Sukset ristissä päiväkodin kanssa :( Hyvät neuvot tarpeen.
Pahoittelen kirjoitusvirheitä ja tökeröä kieliasua jo etukäteen, olen hieman hajalla tähän tilanteeseen.
Vein eilen aamulla 3,5 vuotiaan tyttöni päiväkotiin, hän oli viime viikon sairaana, sitä edellisen viikon päiväkodissa. Ihan iloisena meni sinne eilen aamulla. Eilen iltapäivällä kun hain, tyttö oli päiväkodin pihalla ihan vieraan näköinen liian pieni hattu päässä, surkea ilme kasvoillaan. Pyysi heti kun tuli, että otetaan hattu pois.
Hoitaja tuli siihen ja sanoin ihan rauhalliseen sävyyn, että mikäs hattu tämä on. Hoitaja sanoi että se on "Veeran" hattu. Sanoin, että ei ole. Hoitaja sanoi, onhan. Sanoin, että eihän ole. Hoitaja sanoi, että hatussa lukee "Veera". Minä sanoin, että tämä ei ole Veeran hattu. Sitten hän lopulta uskoi ja sanoi, "aijaa, no olihan se Veera sitten oikeassa, kun sanoi että tämä ei ole hänen hattu". Okei. Sitten kysyin, että miten Veeran päivä on mennyt. Hoitaja vastasi, että ei hän oikein tiedä (!), koska tuli iltavuoroon. Ei sentäs valehdellut, vaan myönsi suoraan. :/ Okei. No ei kai siinä sitten mitään. Mentiin hakemaan tyttöni tavarat sisältä. Oikea hattu löytyi tytön repusta. Huikkasin vielä pihalla hoitajalle, että hattu löytyi, kaikki okei.
Mentiin kotiin. Tyttö alkoi itkeä vähän ennen kuin päästiin sisään, ei ole hänelle tyypillistä. No, rauhottui sitten.
Aamulla tänään sitten vein hänet taas hoitoon. Hän alkoi itkeä jo kotona, kun alettiin pukea. Ei ole hänelle tyypillistä. Nyyhkytti koko matkan päiväkodille. Jäi sinne itkevänä. Mulla ei ole ollut tapana soitella perään, mutta tällä kertaa päätin soittaa myöhemmin aamulla ja kysyä, että miten tytön päivä siitä sitten lähti käyntiin.
Soitin siihen numeroon, mikä minulle annettiin syksyn ensimmäisellä tarhaviikolla. Puhelu menikin ihan johonkin toiseen ryhmään! Eskariin. Kertoivat sieltä että ryhmiin on tullut uudet puhelimet, siitä on jaettu tiedote. No ei ole kyllä meille jaettu :( Eskarin ope tiesi sen verran tyttöni aamusta, että oli itkenyt aika pitkään hoitajan sylissä, sitten rauhoittunut. Antoi oikean numeron oikeaan ryhmään.
Soitin sitten sinne tyttöni ryhmään, jonka numeron näin mutkan kautta sain selville. Siellä vastasi joku eilen työnsä aloittanut ystävällisen kuuloinen hoitaja. En räyhännyt, mutta tässä vaiheessa mulla alkoi olla todella jo huono mieli, kun tuota puhelinnumeroakaan ei meille oltu tiedotettu. Kerroin tälle tädille siitä hattuepisodista, tytön itkuisuudesta iltapäivällä ja aamulla matkalla päiväkotiin. Kerroin myös sen, että hoitaja ei eilen iltapäivällä tiennyt kertoa miten lapseni päivä on mennyt. Hän oli ymmärtäväinen ja mukava. Sanoi arvanneensa, että lastani jäi tuo hattujupakka vaivaamaan. Sanoi että kyllä tuon ikäistä olisi pitänyt hattuasiassa uskoa. (Mutta kun eihän se täti uskonut minuakaan, ÄITIÄ...Voin vaan kuvitella, että liian pieni hattu on oikein tungettu lapseni päähän väkisin... :( ) Okei, hän myös kertoi, että heillä on siellä ryhmässä kaikki asiat vielä ihan sekaisin. Suunnittelupäivä vasta parin viikon päästä. Lopetettiin puhelu hyvässä hengessä, hän kertoi että tyttöni on jo rauhoittunut ja rakentelee siellä palapeliä.
Jotenkin arvasin, että jupakka jatkuu tänään iltapäivällä, kun haen lapseni hoidosta. Niinhän se jatkui. Siellä oli pihalla vastassa juuri tämä hattuinttäjä, joka ei eilen tiennyt lapseni päivän kulusta. Hän alkoi heti setvimään tätä asiaa siinä _lapseni edessä_. Kiekui mm. minulle, että "anteeksi JOS olen loukannut SINUA". Hittolainen, mun lastahan hän loukkasi! Tilanne meni ihan absurdiksi vänkäämiseksi. Keräsin lopulta kaikki meidän tavarat kasaan ja sanoi ettei me enää tulla sinne.
Täytyy huomenna olla yhteydessä päiväkodin johtajaan. Luottamusta mulla ei tähän hoitajaan ole.
Olen vielä aika shokissa. Luottamukseen koko päivähoito perustuu. Miten voin viedä lapseni hoitoon, kun ei ole luottamusta....
Huh. Tulipahan vuodatus, olen kiitollinen jos joku jotain jaksaa kommentoida.
Kommentit (209)
siitä hatusta, vaan siitä miten kohdellaan lasta ja äitiä. Mutta itsepäisesti kaikki vain jankkaa lakista. Huh.
Ymmärrän täysin loukaantumisesi. Päiväkodin työntekijä ei kohdellut asiallisesti lastasi eikä sinua. Anteeksipyyntökin tuli ilmeisesti aika vaikeasti eikä edes uskottavasti. Tosi ikävää.
Uskoisin kuitenkin, että asia on vielä mahdollista korjata. Sinuna ottaisin yhteyttä päiväkodinjohtajaan ja selvittäisin asiaa hänen kanssaan hyvässä hengessä. Hänkin varmaan haluaa palautetta tuollaisista asioista.
Totta on, että tähän aikaan lapsia tulee paljon uusia ja tilanne on vielä vähän sekavahko ryhmissä. Siltikään henkilökunnan ei pidä mennä nokkimaan tuollalailla.
Ei niin sopivia henkilöitä on päiväkodeissakin, mutta onneksi siellä on monta todella työlleen omistautunutta ja mukavaa ihmistä.
Toivottavasti asiaa ratkeaa ilman päiväkodin vaihtamista.
Jos jokaisesta sanomisesta, väärin ymmärtämisestä ottaa pulttia, niin kyllä kovat ajat odottaa.
No enhän mä voinut pysyä poissa, vaikka kuinka haukutte hulluksi akaksi ja kaadatte paskaa niskaan :)
KIITOS asiallisista kommenteista ja neuvoista.
Varmasti tässä sopassa on mukana minun ylireagointiani, olen tulisieluinen, mitä lapseni asioihin tulee, myönnän. En varmaan ole ainoa leijonaemo, mitä lapsen asioihin tulee. Tähän asti kuitenkin on lapseni päiväkotiura sujunut hyvässä hengessä, eri hoitajien kanssa kuin nyt kylläkin. Luottamusta on ollut puolin ja toisin.
Tuo liian pienen hatun änkeminen väkisin mun suht. isopäisen tytön päähän oli mulle vähän shokki. Varsinkaan kun ei sitten hoitaja _minuakaan_ uskonut. Asiat olisi voineet mennä tänään toisin, jos mulle olisi ilmoitettu se oikea puhelinnumero sinne ryhmään. Se sai aikaan "ylivuodon" :) Tai jos se hattuinttäjä ei olisi hyökännyt mun kimppuun ja alkanut iltapäivällä lapsen edessä kiekua sitä "anteeksipyyntöään". En mä häneltä edes anteeksipyyntöä ollut vailla, se olisi kuulunut mun lapselle. Mutta joo, joskus vaan kaikki menee päin persettä, niinkuin meillä tänään. :/
Aion huomenna aamulla olla yhteydessä päiväkodin johtajaan ja jutella tapahtuneen rauhallisesti ja asiallisesti hänen kanssaan läpi, mietitään sitten lisää. Lapsella onkin onneksi huomenna vapaapäivä hoidosta joka tapauksessa. Vaikea kyllä kuvitella, että tuossa ryhmässä voitaisiin jatkaa, mutta katsotaan miten käy.
Mutta kyllä mua jatkossakin kiinnostaa miten lapsen päivä on mennyt, tähän asti hoitajat on aina jotain kertoneet. Ei mulle tarvii mitään RAPORTTIA antaa, jotain vaan kun kertoo, niin se on hyvä :)
ap (jo rauhoittuneena)
Miten voi olla noin epäempaattista porukkaa!
Lapselle tungetaan väkisin liian pientä hattua päähän ja pakotetaan tunnustamaan omakseen, jonka lapsi tietää valheeksi! Sitten on vielä seisoskeltava pihalla niin kuin joku aasinhattu päässä.
Lopuksi tekosta yritetään vähätellä: Anteeksi JOS loukkasi (äitiä), eikä edes huomata/myönnetä että lapsen integriteettin on kajottu rumasti.
Ei ihme että lapsi itkee tuntitolkulla ja äitikin järkyttyy.
Toivottavasti hoitaja joutuu puhutteluun.
sinun pitää ymmärtää JOTKUT IHMISET (TÄMÄ HOITAJA, JOKA SINUA EI USKONUT) OVAT TYHMIÄ. Mutta pakko sanoa myös, että minusta ylireagoit. Kun ymmärtäisit, että kaikille ei ole lusikalla niin paljon annettu, ymmärtäisit "tyhmiä" (en voi sanoa, että ne muissa asioissa olisivat tyhmiä, niin siksi lainausmerkeissä) hoitajia.
Ymmärränkö, että tyttö on lähiaikoina aloittanut päivähoidon? Onko sulla yleisesti kamalasti kokemusta hoitajista?
sitäkään ei osattu tehdä Tismalleen Oikealla Tavalla. Kamala päiväkoti, kerta kaikkiaan.
Suorastaan törkeitä vastauksia! Joko olette lapsettomia nysrääjiä täällä palstoilla joilla ei ole aavistustakaan lasten kasvatuksesta ja siitä, että lapsetkin ovat ihmisiä, tai sitten olette itse päiväkodin työntekijöitä, jotka syystä tai toisesta ette sovellu alalle.
Ymmärrän todellakin sinun pointtisi, ap, ja voin vain kuvitella, kuinka pieni lapsi ihmettelee aikuisen epäasiallista käytöstä.
Lapsi ottaa mallia aikuisesta, ja jos jo lastenhoitaja, jolle hänen pitkän päivänsä hoito on uskottu, käyttäytyy näin tökerösti, niin ei ole ihme, että nuoremme oireilevat.
Minusta teemme toisillemme karhunpalveluksen, jos emme tue äiteinä toisiamme vaan heitämme lokaa toistemme päälle.
En osaa neuvoa sinua ap, miten sinun kannattaisi tässä tilanteessa toimia, mutta mietin asiaa ja puhun miehenikin kanssa - palaan myöhemmin tähän ketjuun.
Ehkä joku viisas päiväkodin hoitaja/opettaja osaa neuvoa sinua - luulisi, että heitä löytyy tältäkin palstalta.
hoitoon mennessä niin joku oli ollut vikana. Siihen pitää äidin puuttua ja hänellä on siihen oikeus.
Oikein teet ap kun otat yhteyttä hoitajaan ja keskustelet asiasta.
Miten voi olla noin epäempaattista porukkaa!
Lapselle tungetaan väkisin liian pientä hattua päähän ja pakotetaan tunnustamaan omakseen, jonka lapsi tietää valheeksi! Sitten on vielä seisoskeltava pihalla niin kuin joku aasinhattu päässä.
Lopuksi tekosta yritetään vähätellä: Anteeksi JOS loukkasi (äitiä), eikä edes huomata/myönnetä että lapsen integriteettin on kajottu rumasti.
Ei ihme että lapsi itkee tuntitolkulla ja äitikin järkyttyy.
Toivottavasti hoitaja joutuu puhutteluun.
Anteeksipyyntö on anteeksipyyntö vasta silloin, kun se tulee sydämestä. Tiesitkös sen, sinä Tismalleen Oikeasti -inttäjä.
Jos sylkäiset anteeksipyynnön vain suustasi ulos ivallisesti - onko tuo anteeksipyyntö?
Ei - se on teon mitätöimistä potenssissaan.
Joten se siitä, neiti kerta kaikkiaan
Että anteeksi yritettiin pyytää mutta
Vierailija - 17.08.10 09:12 (ID 10981388)
sitäkään ei osattu tehdä Tismalleen Oikealla Tavalla. Kamala päiväkoti, kerta kaikkiaan.
Luin ketjun ja mikä pistää silmään on, että yksi ja sama epämiellyttävä vastaaja melskaa täällä - onko hän kenties kyseinen alemmuuskompleksista kärsivä hoitaja, joka purkaa pahaa oloaan niin lapsiin kuin äiteihinkin.
toivottavasti emme missään olosuhteissa joudu olemaan tekemisisssä, oli kyse sitten työstä, vapaa-ajasta tai mistä tahansa.
lapsi itkee aamulla kun äiti on eka riidellyt hoitsun kanssa ja sitten luultavimmin lietsonut lapseen kauhunsa illan aikana kotona. Luultavasti äåiti kohta vinee täällä kun lapsi ei uskalla laittaa ikinä hattua päähänsä. HUOH! Pliis joku, tappakaa mut :(
No enhän mä voinut pysyä poissa, vaikka kuinka haukutte hulluksi akaksi ja kaadatte paskaa niskaan :)
KIITOS asiallisista kommenteista ja neuvoista.
Varmasti tässä sopassa on mukana minun ylireagointiani, olen tulisieluinen, mitä lapseni asioihin tulee, myönnän. En varmaan ole ainoa leijonaemo, mitä lapsen asioihin tulee. Tähän asti kuitenkin on lapseni päiväkotiura sujunut hyvässä hengessä, eri hoitajien kanssa kuin nyt kylläkin. Luottamusta on ollut puolin ja toisin.
Tuo liian pienen hatun änkeminen väkisin mun suht. isopäisen tytön päähän oli mulle vähän shokki. Varsinkaan kun ei sitten hoitaja _minuakaan_ uskonut. Asiat olisi voineet mennä tänään toisin, jos mulle olisi ilmoitettu se oikea puhelinnumero sinne ryhmään. Se sai aikaan "ylivuodon" :) Tai jos se hattuinttäjä ei olisi hyökännyt mun kimppuun ja alkanut iltapäivällä lapsen edessä kiekua sitä "anteeksipyyntöään". En mä häneltä edes anteeksipyyntöä ollut vailla, se olisi kuulunut mun lapselle. Mutta joo, joskus vaan kaikki menee päin persettä, niinkuin meillä tänään. :/
Aion huomenna aamulla olla yhteydessä päiväkodin johtajaan ja jutella tapahtuneen rauhallisesti ja asiallisesti hänen kanssaan läpi, mietitään sitten lisää. Lapsella onkin onneksi huomenna vapaapäivä hoidosta joka tapauksessa. Vaikea kyllä kuvitella, että tuossa ryhmässä voitaisiin jatkaa, mutta katsotaan miten käy.
Mutta kyllä mua jatkossakin kiinnostaa miten lapsen päivä on mennyt, tähän asti hoitajat on aina jotain kertoneet. Ei mulle tarvii mitään RAPORTTIA antaa, jotain vaan kun kertoo, niin se on hyvä :)
ap (jo rauhoittuneena)
1. hyvä että tunnet itsesi; tulisieluutesi, lapsesi puolustamisen
2. Varo: Päiväkodin työntekijät (se johtajakin) ovat lojaaleita toisiaan kohtaan (eli älä ihmettele, jos sieltä tulee viestiä "ei hän ole tehnyt mitään väärää" tms. En ole kyllä tässä tilanteessa varma, mutta PALJON siihen törmää!)
3. ja se hattuakka on varmasti oikeasti tyhmä (ainakin tuollaisissa asioissa, sosiaallisesti voisko sanoa...OLE ITSE VIISAAMPI) ja yritä ymmärtää, kaikille ei ole lusikalla niin paljon annettu.
ja kyllä äänensävystä kuulee, onko anteeksipyytäjä tosissaan vai ei. AP olisi kyllä voinut kysästä hoitajalta siinä samassa, että joko pyysit tyttäreltäni anteeksi ;)
ihmetyttää vähän, miksi et kysynyt lapselta, miksi hän itkee?
ap... ihmetyttää vähän, miksi et kysynyt lapselta, miksi hän itkee?
Kyllä mä kysyin lapselta mikä on hätänä ja yritin lohduttaa, en vaan tänne ihan jokaista yksityiskohtaa ole kirjoittanut. Ei suostunut kertomaan, nyyhkytti vaan. Halittiin pitkään ennen lähdin päiväkodilta. Pakko mun kuitenkin oli töihin lähteä :(
t:ap
ja samalla antanut lapsesi ymmärtää että asia on isompi kuin onkaan. Ihmiset tekevät virheitä. Jos hatussa lukee Veera, on inhimillistä luulla että se on Veeran hattu. On myös inhimillistä luulla, ettei 3,5 vee aina ole niin kuusalla omista asioistaan ja omista hatuistaan. On inhimillistä ettei tiedä kaikkien hoitolasten päivän kulkua, jos on juuri tullut vuoroon. Ap, sä vaan odotat maailmalta ihan liikoja. Ja sun pitäisi myös kertoa sille lapsellesi, että sattui ikävä juttu, mutta että se ei maata kaada. Ja sekin on inhimillistä, että on vaikea pyytää sydämellisesti anteeksi jos on sitä mieltä että toinen käyttäytyy hölmösti ja kohtuuttomasti. Kuitenkin tuo hoitaja edes yritti. Sinäkin voisit yrittää tulla vastaan eikä järjestää paskahalvausta nro 2. Sori alatyyli, rupes oikein suututtamaan.
kaikki muut ihmiset, keneen ap olit yhteydessä, vaikuttivat mukavilta. paitsi yksi hoitaja.
toisekseen lapsesi on jo noin iso tai sillä tavalla iso, ettänäytää osaavan pitää puolensa, sinä tulit tietämään tuosta mielenpahoittamisesta. kaikki eivät osaisi pitää puoliaan edes isompana eivätkä ymmärtäisi että heidän oikeuksiaan on loukattu.
joten mielestäni olet ylireagoinut. mutta jos sukulaisesi hoitavat lapsesi, niin mikäs siinä. täydellisiä ihmisiä tai hoitajia tai hoitopaikkoja tuskin on.
Vai siihen että lapsesi oli itkuinen? Miten iltavuoroon tulija voisi tietää lapsesi päivästä? Ihan käsittämätön tapaus, mitä kamalaa lapsellesi oikein tapahtui? Hoitajasta voit tehdä valituksen ja pyytää keskustulua hänen esimiehensä kanssa mutta onko tuo syy vaihtaa kokonaan hoitopaikkaa?
muka mitään lapsen päivästä jos se tulee töihin kuitenkin viimeistään klo:n.10.. onhan se niitten lasten kanssa sentää n.vielä 6-8 tuntia..
ja kyllä mulle on aina kerrottu jos lapsi itkee aamuisin pitkään esim.. ja jos hoitaja ei ole ollut paikalla niin kyllä toisten työntekijöiden pitäisi siitä informoida, omituista..
siitä hatusta, vaan siitä miten kohdellaan lasta ja äitiä. Mutta itsepäisesti kaikki vain jankkaa lakista. Huh.