Nostalgiaa - esineitä, hygieniatuotteita yms. lapsuudestasi, joita ei enää näe
Kommentit (358)
Mä muistelen PIKKUVIHKOJA - siis erimuotoisia/-värisiä/-kuvioisia pieniä vihkosia, joiden sivuja sit koulussa vaihdeltiin.
Tuoksupyyhekumit ja magneettipenaalit oli kans joo kova juttu.
Fabulandeja mä ihan oikeasti kaipaisin nykyisten legoukkojen sijaan. Meillä oli niitä läjäpäin, mut valitettavasti ne on aikojen saatossa jonnekkin kadonneet, nyyh. Olis ollu kiva antaa ne omille lapsille.
Hota-särkylääkepulveri (Ota Hota niin ei pakota!), valkoisessa taitellussa paperissa.
Perry- ja Rally -limsat.
Stop -karkit, nam!
2 dekkiset kasettinauhurit oli TOSI KOVA JUTTU!
Salovaara-show perjantai-iltaisin (SaloDanger) radiosta.
Lipsil huulirasvat, Vitalis voide, Date -tuoksut, Studio Line -hiustenmuotoilutuotteet...
Sifonkihuivit, niittinahkatakit, baseball-takit.
Kissa salmiakki (punainen aski jonka kyljessä musta kissanpään kuva), ohuenohut Hopeatoffee, joka oli kivikovaa, aidot isot merkkarit (jotka aina piti puolittaa, ettei niihin vain tukehdu =D).
Voi, näitähän tulee mieleen vaikka ja kuinka paljon...
*jää muistelemaan*
Niissä tais lukea ohjeena joskus että " puhkaise silmä pillillä..." vai olenko ihan hukassa?
...niitä pvc hihaisia takkeja joissa oli iso Y tai A rintapielessä? Entä miten muistuu mieleen Sandy-jäätelö? ( siinoli niitä keksinmuruja päällä) tai Roger Rabbit-jäde? (missä oli se " punanen kieli" sisällä)
Kuka muistaa katsoneensa Kalliovuorten Kingejä?
Pyramidi-tripit, läskipohjakengät, kiinantossut, ritariässä karkit, salmiakki-hubbabubba, spiraali-mehujää, mustapatu, merkkarit, suklaapilvi-jäätelö, hopea toffee-pötkö, sittis, repäistävät limpparipullon korkit...kaikkia ei muista millään tähän hätään. Joskus tulee aina jotain mieleen. Oi niitä aikoja...
Mun vanhemmat kaipaa Kieku ja Kaiku-karkkeja ja sittisuutaa.
Pastirolit..ne aidot oikeat (vihreä rasia) ja sitten jonkin aikaa myydyt salmiakki ja omena pastirolit.
Me saatiin aina jotain pikku palkintoja, kun oli saatu tietty tuntimäärä talteen. Siihen liittyi valtakunnallinen kisakin, en vaan muista mikä tuon kampanjan nimi oli. Taulukko oli sinivoittoinen väriltään.
mulla on sellainen muovimitali (olisko lumihiutale) jossa lukee UKK hiihto, koulussa kait piti hiihtää kaikkien joku matka. Samoin oli niitä raittiuskilpakirjoituksia, onkohan vielä?
Vesi tulee kielelle kun näitä kirjoituksia lukee...kaikki lapsuuden herkut lueteltu.
Paksurunkoisia kyniä vielä ollut myynnissä Tiimarissa.
Leluista tuli mieleen Kaalimaan kakarat ja My little ponyt, joita taitaa molempia saada vieläkin. Ja pienet apinat, joille oli tuttipulloja yms. Kiki? Sitten oli pieni rasia, joka aukaistuna oli pieni koti jollekin nukkehahmolle...en muista enää tarkemmin.
En ole varma oliko nimi pacman, mutta kuitenkin sellainen keltainen ympyrä söi labyrintissä tavaraa ja juoksi örkkejä karkuun. Olin ihan koukussa, lintsasin jopa muutaman kerran koulutunnilta kavereiden kanssa ja pelattiin!
niitä tervanmakuisia vieläpä. Sit oli sellasta jogurttia jossa oli kolme kerrosta,alimpana hilloa,sit oli valkoinen jogurtti ja keltainen jogurtti,olikohan kyljessä joku nallen kuva tai jotain...? Se yks suomalainen tyttö sarja oli Tiina!=) Ja Pectuksia saa vieläkin kaupasta. Mun serkulla oli sellanen peli,jossa oli Snoopy,sellanen keltainen mini.tv:n näköinen rotisko.Olin siitä kateellinen. Draculoita saa myös irtona esim. filmtownista. Jenga-mehujää,enpä olis enää muistanutkaan. Pyöräilyshortsit on ihan kammottavia. Muistaako kukaan Pelle Hermannia? Tai kun Vesku Loiri oli sellanen pelle kans:suolaa,suolaa,enemmän suolaa...?
Tulee ikävä lapsuutta, kun tätä ketjua lukee :)
" nasse-setä on hyvin hyvin vihainen,HIK!"
Vierailija:
Lähikiskalta käytiin ostamassa 5 pennin karkkeja. Sellaisia kovia pyöreitä pieniä karkkeja läpinäkyvässä paperissa. Hedelmäkarkeissa paperi oli pallokuvioitu ja salmiakkinamujen paperi keltaraitaista. Muistaako muut näitä?### Meidän kiskalla ne olivat nimeltään salmiakkikirppuja ja leppäkerttuja! Irtokarkit olivat kaikki kappalehinnoiteltuja ja niitä ostettiin tyyliin " noita kolme, noita kaksi, noita viisi; paljollako siinä on? ai, ota tuo pois ja laita noita neljä" Oli kiskantäteillä hommaa... ;D
### Mainoksessa laulettiin että " Tsaka-tsuka hop-hop, tsaka-tsuka hop-hop-hop!"
Sitten oli nilkkapalloja, joilla oli joku hassu nimi. Pallossa oli muovinaru ja narussa lenkki. Jalkaterä laitettiin lenkistä läpi ja toisella jalalla hypittiin narun ja pallon yli.
[/quote]
Vierailija:
Samoihin aikoihin tuli ensimmäiset piirroslevyt markkinoille..
Sit oli sellaisia pieniä virkattuja kiinannukkeja, joilla minikokoiset mustat letit. Näitä oli meidän pienessä kirjakaupassamme 70-luvulla
### Noita virkattuja hahmoja oli ainakin Kuopion Lelukauppa Partasella joskus 70-luvun loppupuolella vaikka minkälaisia, ihmis- ja eläinhahmoja. Minulla on vieläkin n. 5 cm korkuinen ruskea nalle jonka sain joltain kamultani :).
lyijykynän jonka pystyi laittamaan solmuun. Sain säästöpankista.Entäpä sitten leveät henkselit, farkkujen kanssa, mulla oli colitsipaidan päällä, blend tupakka-aski (en tiedä onko enää) lahtelainen kalja, haarniskamies kalja, tikkikankaiset aamutakit ja virkatut pyyhkeenreunat.
syntynyt 80-luvun alussa muodissa olleita apinaleluja. Niitä oli eri kokoisia. Apinalla oli muovinen naama, ruumis on ruskea teddyä/karvaa. Mikäköhän niiden nimi oli?
Tätä ketjua lukiessa tulee hauskoja häivähdyksiä lapsuudesta mieleen :)
Muistatteko, kun torilla myytiin mansikoita sellaisissa neliskulmaisissa vihreissä muovirasioissa? Ja Nestlen kaakaopurkki oli keltaista, raidallista muovia? Jossain vaiheessa 70-80-luvun vaihteessa maitotölkeissä oli kasvien kuvia, me leikattiin niitä irti ja tehtiin niistä muistipeli.
Samoihin aikoihin tuli ensimmäiset piirroslevyt markkinoille..
Sit oli sellaisia pieniä virkattuja kiinannukkeja, joilla minikokoiset mustat letit. Näitä oli meidän pienessä kirjakaupassamme 70-luvulla