Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Näin Siperia opettaa itsepäistä kiukkuteiniä! - OV

Vierailija
12.03.2010 |

Tapaus 1:

Miljoona kertaa sanottu että talvikeleillä EI lähdetä mopolla (ei nastarengasta) kaverille 5 km:n päähän etenkin kun on 50/50-mahis että mopo ei lähde käyntiin palatessa. Siis miljoona kertaa.

No, teini raivoo ja lähtee kuitenkin. Eikä mopo lähde käyntiin kaverin luota. Teini soittaa kotiin ja parkuu että pitää hakea. Mies sanoo: uups, nyt vaan sitten työnnät.



Tapaus 2:

Kolme vuotta hoettu läksyjen teon tärkeyttä, mutta ei, koulu menee perseelleen koska teini ei mielestään tarvitse koulua. Yhteishaku käynnissä ja teini tahtoo tietylle alalle. Hoooppssan, eipä asiaa sinne, kun tietyt numerot on niin perseestä, ei ylity keskiarvoraja. Elämä on, tuumas opo, eikun kympille parantamaan numeroita.



Tapaus 3:

Teinillä mahikset päästä kuukaudeksi kesätöihin edellytyksenä se, että ilmottautuu hakijaks helmikuun loppuun mennessä. Arvatkaa montako kertaa muistutettiin? Aivan oikein, ainakin miljoona. Teinin miehestä se oli nalkutusta ja vittuilua ja oli sitä mieltä että kyllä ehtii vielä. Arvatkaa ehtiikö? Sorgen, juna meni jo.



Uskokaa tai älkää, ollaan tosiaan maltettu olla huomauttamatta sille, että mitäs me sanottiin. Tää on tapaus jossa sosiaaliohjaaja muistutti moneen kertaan, että älkää mestaroiko - antakaa tän oppia ihan itse. Näyttää maailma tosiaan opettavan. Pikku juttuja, mutta teini alkaa vähitellen hyytyä niihin ja parantaa tapojaan.



Kommentit (85)

Vierailija
1/85 |
12.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kuin vihaisit lastasi.

Vierailija
2/85 |
12.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivet voivat vähän kärvähtää kärjistä, mutta ei se haittaa. Tärkeintä, ettette juokse aina pelastamaan lasta, kun on kaivanut itselleen ongelmia. Etenkin tuo 1. esimerkki on niiin sitä itteensä ja 3. opettaa, että sääntöjä on noudatettava, jos mielii saada jotain. Ei kukaan tartte räkänokkaa nenänkaivelijaa, mutta reipasta, vastuuntuntoista ja oma-aloitteista nuorta tarvitaan aina. Tsemppiä! :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/85 |
12.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vähän päästelen vaan höyryjä ja olen salaa hiukan tyytyväinen. En nimittäin oikein uskonut että siperia todella opettaisi, mutta näyttää se vähän rouhaisevan silloin tällöin. Ja paremmalla tuloksella kuin tähän asti mikään muu taho!

Vierailija
4/85 |
12.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mullakin höyry nousisi korvista jos meillä asuisi tuollainen teini. Tuossa asenteessa on aika paljon korjattavaa.

Vierailija
5/85 |
12.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pysy vaan tiukkana, kyllä 15v jo tajuaa jos haluaa ja ehtii vielä ryhdistäytyä ennen kuin peli on menetetty.



Pahempi silotella tietä, kunnes joskus yli 20-vuotiaana elämä paikais pumpulissa kasvaneen päin näköä asfalttiin. Että kattokaas vaan ite peiliin te muutamat...

Vierailija
6/85 |
12.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi olette tekemisissä sosiaaliohjaajan kanssa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/85 |
12.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kanssa ollaan tekemisissä just siks kun tämä teini on poikkeuksellisen hankala kiukkuteini ja katsoimme parhaaks pyytää kasvatusapua asiantuntijoilta. Täytyy kyllä sanoa, että apua on saatu se mitä on haluttu ja roppakaupalla hyviä ja toimivia neuvoja.

Vierailija
8/85 |
12.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tapaus 1: Annat teinin ajaa natstattomilla renkailla pakkasessa? Etkö välitä turvallisuudesta? Vai etkö hallitse lasta?

tapaus 2: Annat koulun mennä kolme vuotta per...elleen, välillä huomauttelet mutta et tosissasi puutu asiaan? Vai etkö vain ole hallinnut tilannetta? Etkä hakenut apua?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/85 |
12.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

a) sitä, että vanhemmat ovat huomanneet teinin ongelmat



ja



b) sitä, että vanhemmat hakivat apua teinin käytösongelmiin



ja



c) sitä, että sosiaaliohjaajan neuvot ovat auttaneet?



Voisiko joku kertoa, mikä tuossa on väärin? :D

Vierailija
10/85 |
12.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja koulua on koitettu hoitaa koko kolme vuotta, joka helevetin päivä mutta ilman tuloksia. Ylempää voit lukea, mihin olemme päätyneet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/85 |
12.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos oma teini ajaisi eikä uskoisi, ei olisi mopoa seuraavana päivänä...

Vierailija
12/85 |
12.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne tietää kaikki piilot. Tsemppiä ap.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/85 |
12.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi mennä persus edellä puuhun, jos sinne voi helpomminkin päästä.

Vierailija
14/85 |
12.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi mennä persus edellä puuhun, jos sinne voi helpomminkin päästä.

just joo. Ja sitä vastuuta lapsi oppii sitten ottamaan itsestään - milloin? Ai niin mut eihän sen tartte, kun sitä voi paapoa vanhuuteen saakka.

Täältä ap:lle hatunnosto. Siperia opettaa, ja tyhmät kaatuu elon tiellä; ne pärjäävät jotka ottavat virheistä opikseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/85 |
12.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi mennä persus edellä puuhun, jos sinne voi helpomminkin päästä.

just joo. Ja sitä vastuuta lapsi oppii sitten ottamaan itsestään - milloin? Ai niin mut eihän sen tartte, kun sitä voi paapoa vanhuuteen saakka. Täältä ap:lle hatunnosto. Siperia opettaa, ja tyhmät kaatuu elon tiellä; ne pärjäävät jotka ottavat virheistä opikseen.

osa noista on mun mielestä jo mennyt överiksi. Mun mielestä teinin käytökseen pitää puuttua ennen kuin se on päässyt noin pitkälle.

Vierailija
16/85 |
12.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että neuvottu on, mutta aina on saanut itse tehdä omat virheensä. Fakta on se, että vaikka miten fiksu nuori olisi, niin JOSSAIN VAIHEESSA tulee eteen tilanne, jossa ei toimi niinkuin vanhemmat sanovat vaan oman pään mukaan.



On lapsellista sanoa että mopo lähtisi pois jos sillä talvella ajaisi tm. TOTTAKAI sen mopon voi ottaa pois, mutta kumpi kasvattaa enemmän:



1) vanhemmat sanovat että älä mene mopolla, et sillä takaisin pääse kuitenkaan ---> teini ottaa mopon ja se ei enää kotimatkalle käynnisty --> teini TAJUAA että vanhemmat olivat oikeassa ja saa kärsiä seuraukset =työntää mopon kotiin



2) vanhemmat lukitsevat mopon kesään saakka autotalliin --> teini ei koskaan saa sitä kokemusta että mopo jättää hänet matkan varrelle --> vanhemmat on kusipäitä jotka ei mistään mitään tiedä ja yliholhoavina takavarikoivat mopon.



1. teini oppii jotain, 2 ei mitään muuta kun inhoamaan vanhempiaan.





Jokaisen on itse tehtävä omat virheensä!!! Vaikka äiti/isä olisi miten hurjan nuoruuden elänyt ja siitä kertoisi ja varoittaisi/kieltäisi mitä nuori ei saa tehdä, ei se ole sama asia kun että nuori mokaa jotain --> kärsii/kokee häpeää jne. --> oppii ihan siitä OMASTA VIRHEESTÄÄN.



Pumpulissa lasta voi kasvattaa, mutta lapsi on pulassa kun oikea maailma iskee vasten kasvoja. Tottakai lasta pitää suojella parhaansa mukaan! Mutta joskus on "annettava periksi" vaikka TIETÄÄ että itkua tulee. Mutta lapsi ymmärtää että vanhempien varoitukset olivat aiheellisia, ja kun vanhempi tukee lasta pettymysten kohdatessa varoituksista huolimatta, lapsen itsetunto ja vastuullisuus kehittyy. Samoin välit vanhempiin paranevat ja lapsi voi luottaa siihen että vanhempien sanoissa on järkeä ja että vaikka mokaa he rakastavat.

Vierailija
17/85 |
12.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuollainen nuori, jota ei teininä mikään kiinnostanut. Nyt on jo hyvän matkaa yli 20, eikä kiinnosta vieläkään. Fakta homma, että osasta ei nyt vaan koskaan tule mitään, osa ei koskaan opi, eikä kiinnostu mistään. Ihan täysi sossun elätti on. Sisarukset ovat kaikki työelämässä. Samat vanhemmat ja sama kasvatus kaikilla.

Joillekin ihan se peruselämä, opiskelu ja töihin meno, voi tosiaan olla ihan tosi puuroa. Minä en alkuunkaan usko, että tiettyjä tapauksia voitaisiin kasvatuksella tms parantaa. Osasta nuoria vaan nyt ei koskaan tule mitään, live with it!

Vierailija
18/85 |
12.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että perheen sisällä kasvatus voi olla erilaista! Monesti esikoista varjellaan enemmän kun puolusta, tai vastaavasti hän saa elää kuin pellossa ja kuopus sitten tiukan kurin alla.



Fakta on se, että jos perheessä esim. on kolme lasta, eivät he saa 100% samanlaista kasvatusta, Ja hyvä niin, vanhemmat voivat huomata että esikoisen khdalla joku juttu toimi/joku ei ja soveltaa oppimaansa seuraavan lapsen kanssa.



Myös lapsen luonne ja lahjakkuus vaikuttaa: jos lapsi on luonnostaan kiltti ja hyvä koulussa, häneen ei panosteta niin paljon mitä temperamenttiseenpaan ja huonommin koulussa menestyvään sisarukseen. Asia voi kääntyä myös toisinpäin: ehkä siitä koulussa huonosta ei edes oleteta mitään jos se aina saa vaan seiskoja =on tyhmä kun isommat sisarukset eivät koskaan iitettäviä huonompia numeroita saaneet =varmoja menestyjiä.



On NIIN PALJON asioita mitkä vaikuttavat kasvatukseen ja siihen miten lasta kasvatetaan/miten häntä pitäisi kasvattaa. Vain täysi ääliö väittää että "saman perheen lapset" on samalla tavalla kasvatettuja. Tai ehkä he ovatkin, mutta aika on ajanut jo sen kasvatuksen ohitse tm. Varsinkin isojen ikäerojen perheissä esikoinen/kuopus usein on tiukassa kurissa toisen ollessa se lellikki, riippuen aina vähän vanhempien arvoista, asenteista ja maailmakuvasta.







Vierailija
19/85 |
12.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta se kasvattaa vain vihaisia ja katkeroituneita ihmisiä. Jos vanhemmat eivät huolehdi, neuvo ja auta nuorta kukas niitä sitten auttaisi? Oma taito ja kokemus ei vielä riitä ja apua tarvitsisi jostakin.



Mun omat vanhemmat olivat melko välinpitämättömiä ja sain kasvaa aika pellossa ja olla omatoiminen. Mutta ei minusta kovin onnistunutta ja tasapainoista saati menestyvää tullut. Tuli vanhempiinsa, yhetiskuntaan ja elämään pettynyt ihminen.

Yritän itse kasvattaa lapseni toisin.

Rakkaudella ja rajoilla. Me puhutaan paljon ja mä neuvon ja opastan, komennan ja käsken ja ainakin toistaiseksi näyttää siltä, että teinini ovat tyyttyväisiä ja heidän tulevaisuutensa vaikuttaa lupaavammalle kuin omani aikoinaan.

Vierailija
20/85 |
12.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

etteivät vanhemmat olisi huolehtineet ja neuvoneet.



Olen samaa mieltä että välinpitämättömyys on kamalaa mutta tässä nyt ei taida siitä olla kyse.



Mielestäni ap toimii niinkuin pitääkin. Miten sille teinille sitten opettaa vastuuta omista teoistaan, kertokaas te kritisoijat se?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kuusi