Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sukset ristissä päiväkodin kanssa :( Hyvät neuvot tarpeen.

Vierailija
17.08.2010 |

Pahoittelen kirjoitusvirheitä ja tökeröä kieliasua jo etukäteen, olen hieman hajalla tähän tilanteeseen.

Vein eilen aamulla 3,5 vuotiaan tyttöni päiväkotiin, hän oli viime viikon sairaana, sitä edellisen viikon päiväkodissa. Ihan iloisena meni sinne eilen aamulla. Eilen iltapäivällä kun hain, tyttö oli päiväkodin pihalla ihan vieraan näköinen liian pieni hattu päässä, surkea ilme kasvoillaan. Pyysi heti kun tuli, että otetaan hattu pois.

Hoitaja tuli siihen ja sanoin ihan rauhalliseen sävyyn, että mikäs hattu tämä on. Hoitaja sanoi että se on "Veeran" hattu. Sanoin, että ei ole. Hoitaja sanoi, onhan. Sanoin, että eihän ole. Hoitaja sanoi, että hatussa lukee "Veera". Minä sanoin, että tämä ei ole Veeran hattu. Sitten hän lopulta uskoi ja sanoi, "aijaa, no olihan se Veera sitten oikeassa, kun sanoi että tämä ei ole hänen hattu". Okei. Sitten kysyin, että miten Veeran päivä on mennyt. Hoitaja vastasi, että ei hän oikein tiedä (!), koska tuli iltavuoroon. Ei sentäs valehdellut, vaan myönsi suoraan. :/ Okei. No ei kai siinä sitten mitään. Mentiin hakemaan tyttöni tavarat sisältä. Oikea hattu löytyi tytön repusta. Huikkasin vielä pihalla hoitajalle, että hattu löytyi, kaikki okei.

Mentiin kotiin. Tyttö alkoi itkeä vähän ennen kuin päästiin sisään, ei ole hänelle tyypillistä. No, rauhottui sitten.

Aamulla tänään sitten vein hänet taas hoitoon. Hän alkoi itkeä jo kotona, kun alettiin pukea. Ei ole hänelle tyypillistä. Nyyhkytti koko matkan päiväkodille. Jäi sinne itkevänä. Mulla ei ole ollut tapana soitella perään, mutta tällä kertaa päätin soittaa myöhemmin aamulla ja kysyä, että miten tytön päivä siitä sitten lähti käyntiin.

Soitin siihen numeroon, mikä minulle annettiin syksyn ensimmäisellä tarhaviikolla. Puhelu menikin ihan johonkin toiseen ryhmään! Eskariin. Kertoivat sieltä että ryhmiin on tullut uudet puhelimet, siitä on jaettu tiedote. No ei ole kyllä meille jaettu :( Eskarin ope tiesi sen verran tyttöni aamusta, että oli itkenyt aika pitkään hoitajan sylissä, sitten rauhoittunut. Antoi oikean numeron oikeaan ryhmään.

Soitin sitten sinne tyttöni ryhmään, jonka numeron näin mutkan kautta sain selville. Siellä vastasi joku eilen työnsä aloittanut ystävällisen kuuloinen hoitaja. En räyhännyt, mutta tässä vaiheessa mulla alkoi olla todella jo huono mieli, kun tuota puhelinnumeroakaan ei meille oltu tiedotettu. Kerroin tälle tädille siitä hattuepisodista, tytön itkuisuudesta iltapäivällä ja aamulla matkalla päiväkotiin. Kerroin myös sen, että hoitaja ei eilen iltapäivällä tiennyt kertoa miten lapseni päivä on mennyt. Hän oli ymmärtäväinen ja mukava. Sanoi arvanneensa, että lastani jäi tuo hattujupakka vaivaamaan. Sanoi että kyllä tuon ikäistä olisi pitänyt hattuasiassa uskoa. (Mutta kun eihän se täti uskonut minuakaan, ÄITIÄ...Voin vaan kuvitella, että liian pieni hattu on oikein tungettu lapseni päähän väkisin... :( ) Okei, hän myös kertoi, että heillä on siellä ryhmässä kaikki asiat vielä ihan sekaisin. Suunnittelupäivä vasta parin viikon päästä. Lopetettiin puhelu hyvässä hengessä, hän kertoi että tyttöni on jo rauhoittunut ja rakentelee siellä palapeliä.

Jotenkin arvasin, että jupakka jatkuu tänään iltapäivällä, kun haen lapseni hoidosta. Niinhän se jatkui. Siellä oli pihalla vastassa juuri tämä hattuinttäjä, joka ei eilen tiennyt lapseni päivän kulusta. Hän alkoi heti setvimään tätä asiaa siinä _lapseni edessä_. Kiekui mm. minulle, että "anteeksi JOS olen loukannut SINUA". Hittolainen, mun lastahan hän loukkasi! Tilanne meni ihan absurdiksi vänkäämiseksi. Keräsin lopulta kaikki meidän tavarat kasaan ja sanoi ettei me enää tulla sinne.

Täytyy huomenna olla yhteydessä päiväkodin johtajaan. Luottamusta mulla ei tähän hoitajaan ole.

Olen vielä aika shokissa. Luottamukseen koko päivähoito perustuu. Miten voin viedä lapseni hoitoon, kun ei ole luottamusta....

Huh. Tulipahan vuodatus, olen kiitollinen jos joku jotain jaksaa kommentoida.

Kommentit (209)

Vierailija
81/209 |
18.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitan siis sitä, että lapsi oppii joidenkin pikkusattumusten kautta pehmeän laskun tähän pettymysten maailmaan, ettei kaikki aina menekään niinkuin pitää ja itse ajattelee. Voi olla sen myötä kouluun menokin aikanaan helpompaa.

Ja yksi tuolla ylempänä kirjoitti hienosti miten viisas aikuinen reagoi ja sumplii tilanteen.

Vierailija
82/209 |
18.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hanskan änkeminen käteen vaikka siellä on lapanen katsotaan kärsimukseksi, jota pitää surra ja mennä eteenpäin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/209 |
18.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vastoinkäymisestä tai erimielisyydestä lapsen nähden, ja ala välittömästi suunnittelemaan päiväkodin vaihtoa tms.! Asia selvitetään asiallisesti JA kannattaa kuitenkin kuunnella toisenkin osapuolen näkemys.

Arki päiväkodissa on hektistä ja resurssit tiukoilla, ja valitettavasti hyvissäkin päiväkodeissa joskus sattuu esim. että iltavuorolaisella ei ole tarkempaa kerrottavaa aamupäivän tapahtumista (jos siis kaikki mennyt ok).

No juuri näin.

Tarkoitan siis sitä, että lapsi oppii joidenkin pikkusattumusten kautta pehmeän laskun tähän pettymysten maailmaan, ettei kaikki aina menekään niinkuin pitää ja itse ajattelee. Voi olla sen myötä kouluun menokin aikanaan helpompaa.

Ja yksi tuolla ylempänä kirjoitti hienosti miten viisas aikuinen reagoi ja sumplii tilanteen.

Vierailija
84/209 |
18.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hoitajan ei silti tarvitse käyttäytyä ilkeästi.

Vierailija
85/209 |
18.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta vaikka tuleekin vahinkoja hoitajan ei silti tarvitse käyttäytyä ilkeästi.

Vierailija
86/209 |
18.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hanskan änkeminen käteen vaikka siellä on lapanen katsotaan kärsimukseksi, jota pitää surra ja mennä eteenpäin.

Vierailija
87/209 |
18.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvistä "neuvoista" teille kahdelle viimeiselle en avaa enää tätä ketjua. t:ap

Ilmeisesti ap: ongelma tiivistyi jo tähän viestiin, loppuketju on ihan turha. Hänen toimintatapansa on just tämä: "Hyvä on, minua on loukattu. Nyt minä lähden, enkä ikinä enää puhu teille. Hyvästi." Varmaan melkonen isin prinsessa ollut pienenä.

Vierailija
88/209 |
18.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta huonot tavat ja asenne onkin ihan eri asia. Ja enköhän mä kuitenkin ne lapset ihan kouluunkin päästä, olenhan ammatiltani opettaja. Näen kuitenkin koulun ja päivähoidon tehtävät aika erilaisina.

Lastemme piti aloittaa päiväkodissa syyskuussa, mutta jo tutustumispäivästä jäi minulle nuiva olo. Olemme nyt pohtineet ja pohtineet, mitä tehdä. Tätä ketjua lukiessa asia viimeistään selkiintyi. Minulla on mitä ilmeisimmin erilaiset vaatimukset lapseni hoidolle ja hoitajille, kuin useimmilla tämän ketjun äideillä. Näin ollen lapsemme jäävät kotihoitoon. Sympatiat ap:lle.

jossa voi olla epätäydellisiä ihmisiä. Ai niin, mutta onhan kotikoulu.

Vierailija
89/209 |
18.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvistä "neuvoista" teille kahdelle viimeiselle en avaa enää tätä ketjua. t:ap

Ilmeisesti ap: ongelma tiivistyi jo tähän viestiin, loppuketju on ihan turha. Hänen toimintatapansa on just tämä: "Hyvä on, minua on loukattu. Nyt minä lähden, enkä ikinä enää puhu teille. Hyvästi." Varmaan melkonen isin prinsessa ollut pienenä.

vaikka ollaankin av.lla niin voi sitä edes yrittää pitää yllä jonkinlaisia keskustelu- ja käytöstapoja.

Vierailija
90/209 |
18.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kannattaa itsekin kuitenkin miettiä omaa käytöstään aina kun tulee tällaisia ongelmatilanteita. Itse ainakin äitinä välillä joskus "otan pulttia" vähän liiankin helposti, mikä taas saattaa provosoida muita.

JOS ap:n tapauksessa ap on oikopäätä hyökännyt väärästä hatusta valittamaan, vaikka hoitaja on ihan hyvässä uskossa sen lapselle pukenut (ja niissä pukemistilanteissa ei yleensä ole aikaa etsiskellä yhden lapsen vaatteita kauaa), ei toisaalta ole ihme, jos hoitajakin on vähän provosoitunut, aikuinen aikuiselle siis.

Ei tietenkään, ja tässä on keskustelun paikka jos näin on käynyt.

Mutta vaikka tuleekin vahinkoja hoitajan ei silti tarvitse käyttäytyä ilkeästi.

Vierailija
91/209 |
18.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hoitajan ei silti tarvitse käyttäytyä ilkeästi.

Se on ihan hyvä muistaa.

Vierailija
92/209 |
18.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olisin sanonut että heippa Veera, sulla onkin jonkun toisen hattu päässä. Ja sitten olisin kysynyt hoitajalta ystävällisesti että oliko Veeran hattu unohtunut kotiin tai kastunut tms. Mutta minä olenkin sitä mieltä, ettei ole katastrofi jos hattu on väärä tai edes pikkasen liian pieni. Tuskin se lakki kuitenkaan tuskallisen pieni oli.

Vierailija
93/209 |
18.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos heti ruvetaan tivaamaan asioita. Tyhmäähän se on, mutta niin siinä usein käy. Siksi kannattaa antaa ihmisille aina tilaisuus säilyttää kasvonsa. Harvoin kukaan tekee asioita puhtaasti ilkeyttään. Tai tällä menetelmällä minä ainakin pärjään hyvin kaikenlaisten ihmisten kanssa.

Vierailija
94/209 |
18.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

muuten musta ei tossa ollut mitään erityistä,taidat olla hiukan herkkänahkainen omasi suhteen. Meillä on lapset olleet väärissä kengissä,märissä villasukissa,t-paita talvihaalarin alla ym ym,semmoista sattuu.

Vierailija
95/209 |
18.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

141

Moni ihminen menee puolustuskannalle jos heti ruvetaan tivaamaan asioita. Tyhmäähän se on, mutta niin siinä usein käy. Siksi kannattaa antaa ihmisille aina tilaisuus säilyttää kasvonsa. Harvoin kukaan tekee asioita puhtaasti ilkeyttään. Tai tällä menetelmällä minä ainakin pärjään hyvin kaikenlaisten ihmisten kanssa.

Vierailija
96/209 |
18.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsensa hoitoon.

Pysykää siellä kotona niiden lapsienne kanssa, jos haluatte välttää kuvatunlaisia mielipahoja.

On se kumma miksi niitä lapsia hankitaan, jos ei niitä kuitenkaan jakseta ja pystytä hoitamaan!

Vierailija
97/209 |
18.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"En minä voi ottaa teidän lasta vastaan, en ole teidän pk:n hoitaja", sanoi yksikin emäntä päiväkodissa, joka toimi kesävarahoitopaikkana.

Onko tullu mieleen ettei se oikeasti voinut? Joku hallinnollinen, turvallisuus-tms. syy.

Mutta tämä ihminen vain sanoi, etten voi ottaa teidän lasta vastaan. Ja käänsi selkänsä. Ois nyt edes kertonu, koska joku meidän ihminen tulee tai mitä voin tehdä. Odotin viisi-kymmenen minuuttia meidän päiväkodin henkilökuntaa tulevaksi. Ja jätin lapseni sitten meidän pk:n laitosapulaisen (vai mikä se siistijä onkaan nimeltään) hoiviin, joka kertoi, että aamusta oli sairastunut hoitaja. Että silleen.

En jaksa uskoa, että voisi olla hallinnollinen/turvallisuuussyy. Kun tällä hoitajalla oli tasan yksi lapsi hoidettavanaan, ja hoitajia oli kuitenkin tulossa töihin ihan lähiminuutteina muille osastoille lisääkin.

Vierailija
98/209 |
18.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa uskoa, että voisi olla hallinnollinen/turvallisuuussyy. Kun tällä hoitajalla oli tasan yksi lapsi hoidettavanaan, ja hoitajia oli kuitenkin tulossa töihin ihan lähiminuutteina muille osastoille lisääkin.

Tai semmosia periaatepäätöksiä jotka on vaan tehty, jonkun järjellisen peruteen takia jota ei itse tule ajatelleeksi. Tosi tyhmältähän toi kuulostaa, mutta olisi kiva kuulla myös vastapuolen näkemys mitä tapahtui.

Vierailija
99/209 |
18.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on itse tehnyt SUUREN VIRHEEN, kun on laittanut lapsensa hoitoon.

Pysykää siellä kotona niiden lapsienne kanssa, jos haluatte välttää kuvatunlaisia mielipahoja.

On se kumma miksi niitä lapsia hankitaan, jos ei niitä kuitenkaan jakseta ja pystytä hoitamaan!

Vierailija
100/209 |
18.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikkei edes ole "kuriskeli" . Semmosta se on tuo päiväkotielämä. Pidä lapsi kotona jos vaan voit.