Näin Siperia opettaa itsepäistä kiukkuteiniä! - OV
Tapaus 1:
Miljoona kertaa sanottu että talvikeleillä EI lähdetä mopolla (ei nastarengasta) kaverille 5 km:n päähän etenkin kun on 50/50-mahis että mopo ei lähde käyntiin palatessa. Siis miljoona kertaa.
No, teini raivoo ja lähtee kuitenkin. Eikä mopo lähde käyntiin kaverin luota. Teini soittaa kotiin ja parkuu että pitää hakea. Mies sanoo: uups, nyt vaan sitten työnnät.
Tapaus 2:
Kolme vuotta hoettu läksyjen teon tärkeyttä, mutta ei, koulu menee perseelleen koska teini ei mielestään tarvitse koulua. Yhteishaku käynnissä ja teini tahtoo tietylle alalle. Hoooppssan, eipä asiaa sinne, kun tietyt numerot on niin perseestä, ei ylity keskiarvoraja. Elämä on, tuumas opo, eikun kympille parantamaan numeroita.
Tapaus 3:
Teinillä mahikset päästä kuukaudeksi kesätöihin edellytyksenä se, että ilmottautuu hakijaks helmikuun loppuun mennessä. Arvatkaa montako kertaa muistutettiin? Aivan oikein, ainakin miljoona. Teinin miehestä se oli nalkutusta ja vittuilua ja oli sitä mieltä että kyllä ehtii vielä. Arvatkaa ehtiikö? Sorgen, juna meni jo.
Uskokaa tai älkää, ollaan tosiaan maltettu olla huomauttamatta sille, että mitäs me sanottiin. Tää on tapaus jossa sosiaaliohjaaja muistutti moneen kertaan, että älkää mestaroiko - antakaa tän oppia ihan itse. Näyttää maailma tosiaan opettavan. Pikku juttuja, mutta teini alkaa vähitellen hyytyä niihin ja parantaa tapojaan.
Kommentit (85)
Vanhemmathan yrittivät saada lasta opiskelemaan, apua on haettu ammattiauttajaa myöten. Mitä vanhemmat voivat muuta tehdä? Jos teini ei opiskele niin sitten ei opiskele ja seuraukset tuntee itse. Mitä itse tekisit?
miksi mennä persus edellä puuhun, jos sinne voi helpomminkin päästä.
Mopolla ei ajeta: Mies otti avaimet haltuun ja jonkun osan irti, ettei lähde käyntiin.
Koulunkäynti ei maistunut: Lähti kännykkä ja tietsikka ja loppui kuukausiraha niin kauaksi aikaa, että koulu maistuu. Hirviöäiti tentti sanat ja koealueet niin, että alkoi numerot parantua.
Työhakemus viivästyi. Lepsu äiti iski hakemuksen eteen ja totesi, että työpaikka on haettava jos meinaa jollain elää ensi kesän. Niin kauan kun jalat on minun pöydän alla, tehdään niin kuin haluan.
Ei ole tarvinnut kouluttaa ap.n tavalla vaan murkku on ollut tyytyväinen ja kiitollinen myöhemmin, että pakotin määrättyihin asioihin, vaikka vaikeaa oli. Ei tarvinnut käydä kymppiluokkaa ja pysyi huumejengeistä pois yms.
että oppii parhaiten, kuinka vaarallista on ajaa liukkaalla.
Vetää vähän hassista ja hommata itsensä rapaojakuntoon, että oppii sen olevan vaarallista.
Antaa varastaa ja joutua poliisien kanssa tekemisiin ja saada rikosrekisterin, että oppii, ettei varastaminen kannata.
Raiskata tyttöystävänsä ja joutua siitä oikeuteen, että viimein tajuaa, että naisella on oikeus koskemattomuuteen.
että neuvottu on, mutta aina on saanut itse tehdä omat virheensä. Fakta on se, että vaikka miten fiksu nuori olisi, niin JOSSAIN VAIHEESSA tulee eteen tilanne, jossa ei toimi niinkuin vanhemmat sanovat vaan oman pään mukaan.
On lapsellista sanoa että mopo lähtisi pois jos sillä talvella ajaisi tm. TOTTAKAI sen mopon voi ottaa pois, mutta kumpi kasvattaa enemmän:
1) vanhemmat sanovat että älä mene mopolla, et sillä takaisin pääse kuitenkaan ---> teini ottaa mopon ja se ei enää kotimatkalle käynnisty --> teini TAJUAA että vanhemmat olivat oikeassa ja saa kärsiä seuraukset =työntää mopon kotiin
2) vanhemmat lukitsevat mopon kesään saakka autotalliin --> teini ei koskaan saa sitä kokemusta että mopo jättää hänet matkan varrelle --> vanhemmat on kusipäitä jotka ei mistään mitään tiedä ja yliholhoavina takavarikoivat mopon.
1. teini oppii jotain, 2 ei mitään muuta kun inhoamaan vanhempiaan.
Jokaisen on itse tehtävä omat virheensä!!! Vaikka äiti/isä olisi miten hurjan nuoruuden elänyt ja siitä kertoisi ja varoittaisi/kieltäisi mitä nuori ei saa tehdä, ei se ole sama asia kun että nuori mokaa jotain --> kärsii/kokee häpeää jne. --> oppii ihan siitä OMASTA VIRHEESTÄÄN.
Pumpulissa lasta voi kasvattaa, mutta lapsi on pulassa kun oikea maailma iskee vasten kasvoja. Tottakai lasta pitää suojella parhaansa mukaan! Mutta joskus on "annettava periksi" vaikka TIETÄÄ että itkua tulee. Mutta lapsi ymmärtää että vanhempien varoitukset olivat aiheellisia, ja kun vanhempi tukee lasta pettymysten kohdatessa varoituksista huolimatta, lapsen itsetunto ja vastuullisuus kehittyy. Samoin välit vanhempiin paranevat ja lapsi voi luottaa siihen että vanhempien sanoissa on järkeä ja että vaikka mokaa he rakastavat.
että koulunkäynnistä lapsella pitää olla tiettyä vastuuta itselläänkin. Vanhemmat voivat vain puhua siitä että on hyvä opiskella, jotta pääsee sinne kouluun mikä ala kiinnostaa. Jos teinillä ei koulu kiinnosta yhtään, loppuu se koulunkäynti viimeistään siinä vaiheessa kun teini täyttää 18 vuotta, vaikka vanhemmat kuinka ala- ja yläkouluaikoina kyttäisivät lapsen opiskelua.
Minä ainakin aion omille lapsilleni tehdä selväksi, että itse valitsevat minkä verran opiskelevat. MUTTA turha kuvitella että me vanhemmat kustannetaan mitään ylimääräistä kun makaa kotona päivät eikä aio vaivautua koulukirjoja avaamaan. Sama on kesätöitten kanssa, jos ei hae kesätyötä, silloin saa luvan tehdä kotona hommia ruoan ja pakollisten vaatteiden eteen. Turha kuvitella että annetaan yhtään viikkorahaa. Eri asia tietysti jos ei sitä kesätyötä saa, näinkin pienessä kaupungissa ne kesätyöt menevät aina jollekulle siellä työssä olevan sukulaistytölle tai lapselle.
Ja kyllä ne viimeistään oppivat kunhan muuttavat omaan asuntoon parikymppisenä. Siperia opettaa...
Haluat siis opettaa lapsellesi, että kun mokaat, niin turha hakea turvaa, ymmärrystä tai tukea kotoa. Ymmärrän täysin teinisi käytöksen. Kun ei rakasteta, tueta tai auteta.......
curling-äidin kommentti :-)
Musta ap on täysin oikeella linjalla, jos ei teini tajua sanomisesta niin täytyyhän se kokea sitten ihan kantapään kautta. Virheistä oppiii parhaiten. Ja jos ei anna lapsen koskaan tehdä virheitä ja kantaa niistä vastuuta, ei lapsi kyllä kovin hyvin tule pärjäämään tässä maailmassa.
Menisit hoitoon kun noin paljon lastasi vihaat!
Ihan kuin vihaisit lastasi.
Ap on äiti, joka rakastaa lastaan niin, että haluaa tämän oppivan omilleen. Ei siis ole vanhempi, joka rakastaa lastaan hemmotellen tämän piloille.
Itse olen ollut opettajana tekemisissä vanhempien kanssa, joiden mielestä heidän y-astelainen lapsensa ei osannut liikkua edes omilla kotinurkillaan eksymättä. Heidän mielestään oli liikaa vaadittu laittaa liikuntatunnilla lapsi suorittamaan kävellen tiettyyn paikkaan liikuntavälineiden puuttuminen, tätä piti käydä kädestä pitäen ohjaamassa vanhempien mielestä. Vanhemmista toinen sitten kulki lapsen kanssa reitin...
Ap on äiti, joka rakastaa lastaan niin, että haluaa tämän oppivan omilleen. Ei siis ole vanhempi, joka rakastaa lastaan hemmotellen tämän piloille.
Itse olen ollut opettajana tekemisissä vanhempien kanssa, joiden mielestä heidän y-astelainen lapsensa ei osannut liikkua edes omilla kotinurkillaan eksymättä. Heidän mielestään oli liikaa vaadittu laittaa liikuntatunnilla lapsi suorittamaan kävellen tiettyyn paikkaan liikuntavälineiden puuttuminen, tätä piti käydä kädestä pitäen ohjaamassa vanhempien mielestä. Vanhemmista toinen sitten kulki lapsen kanssa reitin...
ja kotonaan saa maata kun kukaan ei pakota lukemaan ja tekemään töitä.
Tuskin kukaan aikuinen kiittää vanhempiaan siitä, että eivät viitsineet patistaa koulunkäyntiin tai töihin vaan antoivat "siperian opettaa". Kutosen todistuksella ei pääse paljon mihinkään.
Mieheni äiti oli myös näitä vanhempia, että kiljui vain, että sitä niittää, mitä kylvää. Tukea ei tullut ja kukaan ei kysellyt miten menee. Peruskoulun päästötodistus oli todella huono.
Päätä olisi ollut lukea, mutta ovet oli kiinni. Nyt tekee paskapalkalla duunarinhommia ja on katkera äidilleen (isä kuollut) kun se ei koskaan viitsinyt patistella vaan aina kitisi, että kyllä siperia opettaa.
että koulunkäynnistä lapsella pitää olla tiettyä vastuuta itselläänkin. Vanhemmat voivat vain puhua siitä että on hyvä opiskella, jotta pääsee sinne kouluun mikä ala kiinnostaa. Jos teinillä ei koulu kiinnosta yhtään, loppuu se koulunkäynti viimeistään siinä vaiheessa kun teini täyttää 18 vuotta, vaikka vanhemmat kuinka ala- ja yläkouluaikoina kyttäisivät lapsen opiskelua.
Minä ainakin aion omille lapsilleni tehdä selväksi, että itse valitsevat minkä verran opiskelevat. MUTTA turha kuvitella että me vanhemmat kustannetaan mitään ylimääräistä kun makaa kotona päivät eikä aio vaivautua koulukirjoja avaamaan. Sama on kesätöitten kanssa, jos ei hae kesätyötä, silloin saa luvan tehdä kotona hommia ruoan ja pakollisten vaatteiden eteen. Turha kuvitella että annetaan yhtään viikkorahaa. Eri asia tietysti jos ei sitä kesätyötä saa, näinkin pienessä kaupungissa ne kesätyöt menevät aina jollekulle siellä työssä olevan sukulaistytölle tai lapselle.
Ja kyllä ne viimeistään oppivat kunhan muuttavat omaan asuntoon parikymppisenä. Siperia opettaa...
eikä vaan hokea, kyllä siperia opettaa. Näiden siperiamammojen oma syy on sitten se kun lapsesta ei tulekaan ikinä mitään ja se pahimmillan vihaa vanhempiaan jossakin vaiheessa kun huomaa, että joidenkin toisten vanhemmat ovat välittäneet ja neuvoneet ja näillä lapsilla menee aikuisena paremmin.
ja kotonaan saa maata kun kukaan ei pakota lukemaan ja tekemään töitä.
Tuskin kukaan aikuinen kiittää vanhempiaan siitä, että eivät viitsineet patistaa koulunkäyntiin tai töihin vaan antoivat "siperian opettaa". Kutosen todistuksella ei pääse paljon mihinkään.
Mieheni äiti oli myös näitä vanhempia, että kiljui vain, että sitä niittää, mitä kylvää. Tukea ei tullut ja kukaan ei kysellyt miten menee. Peruskoulun päästötodistus oli todella huono.
Päätä olisi ollut lukea, mutta ovet oli kiinni. Nyt tekee paskapalkalla duunarinhommia ja on katkera äidilleen (isä kuollut) kun se ei koskaan viitsinyt patistella vaan aina kitisi, että kyllä siperia opettaa.
että koulunkäynnistä lapsella pitää olla tiettyä vastuuta itselläänkin. Vanhemmat voivat vain puhua siitä että on hyvä opiskella, jotta pääsee sinne kouluun mikä ala kiinnostaa. Jos teinillä ei koulu kiinnosta yhtään, loppuu se koulunkäynti viimeistään siinä vaiheessa kun teini täyttää 18 vuotta, vaikka vanhemmat kuinka ala- ja yläkouluaikoina kyttäisivät lapsen opiskelua.
Minä ainakin aion omille lapsilleni tehdä selväksi, että itse valitsevat minkä verran opiskelevat. MUTTA turha kuvitella että me vanhemmat kustannetaan mitään ylimääräistä kun makaa kotona päivät eikä aio vaivautua koulukirjoja avaamaan. Sama on kesätöitten kanssa, jos ei hae kesätyötä, silloin saa luvan tehdä kotona hommia ruoan ja pakollisten vaatteiden eteen. Turha kuvitella että annetaan yhtään viikkorahaa. Eri asia tietysti jos ei sitä kesätyötä saa, näinkin pienessä kaupungissa ne kesätyöt menevät aina jollekulle siellä työssä olevan sukulaistytölle tai lapselle.
Ja kyllä ne viimeistään oppivat kunhan muuttavat omaan asuntoon parikymppisenä. Siperia opettaa...
Todella naurettavaa että aikuinen mies kitisee että joutuu tekemään huonolla palkalla paskahommia kun mamma ei patistanut lukemaan. Jos päätä riittää niin tämän päivän yhteiskunnassa on tusina erilaista reittiä hankkia itselleen parempi koulutus peruskoulutodistuksesta huolimatta. Mutta helpompihan se on mamia haukkua kuin ottaa vastuu omasta elämästään!
Mielestäni ap on tehnyt loistavasti ja sanonta siperia opettaa tässä tapauksessa ei tarkoittanut sitä että lapsi on heitetty kylmiltään vaan häntä on opastettu ja neuvottu mutta joskus jästipäiden tosiaan tarvitsee opiia asiat kovemman kautta.
Tsemppiä ap! Ja sille mamiakitisevän duunarimiehen vaimolle; kysy mieheltä onko hän mies vai mammanpoika ja käske tehdä asialle jotain.
ja kotonaan saa maata kun kukaan ei pakota lukemaan ja tekemään töitä. Tuskin kukaan aikuinen kiittää vanhempiaan siitä, että eivät viitsineet patistaa koulunkäyntiin tai töihin vaan antoivat "siperian opettaa". Kutosen todistuksella ei pääse paljon mihinkään. Mieheni äiti oli myös näitä vanhempia, että kiljui vain, että sitä niittää, mitä kylvää. Tukea ei tullut ja kukaan ei kysellyt miten menee. Peruskoulun päästötodistus oli todella huono. Päätä olisi ollut lukea, mutta ovet oli kiinni. Nyt tekee paskapalkalla duunarinhommia ja on katkera äidilleen (isä kuollut) kun se ei koskaan viitsinyt patistella vaan aina kitisi, että kyllä siperia opettaa.
että koulunkäynnistä lapsella pitää olla tiettyä vastuuta itselläänkin. Vanhemmat voivat vain puhua siitä että on hyvä opiskella, jotta pääsee sinne kouluun mikä ala kiinnostaa. Jos teinillä ei koulu kiinnosta yhtään, loppuu se koulunkäynti viimeistään siinä vaiheessa kun teini täyttää 18 vuotta, vaikka vanhemmat kuinka ala- ja yläkouluaikoina kyttäisivät lapsen opiskelua. Minä ainakin aion omille lapsilleni tehdä selväksi, että itse valitsevat minkä verran opiskelevat. MUTTA turha kuvitella että me vanhemmat kustannetaan mitään ylimääräistä kun makaa kotona päivät eikä aio vaivautua koulukirjoja avaamaan. Sama on kesätöitten kanssa, jos ei hae kesätyötä, silloin saa luvan tehdä kotona hommia ruoan ja pakollisten vaatteiden eteen. Turha kuvitella että annetaan yhtään viikkorahaa. Eri asia tietysti jos ei sitä kesätyötä saa, näinkin pienessä kaupungissa ne kesätyöt menevät aina jollekulle siellä työssä olevan sukulaistytölle tai lapselle. Ja kyllä ne viimeistään oppivat kunhan muuttavat omaan asuntoon parikymppisenä. Siperia opettaa...
Eli: just niin!
Todella naurettavaa että aikuinen mies kitisee että joutuu tekemään huonolla palkalla paskahommia kun mamma ei patistanut lukemaan. Jos päätä riittää niin tämän päivän yhteiskunnassa on tusina erilaista reittiä hankkia itselleen parempi koulutus peruskoulutodistuksesta huolimatta. Mutta helpompihan se on mamia haukkua kuin ottaa vastuu omasta elämästään! Mielestäni ap on tehnyt loistavasti ja sanonta siperia opettaa tässä tapauksessa ei tarkoittanut sitä että lapsi on heitetty kylmiltään vaan häntä on opastettu ja neuvottu mutta joskus jästipäiden tosiaan tarvitsee opiia asiat kovemman kautta. Tsemppiä ap! Ja sille mamiakitisevän duunarimiehen vaimolle; kysy mieheltä onko hän mies vai mammanpoika ja käske tehdä asialle jotain.
ja kotonaan saa maata kun kukaan ei pakota lukemaan ja tekemään töitä. Tuskin kukaan aikuinen kiittää vanhempiaan siitä, että eivät viitsineet patistaa koulunkäyntiin tai töihin vaan antoivat "siperian opettaa". Kutosen todistuksella ei pääse paljon mihinkään. Mieheni äiti oli myös näitä vanhempia, että kiljui vain, että sitä niittää, mitä kylvää. Tukea ei tullut ja kukaan ei kysellyt miten menee. Peruskoulun päästötodistus oli todella huono. Päätä olisi ollut lukea, mutta ovet oli kiinni. Nyt tekee paskapalkalla duunarinhommia ja on katkera äidilleen (isä kuollut) kun se ei koskaan viitsinyt patistella vaan aina kitisi, että kyllä siperia opettaa.
että koulunkäynnistä lapsella pitää olla tiettyä vastuuta itselläänkin. Vanhemmat voivat vain puhua siitä että on hyvä opiskella, jotta pääsee sinne kouluun mikä ala kiinnostaa. Jos teinillä ei koulu kiinnosta yhtään, loppuu se koulunkäynti viimeistään siinä vaiheessa kun teini täyttää 18 vuotta, vaikka vanhemmat kuinka ala- ja yläkouluaikoina kyttäisivät lapsen opiskelua. Minä ainakin aion omille lapsilleni tehdä selväksi, että itse valitsevat minkä verran opiskelevat. MUTTA turha kuvitella että me vanhemmat kustannetaan mitään ylimääräistä kun makaa kotona päivät eikä aio vaivautua koulukirjoja avaamaan. Sama on kesätöitten kanssa, jos ei hae kesätyötä, silloin saa luvan tehdä kotona hommia ruoan ja pakollisten vaatteiden eteen. Turha kuvitella että annetaan yhtään viikkorahaa. Eri asia tietysti jos ei sitä kesätyötä saa, näinkin pienessä kaupungissa ne kesätyöt menevät aina jollekulle siellä työssä olevan sukulaistytölle tai lapselle. Ja kyllä ne viimeistään oppivat kunhan muuttavat omaan asuntoon parikymppisenä. Siperia opettaa...
"Todella naurettavaa että aikuinen mies kitisee että joutuu tekemään huonolla palkalla paskahommia kun mamma ei patistanut lukemaan. Jos päätä riittää niin tämän päivän yhteiskunnassa on tusina erilaista reittiä hankkia itselleen parempi koulutus peruskoulutodistuksesta huolimatta. Mutta helpompihan se on mamia haukkua kuin ottaa vastuu omasta elämästään!
Mielestäni ap on tehnyt loistavasti ja sanonta siperia opettaa tässä tapauksessa ei tarkoittanut sitä että lapsi on heitetty kylmiltään vaan häntä on opastettu ja neuvottu mutta joskus jästipäiden tosiaan tarvitsee opiia asiat kovemman kautta.
Tsemppiä ap! Ja sille mamiakitisevän duunarimiehen vaimolle; kysy mieheltä onko hän mies vai mammanpoika ja käske tehdä asialle jotain."
Itsensä kouluttaminen on jokaisen OMA VALINTA!!! Vaikka mamma ei mitään olisi vaatunut kun on teini, niin AIKUISENA voi ottaa ihan 100% vastuun OMASTA ELÄMÄSTÄÄN ja lähteä opiskelemaan!!!
On raukan valinta syyttää omaa äitiään siitä ettei tämä pakottanut opiskelemaan, opiskella kun voi ihan aikuisenakin ihan vaikka avoimessa yliopistossa jne. jne.
On omaa saamattomuutta jos ei kouluttaudu! Esim. moni joka elänyt vuosikausia narkkarina tm. syrjäytyneenä opiskelee itselleen ammatin ja saa hyvän työpaikan jne. päästyään päihteistä eroon.
lapsellista syyttää omaa äitiä siitä että on epäonnistunut elämässään :( Kyllä AIKUINEN MIES voi kantaa oman vastuunsa, ja jos teininä opiskelu ei kiinnostanu, niin koskaan ei ole liian myöhäistä palata koulunpenkille!!!
...Monen on ollut _pakko_ uudelleenkouluttaa itsensä esim. työpaikan menetyksen tai sairauden vuoksi.
Veikkaan että miehelläsi muutenkin on aina sata tekosyytä kaikkeen, koskaan mikää ei ole HÄNEN vikansa vaan jokun muun...?
mamma vain perse leveänä hokee salkkareita katsoen, että siperia opettaa niin mitä hyvää siinä on.
Samat mammat kitisee täällä kun äiti ei ymmärtänyt ja elämä on niin vaikeaa kun jäi lapsuudesta traumoja. Mutta silti kohdellaan omia lapsia yhtä kylmästi, eikä tueta ja auteta heitä oikealle tielle.
Kuten Alice Miller jo aikoinaan kirjoitti, musta pedagokiikka jatkuu sukupolvelta toiselle.
Onneksi osa kuitenkin haluaa katkaista tämän kierteen ja yrittää tukea lastaan pois huonoilta teiltä ja tekee sen eteen töitä, että nuori selviää läpi nämä vaikeat vuodet.
Kumma, kuinka äidit tuntuvat vihaavan murrosikäisiä lapsiaan. Vauvoja hellitään ja laitetaan kaikkea heille ja haetaan virikkeitä. Mutta kun murkku on solmussa itsensä kanssa niin heitetään vain pihalle ja karjutaan päälle, että siperia opettaa. Täältä on turha tulla apua hakemaan.
siinä vaiheessa, että pystyy välttämään, ettei hänestä tule narkkaria.
Sinä voit lastesi antaa mennä rappiolle kun et jaksa nähdä vaivaa heidän eteen. Kun ainahan joku rapajuoppo narkkari on hankkinut ammatin itselleen.
Nää äidit tuntuu oikein nauttivan siitä kun omat lapset menevät rappiolle ja he epäonnistuvat kaikessa. Pääsevät nauramaan heille, että ähäkutti, menipäs sulla huonosti kuten arvelin.
"Todella naurettavaa että aikuinen mies kitisee että joutuu tekemään huonolla palkalla paskahommia kun mamma ei patistanut lukemaan. Jos päätä riittää niin tämän päivän yhteiskunnassa on tusina erilaista reittiä hankkia itselleen parempi koulutus peruskoulutodistuksesta huolimatta. Mutta helpompihan se on mamia haukkua kuin ottaa vastuu omasta elämästään!
Mielestäni ap on tehnyt loistavasti ja sanonta siperia opettaa tässä tapauksessa ei tarkoittanut sitä että lapsi on heitetty kylmiltään vaan häntä on opastettu ja neuvottu mutta joskus jästipäiden tosiaan tarvitsee opiia asiat kovemman kautta.
Tsemppiä ap! Ja sille mamiakitisevän duunarimiehen vaimolle; kysy mieheltä onko hän mies vai mammanpoika ja käske tehdä asialle jotain."
Itsensä kouluttaminen on jokaisen OMA VALINTA!!! Vaikka mamma ei mitään olisi vaatunut kun on teini, niin AIKUISENA voi ottaa ihan 100% vastuun OMASTA ELÄMÄSTÄÄN ja lähteä opiskelemaan!!!
On raukan valinta syyttää omaa äitiään siitä ettei tämä pakottanut opiskelemaan, opiskella kun voi ihan aikuisenakin ihan vaikka avoimessa yliopistossa jne. jne.
On omaa saamattomuutta jos ei kouluttaudu! Esim. moni joka elänyt vuosikausia narkkarina tm. syrjäytyneenä opiskelee itselleen ammatin ja saa hyvän työpaikan jne. päästyään päihteistä eroon.
lapsellista syyttää omaa äitiä siitä että on epäonnistunut elämässään :( Kyllä AIKUINEN MIES voi kantaa oman vastuunsa, ja jos teininä opiskelu ei kiinnostanu, niin koskaan ei ole liian myöhäistä palata koulunpenkille!!!
...Monen on ollut _pakko_ uudelleenkouluttaa itsensä esim. työpaikan menetyksen tai sairauden vuoksi.Veikkaan että miehelläsi muutenkin on aina sata tekosyytä kaikkeen, koskaan mikää ei ole HÄNEN vikansa vaan jokun muun...?
napapaidassa ja lantiofarkuissa. Aina varoittelin sitä, että ei kannata, koska on liian tyrkyn näköinen.
Olipa makea tilanne kun pääsin sanomaan, että mitäs minä sanoin kun se makasi sairaalassa raiskattuna ja pahoinpideltynä.
Kyllä siperia opettaa sinnikkäänkin teinin.
ajella nastattomilla renkailla. Meillä olis mopo lukkojen takana alun alkaenkin.
Kauhistutti muutama vuosi sitten kun ystävä sanoi poikansa virittelevän mopoaan, mut minkäs hän sille voi ja pojat ovat poikia.
2. kyllä mä olisin puuttunut jo kauan sitten tiukemmalla kädellä tuohon koulunkäyntiin.
3. teinin ihan oma moka.
On se vaan kumma, et tääl maailmalla jossa lapsia ja heidän asioitaan hoidellaan yliopisto-ikään asti pärjäävät hyvin maailmalla ja elämässään.
Kun antaa tarpeeksi rakkautta, rajoja ja hyvän jalustan lujalle itsetunnolle niin sitä pärjää maailmassa.
Toteaa kommentin nro 73 kirjoittaja, mammaakitisevän aikuisen miehen arvostelustahan voidaan luontevasti päätellä että kasvatan lapsistani narkkareita REPS!
siinä vaiheessa, että pystyy välttämään, ettei hänestä tule narkkaria. Sinä voit lastesi antaa mennä rappiolle kun et jaksa nähdä vaivaa heidän eteen. Kun ainahan joku rapajuoppo narkkari on hankkinut ammatin itselleen. Nää äidit tuntuu oikein nauttivan siitä kun omat lapset menevät rappiolle ja he epäonnistuvat kaikessa. Pääsevät nauramaan heille, että ähäkutti, menipäs sulla huonosti kuten arvelin.
"Todella naurettavaa että aikuinen mies kitisee että joutuu tekemään huonolla palkalla paskahommia kun mamma ei patistanut lukemaan. Jos päätä riittää niin tämän päivän yhteiskunnassa on tusina erilaista reittiä hankkia itselleen parempi koulutus peruskoulutodistuksesta huolimatta. Mutta helpompihan se on mamia haukkua kuin ottaa vastuu omasta elämästään! Mielestäni ap on tehnyt loistavasti ja sanonta siperia opettaa tässä tapauksessa ei tarkoittanut sitä että lapsi on heitetty kylmiltään vaan häntä on opastettu ja neuvottu mutta joskus jästipäiden tosiaan tarvitsee opiia asiat kovemman kautta. Tsemppiä ap! Ja sille mamiakitisevän duunarimiehen vaimolle; kysy mieheltä onko hän mies vai mammanpoika ja käske tehdä asialle jotain." Itsensä kouluttaminen on jokaisen OMA VALINTA!!! Vaikka mamma ei mitään olisi vaatunut kun on teini, niin AIKUISENA voi ottaa ihan 100% vastuun OMASTA ELÄMÄSTÄÄN ja lähteä opiskelemaan!!! On raukan valinta syyttää omaa äitiään siitä ettei tämä pakottanut opiskelemaan, opiskella kun voi ihan aikuisenakin ihan vaikka avoimessa yliopistossa jne. jne. On omaa saamattomuutta jos ei kouluttaudu! Esim. moni joka elänyt vuosikausia narkkarina tm. syrjäytyneenä opiskelee itselleen ammatin ja saa hyvän työpaikan jne. päästyään päihteistä eroon. lapsellista syyttää omaa äitiä siitä että on epäonnistunut elämässään :( Kyllä AIKUINEN MIES voi kantaa oman vastuunsa, ja jos teininä opiskelu ei kiinnostanu, niin koskaan ei ole liian myöhäistä palata koulunpenkille!!! ...Monen on ollut _pakko_ uudelleenkouluttaa itsensä esim. työpaikan menetyksen tai sairauden vuoksi. Veikkaan että miehelläsi muutenkin on aina sata tekosyytä kaikkeen, koskaan mikää ei ole HÄNEN vikansa vaan jokun muun...?
Miljoona kertaa kiellät lasta pomppimassa sohvalla, koska siinä voi sattua, mutta vasta siinä vaiheessa se lapsi sen uskoo, kun tulee pää edellä alas lattiaan.