Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Näin Siperia opettaa itsepäistä kiukkuteiniä! - OV

Vierailija
12.03.2010 |

Tapaus 1:

Miljoona kertaa sanottu että talvikeleillä EI lähdetä mopolla (ei nastarengasta) kaverille 5 km:n päähän etenkin kun on 50/50-mahis että mopo ei lähde käyntiin palatessa. Siis miljoona kertaa.

No, teini raivoo ja lähtee kuitenkin. Eikä mopo lähde käyntiin kaverin luota. Teini soittaa kotiin ja parkuu että pitää hakea. Mies sanoo: uups, nyt vaan sitten työnnät.



Tapaus 2:

Kolme vuotta hoettu läksyjen teon tärkeyttä, mutta ei, koulu menee perseelleen koska teini ei mielestään tarvitse koulua. Yhteishaku käynnissä ja teini tahtoo tietylle alalle. Hoooppssan, eipä asiaa sinne, kun tietyt numerot on niin perseestä, ei ylity keskiarvoraja. Elämä on, tuumas opo, eikun kympille parantamaan numeroita.



Tapaus 3:

Teinillä mahikset päästä kuukaudeksi kesätöihin edellytyksenä se, että ilmottautuu hakijaks helmikuun loppuun mennessä. Arvatkaa montako kertaa muistutettiin? Aivan oikein, ainakin miljoona. Teinin miehestä se oli nalkutusta ja vittuilua ja oli sitä mieltä että kyllä ehtii vielä. Arvatkaa ehtiikö? Sorgen, juna meni jo.



Uskokaa tai älkää, ollaan tosiaan maltettu olla huomauttamatta sille, että mitäs me sanottiin. Tää on tapaus jossa sosiaaliohjaaja muistutti moneen kertaan, että älkää mestaroiko - antakaa tän oppia ihan itse. Näyttää maailma tosiaan opettavan. Pikku juttuja, mutta teini alkaa vähitellen hyytyä niihin ja parantaa tapojaan.



Kommentit (85)

Vierailija
41/85 |
13.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja murkkuikäisten opettajana näen kyllä lähes poikkeuksetta näitä curling-lapsia, joiden vanhemmille pitää ilmoittaa lapsen kokeet etukäteen, kun lapsi ei niitä muista, tiedotteet pitää lähettää sähköisessä muodossa, kun lapsen on vaikea muistaa niitä tuoda kotiin jne. Jopa työharjoittelupaikan hankkiminen on useimmille aivan liian vaikeaa... Yksi tällainen lapsi sitten ajatteli, että kun työharjoittelupaikan oli saanut opon hankkimana vanhempien vaatimuksesta, niin ei kai se niin tärkeä ole ja tuli sitten ekan päivän jälkeen vasta puoliltapäivin töihin. Sai sitten saman tien "potkut", ja kun ei uutta paikkaa saanut hankittua itse, jäi päästötodistus saamatta... Kyllä varmaan vanhemmat oli ylpeitä! Koulun ja työpaikan vika tietty. Pahinta on, että siskoni on yliopiston opinto-ohjaaja ja saa puheluja vanhemmilta ja jopa mummoilta, miten se lapsi itsee nyt, kun ei päässyt opiskelemaan, että kyllä nyt yliopiston on pakko tehdä jotain... Ja siis "lapsi" on yli 20-vuotias!!!

Vierailija
42/85 |
13.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ap! Nuoren pitää antaa kokeilla siipiään. Voi olla, että elämässä tulee kuoppia eteen, mutta niistä oppii. Kunhan vanhempana katsoo, että mitään todella vaarallista (esim. huumeita) ei kokeilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/85 |
13.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

seurata tuota vierestä. Minä olisin varmasti jo sanonut, että mitäs minä sanoin, useammankin kerran. :D

Vierailija
44/85 |
13.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

nuortahan oli monet kerrat varoitettu ja opastettu, se jos jokin on välittämistä.

Piittaamattomat vanhemmat sanoisivat vaan: tee mitä lystää...

Haluat siis opettaa lapsellesi, että kun mokaat, niin turha hakea turvaa, ymmärrystä tai tukea kotoa. Ymmärrän täysin teinisi käytöksen. Kun ei rakasteta, tueta tai auteta.......

Vierailija
45/85 |
13.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stalin sentään pääsi 10 miljoonaan.

No voi hellanlettas

miksi mennä persus edellä puuhun, jos sinne voi helpomminkin päästä.

Miten naiivi kommentti. Joo eikannata mennäperse edellä puuhun.

Hassua ettei kukaan koskaan maininnut Hitlerille, että 100 000 000 ihmisen tappaminen ja kiduttaminen ja kaasuttaminen ei ole kaikista "kivaa puuhaa".

Vierailija
46/85 |
13.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se lapsi opi jos sitä pitää pumpulissa! Itseni on aikoinaan kasvatettu myös noin ja voin sanoa että ihan olen tasapainoinen nuori aikuinen nyt. Osaan huolehtia omat asiani kuntoon yms. Ja kiitos kuuluu vanhemmilleni. Ja siltikin äidiltäni sain tukea asiassa kuin asiassa ja neuvoja. Eli ei kyllä ollut puutetta siitä ettenkö olisi voinut mennä äidille myös marisemaan kun joku asia ei luista. Tsemppaamalla eteenpäin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
47/85 |
13.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mielestäni ihan fiksusti toimittu. Täällä varmaan kirjoittelee vastauksia myös ne, joilla on oma jälkikasvu vielä suht pieniä. Omat nuoreni tuntuivat olevan ihan fiksuja ja hyvätapaisia vielä yläasteen alussa ja nykyisin tuntuu, ettei ne näe tekemistensä seurauksia tuntiakaan eteenpäin. Vaikka keskustellaan asioista ja luottokin toimii.

Autan kyllä omia nuoriani ja niiden kavereitakin jos hätä on, mutta jos hölmöilee, jää kyllä oppi paremmin mieleen kun itse kärsii ne tekojensa seurauksetkin. Vaikka tuohon mopon työntämiseen, omani eivät aina jaksaneet tarkistaa viimeisen bussin aikataulua, mutta kun pari kertaa kävelivät kotio vesisateessa, nykyisin on aikataulukin aina mukana. Jos lähtisin yöllä hakemaan, tekisin sitä jatkuvasti tihenevällä tahdilla.

Vierailija
48/85 |
13.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapaus 1 ok, tosin olisin ottanut mopon avaimet pois, jos olisi nastattomilla yrittänyt ajaa.



Tapausta 2 en ymmärrä - itselleni ainakin koulutus on niin tärkeä asia, että en ymmärrä yhtään tuollaista lällällää siinäpä oppii -asennetta koulutuksen kustannuksella. Ikävä kyllä hyvin harva onnistuu 10. luokalla parantamaan numeroitaan, ja oppilasaineskin on usein sellaista, ettei ainakaan kannusta koulutusmyönteisyyteen. En leikkisi lapsen tulevaisuudella.



Tapaus 3 myös kyseenalainen. Mites nyt sitten, kun rahat kesätöistä jää saamatta? Saako teini käyttörahat sitten ilman töitäkin? Tosin olen vähän sitä mieltä, että koulu on lapsen työtä ja on syynsä, miksi lapsilla on loma.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
49/85 |
13.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

juurikin välittämistä tämmöinen kun hakenut apua ammatti-ihmiseltäkin kun ei ole enää tiennyt itse miten toimia. välittävät ja rakastavat vanhemmat tuntuvat olevan.

Vierailija
50/85 |
13.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapaus 1 ok, tosin olisin ottanut mopon avaimet pois, jos olisi nastattomilla yrittänyt ajaa.

Tapausta 2 en ymmärrä - itselleni ainakin koulutus on niin tärkeä asia, että en ymmärrä yhtään tuollaista lällällää siinäpä oppii -asennetta koulutuksen kustannuksella. Ikävä kyllä hyvin harva onnistuu 10. luokalla parantamaan numeroitaan, ja oppilasaineskin on usein sellaista, ettei ainakaan kannusta koulutusmyönteisyyteen. En leikkisi lapsen tulevaisuudella.

Tapaus 3 myös kyseenalainen. Mites nyt sitten, kun rahat kesätöistä jää saamatta? Saako teini käyttörahat sitten ilman töitäkin? Tosin olen vähän sitä mieltä, että koulu on lapsen työtä ja on syynsä, miksi lapsilla on loma.

Tapaus 1: joo voit laittaa sen hemmetin mopon autotalliin lukkojen taakse tai ottaa ne avaimet pois. Mutta mitä se teini siitä oppii? Ei niin yhtään mitään. AP puolisonsa kanssa on varmasti sanonut sen sata tai miljoona kertaa MIKSI sillä mopolla ei ajeta talvella. Jos toinen on niin pönttö (anteeksi sanavalintani, ap) että täytyy itsellä testata niin siinäpähän oppii. Niin Siperia opettaa.

Tapaus 2: APn viesteistä käy ilmi että koulun tärkeyttä on teinille teroitettu. Jos teini ei siitä huolimatta opiskele niin se ei opiskele. Toki teinin voi laittaa kotiarestiin kunnes on 18v, sitoa tuoliin ja avata kirjan nokan eteen mutta milläs pidät sen silmiä kirjassa? Tai jos lukeekin niin kokeessahan ei ole pakko vastata. Opettajalle voi jättää tyhjän lapun. Vai meneekö AP tai puolisonsa sinne kouluun kirjoittamaan lapsen puolesta vastaukset kokeeseen?

Tapaus 3: Enpä jaksa uskoa että Teini saa käyttörahaa koska ei kesätyötä vaivautunut hakemaan.

Jeesus mitä porukkaa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
51/85 |
13.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset


Tapaus 3 myös kyseenalainen. Mites nyt sitten, kun rahat kesätöistä jää saamatta? Saako teini käyttörahat sitten ilman töitäkin? Tosin olen vähän sitä mieltä, että koulu on lapsen työtä ja on syynsä, miksi lapsilla on loma.

[/quote]




Tervetuloa meille katsomaan, miten lomailee teini, joka ei yrityksistäkään huolimatta ole löytänyt kesätyötä :)

Sitä ei kuule kestä erkkikään... siksi toivon kädet ristissä, että tänä vuonna onnistaa paremmin. Se on se kesäloma niin pitkä,e ttä kyllä siitä töissäkin ehtii olla.

Vierailija
52/85 |
14.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvatusperiaatteiden lisäksi bonuspisteet hyvästä kirjoitustyylistä.



Tsemppiä teinisi kanssa, mukava kuulla, että laiva alkaa kääntyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
53/85 |
13.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä myönnän että mä lähdin alussa meidän teinin kanssa sille linjalle että yritin paikkailla sen mokia, kunnes mä onneksi vihdoin tajusin sen että, mä teen totaalisen väärin, mun lapsi ei opi mitään jos mä olen aina kärppänä paikalla siloittamassa ja korjaamassa teinin asioita.

Mä olin tekemässä sillä suurta karhunpalvelusta.



Lakkasin paapomasta sitä. Teini joutuikin huomaamaan että "oho, jos mokaa, siitä joutuu kärsimään ja se ei oo kivaa"



Mä en enää tyrkyttänyt itseäni ja neuvojani ja kas kummaa lapsi rupesi itse kyselemään, ottamaan kontaktia enemmän ja toimimaan toisin. Hän rupesi miettimään miten mistäkin asiasta voisi päästä helpolla niin että siitä ei seuraa ikäviä asioita.



Esim. mä olin herättänyt meidän teinin kouluun sen takia että muuten se ei olis sängystä ylös päässyt, hirvee työ ja hirvee huuto, pääsi kyllä kouluun ajoissa mutta kauhean tappelun kera, joka aamuinen tappelu joka verotti voimia ja sitä joutui kuuntelemaan myös nuoremmat sisaret. No, mä annoin olla, en enää herättänyt. Siitä seurasi se että rupesi paljon myöhästelemään koulusta ja jäämään jälkeen. Sitten puuttui opettajat ja rehtori tilanteeseen. Tuli ukaasi "jäät luokalle jos et paranna tapojasi". Ei halunnut jäädä luokalle ja rupesi nousemaan ajoissa, jopa mulle sanoi että "jos en herääkään kelloon, niin voitko tulla herättämään"? kyllä se mulle sopi, tosin se heräsi siihen kellonsoittoon ja nousi itse ylös.



Ennen oli tehnyt kotityöt mistä maksettiin, jossain vaiheessa lakkasi tekemästä niitä, silti annoin teinille rahaa (pitäähän sitä nuoren kahville päästä kavereiden kanssa), VÄÄRIN! Rupesin tekemään niin että jos ei tee töitä kotona, niin en anna sitä rahaa, yksinkertaista. Kyllähän se huusi ja raivosi, jossain vaiheessa tajusi että turha hakata päätä seinään, helpommalla pääsee kun tekee ne sovitut työt niin saa sen rahan!



Oishan noita esimerkkejä vaikka mitä. Niin se vaan on että "siperia opettaa"



Mä onneksi tajusin sen ennenkuin oli liian myöhäistä.



Vierailija
54/85 |
13.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

1 - meilläkään ei olisi mopoa enää, jos ei voi sääntöjä noudattaa.



2 Läksyt yms. ovat omalla vastuulla. Ja jos haluaa jotain, sitten tekee töitäkin.



3 En antaisi rahaa, sitten lorvailee kesän ilman sentin senttiä. Puuroa ja makaroonilaatikkoa jääkaappiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
55/85 |
13.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää maailma on jo täynnä lellittyjä teinejä,kun vanhemmat eivät osaa,viitsi,jaksa tms.kasvattaa.

Vierailija
56/85 |
14.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta ap on oikeassa, mutta itse en voisi antaa lapsen tunaroida elämässään. Koulun on mentävä hyvin ja ellei mene, niin autetaan. jne.

Vierailija
57/85 |
13.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta miksi joku kuvittelee, että olisin kannattanut teinin hakemista pakkasesta tai curlaamista?

Päin vastoin: mielestäni olen tiukempi kasvattaja, jonka kanssa ei noissa asioissa mentäisi noin pitkälle alun perinkään. Tosiaan, jos ei mopon kanssa noudata sääntöjä, ei ole sillä ajamistakaan. En jäisi odottamaan, satuttaako itsensä ja millainen hinta siperian opeilla on.

Pienemmissä asioissa annan lapsen kokeilla siipiään ja vaikka vähän huonompia valintoja tehdä, mutta turvallisuus ei ole mikään opetuslelu. Ja tulevaisuus ja koulutus ovat sellainen kauppa, että en niilläkään lähtisi pelleilemään.

Edelleen olen sitä mieltä, että "siperia opettaa" tarkoittaa yleensä laiskuttaa ottaa kasvatusvastuu (ajoissa) ja miettiä tarvittavat keinot.

Tää maailma on jo täynnä lellittyjä teinejä,kun vanhemmat eivät osaa,viitsi,jaksa tms.kasvattaa.

Vierailija
58/85 |
13.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

M

Edelleen olen sitä mieltä, että "siperia opettaa" tarkoittaa yleensä laiskuttaa ottaa kasvatusvastuu (ajoissa) ja miettiä tarvittavat keinot.

Ap on hakenut jopa ammattiauttajan apua teininsä kasvattamiseen. Kaikkensa tehnyt ja sitten vasta turvautunut Siperian apuun.

Hyvä ap!

Vierailija
59/85 |
13.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos keskustelut ja perustelut ei auta. Mutta jotkut lapset vaan on niin jääräpäitä että mitkään sanat, kiellot, kehotukset, uhkailut, lahjonnat ja kiristykset ei toimi. Niillä lapsilla pitää itsellä testata, ennenku ymmärtävät että ei ne äiti ja iskä ihan paskaa puhuneet.

Tuohon opiskeluhommaan kysyisin että miten ihmeessä tarttuisit siihen asiaan jos kaikkea on yritetty ja lapsella ei vaan kiinnosta. Siis ihan oikeasti mitä tekisit jos kotiarestit, viikkorahan ja muiden etuuksien poisottaminen ei auta, lapsi ei edelleenkään osoita mitään kiinnostusta opiskeluun, todistus on täynnä 5 tai 6. Mitä keinoja käyttäisit? Tosiasia on ettei ole enää mitään keinoja käytettävissä, ainoa tapa on että "siperia opettaa".

Mutta miksi joku kuvittelee, että olisin kannattanut teinin hakemista pakkasesta tai curlaamista?

Päin vastoin: mielestäni olen tiukempi kasvattaja, jonka kanssa ei noissa asioissa mentäisi noin pitkälle alun perinkään. Tosiaan, jos ei mopon kanssa noudata sääntöjä, ei ole sillä ajamistakaan. En jäisi odottamaan, satuttaako itsensä ja millainen hinta siperian opeilla on.

Pienemmissä asioissa annan lapsen kokeilla siipiään ja vaikka vähän huonompia valintoja tehdä, mutta turvallisuus ei ole mikään opetuslelu. Ja tulevaisuus ja koulutus ovat sellainen kauppa, että en niilläkään lähtisi pelleilemään.

Edelleen olen sitä mieltä, että "siperia opettaa" tarkoittaa yleensä laiskuttaa ottaa kasvatusvastuu (ajoissa) ja miettiä tarvittavat keinot.

Tää maailma on jo täynnä lellittyjä teinejä,kun vanhemmat eivät osaa,viitsi,jaksa tms.kasvattaa.

Vierailija
60/85 |
13.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja edelleen samaa mieltä. Esim. tapaus 1 - ollaanko sittenkin voitonriemuisia, jos teini loukkaantuu nastattomilla ajaessaan tai jos vielä pahempaa tapahtuu? Päästäisitkö humalaisen ystävän rattiin tai kuskin ilman turvavyötä liikkeelle? Siperia ikävä kyllä usein opettaa näissäkin tapauksissa, mutta usein turhan rankalla tavalla tai liian myöhään. Vanhemman ensisijainen tehtävä on kuitenkin lapsen turvallisuuden varmistaminen, vasta sen jälkeen tulee "opetukset".



Tapauksessa 2 oli kyse etenkin opiskelupaikkaan hakemisesta, joka meni sen takia ohi, että vanhemmat halusivat näpäyttää huoletonta ja muistamatonta teiniä deadlinen tärkeydestä. Mielestäni opetuksen hyöty oli suhteeton siihen haittaan, mikä siitä lapsen tulevaisuudelle koitui.



Tapauksessa 3 vanhemmat taisivat amoua omaan nilkkaansa ;)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kahdeksan