Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Enterorokko aikuisella: esimakua helvetistä!

Vierailija
28.08.2010 |

Kämmenet, sormenvälit, jalkapohjat ja varpaanvälit täynnä punaista läikkää ja rakkulaa. Tekisi mieli hakata kädet ja jalat irti.

Suussakin on rakkuloita mutteivat ole niin kipeitä näihin raajojen tuskastuttavaiin pallukoihin.

Nukkuakaan ei saa kunnolla kun pistelee kutittaa,polttaa...olen ottanut antihistamiinia, ei auta eikä särkylääkkeet...

Aika vain auttaa :(

Onko muilla ?

Siis tä

Kommentit (137)

Vierailija
41/137 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairastin elokuussa tuon pahamaineisen taudin. Käveleminen oli tuskaa, käsillä ei pystynyt tekemään juuri mitään, kun sattui niin julmetusti. Päänahka märki, iho lähti, samoin kynsiä.

Vierailija
42/137 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun miehellä oli vuosi sitten kaikilla aiemmin jo mainituilla herkuilla. Rokon jälkeen toinen kives turposi ja oli todella kipeä. Päivystyksessä lääkäri oli määrännyt sukupuolitautitesteihin ja mies soittaa sieltä tietysti mulle ja tivaa mitä helvettiä oon touhunnu. No, toinen lääkäri oli vielä vilkaissut kivestä testien jälkeen ennen kotiuttamista ja muistellut joskus kuulleensa että kivestulehdus voi tulla enterorokon jälkitautina. Meillä oltiin normaalia hiljasempia siihen asti kunnes mies sai testien tulokset--> ei sp.tauteja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/137 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli loppukesästä lapsilla (1,5v ja 4kk silloin) ja muistaakseni itse tauti ei ollut kovin paha kummallakaan. Jälkkärinä tuli sitten esikoiselle silmä- ja korvatulehdukset, pienemmällä hiukan rähmi mutta laitoin heti lääkettä niin ei edennyt tulehdus sen pahemmaksi. Epäilen että hänelläkin oli korvatulehdus mutta meni itsestään ohi. Näillä oli vauvarokkokin joskus 1-2kk ennen enteroa ja esikoisella oli aivan klassinen tapaus kuumeineen kaikkineen mutta vauva oli ehkä yhtenä iltana hiukan lämmin(?) ja hyvin vähän tuli hetkeksi niitä näppyjä. Onpahan sairastettu nyt sitten. Ja onneksi ei tarttunut meille vanhemmille,aikuisella nuo on usein pahempia.

Vierailija
44/137 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 23:44"]

Meillä oli loppukesästä lapsilla (1,5v ja 4kk silloin) ja muistaakseni itse tauti ei ollut kovin paha kummallakaan. Jälkkärinä tuli sitten esikoiselle silmä- ja korvatulehdukset, pienemmällä hiukan rähmi mutta laitoin heti lääkettä niin ei edennyt tulehdus sen pahemmaksi. Epäilen että hänelläkin oli korvatulehdus mutta meni itsestään ohi. Näillä oli vauvarokkokin joskus 1-2kk ennen enteroa ja esikoisella oli aivan klassinen tapaus kuumeineen kaikkineen mutta vauva oli ehkä yhtenä iltana hiukan lämmin(?) ja hyvin vähän tuli hetkeksi niitä näppyjä. Onpahan sairastettu nyt sitten. Ja onneksi ei tarttunut meille vanhemmille,aikuisella nuo on usein pahempia.

[/quote]

Enteron voi tosin sairastaa usean kerran. Saat vastustuskyvyn sille yhdelle kannalle, mutta kun niitä enteroviruskantoja on useita. Vauvarokko taitaa olla kerran elämässä...

Vierailija
45/137 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli itsellä se pienenä (taisin olla 3-4-vuotias) ja rakkuloita tuli vain suuhun. Äitini käytti minua lääkärissä ja sain jotakin suuvettä jota piti purskutella, mutta lääkäri määräsikin jotakin väärää suuvettä (ei tiennyt, että se oli enterorokko) ja käytön jälkeen kaikki rakkulat suussa aukesivat ja alkoivat vuotamaan verta. Oli kiva kun suusta valui verta muutaman tunnin... :<

Vierailija
46/137 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tällä hetkellä entero rokko ja näit rakkuolita mul on kyynärpäissä kämmenissä niskassa jaloissa ja suussa kieli on kaikkista Kipein .. JOS JOLLAIN ON JOTAIN VINKKEJÄ MITEN TÄTÄ KIELEN KIPUa VOIS I LIEVENTÄÄ KERTOO MINULLE

Vierailija
47/137 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsilla on tää ja kohta varmaan koko suvulla. Vähän saatu ristiriitaista tietoa, kauanko pitää välttää muita ihmisiä.

Vierailija
48/137 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Atarax auttaa

Vierailija
49/137 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 21:45"]

Miksiköhän 86 söi antibioottia tautiin, joka on viruksen aiheuttama?

Meillä kaksi lasta enterorokossa. Toisella alkoi aivan nielurisatulehdusoireilla. Hirveä kurkkukipu, kova kuume ja nielu katteinen. Neljäntenä päivänä nousi suun täydeltä aftoja. Ainoastaan peukalossa oli pari rakkulaa noiden suurakkuloiden lisäksi. Suu oli niin kipeä ja turvoksissa, että veden juominenkin kirveli ja itketti kipulääkkeestä huolimatta. Puhuminen oli vaikeaa ja lopulta vastaili vain hymähtelemällä, vältteli puhumista kokonaan.

Parin päivän päästä alkoi myös toisella lapsella tulla rakkuloita ilman kuumetta/nieluoireita, hänellä tuli myös kämmeniin rakkoja, mutta suu oli pahin kuitenkin. Ekalla lapsella kuume helpotti vasta kun rakkulat alkoivat helpottaa eli noin 1,5vko oireiden alusta. Toisella lapsella on nyt viikon ollut rakkuloita ilman kuumetta, kaikki kirvelee suussa. Ei ole kiva seurata lapsien kärsimystä. Itsellä ei ole ollut mitään oireita vielä. Työnantajat kiittelee, kun ollaan miehen kanssa vuorotellen poissa tarhaikäisten lasten takia, minä alkuviikon, hän loppuviikon. Minkäs teet, hoitoonkaan ei voi viedä, kun ei voi kunnolla edes juoda.

Työkaveri oli 2vko pois enterorokon takia, lähti osa varmaankynsistäkin rakkuloiden takia. Hänellä ei suussa ollut niitä niinkään vaan käsissä/jaloissa.

[/quote]enteroviruksen jälkituateina voi olla korvatulehdus ja poskiontelotulehdus ja iho voi tulehtua, ja näissä BAKTEERI-tulehdukdissa anibiootti on auttava käsi.

Vierailija
50/137 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

20.11.2014Olen varttunut aikuinen. Hoidin kahta alle 1o vuotista lasta runsas viikko sitten. Heillä oli enterorokko. Nyt minulla rokko koko vartalossa. Kasvot turposivat , mutta suussa ei ole rakkuloita eikä myöskään kuumetta. Kutinaa on.

Vierailija
51/137 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 09:53"][quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 20:06"]12 v tyttäreni tuskailee enterorokossa parhaillaan vasta ensimmäistä viikkoa. Suu rakkuloilla juo ainoastaan kun syöminen tekee kipeää, tanssitunnille ei voinut mennä kun jalanpohjat niiiin kipeät. Kovasti myös kutisee ja sormissa runsaasti hirmuisen kokoisia palluroita. Kuumetta ei ole, joten tyttö koulussa. Luokkakaverit huomasivat tänään sormissa olevat patit ja niistähän tuli heti "syyliä ja känsiä" heidän puheissaan ja hyljeksintää. Ei siis riitä, että fyysisesti olisi kurja olo vaan nyt myös psyykkisesti tosi paha mieli.

Mutta onneksi tämäkin menee ohi, kuten kaikki rokot. Itse odottelen tämän alkua omalla kohdallani ja joudunko sairaanhoitotyössä olevana jäämään työstä pois... Saapa nähdä miten etenee. 

Jaksamista kaikille syksyn kohtalotovereille.
[/quote]

Etkai sä päästänyt tyttöä kouluun enterotokossa??
[/quote]

Siis enterorokossa.

Vierailija
52/137 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun olet hakannut kätesi irti... Millä kirjoitat tänne nettiin? Suussa olevalla tikullako?

Vierailija
53/137 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni enterorokko nyt viidettä päivää, kutina edelleen ajoittain kova, ja nukahtamiseen tarvitsee hevosannoksen ataraxia sekä kipulääkettä kielen ja nielun rakkuloiden takia. Käsien ja jalkapohjien rakkuloista osa on muuttunut sellaisiksi violetinpunaisiksi läiskiksi, kävely on ihan mahdotonta ja kirjoittaminen onnistuu sellaiset lasten sormikkaat kädessä. Kamala tauti, ja tosiaan toivon että kävisi pikkuhiljaa helpottamaan, alkaa lääkearsenaali kuihtua samoin kun omat hermot. Jaksamisia kaikille kohtalontovereille. Omalta lapselta tämä on ilmeisesti tullut, mutta kun tästä ei ole mitään varmuutta, omalla lapsella oli yksi aristava rokko mahassa ja syöminen huonoa pari päivää, niin ei uskalla ottaa riskiä joten oma lapsi on muualla hoidossa siihen asti kunnes jaksaa huolehtia omasta käsihygieniasta paremmin, nyt pelkkä kävelyreissu sängysta vessaan itkettää, eikä mistään ruuanlaitosta tule mitään. Kyllä nyt myrkyn lykkäsi...

Vierailija
54/137 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sairastetaan tällä hetkellä täällä Tampereella. Toivottavasti jo voiton puolella. Tyttö ilmeisesti saanut perhepäivähoidosta, hoitokaverilla oli epäilys enterorokosta. Tosin esim. hoitotäti perheineen ei ole sairastunut. 3 v. tyttömme sai ensin yskää ja sitten nousi kuume, joka kesti pari päivää. Suun seutuville ilmaantui muutama näppy ja suussa oli ilmeisesti joku kivulias, kun hampaita pestessä/syödessä aristi pari päivää ja tuli verta. Jälkitautina tuli vielä korvatulehdus reilun viikon päästä kuumeen alkamisesta.

Itselläni oli aiemmin ollut pää selittämättömästi kipeä, en tavallisesti koskaan pode päänsärkyä, sitten alkoi yskä ja flunssan muita oireita, sitten nousi kuume, joka kesti vuorokauden verran. Tämän jälkeen vuorokauden ajan kurkkuni oli älyttömän kipeä, onneksi helpottui. Pari päivää kuumeen alkamisesta sain rakkulat käsiin ja jalkoihin, ilmeisesti suussakin/nielussa on jotain, mutta ne eivät ole juuri haitanneet. Kun näppylät nousivat, käsien kuhina, polte ja kutina oli mieletön. En pystynyt siltä kuhinalta pariin yöhön nukkumaan. Kävely ollut vähän kivuliasta, muttei mahdotonta. Näpyt muuttuivat rakkuloiksi ja seuraavana päivänä, eli tänään ovat jo kuivahtaneen näköiset. Kova nuha ja ilmeisesti rakkulat ovat tehneet yleiskunnosta aika huonon, nukuttanut paljon eikä jaksa juuri tehdä mitään. Kadonnut ruokahalu on kuitenkin pikkuhiljaa palautunut. Huomisen jälkeen pitäisi mennä taas töihin, viikko kuumeen alkamisesta. Toivottavasti kunto palautuu. Hävettää vaan suunnattomasti tehdä tämän näköisillä käsillä töitä...

Mies myös sairauslomalla tällä hetkellä, hänellä lähinnä flunssan oireita ja kurkkukipua, ei kuumetta. Joitakin laikkuja hänelle tuli keskivartaloon ja ranteeseen, en tiedä liittyykö ko. tautiin.

Vierailija
55/137 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enterorokosta terve, tällä kertaa Espoosta. Kiersi lapsilla ja tarttui sitten minuun. Vaimo säästyi. Kuumetta kesti päivän, kutinaa pari päivää ja järjetöntä väsymystä päivän. Näppyjä oli käsissä joitain satoja, selässä muutamia kymmeniä, naamassa ehkä kymmenen, jaloista en jaksanut laskea. Nyt viikon jälkeen näpyt alkaa olla kohta pois ja kädet kuoriutuu ihosta. Elämässä eteenpäin.

Vierailija
56/137 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 00:22"]

Enterorokosta terve, tällä kertaa Espoosta. Kiersi lapsilla ja tarttui sitten minuun. Vaimo säästyi. Kuumetta kesti päivän, kutinaa pari päivää ja järjetöntä väsymystä päivän. Näppyjä oli käsissä joitain satoja, selässä muutamia kymmeniä, naamassa ehkä kymmenen, jaloista en jaksanut laskea. Nyt viikon jälkeen näpyt alkaa olla kohta pois ja kädet kuoriutuu ihosta. Elämässä eteenpäin.

[/quote]

Voi kääk, missä päin espoota? Meillä oli muutama vuosi sitten, ei huvittais sairastaa tuota enää ikinä. Pahempi kuin tuhkarokko, oksennustauti ja kausiflunssa yhteensä. 

Vierailija
57/137 |
18.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melko samankaltainen kokemus kuin kirjoittaja 86, aivan järjetöntä palelua ja kuumeilua muutama vuorokausi takana. Öisin olen hikoillut niin mielettömästi etten olisi uskonut  sitä edes mahdolliseksi->untuvapeitot ym ovat kuin uitettuja. Hikoilu ja palelu tulevat vuorotellen, tässä vaiheessa jo kasvot sekä kädet täynnä ihottumaa (nokkosrokon tyyppistä)Paleleminen ollut niin voimakasta että kaiken järjen vastaisesti(kuumeisena) olen joutunut lämmittelemään saunassa, ihottumaisena siihen ei enää kykene sillä lämpö koskee iholla voimakkaasti. Aivan kamala tauti, jatkoa odotellessa. 

Vierailija
58/137 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä sairastetaan Espoossa. Itselleni tuli pelkästään nieluun rakkuloita. Luulin ensin, että angiina on tulossa kun kurkku oli älyttömän kipeä ja joku valkoinen laikku näkyi nielussa. Kävin lääkärissä ja nieluviljelyssä ja laikku paljastuikin rakkulaksi. Seuraavana aamuna rakkuloita oli niin paljon, että syöminen ei onnistunut pariin päivään ollenkaan. Kipu ja kirvely oli niin järkyttävää. Nyt viikkoa myöhemmin alkaa helpottaa ja kurkku on enää vähän kipeä. Kukaan muu perheestä ei sairastunut, enkä tiedä, mistä tämä olisi voinut tulla. Olen ollut lomalla, eli pääasiassa kotona ja lapsen päiväkodissakaan ei ole ollut enterorokkoa liikkeellä. Jostain sen kumminkin kalastin itselleni..

Vierailija
59/137 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi,

Kajaanissa on myös  enterorokkoa liikkeellä

Vierailija
60/137 |
11.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuu immuniteettia että uudestaan, niin kun teletapit huutaa :-) noron kanssa meni se pahin kuume, ihmettelin kun on mahatauti, paska lentää ja yrjö ja siitä päivä, niin suussa ja suun ympärillä on ihme rakkuloita?  Kuume oli aikuusellakin melkein 40 ja ihan poissa pelistä. Nyt kun nahka lähti ensin sormista kokonaan ja smantien myös varpaista, tajusin että meillä on noro ja entero menty samaan syssyyn :-D no, melkein 2 viikkoa oltiinkin poissa töistä, ensin kuume, sitten yrjö-ruikku, sitten päivä väliä ja kuume jälleen. Sormet näyttää jo paremmilta, varpaista saa nyppiä ihoriekaleita vielä, saas nähdä alkaako kynnet tippua vielä kaupan päälle

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme yksi