Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Plussanneet PCO-plikat pinoon!

27.09.2005 |

Mitäpä sitä kuuluu itse kullekin ja kuinka on matkanteko plussanneena tähän asti sujunut? Ajattelin alkaa huhuilemaan, kun tuntuu ettei vanhoja tuttuja hoksaa enää mistään palstalta.

Meillä mennään jo rv 30+4 ja voidaan paksusti. Raskaus on sujunut kaikenkaikkiaan oikein hyvin. Alkuun oli sellaista jatkuvaa pahaa oloa ja ällötystä mutta se loppui joskus rv 12 paikkeilla. Sitten melko pian tulikin kuvioihin närästys, jotan on jatkunut oikein kiitettävästi tähän päivään ja varmaan loppuun saakka.

Mulla todettiin myös raskausajan diabetes ja olen insuliinihoidolla ollut jo kesäkuusta lähtien. Rutiinillahan tuo alkaa jo sujumaan ja äitipolilla saan juosta ultrattavana (ihan kivaa) ja syynättävänä ihan parin viikon välein.

Rakenneultrassa meille selvisi, että pienen pientä mutta tomeraa tyttöä odotellaan meille joulukuun alussa syntyväksi. Synnytystä en osaa pelätä, vaan yritän kykyjeni mukaan pärjätä siitä luomukonstein mutta en ole suunnitellut sen tarkemmin ja kipulääkityksenkin hyväksyn jos sellainen katsotaan aiheelliseksi.

Muuten on ihanaa, kun nämä ilmat viilenevät. Tuntuu, että mulla on jatkuva keskuslämmitys ja sekin turhan kovilla kierroksilla kun kuuma on jatkuvasti.

Näin meillä. Kertokaahan plikat kuulumisianne!

-samo ja pikkuneiti pippuri

Kommentit (126)

Vierailija
41/126 |
12.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kärsinyt jo usean viikon ajan jatkuvasta kuvotusolosta. Onneksi on tarvinnut oksentaa vain kerran. Myös väsymys ja jatkuva nälkä vaivaavat. Kiloja alkaa kertyä liikaa, kun jatkuvasti tulee syötyä jotain. Jatkuvasti tekee mieli tavallista kotiruokaa, muu ei niinkään maistuisi. Jännä juttu. Olen suurentanut perheen ruokamääriä, jotta itselleni riittäisi tarpeeksi. Tähän syömiseen täytyy tulla jotain tolkkua. Esikoista odottaessani tuli 16 kiloa, mikä ei mielestäni ollut liikaa.

Hyviä vointeja kaikille!

Vierailija
42/126 |
12.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksoset ovat tyttö ja poika, että aika lailla ihan sama kumpaa laatua täältä tulee, kunhan vain on terve :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/126 |
20.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienen nettitauon jälkeen. Täällä olikin sitten paljon iloisia uutisia! Paljon onnea Samo ja ihania päiviä uuden tulokkaan kanssa!

M@dickenille myös onnittelut ekan ultrakäynnin jälkeen. On se vaan niin ihanaa :)

Ronjoon uutiset nyt tietysti ei olleet mukavia :( Toivottavasti voit kuitenkin olosuhteisiin nähden hyvin ja pystyt nauttimaan täysillä pikkuisen kanssa olosta.

H-R, niin se taitaa olla, että tuossa kesällä sitten valittelen isoa vatsaa :) Oon ehkä pikkasen malttamaton... Kyllä sen pienen sydämen jumputus on mahtava ääni, en yhtään ihmettele että pikkusisarus oli ihmeissään. Konkretisoitui hänelle varmasti myös samalla tämä vauvan odotus vähän paremmin.

(.) np-ultrassa käyty ja siellä kaikki hyvin, turvotus ihan minimaalinen. Lääkäri kertoi kivasti myös muusta mitä havainnoi, joten olen hyvin rauhallisella mielellä nyt. Ruvettiin myös kertomaan enemmän kavereille ja se tuntuu kivalta! Olikohan Sweet joka kyseli np-ultran viikoista. Mulla oli menossa 11 viikko ja lääkäri sanoi, että nyt ei ole paras mahdollinen aika (mä en olosuhteista johtuen päässyt muulloin, joten sanoi että voidaan kyllä tehdä näillä viikoilla). Ymmärsin myös että paras olisi viikoilla 12-14. Mieluummin kait 12-13.

Hyvin siis voidaan ja odotellaan näiden ekan kolmanneksen viimeisen viikon kulumista. (en ihan tiedä, että pitäisikö ajatella, että tää viikko on vika ekasta kolmanneksesta vai sitten se 13 viikko?) Olen vähän pihalla rv päivistä, kun olen laskenut niitä menkoista ja nyt la muutti niitä vähän. Toisaalta vauvan koko vastaa paremmin menkoista laskettuja viikkoja. Seuraampa siis nyt niitä, tulee se 12 viikkoa täyteen nopeammin :)

bisous rv 11+1

Vierailija
44/126 |
13.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Janeway: Juuri samaa täällä eilen tuskailin, kun kiloja tulee jo nyt ihan liikaa....Mutta kun tekee kaikkea, paitsi ei enää kahvia, mieli. Ja kun väsyttää, mutta jaksettava on, tulee naposteltua yhtä jos toista. Jälleen on himo sipseihin!!! Niinpä niin!!! Aivan sama oli esikoista odotellessa. Mutta onneksi löytyy myös näitä hyvi himoja, sillä mandariinit, kirpeät omenat ja kunnon kotiruoka. Mutta kun millään ei tunnu olevan rajaa, vaan huomaan syöväni, jopa tyttäreltä jäämät sapuskat...huh,huh...Ja ne ronjoon kuuluisat pallerot, voi jättää ihan omaan arvoon=;) Kaloreita en uskalla niissä edes ajattelemaan.....

Kun nyt saisi niskasta kii ja hillitsis, mutta....

Vointeja kaikille!

H-R rv 8+3 (ihanaa jo toinen päivä alkaa ilman kuvotusta!!!)

Vierailija
45/126 |
22.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta alkaa olla jo Joulu ovella! Minä kyllä olen ihan hölmö jouluihminen...rakastan laittaa ja hössätä ja sitten viettää aattoa perheen kanssa :)

Eilen kävi neuvolantätikin katsomassa pikkuista, hyvin on kasvettu ja kovasti kehuttiin, vaikka johan tuo tiedettiin, että hieno typykkä meillä on ;)

(H-R):lle: Juu, pidämme kastejuhlan vasta helmikuussa kun appeni on tulossa meille kylään niin pääsee hänkin sitten juhlaan. Itse juhla tosin on pienimuotoinen niinkuin näillä edellisilläkin, eli isovanhemmat ja kummit perheineen ovat tervetulleita. Meistä kastejuhla on mukavampi kun ei ole koko suku paikalla :) Ja nimikin oli mietittynä jo laitokselle mennessä, pikkuisesta tulee Ida.

Ihanaa Antoisaa Joulua!!!

Vierailija
46/126 |
22.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ronjoo: Vai on rauhallinen vauveli teillä :) Voi kun ihana nimi, Ida. Olette kyllä kauniin nimen lapselle valinneet? Oliko se pitkän mietinnän tulos vai tuliko se heti mieleen?

Kiva kuulla ultrien ja neuvolakäyntien ihmeellisistä ja liikuttavista hetkistä. Itsellä np on tasan 13 rv eli siis ensi vuoden puolella. Sitä ennen ehditään käydä neuvolassa kuuntelemassa vaavelin sydänääniä. Tosiaan kerromme sitten juhlapyhinä ilouutisen molempien porukoille, saas nähdä miten he yllättyy ;)

Oikein hyvää Joulua kaikille pco:laisille. Nautitaan nyt vauvoistamme ja vauvamasuistamme syömällä hyvin ja rentoutumalla!

T: Sweet rv 11+1

Vierailija
47/126 |
22.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanan pikku tytön saitte pitkän taipaleen tuloksena! Muistan sinut niin hyvin tuolta lapsettomien puolelta, että tosi ihanaa kuulla että kaikki on mennyt hyvin. Pääsette viettämään ensimmäistä joulua nyt ihan oikeana perheenä :) Tulehan välillä kertomaan kuulumisia, jos vauvan hoidolta ehdit.

Vierailija
48/126 |
27.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vietettiinkin sitten vähän erilaista joulua. Idalla alkoi nuha viime viikon keskiviikkona, joka kuitenkin vaikutti aattoon mennessä olevan jo parempaan suuntaan. Mutta sitten illalla yhtäkkiä vaavelin hengittäminen meni katkoiseksi ja eikun sairaalaan päivystykseen. Pikkuisella todettiin hengitystieinfektio, tämä samainen RS-virus, joka juuri nyt jyllää ilmeisesti melkoisella teholla. Ida joutuikin sitten aattoyönä teholle tiputukseen ja nasaaliylipainehapetukseen. Nyt tänään sitten pääsimme " ihan tavalliselle" osastolle odottelemaan, että limaisuus hellittää ja pääsisimme kotiin. Muuten joulu meni ihan hyvin ;) ja isosisko ja -veli olivat oikein touhuissaan.

Samoa en vielä kerennytkään onnitteleen...tuhannesti tuhannesti onnea sinulle ja pikkuiselle ja koko perheelle tietenkin!!!

Miten muilla joulu? Toivottavasti vähemmän vauhdikkaasti kuin meillä!

Vierailija
49/126 |
28.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin se jälleen joulu meni yhdessä hujauksessa ohitse ja sorvin ääreen oli jälleen palattava. Mutta nyt huomaan yhä enemmän jo ajattelevani tulevaa kevättä ja pientä kääröämme=;)

Joulu meni mukavasti anoppilassa. Oli ihanaa katsella kuinka esikoinen nautti joulusta kaksi vuotiaan riemulla=)

Voi RONJOO!!! Ei voi olla totta!!! Ihan kun nyt jo ei olis ollut tarpeeksi, kun se sun silmäsikin, niin sitten pikkuinen vielä joutuu sairaalaan=( No, toivottavasti jo nyt paranemaan päin. Kuulin kans että moinen virus jyllää myös täällä Hämeessä, tosin en tiedä mitä siihen kuuluu, mutta eipä kovin hepposelta virukselta kuulosta. Pikaista paranemista!=)

Omassa navassa vipinää on niin että se jo päivittäin tuntee. Joulupäivänä tuntui potkut jo ekaa kertaa vatsan päältä=) Rakenneultraan vielä parisen viikkoa, joten....odotellaan.

Oikein hyvää ja talvista loppu vuotta kaikille ja vieläkin parempaa alkavaa vuotta 2006!!!

H-R rv 19+2...jihaa, puoliväli pian jo takana!!!=:)

Vierailija
50/126 |
30.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon pahoillani, että oon hyvin vähän tullut kirjoittaneeksi tänne, vaikka tähän ryhmään kuulunkin. Ja vieraaksi oon kait monille jäänyt, joten kertausta: PCO siis mullakin taustalla ja puolitoista vuotta yritettiin vauvelia. Apuana oli syyskuulta lähtien metformiini, jonka lopetin heti, kun tulin raskaaksi. Nyt oon rv 8+4. Joulu meni kivasti. Kerrottiin molempien kotiväille raskaudesta. Myös lähimmät ystävämme saivat kuulla asiasta. Kaikki olivat todella iloisia meidän puolesta. Tapaninpäivänä mut säikäytti rusehtava vuoto, joka jäi loppujenlopuksi tosi niukaksi. Aamulla sitä tuli kunnolla paperiin pyyhittäessä ja illemmalla vielä vähäsen, mutta esim. housuihin sitä ei vuotanut. Ja ei oo näkynyt sen koommin. Oon silti huolissani raskausoireitteni vähyydestä ja kaikesta. Silti aion vain odotella normaalia ultra-aikaa, joka on joskus rv 11-12. Eihän siihen loppujenlopuksi ole enää kuin muutama viikko. Jotenkin on niin vaikeaa luottaa omaan kroppaansa, että se nyt toimisi niinkuin pitää, tuottaisi oikeat määrät oikeita hormoneja jne. kun se puolentoista vuoden yrittämisen aikana toimi miten milloinkin. Pelottaa. Mutta ei auta, kun odotella vaan ja toivoa, että kaikki olis hyvin. Onko muilla PCO-plikoilla esiintynyt alkuraskausaikana rusehtavaa vuotoa? Ja onko ollut kuinka selvät raskausoireet? Entä PCO:n liittyvät oireet, kuten esim. karvankasvu...onko muuttunut raskausaikana? Mulla nimittäin karvat rehottaa yhä samalla lailla ja rintani eivät ole muuttuneet millään lailla. Olivat viikkoja arat, muttei enää oikein sitäkään! Kiitos, jos joku jaksaisi kommentoida!

Vierailija
51/126 |
19.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voih, siellä hän oli, pienen pieni, mutta jo niin paljon kasvanut=) Aivan selkeesti erotti jo pään, sekä kädet ja jalat. Kiirusta siellä näytti olevan, kun niin liikkui=) Mittaa oli kertynyt 25,5mm.

Vaan edelleen on pelko selkäytimessä, sillä aina vain siellä näkyy tiivis 3x2cm kokoinen verihyytymä ja nyt tämä lääkäri (sijainen) sanoi, että jos lähtee sieltä vuotamaan, lisää se entisestään keskenmenon riskiä=(

Mutta....odotellaan ja toivotaan parasta. Seuraava ultra onkin sitten jo vajaa 2 viikon päästä ja on np ultra, joten sinne kun taas sinnitellään=)

Mitäs teille muille kuuluu?? Kertokaas vointejanne ja kuulumisianne!!!

H-R rv 9+2

Vierailija
52/126 |
21.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näyttää tästä sukeutuvan (H-R) meidän kahden välinen vuoropuhelu...tsempatkaapa muutkin plikat, olisi aina mukava kuulla kuulumisia!

Pidän täällä sinulle (H-R) kaikki sormet ja varpaat ristissä ettei mitään ongelmia tulisi! Itse olen nyt menossa ensi viikolla mammapolille, silloin viikkoja kasassa 34. Saapa nähdä antavatko jo sitten sen sektiopäivän...vähiin käy tuo aika...enää viitisen viikkoa pikkuisen tuloon!

Vierailija
53/126 |
21.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, pidetään me ainakin Ronjoo pino ylhäällä, niin jospa joku kaunis päivä joku plussanneista pco plikoista innoistuisi naputtelemaan kuulumisia=)

Voi jukra miten lyhyt aika Teillä enää on odotettavaa=) Niin se aika sitten vaan meni. Tule kertomaan sitten josko antavat jo tarkan päivä vaaville.

Hyvää viikonloppua!

H-R

Vierailija
54/126 |
03.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja het alkuun Veera24, tervetulemasta joukkoon ja onnittelut vielä raskaudestasi=) Kyllä se aina mieltä lämmittää kun huomaa, jotta pco on todellakin vain hidaste=)

Niin, se vuosi jälleen vaihtui, tosin meillä sairastellen. Esikoinen sai pahan korvatulehduksen ja nyt vihdoin kun siitä toipuu aloin itse sairastamaan. Ensin oli kurkku tosi kipee ja sitten eilen lähti ääni ihan totaalisesti. No, tänään hissukseen kotona, niin huomenna jälleen " sorvin" ääreen.

Massuasukki potkii jo kovasti ja sitä myöden on tullut mielenrauha, kun tuntee liikkeet jatkuvasti=) Rakenneultraa kovasti jo odottelen, mutta vasta ensi viikolla.

Kuinkas teidän vuoden vaihde meni? Miten Ronjoolla jaksetaan? Entä Piippuli, joko ultrassa käyty? Entäs Bisous, jokos vatsa pömpöttää;)? Entä te kaikki muut, mitä teille kuuluu ja missä meette?

Talvisia päiviä kaikille!

H-R rv 20+1 JIPIII!!!!PUOLIVÄLI TAKANA!!!!=)

Vierailija
55/126 |
03.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin se lähti käyntiin tämäkin uusi vuosi. Ja millainen! On tätä jo odotettukin. Nyt on sitten raskauskin " julkinen" . Hassua miten edelleen tuntuu, että kun tämän sanoo ääneen, niin jotain tapahtuu. Täytyy vaan yrittää ajatellaa hurjan positiivisesti. Saisi vauvakin vähän hyviä viboja :)

Veera, tuo oireiden kyttäily ei ainakaan mulla ole vieläkään helpottanut. Nyt olen ollut ihan stressissä, kun ei ole pariin yöhön tarvinnut käydä vessassa kesken unien. Niin että kaikesta sitä voi ottaakin huolen aihetta... Rinnat eivät myöskään ole mielestäni kasvaneet, arat ovat edelleen, mutta eivät niin kipeät kuin joskus aluksi. Usein ovat yöllä kipeämmät (mistä sekin sitten johtuu?). Pikkasen huonoa oloa oli/on mutta se menee ihan hyvin ohi syömällä säännöllisesti vähän. Älä siis ota paineita, jos oireita ei kauheasti ole. Kaikki raskaudet ovat erilaisia ja oireetkin voivat vaihdella päivittäin. (Tee niin kuin sanon, älä niinkuin minä teen ;) Itse nimittäin vedin yksi yö raskauden alussa hirveät pultit, kun rinnat eivät olleetkaan kipeät...)

H-R kurja kuulla, että teillä on sairasteltu.Toivottavasti pian helpottaa! Ja tosiaan, sulla on jo puoliväli ylitetty, niin se aika vaan kuluu (ja samaan aikaan ei kulu...). Varmasti tosi helpottavaa kun tuntee vauvan liikkeet, mua ainakin stressaa vieläkin että onko kaikki hyvin. Ja joo, vatsa pömpöttää jo, etenkin iltaisin. Aamulla sitten on taas rauhoittunut ja päivän myötä aina kasvaa. Turvotusta siis, mutta vatsa kun vatsa. Tulisi jo kunnon masu, niin ja ne liikkeet.... Äh, olen niin pitkään odottanut tätä raskaana oloa, niin miksei tästä nyt pysty nauttimaan, vaan koko ajan haluaisi seuraavaan vaiheeseen.

Ihanaista uutta vuotta kaikille!

bisous rv13+1

Vierailija
56/126 |
03.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole minäkään tänne kirjoitellut, vaikka PCO-porukkaan kuulunkin-seurannut olen kyllä keskustelua kovasti. Mulla siis on todettu PCO 1½ vuotta sitten, oireista kuultuani tiesin kyllä heti mistä on kyse ja ollut jo vuosien ajan, mutta vasta lasta yritettäessä asia tuli ilmi. Meillä löytyi vikaa myös miehen siittiöistä, joten lääkäri suositti sitten suoraan inseminaatiota. Vuosi oli siinä vaiheessa yritystä takana, eikä ladattu suuria toiveita tuohon inssiinkään vaan mietittiin jo, että mitä sitten seuraavaksi jos tämä ei toimi. Kävi kuitenkin niin onnellisesti, että tärppi napsahti heti ensimmäisestä hoitokerrasta ja marraskuussa syntyi sitten meidän pieni suuri ihme, aivan ihana sunnuntaipoika! :-) Päästiin kyllä helpolla moniin muihin verrattuna, saa nähdä mitä jatkossa jos joskus on toinen lapsi toiveissa-kovasti haluttaisiin luomuna ensin kokeilla, tietysti hormonien avustuksella koska muuten ei paljon munasolut irtoile! Ensin kyllä nautitaan rauhassa hymypojasta ja ollaan onnellisia siitä että meillä on nyt lapsi!

Vierailija
57/126 |
04.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hip hei huraa! Onnittelut Samolle vauvan johdosta. Perästä tullaan...

En ole kauheasti uskaltanut kirjoitella tänne palstalle mutta nyt vihdoin päätin aktivoitua ja aloittaa taas kirjoittamisen.

Kaikenmoista on tässä ennen joulua sattunut ja tapahtunut. Verenpaineet mulla nousi tuossa joulukuun puolessa välissä pilviin ja jouduin meneen hoitopaikkaan lekuriin. No sykehän sieltä sitten bongattiin 6+1 vkolla (olin ihan varma että ei vielä näy sykettä) Mut laitettiin saikulle pariksi viikoksi siitä sitten. Ilmeisesti stressasin niin hirveesti tätä raskautta että siks verenpaineet nousi pilviin (158/97).

Laittoivat mut sitten lähetteellä äippäpolille jatkotutkimuksiin joissa kävin eilen rv 9+1 ja kaikki oli edelleenkin kunnossa eli Hippu oli kasvanut ihan ok ja vastasi viikkoja.

Eli nyt sitten mukana täällä :)

Joku siellä kyseli niistä raskausoireiden häviämisestä. Mullahävis flunssan myötä kaikki nippailut ja muut ja olin varma että km on tulossa. Rinnat oli kuitenkin edelleen arat (ajattelin et johtuu progeista). Mitään hirveitä pahoinvointikohtauksia ei oo ollut (sekin huolestutti) Mutta luulen että se johtuu siitä että syön rv 14 asti metformiinia ja lisäks otan B-vitamiinia + syön lähes " kokoajan" jotain pientä niin sokrut ei pääse heilahteleen liikaa eli ehkä siksi en tunne mitään pahoinvointia. Hajuaisti oli herkkä varmaan tasan yhden päivän. Sit iski tää flunssa ja katos loputkin hajuaistista :)))

Tsemiä siskoille: Piippuli rv 9+2

Vierailija
58/126 |
04.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isoooot onnittelut sykkeestä ja siitä, että jo noin pitkällä olet raskaudessa!!! Tosi hyvä mieli tuli viestistäsi!

-Osse

Vierailija
59/126 |
04.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrassaan ihania uutisia PIIPPULI!!!! Nyt kai saan jo onnitella ihan täydeltä laidalta!!??=) Siispä ONNEA TUHANNESTI JA PAKSUNEVAA VOINTIA=) Niin ne viikot sitten lähtevät eteenpäin. Hyvä jos verenpaineesi saatiin kohdilleen.

No, mutta omassa navassa ei tosiaan muuta uutta, kuin taitaa asukki olla poika=;) Ai, miten niin?! No, on tänään ollut sukkahousut jalassa ja näyttää ärsyttävän ylikaiken pikkuista, sillä potkuja tulee niin hirmuisasti kaiken aikaa=) Taitavat siis hieman puristaa ja tuntuvat epämukavilta......selvä poika=)

Vointeja kaikille!

H-R rv 20+2

Vierailija
60/126 |
04.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

täyslaidallisesta :)

OSSE:Ihan hirmuisasti Osse tsemiä helmikuun ivf:ään. Nyt jälkeenpäin ajattelen että piru kun en tajunnut heti mennä ivfään vaan täytyi nää taistelut käydä kaikkein pisimmän kautta....Tän kokemani perusteella suosittelen kyllä pcolaisille sitä ivfää ihan suorilta käsiltä. Varsinkin jos ei ole kiertoa ilman teroja/primoja. Muista Osse että ei se välttämättä nappaa siitä tuoresiirrosta (mä olin aika varma että jos onnistutaan niin se on se pas millä onnistutaan) Se ivf on muutenkin kropalle aika rasitus ja siihen vielä siirto päälle niin kyl vaan passsiin luotto on kova.

HR: Sähän oot jo ihan kauheen pitkällä. Puolivälissä jo. Hui! Mites teillä loppujen lopuksi kävi niitten kokeitten kanssa kun kirjoittelit jotain että verikokeessa oli jotain häikkää? Siis tutkitiinko sitä sitten enempää?

SADEPÄIVÄ!!!HUHUU? Ootko enää täällä surffaillut? Kova ikävä kuulumisia!

Mutta nyt se on moro. kirjoittelen ens vkon neuvolan jälkeen lisää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme yhdeksän