Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sukset ristissä päiväkodin kanssa :( Hyvät neuvot tarpeen.

Vierailija
17.08.2010 |

Pahoittelen kirjoitusvirheitä ja tökeröä kieliasua jo etukäteen, olen hieman hajalla tähän tilanteeseen.

Vein eilen aamulla 3,5 vuotiaan tyttöni päiväkotiin, hän oli viime viikon sairaana, sitä edellisen viikon päiväkodissa. Ihan iloisena meni sinne eilen aamulla. Eilen iltapäivällä kun hain, tyttö oli päiväkodin pihalla ihan vieraan näköinen liian pieni hattu päässä, surkea ilme kasvoillaan. Pyysi heti kun tuli, että otetaan hattu pois.

Hoitaja tuli siihen ja sanoin ihan rauhalliseen sävyyn, että mikäs hattu tämä on. Hoitaja sanoi että se on "Veeran" hattu. Sanoin, että ei ole. Hoitaja sanoi, onhan. Sanoin, että eihän ole. Hoitaja sanoi, että hatussa lukee "Veera". Minä sanoin, että tämä ei ole Veeran hattu. Sitten hän lopulta uskoi ja sanoi, "aijaa, no olihan se Veera sitten oikeassa, kun sanoi että tämä ei ole hänen hattu". Okei. Sitten kysyin, että miten Veeran päivä on mennyt. Hoitaja vastasi, että ei hän oikein tiedä (!), koska tuli iltavuoroon. Ei sentäs valehdellut, vaan myönsi suoraan. :/ Okei. No ei kai siinä sitten mitään. Mentiin hakemaan tyttöni tavarat sisältä. Oikea hattu löytyi tytön repusta. Huikkasin vielä pihalla hoitajalle, että hattu löytyi, kaikki okei.

Mentiin kotiin. Tyttö alkoi itkeä vähän ennen kuin päästiin sisään, ei ole hänelle tyypillistä. No, rauhottui sitten.

Aamulla tänään sitten vein hänet taas hoitoon. Hän alkoi itkeä jo kotona, kun alettiin pukea. Ei ole hänelle tyypillistä. Nyyhkytti koko matkan päiväkodille. Jäi sinne itkevänä. Mulla ei ole ollut tapana soitella perään, mutta tällä kertaa päätin soittaa myöhemmin aamulla ja kysyä, että miten tytön päivä siitä sitten lähti käyntiin.

Soitin siihen numeroon, mikä minulle annettiin syksyn ensimmäisellä tarhaviikolla. Puhelu menikin ihan johonkin toiseen ryhmään! Eskariin. Kertoivat sieltä että ryhmiin on tullut uudet puhelimet, siitä on jaettu tiedote. No ei ole kyllä meille jaettu :( Eskarin ope tiesi sen verran tyttöni aamusta, että oli itkenyt aika pitkään hoitajan sylissä, sitten rauhoittunut. Antoi oikean numeron oikeaan ryhmään.

Soitin sitten sinne tyttöni ryhmään, jonka numeron näin mutkan kautta sain selville. Siellä vastasi joku eilen työnsä aloittanut ystävällisen kuuloinen hoitaja. En räyhännyt, mutta tässä vaiheessa mulla alkoi olla todella jo huono mieli, kun tuota puhelinnumeroakaan ei meille oltu tiedotettu. Kerroin tälle tädille siitä hattuepisodista, tytön itkuisuudesta iltapäivällä ja aamulla matkalla päiväkotiin. Kerroin myös sen, että hoitaja ei eilen iltapäivällä tiennyt kertoa miten lapseni päivä on mennyt. Hän oli ymmärtäväinen ja mukava. Sanoi arvanneensa, että lastani jäi tuo hattujupakka vaivaamaan. Sanoi että kyllä tuon ikäistä olisi pitänyt hattuasiassa uskoa. (Mutta kun eihän se täti uskonut minuakaan, ÄITIÄ...Voin vaan kuvitella, että liian pieni hattu on oikein tungettu lapseni päähän väkisin... :( ) Okei, hän myös kertoi, että heillä on siellä ryhmässä kaikki asiat vielä ihan sekaisin. Suunnittelupäivä vasta parin viikon päästä. Lopetettiin puhelu hyvässä hengessä, hän kertoi että tyttöni on jo rauhoittunut ja rakentelee siellä palapeliä.

Jotenkin arvasin, että jupakka jatkuu tänään iltapäivällä, kun haen lapseni hoidosta. Niinhän se jatkui. Siellä oli pihalla vastassa juuri tämä hattuinttäjä, joka ei eilen tiennyt lapseni päivän kulusta. Hän alkoi heti setvimään tätä asiaa siinä _lapseni edessä_. Kiekui mm. minulle, että "anteeksi JOS olen loukannut SINUA". Hittolainen, mun lastahan hän loukkasi! Tilanne meni ihan absurdiksi vänkäämiseksi. Keräsin lopulta kaikki meidän tavarat kasaan ja sanoi ettei me enää tulla sinne.

Täytyy huomenna olla yhteydessä päiväkodin johtajaan. Luottamusta mulla ei tähän hoitajaan ole.

Olen vielä aika shokissa. Luottamukseen koko päivähoito perustuu. Miten voin viedä lapseni hoitoon, kun ei ole luottamusta....

Huh. Tulipahan vuodatus, olen kiitollinen jos joku jotain jaksaa kommentoida.

Kommentit (209)

Vierailija
181/209 |
17.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

näköjään vastanneet pääosin katkerat päiväkodin lähihoitajat. Opetelkaa kohtelemaan ihmisiä oikein!

Mä ymmärrän ap:tä aivan täysin.

Menkää te hoitsut itse hoitoon. Ei tarvitse jokaiseen lapseen ja vanhempaan purkaa omaa huonoa oloaan.

Vierailija
182/209 |
17.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja totta helkatissa iltavuorolaisen pitäisi osata sanoa edes jotain lapsen päivästä!! Ainahan siellä on eri ihminen aamu-ja iltavuorossa..toisin sanoen koskaan ei sitten saisi tietää lapsensa päivästä, jos lapsi koko päivän tarhassa?

Ja ap:n kirjoituksesta kävi kyllä ilmi, että hattuinttäjä on käyttäytynyt normaalia töykeämmin..

Eikä lapsen itkua ja pahaa mieltä voi noin vain sivuuttaa..kyllähän siihen jokin syy on!

Hyvä ap että äitinä huolehdit lapsesi hyvinvoinnista.. Aivan liikaa sivuutetaan lapsen mielipaha ja omakin, pitää vaan hammasta purren muka sietää ihan mitä vaan. Luottamus on hyvän päivähoidon perusta, kamalaa olisi jättää lapsi hoitoon jos vähääkään arveluttaisi miten siellä päivät sujuvat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/209 |
18.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja samalla antanut lapsesi ymmärtää että asia on isompi kuin onkaan. Ihmiset tekevät virheitä. Jos hatussa lukee Veera, on inhimillistä luulla että se on Veeran hattu. On myös inhimillistä luulla, ettei 3,5 vee aina ole niin kuusalla omista asioistaan ja omista hatuistaan. On inhimillistä ettei tiedä kaikkien hoitolasten päivän kulkua, jos on juuri tullut vuoroon. Ap, sä vaan odotat maailmalta ihan liikoja. Ja sun pitäisi myös kertoa sille lapsellesi, että sattui ikävä juttu, mutta että se ei maata kaada. Ja sekin on inhimillistä, että on vaikea pyytää sydämellisesti anteeksi jos on sitä mieltä että toinen käyttäytyy hölmösti ja kohtuuttomasti. Kuitenkin tuo hoitaja edes yritti.

- siis lähinnä mietin sitä (myös omien lasteni kohdalta) että olisi tärkeää myös antaa semmoista oppia elämästä (oma käytös siis esimerkkinä), ettei kaikesta tarvitse niin isosti välittää /ottaa nokkiinsa, koska maailmaa ei kuitenkaan voi muuttaa itseä miellyttämään, vaan aina sitä törmää myös tilanteisiin jotka pahoittavat mieltä - on arvokasta jos osaa suhtautua niin että pienemmät kärhämät valuvat kuin vesi hanhen selästä. (Sanoo äiti, joka itse usein murehtii turhaan tikuntaittamia, ja toivoo että kasvaisi niin ihmisenä ettei siirtäisi tätä taakkaa lapsilleen...)

Vierailija
184/209 |
18.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa lukea koko ketjua, mutta kyllä iltahoitajille täytyy pitää sellainen raportti, että he tietävät iltapäivällä kertoa vanhemmille miten lasten päivä on mennyt. Ainakin meidän päiväkodissa ONNEKSI tehdään näin!

Vierailija
185/209 |
18.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP:n viesti kuulosti ihan järkevältä. Toivottavasti ei ole provo. Luulen, että ap:n mieltä on jäänyt kaihertamaan epämääräinen epäilys, aavistus, vaisto. Hän ei ehkä ihan osaa pukea sanoiksi mistä on kyse, mutta tietää sisimmässään että hattutäti ei ole sopiva lasta hoitamaan. Lapsikin sen osoittaa käytöksellään.

Joskus vain kannattaa kuunnella sitä pientä ääntä, joka sanoo että mitä olisi hyvä tehdä. Luulen, että ap päätyi oikeaan ratkaisuun. AP kuulostaa myös siltä, että ei hän kuuta ole taivaalta pyytämässä, vain hyvää ja luotettavaa hoitoa.

Olen muutaman kerran elämässäni uskonut ensivaikutelmaan, vaikka aina yritän kaikille antaa toisen ja kolmannenkin mahdollisuuden. Näillä kerroilla tunne on ollut niin vahva, että kaikki muu olisi tuntunut väärältä. Jälkeen päin olen sitten saanut kautta rantain tietää toimineeni oikein.

Vierailija
186/209 |
18.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

näköjään vastanneet pääosin katkerat päiväkodin lähihoitajat. Opetelkaa kohtelemaan ihmisiä oikein!

Mä ymmärrän ap:tä aivan täysin.

Menkää te hoitsut itse hoitoon. Ei tarvitse jokaiseen lapseen ja vanhempaan purkaa omaa huonoa oloaan.

Miksi joku ammattiryhmä on otettu silmätikuksi. Lähihoitaji apilkataan av-palstalla lähes joka päivä. Ennen noita pilkattuja olivat merkonomit, nyt siis lähihoitajat.

Ja tähän päiväkotiasiaan: kun lapseni olivat päiväkodissa hoidossa,sattui siellä joitakin kertoja ikäviä asioita. Näiden ikävyyksien toteuttajat olivat jokainen näitä erinomaisia av-mammojen arvostamia lastentarhanopettajia.

Täytyy sanoa, että näin jälkeenpäin kaduttaa,että en aina osannut pitää puoliamme.

Vierailija
187/209 |
18.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse aikoinaan koulukiusattuna voin vain todeta, että lapsi suojelee vanhempiaan ja ehkä (?) häpeilee tilannetta sen verran, ettei pysty pukemaan kiusaamista sanoiksi - saattaa jopa kieltää kiusaamisen, jos siitä kysyy jopa ihan suoraan.

Aikuisilla on oltava tarpeeksi herkät tuntosarvet ja aikuisen on otettava lapsen paha olo vakavasti - vaikka kyse olisikin "vain" hattujupakasta.

Ja mitä tulee hoitajien "lojaalisuuteen", josta joku tässä puhuu, olen aivan järkyttynyt. Lojaalisuus mihin? Asiattoman käytöksen puolesta liputtamiseen? Älkää nyt viitsikö! Minä kutsuisin moista käytöstä pelkuruudeksi.

Totta on silti, että me kaikki tulemme kohtaamaan epäkelpoja yksilöitä tässä elämässä; sääli, että lapsesi joutuu konfrontoitumaan asian kanssa näin nuorena, mutta ehkä olisi parasta käydä tämäkin elämän tosiseikka lapsen kanssa läpi ja opettaa lasta suhtautumaan tietyllä huumorilla ja nonchaleerauksella tämänkaltaisiin ihmisiin, jotka mitä todennäköisimmin elävät kovin rajoittunutta elämää.

Uskallan väittää näin, sillä ihminen, joka elää tyydyttävää elämää ja on itseensäkin suht' tyytyväinen, osaa alkeellisimmatkin käyttäytymissäännöt, seuraa niitä ja suhtautuu sitä paitsi kanssaihmisiinsä tunteella ja ajatuksin.

ap... ihmetyttää vähän, miksi et kysynyt lapselta, miksi hän itkee?

Kyllä mä kysyin lapselta mikä on hätänä ja yritin lohduttaa, en vaan tänne ihan jokaista yksityiskohtaa ole kirjoittanut. Ei suostunut kertomaan, nyyhkytti vaan. Halittiin pitkään ennen lähdin päiväkodilta. Pakko mun kuitenkin oli töihin lähteä :( t:ap

Vierailija
188/209 |
18.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut kaikkia vastauksia, pöyristyttäviä ala-arvoisia kommentteja.

Miettikää, mistä niitä väkisin syöttäjiä, sidotaan

lapset, niin näytetään valta, hoitajia tulee, tässähän siitä on kyse, VALLASTA.

Olet oikeassa puolustaessasi lastasi, lapsen hyvinvointia on loukattu, sosiaalitoimi hoitaa tätä puolta hyvin, ota myös sinne yhtetyttä, koska tuo vallan näyttäminen jatkuu edelleen päiväkodissa lapsille, jos samat työntekijät jatkavat toimiaan samoilla metodeilla.

Lastasi ei uskottu, hänet laitettiin ilmeisesti väkisin uskomaan, en jättäisi asiaa tähän, perusturvallisuutta on loukattu, lapsesi ei kykene traumatisoitumatta jatkamaan samassa päiväkodissa, joten kerro huolesi päivähoidon ohjaajalle, jollei auta tämän esi miehelle, ota yhteyttä sosiaalitoimeen, tee asia, jotteivat muut lapset enää saa samaa kohtelua

Vierailija
189/209 |
18.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

esimies yhdyssana

Vierailija
190/209 |
18.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä tapauksessa lapsella oli olemassa sopivankokoiset vaatteet joita hänelle ei puettu vaan haettiin toiselta lapselta liian pieni hattu ja intettiin ja väitettiin että se on juuri se lapsen oikea hattu.

Hoitaja siis tiesi että lapsella on kyllä sopivan kokoinen hattu, mutta ihan puhtaasti kiusatakseen otti toisen hatun jossa on sama nimi, ja väkisin tunki sen lapsen päähän, jotta varmistuisi traumojen aiheutuminen. Lisäksi hän halusi vielä pahoittaa kaikkien mielen pyytämällä anteeksi. Ok. No tälle ajattelutavalle on olemassa ihan diagnoosikin.

Vierailija
191/209 |
18.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanon vain, että erittäin huono kuva ja huonot muistot jäivät ns. hyvästä yksityisestä päiväkodista, johtuen nimenomaan valvonnan puutteesta, huonosta johtamistaidosta sekä henkilöstön ja lasten kyseenalaisesta kohtelusta. Kunnallisella puolella systeemi sentään on valvottua.

T. Eräs työntekijä

Yksityinen päivähoito on pitkälti samanlaista kuin kunnallinen, tai välillä huonompaakin valvonnan puutteen vuoksi.

Vierailija
192/209 |
18.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

enpä haluaisi olla lapsesi hoitaja.

Ihanko oikeasti lapsesi saa traumoja siitä, että hänellä on ollut päässään "väärä" hattu yhden iltapäivän? Ja luottamuksesi päiväkotiin on nyt sitten mennyt, kun lapsella on ollut jonkun toisen hattu. Ei hoitajilla ole aikaa etsiskellä lapsen vaatteita jostain repusta, kyllä ne pitää vanhempien laittaa näkyville.

Ja toi puhelinjuttukin on ihan naurettava. Sulle annettiin päiväkodista oikea numero, kun sinne soitit ja sait myös tietoa lapsen päivän kulusta.

Kamoon, ap. Sulle ja sun lapselle on tulossa vaikea elämä, jos tällaiset asiat saa teidät ihan tolaltaan. Sun tehtäväsi äitinä olisi ollut tehdä lapselle selväksi, että väärä hattu ei maailmaa kaada, mutta sen sijaan sä annoit hänelle viestin, että todellakin kaataa.

Vierailija
193/209 |
18.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kukaan tällä palstalla ei tunnu ymmärtävän, että ei se hattu tässä ole se ongelma, vaan se päiväkodin toiminta ja hoitajan asenne!

Vierailija
194/209 |
18.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kun nykyään ollaan muisteltu päiväkodin aikoja, olen huomannut, että tuntosarveni olivat oikeassa.

Ei ne hoitajat todellakaan aina niin ystävällisiä ja tasapuolisia ole.

Ovat kertoneet monenlaista, mitä siellä sattui. Muistan niitä tilanteita, mutta vähän samanlaista "tämä nyt perkele on se veeran hattu, älä mamma kitise"-hoitsuja oli sielläkin. Minkäs teit kun hoitsu inttää ja toisaalta pelottaa, että oma lapsi jää silmätikuksi.

Ivailua, alistamista, vanhempien haukkumista jne.. kaikkea tapahtuu päiväkodissa.

Hyvä ap, että kuuntelet lastasi herkällä korvalla. Aikuinen osaa hienovaraisesti tehdä lapsen elämästä helvetin hoidossa jos haluaa.

nimim. kokemusta on.

Ai niin. Ymmärrän näitä ap.n haukkujia. Kun haluaa lapsensa virikehoitoon pois jaloista uuden tullessa niin sehän on sama, millaista hoitoa he saavat. Jos ei itse välitä lapsistaan niin sama kai se on, miten heitä päiväkodissa hoidetaan kunhan heitä ei tarvitse hoitaa itse.

Vierailija
195/209 |
18.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvistä "neuvoista" teille kahdelle viimeiselle en avaa enää tätä ketjua. t:ap

joskus näitä muitakin kannattaa kuunnella siksi että aina ei itse olekaan oikeassa?

On hyvinkin yleistä ettei hoitajat välttämättä osaa sanoa l,apsen päivän kulusta mitään. meillä on ollut lappu käytäntö aika monessa pk:ssa juuri tämän takia. kysy saako lapsesi reissuvihon?

Vierailija
196/209 |
18.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

parempi tosiaan kaikille kun et vie lastasi mihinkään hoitopaikkaan.

Kai se lapsi nyt itkee, jos on tuollainen hysteerikko äitinä.

Luojalle kiitos etten ole päiväkodissa töissä.

Vierailija
197/209 |
18.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä viesti osoittaa, miksi lapsemme saavat eri tasoista hoitoa. Eli ap:n lasta todennäköisesti kohdellaan paremmin kuin muita kun hän nostaa valtavan äläkän väärästä lakista.

Itse vastaavassa tilanteessa olisin hiljaa ja syyttäisin itseäni. Minusta vanhemman kuuluu tyhjentää repusta ne vaatteet, joita halaua lapselleen laitettavan. Eli en syyttäisi hoitajia, vaan itseäni.

Mitä tulee puhelinnumeroon, jos lapseni olisi ollut viikon pois, minusta olisi luonnollista, että numero ei lapseni reissarissa vielä olisi. Kuitenkin ap pääsi läpi ja sai hoitajien ajan ja huomion itsleleen, vaikka siellä oli toisten lapset hoidettavana, ja heiltä siis tämä aika pois, (ap:n lasta tarkkailtiin kun hän soiti sinne, joten ap sai pelkästään) joten olisin vain tyytyväinen, että jopa eskarin opettajakin olisi huomannut lapseni.

Eli itse en ymmärtäisi että lastani on kohdeltu väärin. paitsi se että väkisin väärä lakki, mutta siitäkin syyttäsin itseäni pääasiassa, joten mitään konfliktia tuksin tulisi.

Nyt ymmärrän, miksi juuri minä ja lapseni usein joudumme kiusaamisen kohteeksi. Siedämme huonompaa kohtelua, kun taas ap vaatii parempaa.

sitä en osaa sanoa, millainen ilmapiiri tällaisesta tulee ja miten se vaikuttaa kaikkiin lapsiin ja heidän hoitoon, jos tällä tavalla viedään oman lapsen etua läpi. Oma lapsi tietysti saa sitten parempaa kohtelua kuin muut. Koska tiedetään, että äiti sitä vaatii.

Vierailija
198/209 |
18.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkodin henkilökunta on aina oikeassa ja vanhemmat väärässä. Meilläkin on ollut nimikoinnista huolimatta ongelmia vaatteiden kanssa, kaikki uudet ja kauniit vaatteet on annettu muille lapsille ja kuulema ei kehtaa pyytää takaisin enää. Sitten kun on kyselty miksi aina juuri meidän lapsemme uudet vaatteet katoavat vaikka hän tunnistaa ne omikseen on selitys ollut se että eiväthän he millään voineet tietää että MAMUlapsilla voi olla sieviä vaatteita...

Meillä on onneksi niin sosiaalinen ja reipas lapsi että hänestä on tullut se ihana lapsi jolla on ihan karmaisevat vanhemmat ja jota tulee sääliä kun on NIIIIn huonot kotiolot.

Vierailija
199/209 |
18.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä viesti osoittaa, miksi lapsemme saavat eri tasoista hoitoa. Eli ap:n lasta todennäköisesti kohdellaan paremmin kuin muita kun hän nostaa valtavan äläkän väärästä lakista. Itse vastaavassa tilanteessa olisin hiljaa ja syyttäisin itseäni. Minusta vanhemman kuuluu tyhjentää repusta ne vaatteet, joita halaua lapselleen laitettavan. Eli en syyttäisi hoitajia, vaan itseäni. Mitä tulee puhelinnumeroon, jos lapseni olisi ollut viikon pois, minusta olisi luonnollista, että numero ei lapseni reissarissa vielä olisi. Kuitenkin ap pääsi läpi ja sai hoitajien ajan ja huomion itsleleen, vaikka siellä oli toisten lapset hoidettavana, ja heiltä siis tämä aika pois, (ap:n lasta tarkkailtiin kun hän soiti sinne, joten ap sai pelkästään) joten olisin vain tyytyväinen, että jopa eskarin opettajakin olisi huomannut lapseni. Eli itse en ymmärtäisi että lastani on kohdeltu väärin. paitsi se että väkisin väärä lakki, mutta siitäkin syyttäsin itseäni pääasiassa, joten mitään konfliktia tuksin tulisi. Nyt ymmärrän, miksi juuri minä ja lapseni usein joudumme kiusaamisen kohteeksi. Siedämme huonompaa kohtelua, kun taas ap vaatii parempaa. sitä en osaa sanoa, millainen ilmapiiri tällaisesta tulee ja miten se vaikuttaa kaikkiin lapsiin ja heidän hoitoon, jos tällä tavalla viedään oman lapsen etua läpi. Oma lapsi tietysti saa sitten parempaa kohtelua kuin muut. Koska tiedetään, että äiti sitä vaatii.

Miten se lapsen äiti voi mitenkään olla vastuussa että jonkun toisen lapsen lakki on liian pieni hänen tyttärelleen? Tulisiko hänen tarkastaa kaikkien lasten reput tarhassa ettei vain kenenkään toisen, samannimisen, lapsen vaatteet ole liian pienet hänen omalle lapselleen. Mikä logiikka tuossa on?

Vierailija
200/209 |
18.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoh! Mitäs jos arvon ap nyt sitten hoitaisi tämän erinomaisen kullan nuppunsa itse kotona,kun ei sitä osata edes päiväkodissa oikein kohdella!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän yksi