Elatusmaksut ja omat lapset näkee nälkää, miten voi olla mahdollista?
tilanne siis tämä:
miehelläni on kaksi lasta aikaisemmasta avioliitosta, eronnu niiden lasten ollessa hyvin pieniä, ja ei ole sen jälkeen saanut nähdä lapsia (pieni selvennys miksi ettei tule heti haukkuja isästä: nainen mustasukkainen oli, teki miehen työn teon vaikeaksi niin että mies sai potkut kun akka ahdisteli töihin asti mustasukkaisena jne...ja naisen suku ei antanut mieheni tavata lapsia lainkaan kun akka oli ottanu lapset ja lähteny jne..mieheni oli ollu hoidossa tämän takia masennuksen vuoksi ja elämänhalu mennyt kun lapset oli viety tuosta noin vaan eikä kukaan ollut tukenut)
nyt kun meillä on kolme lasta, pieniä, olemme naimisissa kaikki on hyvin. olemme yrittäneet otta lapsiin yhteytttä ei olla saatu eikä kukaan auta. minä olen aina sanonut että ne on lapsia ja niiltä en tule ovea sulkemaan, lapset on viattomia vanhempiensa päätöksiin.
mutta minua kaivertaa yksi asia,
mieheni maksaa palkasta josta jää verojen jälkeen 1600e käteen, elatus maksuja 300e kuussa (tarkalleen jotain 286e) niin meidän perhe elää todella pienellä.
minä saan äitiyspäivärahaa verojen jälkeen 630e/kk ja lapsilisät. asumme velka talossa, pieni velka mut sitäkin lyhennettävä kk 1000e.päälle vielä sähköt veet ja kaikki mikä asumiseen liittyy.
niin miten voi olla että meidän lapsia ei oteta huomioon, lasketaan vain että mieheni elättää nämä kaksi lasta ja ei saa rahalleen "vastinetta" eli ei saa lapsiin mitään oikeutta?
tuntuu että meidän rahat menee ihan hukkaan ja emme voi vielä muutamaan vuoteen nauttia tästä ettei 300 e kuussa menisi tuonne.
jotenkin julmaa, mut näin kai se on..
Kommentit (134)
tapaamisoikeutta? Isä voi ihan hyvin käydä lastenvalvojalla ja kertoa asiasta. Tietenkin isän pitää nähdä lapsiaan.
Olisi pitänyt ajatella asiaa ennenkuin alkaa lykkimään.
on ja huutava vääryys, ettei elareiden maksaja saa välttämättä minkäänlaista vastinetta rahoilleen....Kyllä raha kelpaa, muttei (esim.)isi??????
Siinäpä hyvät lähtökohdat lapselle.....
Mun mielestä elareille pitää saada vastinetta jos etävanhemmalla haluja on, eri asia jos ei kiinnosta.Elarit voikin määräytyä tapaamisten mukaan.....
Nyt saan varmaa 34 000 000 yh:ta kimppuuni =)
Elatusmaksuilla ei ole sellaista funktiota että niillä saisi jotain "vastinetta". Tapaamisia ei osteta rahalla.
Kuinka on, onko lastenvalvojalla käyty milloin viimeksi? Nyky-Suomessa tapaamiset voidaan järjestää jos mies niin tahtoo. Keinoja on jos niitä haluaa käyttää. Samalla voisi lasketuttaa tuon elarin suuruuden.
Jos äiti ei suostu yhteistyöhön, niin sitten yhteys julkiseen oikeusavustajaan. Teidän tuloillanne hänen palveluksensa eivät maksa kovin paljoa. Oikeus saisi sitten puida tuon tapaamisasian ja elarin suuruuden.
maksaa sen verran. Toki voitte olla yhteydessä lastenvalvojaan ja koittaa selvittää voisiko hän maksaa vähemmän ja kela (vai kuka se nykyään maksaa) maksaa loput. Eli miehesi maksaisi esim. 100 e per lapsi.
tarkistuttaneet elatusmaksut?
Oma mies teki yhdessä exänsä ja sosiaalitädin kanssa syksyllä uudet elatussopimukset. Työttömyyden jälkeen uusi työpaikka, huonompi palkka, meillä kaksi lasta, itse olen hoitovapaalla, lainaa myös. Tuolla täytettiin lappuja, joissa otettiin huomioon nykyiset lapset, kauppaostokset, autot, kaikki mahdolliset asumismenot.. Miehen elatuskyvyksi paljastui (yllättäen) 0e. Ollaan eletty ihan kädestä suuhun. Sai sovittua 50e elarit kummastakin aiemmasta lapsesta. Kela maksaa äidille loput.
että ensimmäisestä liitosta syntyneet lapset ovat oikeutettuja taloudelliseen panokseen isänsä puolelta huolimatta siitä, miten isä asiansa järjestää. Isän olisi ehkä pitänyt harkita, onko hänellä varaa tehdä viittä lasta tuolla tulotasolla, ts. kaksi oli jo olemassa, heidät pitää ottaa huomioon tulevaa elämää suunniteltaessa.
Raakaa, mutta niin se menee, ei ole lapset ilmaisia täälläkään. Monet ihmiset ottavatkin sen huomioon ja se näkyy tilastoissa: suurituloiset tekevät enemmän lapsia kuin keskituoloiset. Toisaalta kaikista alimmassa tuloluokassa syntyvyys on myös keskiluokkaa suurempaa.
Ja vielä, isällä on oikeus tavata lapsiaan. Jos tahtoa riittää, asian voi järjestää vaikka oikeusteitse.
tai ei ollenkaan? Ja toimiiko tämä sitten lineaarisesti? Että mitä enemmän saa tavata, sitä enemmän elareita?
Jos on niin KANNATAN!!!
mutta siis pointtina tuo että mieheni ja minun tuloni meidän lasten lapsilisät mukaan lukien ja kaikkien asumiseen liittyvien kustannusten jälkeen MEIDÄN lapsille ja meille jää ruokaan ja vaatteisiin ja lääkkeisiin ja auton ylläpitoon (täällä ei julkisia kulje töihin ei niillä pääse)
eli 5 ihmiselle noin 700 e kk.ssa, niin miten voi kela laskee elatus niin että me kituutetaan tuolla summalla? eikö meidän lapsia kukaan ota huomioon laskelmissa?
Ei pidä tehdä lisää lapsia, jollei rahat riitä entistenkään elättämiseen.
nuo elarit uudestaan ja muutenkin keskustelemaan aiheesta. Ottakaa nyt hyvänen aika härkää sarvista kiinni ja hoitakaa asia. Heti huomenna!
kertoa, mitä olette itse miettineet; miksi olette tehneet vielä kolme lasta tuossa taloudellisessa tilanteessa? Ihan vilpittömästi kiinnostaisi.
Miksi niitä lapsia piti tehdä vielä kolme lisää?
eikö ole oikeutettu rakastavaan vaimoon ja onneen, ja saada lapsia naisen kanssa?
onko eronneiden isien oltava tekemättä lisää lapsia ja olla yksinäisiä? vai bongata vaan yh-äitejä ettei omia saisi enää?
lapsia kuin mihin on varaa. Järkikin sen jo sanoo.
Tämä on toki vain minun mielipiteeni.
14
Eikö ihmisellä ole mielestäsi velvollisuutta elättää jälkikasvuaan? Onko se muiden tehtävä, yksilön oikeudeksi jääköön rajoittaminen sikiäminen? Että jos eroaa sitten toisen kerran ja lapsia onkin viisi niin vielä pitää saada uuden onnen kanssa muutama tehdä, viis siitä ettei siihen oikeasti ole varaa??
Miksi niitä lapsia piti tehdä vielä kolme lisää?eikö ole oikeutettu rakastavaan vaimoon ja onneen, ja saada lapsia naisen kanssa?
onko eronneiden isien oltava tekemättä lisää lapsia ja olla yksinäisiä? vai bongata vaan yh-äitejä ettei omia saisi enää?
eli on ollut niin että kummallakin ollut työpaikat ja kaikki.oma edullinen asunto saatu laitettua, menisi meillä tuo sama summa vuokrallakin.
miehelläni meni pari vuotta sitten työpaikka alta, sai sitten uuden muuta palkka 700e kk pienempi, taloudellisesti siis heikkeni, oma työpaikkani meni alta odotusaikanani konkurssiin.
eli yllättävät raha muutokset tuli.
en halua selitellä, mutta kaksi lasta oli meille riittävä, mutta raskauduin kuparikierukan aikana, siitä tämä kolmas ihana nyytti tuli, ihan ilman suunnitelmia, eli ehkäisy asiat ok, mut luonto päätti toisin.
jos nyt on kaikki hyvin, huomisesta et voi koskaan tietää.
eli mistä kukaan voi tietää mikä tulevaisuus on 5, 10, 15 vuoden päästä. onko varaa vai eikö ole?
Eikös se sama summa jää heillekin kuukauden menoihin hyvinkin, se noin 140 euroa nokka kohti?
mutta siis pointtina tuo että mieheni ja minun tuloni meidän lasten lapsilisät mukaan lukien ja kaikkien asumiseen liittyvien kustannusten jälkeen MEIDÄN lapsille ja meille jää ruokaan ja vaatteisiin ja lääkkeisiin ja auton ylläpitoon (täällä ei julkisia kulje töihin ei niillä pääse) eli 5 ihmiselle noin 700 e kk.ssa, niin miten voi kela laskee elatus niin että me kituutetaan tuolla summalla? eikö meidän lapsia kukaan ota huomioon laskelmissa?
Tuskin 286e kuukaudessa riittäisi. Sun miehes on mokannut kun ei ole hoitanut niitä tapaamisia pakolla.