. Nyt se on minulla ja monilla mun kavereilla, suuri joukko nuoria potee tätä p*skaa. Anyways, osaako kukaan sanoa mikä helpottaa tähä jumalattomaa kielikipuun? Puhuminenkaa ei meinaa onnistua ja pystyn syödä pelkästää puuroa ja keittoja. Sekin sattuu niin s**tanasti että rupeaa vain raivostuttamaan, kun tuntuu ettei tämä lopu koskaan.

[/quote]

Oletko ottanut kipulääkettä: buranaa tai panadolia? ne voisivat auttaa

toivotan pikaista paranemista.

Vierailija
90/137 |
28.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kynsien lähteminen on vain tietylle viruskannalle tyypillinen oire, ei suinkaan poikkeuksetta kaikkien kynnet irtoile.

Vierailija
91/137 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.09.2012 klo 18:24"]

Minulle tuli niitä rakkoja ainoastaan suuhun (poskiin, ikeniin, kitalakeen ja kieleen).
En voinut puhua enkä syödä 2 viikkoon! Aina ne toiset rakot parani oli jo uusia puhjennut. Tuntuu kuin 100 aftaa olisi ollut pahimmillaan suussa... Alussa kuume oli 40 astetta paripäivää, sitten laski se kuume ja alko nää rakot puhjeta. Olin tosiaan 2 viikkoa sairauslomalla töistä. Omalle lapselle 1,5v silloin tuli vain varpaan väliin parirakkoa ja oli korkea kuume ei onneksi muuta. Päiväkodista tämä vitsaus tuli...

Oli ihan kamalaa, en toivo sitä tautia kenellekkään!!! Olin varma, etten hengissä selvä, ihan kauheet HYI!

[/quote]

Vierailija
92/137 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä podetaan ilmeisesti myös. Lapsi toi mukanaa tarhasta ja kävi ensiksi emännällä ja nyt ilmeisesti meikäläisellä. Oireet alkoi perus nuhasta joka huipentui yhden illan nopeaan kuumeeseen ja nyt päänahka täynnä nyppyjä sekä kasvoissa jonkin verran. Käsiä polttelee siihen malliin että huomenna taitaa olla kädet rakkuiloilla.

Vierailija
93/137 |
11.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo edellinen viestin niiiin oikeassa! Enterorokko aikuisella on jotain aivan kamalaa. Ensin kova kuume nousi muutamassa tunnissa lähes 39,5 sitte tuli aivan järkyttävä kurkkukipu ja sitte vielä nuo kutiavat näppylät käsiin, jalkapohjiin ja kasvoihin.Jalkapohjiin sattuu kun kävelee. Eipä ole nukuttu viime aikoina. Ensin valvoin pari yötä kurkkukipua - pelotti ajatuskin nielaisemisesta. Sitte 3 vrk hirveä kutina käsissä ja mikään ei auta. Aika vain auttaa - tuntuu toivottomalta että tämä tauti loppuis joskus.

Vierailija
94/137 |
11.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo edellinen viestin niiiin oikeassa! Enterorokko aikuisella on jotain aivan kamalaa. Ensin kova kuume nousi muutamassa tunnissa lähes 39,5 sitte tuli aivan järkyttävä kurkkukipu ja sitte vielä nuo kutiavat näppylät käsiin, jalkapohjiin ja kasvoihin.Jalkapohjiin sattuu kun kävelee. Eipä ole nukuttu viime aikoina. Ensin valvoin pari yötä kurkkukipua - pelotti ajatuskin nielaisemisesta. Sitte 3 vrk hirveä kutina käsissä ja mikään ei auta. Aika vain auttaa - tuntuu toivottomalta että tämä tauti loppuis joskus.

Vierailija
95/137 |
11.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä saanut sairaslomaa lainkaan

kuumeesta huolimatta:

ei kuulemma tartu enää rakkulavaiheessa!

Vierailija
96/137 |
02.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo täs alkaa itelläni jo pää hajota, toista kertaa itellä kyseinen tauti. Ikää täl hetkel 19v ja viimeks kaks vuotta sitte oli tää. Molemmil kerroil ollu kuumetta ja ainoastaa suussa ollu näit rakkuloita. Syömistä ei oo pystyny ees miettimää neljää päivää, puhumine täyttä mumisemista ku ei viiti suuta kauheesti liikuttaa kipujen takia ja jos nestettä juo ni nielaseminen sattuu aivan helvetisti. Viime kerralla tauti kesti ainaki reilun viikon ja painoa lähti samalla kymmenisen kiloa, toivon et täl kerral menis tää tauti nopeammin ohitse.

Vierailija
97/137 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uii,meitä vaiva nyt, poika just sairasteli ja nyt mies, kädet punaiset ja kutisee, niin myös naama, onneksi vielä ei ole tullut suuhun ja jalkoihin
.

Vierailija
98/137 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

12 v tyttäreni tuskailee enterorokossa parhaillaan vasta ensimmäistä viikkoa. Suu rakkuloilla juo ainoastaan kun syöminen tekee kipeää, tanssitunnille ei voinut mennä kun jalanpohjat niiiin kipeät. Kovasti myös kutisee ja sormissa runsaasti hirmuisen kokoisia palluroita. Kuumetta ei ole, joten tyttö koulussa. Luokkakaverit huomasivat tänään sormissa olevat patit ja niistähän tuli heti "syyliä ja känsiä" heidän puheissaan ja hyljeksintää. Ei siis riitä, että fyysisesti olisi kurja olo vaan nyt myös psyykkisesti tosi paha mieli.

Mutta onneksi tämäkin menee ohi, kuten kaikki rokot. Itse odottelen tämän alkua omalla kohdallani ja joudunko sairaanhoitotyössä olevana jäämään työstä pois... Saapa nähdä miten etenee. 

Jaksamista kaikille syksyn kohtalotovereille.

Vierailija
99/137 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.09.2012 klo 21:51"]

Kun saadaan pois nuo vesirokot yms rokotuksilla, niin uusia tulee tilalle. Näin on aina ollut ja tulee olemaankin. Ottakaa vaan kaikki rokotteet mitä ikinä keksitään...

[/quote]

en ole alan ammattilainen, mutta enterorokossa on eri viruskantoja, rokotteen kehittäminen voi olla vaikeaa, koska joku sen varmasti olisi tehnyt

eli tän voi saada vaikka kuinka monta kertaa elämässä

Vierailija
100/137 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuimme Singaporessa, missä tämä oli aika yleinen tauti. Kouluun/tarhaan ei saanut missään nimessä mennä, vasta kun rakkulat olivat hävinneet ja silloinkin lääkärintodistuksella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kaksi