Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Enterorokko aikuisella: esimakua helvetistä!

Vierailija
28.08.2010 |

Kämmenet, sormenvälit, jalkapohjat ja varpaanvälit täynnä punaista läikkää ja rakkulaa. Tekisi mieli hakata kädet ja jalat irti.

Suussakin on rakkuloita mutteivat ole niin kipeitä näihin raajojen tuskastuttavaiin pallukoihin.

Nukkuakaan ei saa kunnolla kun pistelee kutittaa,polttaa...olen ottanut antihistamiinia, ei auta eikä särkylääkkeet...

Aika vain auttaa :(

Onko muilla ?

Siis tä

Kommentit (137)

Vierailija
1/137 |
12.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös Hattulassa on enterorokkoa liikkeellä.

Vierailija
2/137 |
12.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sukulaiseni sai tuon rokon intissä, joka sitten laukaisi 1 tyypin diabeteksen. Että kyllä se rokko on vielä pienempi paha kuin siitä aiheutuva "jälkitauti", jos sattuu näin kohdalle. Siinä sitten joutuu itseään loppu elämän piikittämään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/137 |
11.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rupes kyllä nyt ihan oikeesti pelottamaan!!! Mulla ja lapsilla on ollut muutaman päivän ajan jalat ja kädet aivan kokonaan rakkuloiden peitossa. Jos tästä menee vielä käski kuukautta, että täysin kunnossa ollaan saan aivan varmasti jonkun kohtauksen! Siskon lapsilla (joilla tauti meillekin tuli) oli jokaisella muutama hassu nyppylälle käsissä ja kuumetta hieman, ei me taidettu kuitenkaan päästä noin helpolla...

Vierailija
4/137 |
11.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutaman kuukauden jälkeen sun varpaankynnet irtoaa tuon rokon jälkeen.

Vierailija
5/137 |
11.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsilla se oli tosi lievänä, mut mulla itellä aivan megapahana. Jouduin olemaan saikulla 2 viikkoa, mutta senkin jälkeen näytin aivan hirveältä, pahimmat kivut vaan oli lähteneet. Kämmenet ja jalkapohjat tajuttoman kipeät ja rakkoiset, myös suu ja naama. Käsillä en pystynyt tekemään mitään, olivat niin tykyttävän kipeät ja täynnä paiseita. Pitkään taudin jälkeen iho käsistä ja jaloista kuoriutui, hävetti olla niin rumien käsien kanssa töissä asiakaspalvelussa. Sairastin taudin tammikuussa, 6kk myöhemmin kesäkuussa irtosi sormien ja varpaiden kynnet. Pahin tauti ikinä!! Suoraan helvetin esikartanoista!

Vierailija
6/137 |
11.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

se uudestaan eli saako sairastaminen aikaan immuniteetin vai muuttuuko virus niin, että sen voi sairastaa useamman kerran? Meillä sairastettiin kohtuullisen lievänä pari vuotta sitten, muutamilla suun ja käsien+jalkojen rakkuloina, tenavilta taisi irrota pari varpaankynttä ja itsellä irtosi isovarpaiden kynnet parin kuukauden päästä ja nyt vasta alkaa hitaasti korjautua, jäi sellaisiksi ryppyisiksi ja paksuiksi pitkäksi aikaa. Eli onko nyt riski saada ärhäkkä tauti uudestaan vai voiko huokaista helpotuksesta? (Oli suunniteltu syyslomalla mm. Serenan reissua...)

Vierailija
7/137 |
11.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö enterorokkoa ole monta eri kantaa eli sen voi joutua saiarastamaan moneen kertaan. Tämä siis vastauksena sille joka pohti voiko sairastua uudestaan.

Vierailija
8/137 |
14.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavapariskunta kävi kylässä tänään. Ehdin silittää perheen pienintä päästä, kunnes äiti sanoi, että tällä kuopukselle on jokin rokko. Ilmeisesti enterorokko... Alkanut eilen korkealla kuumeella ja läikkiä oli kasvoissa ja muutenkin ympäri kehoa. Sen jälkeen en enää lapseen koskenut, mutta ei sillä taida enää olla mitään väliä, koska lapsi tietenkin nuohosi koko asuntomme... Mahtaakohan rokko tarttua kovin herkästi...? Odotan kutsua leikkaukseen, enkä toivoisi saavani ylimääräisiä tartuntoja mistään....

Vierailija
9/137 |
14.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi tulla moneen kertaan uudelleen, koska kantoja on useita. Meillä menossa toinen kierros.

Kouvolassa asutaan.

Olen itse töissä koulussa, toinen lapsi päiväkodissa ja toinen alakoulussa, muttei samassa missä minä työskentelen. En sitten tiedä, mistä lähti liikkeelle.

Ei tällä kertaa ihan niin paha kuin pari vuotta sitten. Silloin lähti pienemmältä kynnet varpaista.

Vierailija
10/137 |
18.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko entero iskeä joka vuosi uudestaan?

Vierailija
11/137 |
18.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja leviää siis ensisijaisesti ulosteista käsiin ja sitä kautta suuhun. Tartuttaa voi viikkoa ennen oireita ja pari viikkoa oireiden jälkeen.

Eipä siinä muu auta kuin tehostaa käsihygieniaa ja toivoa parasta. Ensisijaisestihan tuon lapset saa päiväkodista (koulusta) ja vanhemmat lapsen pyllyä pesemällä. Suosittelisin käsidesiä, jos on rokkoa liikkeellä.

Vierailija
12/137 |
18.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sai kolmevuotias poika suuhun muutaman rakkulan, jotka ei häirinneet mitenkään, lisäksi pari päivää lämpöä 38.

Itse en ole varma kuvittelinko, mutta luulen että mulla oli nielussa kaksi rakkulaa ja yhtenä päivänä lämpöä, en mitannut.

Koko muu perhe oireeton.

Olikohan meillä joku lievempi versio?

Se kyläpaikka mistä enterorokko saatiin, sairasti sen myös aika pahana.

Vierailija
13/137 |
18.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla käsissä ja jaloissa laikkuja, ei rakkuloita. Ei kuumetta, yleiskunto ok. Viikossa ohi.

Vierailija
14/137 |
28.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

:(

Vierailija
15/137 |
04.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin reilu 38 lämpöä joka menis parissa päivässä ohi, seuraavaksi kurkku hiton kipeä ja nyt pää täynnä punaista näppylää ja toisessa jalassa ja varpaiden välissä isoja rakkuloita.

Käsissä myös jonkin verran rakkoja.

3v. muksulla meni nopeasti ja helpolla ohi.

Helvetistä tää on, oikea zombitauti.

Vierailija
16/137 |
17.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensiksi tuli yksi kutiava näppylä ja luulin saaneeni allergian Buranasta, mutta parissa päivässä käteni ja jalkani muuttuivat vesirakkuloiden ja pienten punaisten näppylöiden peittämäksi matoksi ja lääkärin tuomio oli selkeä - enterorokkoa. Käsiä ja jalkoja pisteli kuin olisivat puutuneet. Koskeminen, tarttuminen ja käveleminen sattui ja näytin spitaaliselta. Juominen sattui myös kurkkuun tulleiden näppylöiden vuoksi. Kuumetta ei ollut kuin ihan aluksi. Kun näppylät alkoivat laimeta ja pistely lakkasi, iho kuivui näppyläkohdista ja alkoi lohkeilla. Nyt elän tätä matelijavaihetta kun nahka irtoaa laattoina ja jälleen käveleminen ja tarttuminen sattuu. Enterorokko on iljettävin tautikokemus pitkään aikaan. Osanottoni kaikille kohtalotovereille! Mietin vaan, että eikö noita päiväkoteja saa desinfioitua näistä taudeista? Ai niin...kauhulla odotan sitä kynsien irtoamista.

Vierailija
17/137 |
24.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

päiväkodeille tehtävä jotain ettei koko kaupunki sairastu.... vihoviimeinen tauti sairastaa monella.

Vierailija
18/137 |
24.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse juuri poden, mutta mulla on joku superlievä muoto. Mies sairasti ensin, ei sekään ollut kauhean paha. Mulla ainoat oreet päänsärky, kuume, kuvotus, ruokahaluttomuus. Suuoireita ja rakkuloita odotellessa :)

En ole 100% varma, että tämä sitä edes on :/

Tosin syön tehokasta sinkkiä ja Regulat-kokeilu menossa, ja otin heti oireiden alkaessa 4 sinkkitablettia päivässä. Voisikohan ne auttaa...

(Mulla on iHerbistä ostettua sinkkipikkolinaattia 22mg /tabletti.)

Vierailija
19/137 |
24.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tosin kovin pahan meille rantautunut. Onneksi. Viikossa ohi.

Vierailija
20/137 |
28.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

päiväkodeille tehtävä jotain ettei koko kaupunki sairastu.... vihoviimeinen tauti sairastaa monella.

3-v. tytär sairasti toissa viikolla aika lievänä, sai ilmeisesti kesämäen päiväkodista. 7-v. poika sairasti viime viikolla, sai siis todennäköisesti siskoltaan. Molemmilla oli kyllä syömisen kanssa hankaluuksia kurkkukipujen vuoksi ja kova kuume aluksi, mutta jälkioireet (rakkulat yms.) olivat lievempiä, jollei nyt sitten jatkossa kynnet ja nahka irtoa. Mulla itsellä alkoi oireet 2 päivää sitten: Aamulla kurkku kipeä ja päänsärky, pari ibumaxia ja selvisin klo 16.00 asti lukuunottamatta lievää vatsakipua, lasten hakemisen jälkeen alkoi kuume, joka oli pahimmillaan 40,6. Luulin selviäväni vähällä, mutta nyt rakkulat ovat saapuneet... ja hirveä kutina, tosin kurkku on jo siinä kunnossa, että pystyy syömään. Nyt sitten odotellaan sitä nahan ja kynsien lähtöä? Ainoa joka ei ole sairastunut (toistaiseksi) on vaimo, joka pelkää tätä, kuin ruttoa (kirjaimellisesti?).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan viisi