Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Elatusmaksut ja omat lapset näkee nälkää, miten voi olla mahdollista?

Vierailija
31.01.2010 |

tilanne siis tämä:

miehelläni on kaksi lasta aikaisemmasta avioliitosta, eronnu niiden lasten ollessa hyvin pieniä, ja ei ole sen jälkeen saanut nähdä lapsia (pieni selvennys miksi ettei tule heti haukkuja isästä: nainen mustasukkainen oli, teki miehen työn teon vaikeaksi niin että mies sai potkut kun akka ahdisteli töihin asti mustasukkaisena jne...ja naisen suku ei antanut mieheni tavata lapsia lainkaan kun akka oli ottanu lapset ja lähteny jne..mieheni oli ollu hoidossa tämän takia masennuksen vuoksi ja elämänhalu mennyt kun lapset oli viety tuosta noin vaan eikä kukaan ollut tukenut)

nyt kun meillä on kolme lasta, pieniä, olemme naimisissa kaikki on hyvin. olemme yrittäneet otta lapsiin yhteytttä ei olla saatu eikä kukaan auta. minä olen aina sanonut että ne on lapsia ja niiltä en tule ovea sulkemaan, lapset on viattomia vanhempiensa päätöksiin.

mutta minua kaivertaa yksi asia,

mieheni maksaa palkasta josta jää verojen jälkeen 1600e käteen, elatus maksuja 300e kuussa (tarkalleen jotain 286e) niin meidän perhe elää todella pienellä.

minä saan äitiyspäivärahaa verojen jälkeen 630e/kk ja lapsilisät. asumme velka talossa, pieni velka mut sitäkin lyhennettävä kk 1000e.päälle vielä sähköt veet ja kaikki mikä asumiseen liittyy.

niin miten voi olla että meidän lapsia ei oteta huomioon, lasketaan vain että mieheni elättää nämä kaksi lasta ja ei saa rahalleen "vastinetta" eli ei saa lapsiin mitään oikeutta?

tuntuu että meidän rahat menee ihan hukkaan ja emme voi vielä muutamaan vuoteen nauttia tästä ettei 300 e kuussa menisi tuonne.

jotenkin julmaa, mut näin kai se on..

Kommentit (134)

Vierailija
81/134 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

noihin elareihin, mutta pakko kommentoida noista tuloista...

Ihanko oikeasti osa on sitä mieltä, että 5 henkisen perheen pitäisi tulla HYVIN toimeen n. 2500€ nettotuloilla??? Ap: lla saattaa olla ongelmia rahankäytössä, en tiedä, mutta kyllähän se suurin ongelma on nyt siinä, että noilla tuloilla on vaikea tulla toimeen vaikka ei olisi elareitakaan maksettavana!

Jos äiti lasten kanssa kotona, ja vain isä tienaa. Kyllä noilla pärjätä voi, hyvinkin. Ei ne suuret tulot, vaan pienet menot;)

Vierailija
82/134 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikki on alle kouluikäsiä, vanhin menee eskariin. mutta jos tuo 300 e jäisi meille, sillä saisi lapsillekin kunnon vaatteet ja muutakin kuin perunaa ja kaurapuuroa ja maitoa. me ei juhlita, eikä juhlia kaivatakaan. olen köyhä tiedän sen. mutta tuntuu uskomattomalta että pienistä tuloista viedään vielä viimeisetkin. onnekssi olemme onnellisia perheestämme, aloitus vaan tuli purettua tänne, koska tuntuu että pienistä tuloista vielä pitää maksaa noin paljon elatusmaksuja ja lapsia ei nää. ja kyllä, lasten "isäpuoli" on lakimies ja ovela siinä, eli ei helppo meidän köyhien tallaajien lapsiin oikeuta hakea.

ei se 300 euroa voi jäädä teille, kun sun miehelläsi nyt vain on ne kaksi lasta tehtyinä. Todennäköisesti kun nää aiemman liiton lapset täyttää 18 v. ne opiskelee vielä, joten miehesi joutunee maksamaan vielä muutaman vuoden ns. koulutustukea.

Raadollista mutta totta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/134 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukkaron herraksi -ohjelmassa oli pari viikkoa sitten mies, joka haki elatusmaksuihin kohtuullistamista jostain... En muista mikä oli tämän instanssin nimi, mutta luulisi, että teilläkin voisi olla makdollisuus tähän.

Vierailija
84/134 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tienaa vain 1600 kuussa niin ei ehkä kannattaisi tehdä viittä lasta.

Noh, "k*rpä ei kato leipätankoon" sanottiin entivanhaan.

Vierailija
85/134 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitten kun palaat äitiyslomalta töihin? Mun miehellä on myös lapsia edellisestä liitosta, mutta mä pystyisin kyllä elätäämään yhteisen lapseni itsekin. Mulle on itsestään selvää, että lapsista huolehditaan, kaikista. Mä tiesin naimisiin mennessäni, että miehelläni on lapsia, ja näistä lähtökohdita lähdetään. Vaikka he ovatkin nyt jo aikuisia, niin välillä tarvitsevat apua tai pientä hemmottelua. On ollut kihlamatkoja, häitä ja ristiäisisä, on lastenlapsia jotka tarvitsevat pyöriä, suksia ja pieniä lahjoja. Sairauksia, kodin perustamista yms, jolloin vanhempien apua tavitaan. Vaikkei rahaa ole ollut antaa asuntoihin, niin kuitenkin muuhun pienempäään.

Vierailija
86/134 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

noihin elareihin, mutta pakko kommentoida noista tuloista... Ihanko oikeasti osa on sitä mieltä, että 5 henkisen perheen pitäisi tulla HYVIN toimeen n. 2500€ nettotuloilla??? Ap: lla saattaa olla ongelmia rahankäytössä, en tiedä, mutta kyllähän se suurin ongelma on nyt siinä, että noilla tuloilla on vaikea tulla toimeen vaikka ei olisi elareitakaan maksettavana!

ja mielestäni tullaan ihan hyvin toimeen. 5 henkinen perhe mekin ollaan.

Asumme isossa uudessa omakotitalossa hyvällä alueella, autoja 2kpl (mersuja), minä olen kotihoidontuella. Syödään laadukasta ruokaa, lapsilla on harrastuksia, siistit vaatteet, isot kasat leluja... Ei meillä minusta mistään puutetta ole, lomallakin käydään joka vuosi joskus ulkomaillakin. Säästämme jopa kuukausittain pariin rahastoon hiukan.

Kun hiukan katsoo miten kuluttaa niin hyvin pärjää.

Eikös nuo elarit saa vähentää verotuksessakin?

Turha niistä on vinkua.

Vierailija
87/134 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitapa tarkka erittely teidän perheen menoista.

Onko kenties jotain perintöjä millä autot ja talo maksettu?

Jotenkin kyllästyttää tämä tällainen tuuba mitä täällä aina jauhetaan, tyyliin että 200€ elättää 15 henkisen perheen jos VAIN KATSOO MITÄ OSTAA.

En tiedä missä te muut asutte ja mitä syötte ja miten elätte, mutta meidän 5 henkisessä perheessä tuo 2100€ riittäisi pelkästään asumiskuluihin ja ruokaan. Mistä raha pakollisiin laskuihin, vaatteisiin, lääkkeisiin, harrastuksiin jne?

noihin elareihin, mutta pakko kommentoida noista tuloista... Ihanko oikeasti osa on sitä mieltä, että 5 henkisen perheen pitäisi tulla HYVIN toimeen n. 2500€ nettotuloilla??? Ap: lla saattaa olla ongelmia rahankäytössä, en tiedä, mutta kyllähän se suurin ongelma on nyt siinä, että noilla tuloilla on vaikea tulla toimeen vaikka ei olisi elareitakaan maksettavana!

Asumme isossa uudessa omakotitalossa hyvällä alueella, autoja 2kpl (mersuja), minä olen kotihoidontuella. Syödään laadukasta ruokaa, lapsilla on harrastuksia, siistit vaatteet, isot kasat leluja... Ei meillä minusta mistään puutetta ole, lomallakin käydään joka vuosi joskus ulkomaillakin. Säästämme jopa kuukausittain pariin rahastoon hiukan.

Turha niistä on vinkua.

Vierailija
88/134 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käykäähän lukemassa faktaa elatusavusta oikeusministeriön sivuilta: "Ohje lapsen elatusavun suuruuden arvioimiseksi"! Elatusapu on lapsen menojen kattamiseksi.

"Yleisten kustannusten määränä pidetään ohjeen mukaan 0 – 6 –vuotiaiden lasten osalta 250 euroa,

7 – 12 -vuotiaiden lasten osalta 290 euroa ja 13 – 17 –vuotiaiden lasten osalta

390 euroa kuukaudessa. Näiden määrien voidaan tutkimustiedon pohjalta katsoa

likimäärin vastaavan suomalaisten lasten keskimääräistä peruskulutusta." Näistä summista puuttuu indeksikorotukset, joita on tuon v. 2007 jälkeen tullut!

Elatusapua laskettaessa otetaan huomioon tietysti lapsen erityiskustannukset, jos sellaisia on, esim. sairauden vuoksi ylimääräiset kulut, erityiset harrastukset, koulutuskustannukset yms.

Sitten lasketaan lasten vanhempien elatuskyky! Kun kulut lapsista yksilöllisesti tiedetään ja lasketaan, niin myös vanhempien tulot otetaan yksilöllisesti huomioon! Perusperiaate on että sekä äiti että isä maksavat kulut puoliksi, mutta jos toisen elatuskyky on laskennallisesti heikompi, niin parempituloinen maksaa enemmän! Tässä kyseisessä tapauksessa isän elatuskyky on heikko, koska isän tuloissa ja menoissa otetaan huomioon myös isän lapset nykyisessä liitossa sekä nykyisen puolison elatus!

"Hyväksyttävänä syynä puolison elatuksen tarpeelle voidaan mainita esimerkiksi puolison

vammasta tai sairaudesta johtuva työkyvyttömyys tai se, että puolison jääminen

kotiin hoitamaan puolisoiden yhteistä lasta on ollut perusteltua."

"Vanhempi saa tehdä hänen kanssaan asuvien muiden

lastensa osalta elatusvähennyksen. Vanhemmalle varataan tällä tavoin varoja hänen luonaan asuvien lastensa elatusta varten."

Vierailija
89/134 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitapa tarkka erittely teidän perheen menoista.

Onko kenties jotain perintöjä millä autot ja talo maksettu?

Jotenkin kyllästyttää tämä tällainen tuuba mitä täällä aina jauhetaan, tyyliin että 200€ elättää 15 henkisen perheen jos VAIN KATSOO MITÄ OSTAA.

En tiedä missä te muut asutte ja mitä syötte ja miten elätte, mutta meidän 5 henkisessä perheessä tuo 2100€ riittäisi pelkästään asumiskuluihin ja ruokaan. Mistä raha pakollisiin laskuihin, vaatteisiin, lääkkeisiin, harrastuksiin jne?

Turha niistä on vinkua.

Vierailija
90/134 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ruokaan menee paljon rahaa. Miksi kokisin, kun meillä on varaa maksaa? Kunnollinen, terveellinen ja monipuolinen ruoka ON kallista, vaikka av: lla toisin väitetäänkin. Halvalla toki pääsee jos metsästää, kalastaa ja sienestää. Ostaa 20 pakastinta minne säilöö koko vuoden tarpeet, lisäksi kylmäkellari mehuille, hilloille jne. Me, joilla ei tähän ole mahdollisuuttaa, joudumme ostamaan ruuat kaupasta ja se maksaa.

Odotan kuitenkin edelleen mielenkiinnolla ohjeita siitä, miten 5 henkisen perheen elättää 2100€ nettotuloilla!

Vierailija
91/134 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ex:n suku nyt voi turhasta vihoitella. Sen ex:n mielipide miehestä on meiltä kuulematta ja se on takuulla aivan toisenlainen.

Vierailija
92/134 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja pyytää uusintalaskentaa elatusavulle.

Miehen maksamaan elatusavun määrään vaikuttavat myös uudet lapset, palkan muutokset, kohtuullinen asuntolaina ja sekin, jos sinä olet kotona (eikä sinulla palkkatuloja). Tosin sinä vaikutat vain siinä tapauksessa muistakseni, jos olette naimisissa.

Ja nyt joku huutaa katkerana, että tälläisiä neuvoja anna, mutta itse olen lähivanhempi ja neuvoin lapseni isää menemään lastenvalvojan luokse, kun ei millään pystynyt maksamaan elatusapua. Minusta 1600 euron nettotuloista lähes 300 euroa on aika paljon. Tarvitseehan ne kotonakin asuvat lapset rahaa.

Elatusavun määrään vaikuttavat myös lasten äidin tulot. Jos ne paranevat, niin elatusapua voidaan pienentääkin. Mutta nyt heti mies ottaa yhteyttä sen kunnan lastenvalvojaan, jossa itse asuu. Samalla voisi valaista tätä ongelmallista asiaa, kun ei lapsiaan näe. Miehellä on siihen oikeus ja äiti voidaan ihan lailla määräämään antamaan lapset isälle. Lastenvalvoja kuitenkin ajattelee lapsen etua ja se olisi se, että yhteys isään säilyy.

Mutta jos miehen maksama elatusapu on liian iso, niin sossu maksaa siitä osan. Muistaakseni yhden lapsen minimi elatusapu on noin 140 euroa ja kahdesta se on n. 280. Mutta jos se on liian iso sen hetkisiin tuloihin, niin Kela maksaa sen erotuksen.

Vierailija
93/134 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi erittelyä tehdä menoista, kun vaihtelevat niin paljon kuukausittain. Ostan välillä paljon kaappeihin valmiiksi juttuja kun hyvä tarjous tulee eteen ja sitten on kuukausia etti juuri mitään tarvitse ostaa kun on pakastin ja kaapit täynnä ruokaa ja lasten vaatteetkin on valmiina kaikki.

Talon rakentaminen maksoi 230.000€ josta velkaa tehtiin 150.000€, loput saatiin osakkeemme myynnistä. Vajaa 800€ on lainanhoitokulut nyt ja lyhennämme jopa hiemen ylim. siinä.

Mitään muuta velkaa emme ole ottaneet kuin asuntolainaa, edes luottokorttia emme käytä, puhumattakaan mistään osamaksu ostoista.

2 vanhinta lasta on päivähoidossa 10pvä/kk, joka on ilmainen meille.

Toinen auto on tuontiauto Saksasta ja toinen haettiin Ruotsista (maksoi 10.000€ vähemmän kuin vastaava olisi Suomessa maksanut)

Emme holvaa vettä, turhat valot sammutetaan, talon lämmitys muotona maalämpö.

Sähkölasku maksetaan kerran vuodessa, on jotain 1200-1300€, tuo lasku maksetaan veronpalautuksilla.

Ruokaostoksissa katson tarkoin kilohinnan, ostan -30% tuotteita, haen sisäänheittotarjoukset kaupoista. En käytä eineksiä vaan teen itse ihan perusraaka-aineista. Leivät ostan leipomosta II-laatua.

Pesuaineet, lahjat yms. ostan jäsenetupäiviltä.

Kirppareilta ostan huonekaluja (jotka kunnostan itse), lasten leluja, liikuntavälineitä, kirjoja, lasten vaatteita, astioita yms.

Meillä ei tuhlata rahaa ostamalla Reimatecia, kun vastaavat toimivat vaatteet saa 1/3 hinnalla ostamalla Lassietecia.

Vaateliikkeissä on aina ale-tanko jossa ihan muodikaiden vaatteiden loppueriä todella halvalla.

Vasta ostin 7€:lla 30€:n kesätakin pojalle

Kavereilta ostan pusseittain heidän lasten vanhoja vaatteita.

Laitapa tarkka erittely teidän perheen menoista. Onko kenties jotain perintöjä millä autot ja talo maksettu? Jotenkin kyllästyttää tämä tällainen tuuba mitä täällä aina jauhetaan, tyyliin että 200€ elättää 15 henkisen perheen jos VAIN KATSOO MITÄ OSTAA. En tiedä missä te muut asutte ja mitä syötte ja miten elätte, mutta meidän 5 henkisessä perheessä tuo 2100€ riittäisi pelkästään asumiskuluihin ja ruokaan. Mistä raha pakollisiin laskuihin, vaatteisiin, lääkkeisiin, harrastuksiin jne?

ja mielestäni tullaan ihan hyvin toimeen. 5 henkinen perhe mekin ollaan. Asumme isossa uudessa omakotitalossa hyvällä alueella, autoja 2kpl (mersuja), minä olen kotihoidontuella. Syödään laadukasta ruokaa, lapsilla on harrastuksia, siistit vaatteet, isot kasat leluja... Ei meillä minusta mistään puutetta ole, lomallakin käydään joka vuosi joskus ulkomaillakin. Säästämme jopa kuukausittain pariin rahastoon hiukan. Kun hiukan katsoo miten kuluttaa niin hyvin pärjää. Eikös nuo elarit saa vähentää verotuksessakin? Turha niistä on vinkua.

Vierailija
94/134 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja pyytää uusintalaskentaa elatusavulle.

Miehen maksamaan elatusavun määrään vaikuttavat myös uudet lapset, palkan muutokset, kohtuullinen asuntolaina ja sekin, jos sinä olet kotona (eikä sinulla palkkatuloja). Tosin sinä vaikutat vain siinä tapauksessa muistakseni, jos olette naimisissa.

Ja nyt joku huutaa katkerana, että tälläisiä neuvoja anna, mutta itse olen lähivanhempi ja neuvoin lapseni isää menemään lastenvalvojan luokse, kun ei millään pystynyt maksamaan elatusapua. Minusta 1600 euron nettotuloista lähes 300 euroa on aika paljon. Tarvitseehan ne kotonakin asuvat lapset rahaa.

Elatusavun määrään vaikuttavat myös lasten äidin tulot. Jos ne paranevat, niin elatusapua voidaan pienentääkin. Mutta nyt heti mies ottaa yhteyttä sen kunnan lastenvalvojaan, jossa itse asuu. Samalla voisi valaista tätä ongelmallista asiaa, kun ei lapsiaan näe. Miehellä on siihen oikeus ja äiti voidaan ihan lailla määräämään antamaan lapset isälle. Lastenvalvoja kuitenkin ajattelee lapsen etua ja se olisi se, että yhteys isään säilyy.

Mutta jos miehen maksama elatusapu on liian iso, niin sossu maksaa siitä osan. Muistaakseni yhden lapsen minimi elatusapu on noin 140 euroa ja kahdesta se on n. 280. Mutta jos se on liian iso sen hetkisiin tuloihin, niin Kela maksaa sen erotuksen.

Jos ei esim 6 vuoteen ole tavannut kertaakaan, on jo kyseenalaista onko isä muka oikeasti halunnut tavata.

Vierailija
95/134 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

MEIDÄN lapsille ja meille jää ruokaan ja vaatteisiin ja lääkkeisiin ja auton ylläpitoon (täällä ei julkisia kulje töihin ei niillä pääse) eli 5 ihmiselle noin 700 e kk.ssa, niin miten voi kela laskee elatus niin että me kituutetaan tuolla summalla? eikö meidän lapsia kukaan ota huomioon laskelmissa?

Miehelläsi oli jo kaksi lasta, kun meni kanssasi yhteen. Hän on näihin lapsiin yhtä kaikki elatusvelvollinen, vaikka tekisi sata lasta lisää. Mikäli elatusvelvollisuus loppuisi sen vuoksi, että uusperheeseen syntyy uusia lapsia, niin kaikkihan sen jälkeen tehtailisivat lisää lapsia pilvin pimein.

Sinun ja miehesi ON TÄYTYNYT arvioida taloutenne siinä vaiheessa, kun olette tehneet yhteiset lapsenne. Kaikki ihmiset joutuvat pohtimaan, että onko meillä varaa kuinka moneen lapseen, jos haluamme tietyn elintason (talo, auto jne.).

Nyt ei kyllä sympatiaa heru, ette osaa kumpikaan laskea talouttanne.

Ja miehesi on turha itkeä, ettei näe edellisestä liitosta syntyneitä lapsiaan, jollei ole asiaa vienyt oikeuteen selvitettäväksi.

Vierailija
96/134 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tiedämme että lasten äiti on pankkivirkailija ja hyvässä palkassa, hänen miehensä on lakimies, hyvässä palkassa. ja heillä yksi yhteinen lapsi. niin eiköhän heillä ole kuitenkin varaa enemmän

Vaikka miehesi ex-vaimon NYKYINEN mies olisi presidentti, hänellä EI OLE elatusvelvollisuutta vaimonsa lapsiin.

Ymmärrä jo, että miehesi kahden lapsen elatusvelvolliset vanhemmat ovat miehesi ja hänen entinen vaimonsa. Pankkivirkailija ei todellakaan tienaa erityisen hyvin.

Viivalla on siis pankkivirkailija palkka ja miehesi palkka. Ei mitään muuta. Siitä katsotaan sitten molempien elatuskyky suhteessa menoihin.

Jos miehesi on jo lasketuttanut tätä elatusapuaan uusiksi, eikä siihen ole tullut muutosta, niin voi voi, kyllä se sitten on aivan oikean suuruinen elatusapu.

Teidän pitää pohtia omaa asumistanne ja elämäänne, että mihin teillä on varaa ja mihin ei.

Vierailija
97/134 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuntuu uskomattomalta että pienistä tuloista viedään vielä viimeisetkin. onnekssi olemme onnellisia perheestämme, aloitus vaan tuli purettua tänne, koska tuntuu että pienistä tuloista vielä pitää maksaa noin paljon elatusmaksuja ja lapsia ei nää. ja kyllä, lasten "isäpuoli" on lakimies ja ovela siinä, eli ei helppo meidän köyhien tallaajien lapsiin oikeuta hakea.

A) Miehesi maksaa lapsistaan minimielareita. Ei siis mitään suuria elareita, vaan pienintä mahdollista. Tuloillaan hän ei sitä kyllä pysty pienemmäksi enää saamaan ja kerroitkin jo, että sitä on laskettu uudelleen, mutta pysyi muuttumattomana.

B) Isäpuolen ammatti lakimiehenä ei mitenkään vaikuta lasten tapaamisoikeuteen. Oletteko vieneet asian käräjille? Ette taatusti. Siitä tulisi teille vain lisää ruokamenoja, jos lapset kävisivät teillä esim. joka toinen viikonloppu säännöllisesti.

C) Asutte aivan liian kalliisti tuloihinne nähden. Teidän pitää kerta kaikkiaan muuttaa johonkin muualle, jos haluatte pienentää asumiskulujanne.

Vierailija
98/134 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakin jos ovat aviossa, on kyllä elatusvastuu puolison lapsia kohtaan.

Elatusvastuuta ei sen sijan ole äidin uudella miehellä.

Vierailija
99/134 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eihän teiltä kukaan vieras niitä "viimeisiä vie", vaan miehen lapset, jotka hänen kuuluu osaltaan elättää. He kuuluvat taloudellisesti (myös) miehesi vastuulle. Voihan olla, että hänen elatusosuutensa on nyt liian suuri mutta jos jo yrititte pienennystä eikä onnistunut niin näin ei kai ole.

Ymmärrän täysin, että harmittaa, mutta jos ajattelet asiaa järkevästi niin eihän tuossa ole muuta vaihtoehtoa jos elarit on noin laskettu ja vielä tarkistettukin. Ja ne ovat tosiaan pienet.

Lasten äiti vaikuttaa ääliöltä ja on järkyttävää että on estänyt tapaamiset mutta se taas on asia erikseen. Eihän asioita voi järjestää niin, että etävanhempi maksaa vain jos saa tavata, ymmärräthän millaisia mahdollisuuksia väärinkäytöksille tämä loisi?

kaikki on alle kouluikäsiä, vanhin menee eskariin.

mutta jos tuo 300 e jäisi meille, sillä saisi lapsillekin kunnon vaatteet ja muutakin kuin perunaa ja kaurapuuroa ja maitoa.

me ei juhlita, eikä juhlia kaivatakaan.

olen köyhä tiedän sen.

mutta tuntuu uskomattomalta että pienistä tuloista viedään vielä viimeisetkin.

onnekssi olemme onnellisia perheestämme, aloitus vaan tuli purettua tänne, koska tuntuu että pienistä tuloista vielä pitää maksaa noin paljon elatusmaksuja ja lapsia ei nää.

ja kyllä, lasten "isäpuoli" on lakimies ja ovela siinä, eli ei helppo meidän köyhien tallaajien lapsiin oikeuta hakea.

Vierailija
100/134 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

voin arvata että siellä av-vakiot: miksi tehty lapsia kun ei ole varaa...ja "tottakai pitää maksaa eikä tarvitse saada tavata"

Jo tuon jälkimmäisen sanojat voivat mennä katsomaan peiliin LAPSELLA on oikeus isään ja äiti joka erottaa lapset isästä ilman mitään järjellistä syytä, siis syy lapsellinen "kun mä en haluu" tekee tälläinen äiti suunnattoman "rikoksen" sekä lapsia että isää kohtaan.

Meillä myös sama tilanne, miehellä lapsi aiemmasta suhteesta. Saivat lapsen nuorina ja kun ero tuli mies ei tajunnut pitää puoliaan ja antoi yksinhuoltajuuden naiselle.

Elarit kyllä kelvanneet mutta lasta ei saanut enää tavata ja isän vanhempiakin hyvin vähän.

Eukko jopa kiristi isovanhemmilta tapaamisia vastaan rahaa...

Ja tämä tarina on valitettavasti tosi.

MItään syytä tähän tapaamisien estämiseen ei ollut. Isovanhemmille oli jopa sanonut etttä syy on juuri se ettei vaan haluu kun ei tykkää miehestä.

Nyt lapsi on teini ja yhteys muodostumassa isään uudelleen kun saa jo itse päättää. Mutta mikään ei korvaa niitä menetettyjä vuosia. Lapsi ei vielä tiedä miksi ei ole isäänsä välissä nähnyt, mutta kunhan vielä vanhenee niin saa kyllä kuulla totuuden.

Siinähän sitten äiti selittää aikuiselle lapselleen miksi vei häneltä toisen perheen ja isän.

Olen myuös sitä mieltä että jos ei anna lasta tavata niin hoitakoot kulutkin sitten itse.

Se on kumma kun ahneille ämmille rahat kyllä kelpaa mutta lapsen parasta ei ajatella sekunttiakaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kahdeksan