Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sukset ristissä päiväkodin kanssa :( Hyvät neuvot tarpeen.

Vierailija
17.08.2010 |

Pahoittelen kirjoitusvirheitä ja tökeröä kieliasua jo etukäteen, olen hieman hajalla tähän tilanteeseen.

Vein eilen aamulla 3,5 vuotiaan tyttöni päiväkotiin, hän oli viime viikon sairaana, sitä edellisen viikon päiväkodissa. Ihan iloisena meni sinne eilen aamulla. Eilen iltapäivällä kun hain, tyttö oli päiväkodin pihalla ihan vieraan näköinen liian pieni hattu päässä, surkea ilme kasvoillaan. Pyysi heti kun tuli, että otetaan hattu pois.

Hoitaja tuli siihen ja sanoin ihan rauhalliseen sävyyn, että mikäs hattu tämä on. Hoitaja sanoi että se on "Veeran" hattu. Sanoin, että ei ole. Hoitaja sanoi, onhan. Sanoin, että eihän ole. Hoitaja sanoi, että hatussa lukee "Veera". Minä sanoin, että tämä ei ole Veeran hattu. Sitten hän lopulta uskoi ja sanoi, "aijaa, no olihan se Veera sitten oikeassa, kun sanoi että tämä ei ole hänen hattu". Okei. Sitten kysyin, että miten Veeran päivä on mennyt. Hoitaja vastasi, että ei hän oikein tiedä (!), koska tuli iltavuoroon. Ei sentäs valehdellut, vaan myönsi suoraan. :/ Okei. No ei kai siinä sitten mitään. Mentiin hakemaan tyttöni tavarat sisältä. Oikea hattu löytyi tytön repusta. Huikkasin vielä pihalla hoitajalle, että hattu löytyi, kaikki okei.

Mentiin kotiin. Tyttö alkoi itkeä vähän ennen kuin päästiin sisään, ei ole hänelle tyypillistä. No, rauhottui sitten.

Aamulla tänään sitten vein hänet taas hoitoon. Hän alkoi itkeä jo kotona, kun alettiin pukea. Ei ole hänelle tyypillistä. Nyyhkytti koko matkan päiväkodille. Jäi sinne itkevänä. Mulla ei ole ollut tapana soitella perään, mutta tällä kertaa päätin soittaa myöhemmin aamulla ja kysyä, että miten tytön päivä siitä sitten lähti käyntiin.

Soitin siihen numeroon, mikä minulle annettiin syksyn ensimmäisellä tarhaviikolla. Puhelu menikin ihan johonkin toiseen ryhmään! Eskariin. Kertoivat sieltä että ryhmiin on tullut uudet puhelimet, siitä on jaettu tiedote. No ei ole kyllä meille jaettu :( Eskarin ope tiesi sen verran tyttöni aamusta, että oli itkenyt aika pitkään hoitajan sylissä, sitten rauhoittunut. Antoi oikean numeron oikeaan ryhmään.

Soitin sitten sinne tyttöni ryhmään, jonka numeron näin mutkan kautta sain selville. Siellä vastasi joku eilen työnsä aloittanut ystävällisen kuuloinen hoitaja. En räyhännyt, mutta tässä vaiheessa mulla alkoi olla todella jo huono mieli, kun tuota puhelinnumeroakaan ei meille oltu tiedotettu. Kerroin tälle tädille siitä hattuepisodista, tytön itkuisuudesta iltapäivällä ja aamulla matkalla päiväkotiin. Kerroin myös sen, että hoitaja ei eilen iltapäivällä tiennyt kertoa miten lapseni päivä on mennyt. Hän oli ymmärtäväinen ja mukava. Sanoi arvanneensa, että lastani jäi tuo hattujupakka vaivaamaan. Sanoi että kyllä tuon ikäistä olisi pitänyt hattuasiassa uskoa. (Mutta kun eihän se täti uskonut minuakaan, ÄITIÄ...Voin vaan kuvitella, että liian pieni hattu on oikein tungettu lapseni päähän väkisin... :( ) Okei, hän myös kertoi, että heillä on siellä ryhmässä kaikki asiat vielä ihan sekaisin. Suunnittelupäivä vasta parin viikon päästä. Lopetettiin puhelu hyvässä hengessä, hän kertoi että tyttöni on jo rauhoittunut ja rakentelee siellä palapeliä.

Jotenkin arvasin, että jupakka jatkuu tänään iltapäivällä, kun haen lapseni hoidosta. Niinhän se jatkui. Siellä oli pihalla vastassa juuri tämä hattuinttäjä, joka ei eilen tiennyt lapseni päivän kulusta. Hän alkoi heti setvimään tätä asiaa siinä _lapseni edessä_. Kiekui mm. minulle, että "anteeksi JOS olen loukannut SINUA". Hittolainen, mun lastahan hän loukkasi! Tilanne meni ihan absurdiksi vänkäämiseksi. Keräsin lopulta kaikki meidän tavarat kasaan ja sanoi ettei me enää tulla sinne.

Täytyy huomenna olla yhteydessä päiväkodin johtajaan. Luottamusta mulla ei tähän hoitajaan ole.

Olen vielä aika shokissa. Luottamukseen koko päivähoito perustuu. Miten voin viedä lapseni hoitoon, kun ei ole luottamusta....

Huh. Tulipahan vuodatus, olen kiitollinen jos joku jotain jaksaa kommentoida.

Kommentit (209)

Vierailija
201/209 |
18.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miettikää, mistä niitä väkisin syöttäjiä, sidotaan lapset, niin näytetään valta, hoitajia tulee, tässähän siitä on kyse, VALLASTA.

Miten voi hoitaja olla niin julma, että laittaa kolmevuotiaalle lakin päähän vaikka tämä ei itse halua? Sairasta vallankäyttöä tosiaan. Minä kyllä voin puolestani todeta, että moista vallankäyttöä saa minun puolestani harjoittaa oman lapseni kanssa, että arki saadaan sujumaan eikä kolmevee päätä itse mitä puetaan ja mitä ei.

Ja toinen asia, mistä me tiedetään mitä siellä päiväkodissa on tapahtunut niin ettei tuo hoitaja tiennyt aurinkokunnan keskuksen jokaista liikettä siltä päivältä. Voihan olla että päiväkodissa oli ollut joku tilanne päällä. Ehkä hänet oli soitettu hätiin kun joku toinen hoitaja oli joutunut lähtemään kotiin tms. Kyse oli vain yhdestä päivästä, ehkä ap nyt pystyy elämään sen menetyksen kanssa ettei tiedä miten lapsen päivä on juuri sinä päivänä mennyt. Tietysti jos jatkossa seuraa samaa, keskustelisin asiasta, mutta haloo, yksi kerta!

Vierailija
202/209 |
18.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenties pinnan alla on kytenyt jotain jo pidemmän aikaa ja tuo hattuepisodi oli vain kaiken huippu. Oli miten oli, niin ei liian pientä vaatetta olisi pitänyt laittaa lapsen päälle, vaikka siinä kuinka nimi lukisikin.

Omalla työpaikallani on ainakin varavaatteita sen verran, että niitä voi lainata tuonkaltaisissa tilanteissa. Itse tarkistan myös aina lasten omat varavaatteet sekä hyllyt + repun, jos lapsella on selkeästi liian pieni vaateparsi päällä tai jotain puuttuu ulkokorista kokonaan. Jos sopivaa vaatetta ei löydy lapsen omien vaatteiden joukosta, työpaikallani on kyllä varavaatteitakin.

Hoitajan asenne vaikutti minusta suoraan sanoen tylyltä. Anteeksipyyntö olisi pitänyt ehdottomasti tehdä kahden kesken; ilman "ylimääräisiä korvia". Anteeksipyynnön aloituskin olisi voinut olla hienotunteisempi, esim. "minua jäi vaivaamaan se eilinen hattuepisodi ja olen todella pahoillani siitä mitä tapahtui ja haluaisin pyytää anteeksi, jos aiheutin teille pahaa mieltä."

Samat asiat voidaan ilmaista monella eri tavalla. Aina ei tarvitse äksyillä ja töksäytellä.

Minäpä veikkaisin ettei tässä ollut kyse siitä hatusta, vaan siitä miten kohdellaan lasta ja äitiä. Mutta itsepäisesti kaikki vain jankkaa lakista. Huh.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/209 |
18.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pääsee kuulemaan miten aikuinen pyytää toiselta anteeksi. Siinähän voisi vaikka oppia jotain hyödytllisiä toimintamalleja.

Vierailija
204/209 |
18.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

yksityinen päivähoito maksaa 600 e/ kk- siellä voi vaatia yksillöllisempää

ps mitään ei ole oikeasti sattunut---lapsesi on terve- hattuja vaihtuu- se on elämää

t. päivähoidon ammattilainen/ kunnallinen puoli

Vierailija
205/209 |
18.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miettikää, mistä niitä väkisin syöttäjiä, sidotaan lapset, niin näytetään valta, hoitajia tulee, tässähän siitä on kyse, VALLASTA.

Miten voi hoitaja olla niin julma, että laittaa kolmevuotiaalle lakin päähän vaikka tämä ei itse halua? Sairasta vallankäyttöä tosiaan. Minä kyllä voin puolestani todeta, että moista vallankäyttöä saa minun puolestani harjoittaa oman lapseni kanssa, että arki saadaan sujumaan eikä kolmevee päätä itse mitä puetaan ja mitä ei. Ja toinen asia, mistä me tiedetään mitä siellä päiväkodissa on tapahtunut niin ettei tuo hoitaja tiennyt aurinkokunnan keskuksen jokaista liikettä siltä päivältä. Voihan olla että päiväkodissa oli ollut joku tilanne päällä. Ehkä hänet oli soitettu hätiin kun joku toinen hoitaja oli joutunut lähtemään kotiin tms. Kyse oli vain yhdestä päivästä, ehkä ap nyt pystyy elämään sen menetyksen kanssa ettei tiedä miten lapsen päivä on juuri sinä päivänä mennyt. Tietysti jos jatkossa seuraa samaa, keskustelisin asiasta, mutta haloo, yksi kerta!

Tottakai aikuinen päättää mitä lapselle puetaan, mutta pitäisihän silloinkin lapselle pukea hänen omat, sopivankokoiset vaatteensa. Toivoisin että vastaisit ja kertoisit miksi sinun mielestäsi lapselle pitää pukea päälle liian pienet ja toisen lapsen vaatteet vaikka hänellä olisi omat ja sopivankokoiset vaatteet itsellään mukana? En ole ap, mutta olen kyllä hänen puolellaan tässä enkä ymmärrä miksi päivähoidossa riittää se että jotain nakataan lapselle päälle välittämättä vaatteiden koosta tai vaatteiden omistajasta.

Vierailija
206/209 |
18.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

yksityinen päivähoito maksaa 600 e/ kk- siellä voi vaatia yksillöllisempää

ps mitään ei ole oikeasti sattunut---lapsesi on terve- hattuja vaihtuu- se on elämää

t. päivähoidon ammattilainen/ kunnallinen puoli

Yksityinen päivähoito on pitkälti samanlaista kuin kunnallinen, tai välillä huonompaakin valvonnan puutteen vuoksi.

Vierailija
207/209 |
18.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeellisiä vastauksia täällä! Töykeää porukkaa tällä palstalla tuntuu olevan...

Itse olen sitä mieltä, että teit aivan oikein, kun puutuit asiaan! Lapsen itkuun on mitä todennäköisimmin jokin HYVÄ SYY, ja sitä ei pidä sivuuttaa olankohautuksella.

Päiväkodin hattuinttäjä vaikuttaa kyllä tosi tylyltä, ei tuollainen käytös ole sopivaa tuolle ammattikunnalle! Ja lasta pitäisi kyllä uskoa, kyllä tuon ikäinen lapsi osaa jo kertoa, mikä on hänen oma tavaransa ja mikä ei. Ja viimeistään siinä vaiheessa, kun runnotaan liian pientä hattua päähän, olisi syytä kuunnella lapsen sanomaa.

Mitä tuohon päivän kulkuun tulee, minusta on todella järkyttävää, jos päiväkodissanne ei tiedetä miten lasten päivä on mennyt! Kyllä haluaisin itsekin keskustella näistä kaikista asioista henkilökunnan kanssa, vaikka vaarana siinä on juuri se, että päätyykin sitten henkilökunnan silmätikuksi. Toivottavasti eivät kosta sitä lapsellesi!

Tsemppiä sinulle ja lapsellesi! :)

Vierailija
208/209 |
18.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivoisin että vastaisit ja kertoisit miksi sinun mielestäsi lapselle pitää pukea päälle liian pienet ja toisen lapsen vaatteet vaikka hänellä olisi omat ja sopivankokoiset vaatteet itsellään mukana?

Ja tässä voitais vanhemmat kyllä katsoa peiliin, koska esim. viime vuonna vanhempainillassa oikein painotettiiin sitä, että lapsella pitää olla sopivan kokoiset vaatteet. Että ehkä se asia ei aina itsestään selvästi ole kunnossa.

Vierailija
209/209 |
18.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivoisin että vastaisit ja kertoisit miksi sinun mielestäsi lapselle pitää pukea päälle liian pienet ja toisen lapsen vaatteet vaikka hänellä olisi omat ja sopivankokoiset vaatteet itsellään mukana?

Ja tässä voitais vanhemmat kyllä katsoa peiliin, koska esim. viime vuonna vanhempainillassa oikein painotettiiin sitä, että lapsella pitää olla sopivan kokoiset vaatteet. Että ehkä se asia ei aina itsestään selvästi ole kunnossa.

Tässä tapauksessa lapsella oli olemassa sopivankokoiset vaatteet joita hänelle ei puettu vaan haettiin toiselta lapselta liian pieni hattu ja intettiin ja väitettiin että se on juuri se lapsen oikea hattu.

Miksi siis lapselle ei voitu laittaa niitä oikeita vaatteita, vaan liian pienet? Ja mikäli erehdys tapahtuu niin silloin sitä voidaan pyytää heti anteeksi eikä vasta seuraavana päivänä, pitkin hampain ja inttämisen jälkeen. Jos itse olisin ollut ap niin olisin kysynyt hoitajalta miten vaatteet voisi erottaa kun nimikointi ei selkeästi ole riittävä keino? Ja yhtä vilpittömin mielin ja kauniilla äänensävyllä kuin hoitajakin pyysi anteeksi.