Elatusmaksut ja omat lapset näkee nälkää, miten voi olla mahdollista?
tilanne siis tämä:
miehelläni on kaksi lasta aikaisemmasta avioliitosta, eronnu niiden lasten ollessa hyvin pieniä, ja ei ole sen jälkeen saanut nähdä lapsia (pieni selvennys miksi ettei tule heti haukkuja isästä: nainen mustasukkainen oli, teki miehen työn teon vaikeaksi niin että mies sai potkut kun akka ahdisteli töihin asti mustasukkaisena jne...ja naisen suku ei antanut mieheni tavata lapsia lainkaan kun akka oli ottanu lapset ja lähteny jne..mieheni oli ollu hoidossa tämän takia masennuksen vuoksi ja elämänhalu mennyt kun lapset oli viety tuosta noin vaan eikä kukaan ollut tukenut)
nyt kun meillä on kolme lasta, pieniä, olemme naimisissa kaikki on hyvin. olemme yrittäneet otta lapsiin yhteytttä ei olla saatu eikä kukaan auta. minä olen aina sanonut että ne on lapsia ja niiltä en tule ovea sulkemaan, lapset on viattomia vanhempiensa päätöksiin.
mutta minua kaivertaa yksi asia,
mieheni maksaa palkasta josta jää verojen jälkeen 1600e käteen, elatus maksuja 300e kuussa (tarkalleen jotain 286e) niin meidän perhe elää todella pienellä.
minä saan äitiyspäivärahaa verojen jälkeen 630e/kk ja lapsilisät. asumme velka talossa, pieni velka mut sitäkin lyhennettävä kk 1000e.päälle vielä sähköt veet ja kaikki mikä asumiseen liittyy.
niin miten voi olla että meidän lapsia ei oteta huomioon, lasketaan vain että mieheni elättää nämä kaksi lasta ja ei saa rahalleen "vastinetta" eli ei saa lapsiin mitään oikeutta?
tuntuu että meidän rahat menee ihan hukkaan ja emme voi vielä muutamaan vuoteen nauttia tästä ettei 300 e kuussa menisi tuonne.
jotenkin julmaa, mut näin kai se on..
Kommentit (134)
eiköhän sitten ole oikea. Menot aika suuret. Niitä ei lasketa omien menojen mukaan, varmaan keskivertoarvojen mukaan.
kamalaan tilanteeseen ovat joutuneet ap:n miehen vanhemmat lapset :(
Itse ohjasin myöskin ex-mieheni lastenvalvojan luokse, kun hänen tulonsa putosivat reippaasti. Muutos saatiin nopeasti ja helposti, eli jos ap:n mies on yrittänyt muutosta hakea, eikä sitä ole tullut, niin elatusmaksun suuruus on silloin oikein. Laki on laki... itsekin olen tähän törmännyt muissa yhteyksissä. Tosin tuo elatusmaksun pudotus alle minimin vaati minunkin nimen papereihin... olisiko tällä lasten äidillä nyt jotain tekemistä tämän kanssa? Minä allekirjoitin laput kiltisti ja palautin... entä jos äiti ei toimi näin? Eikö elatusmaksua silloin voida muuttaa? Minä en tosiaan tiedä...
Minimielatusmaksuhan nousee lapsen kasvaessa? Ainakin jonkunverran... jokuhan nuo summat jo tässä ketjussa iski pöytään. Eli ap:n mies maksaa nyt 268 e / kk kahdesta lapsesta = 134e / kk / lapsi... on jo alle minimielatusmaksun.
Mä en tajua, miten ihmiset ei kaiken vihansa keskellä pysty ajattelemaan yhtään lapsiaan, jotka ovat aikuisten sotkuihin täysin syyttömiä!!!! Nyt siis viitaten näiden vanhempien lasten äidin toimintaan.
Tosin, tässähän ei ole kuin ap:n näkemys asioista... asioilla on aina kaksi puolta. Siitä huolimatta, on ap:n mies ollut millainen sika tahansa aiemmassa liitossaan, niin lapsilla on oikeus isään. Ellei sitten isä ole hakannut lapsiaan tai muuten kohdellut heitä väärin.
Ugh!
ei, en ole mennyt tähän miehen ja exän väliin, tutustuin mieheen kun oli jo avioerot puitu ja kaikki, eli en mennyt perheen väliin.
mieheni ei ole ollut väkivaltainen tai muutenkaan perheessä kohdellut väärin.
mieheni entinen työkaveri tässä muutama vuosi kertoi käydessään ja ihmetteli miehelleni että miten se jaksoikaan niin pitkään exän mustasukkasuus kohtauksia esim oli töihin soitellut ja tivannut mitä tekee ja missä ja kenen kanssa, kun ol tehtaassa mies töissä ja rukkia ajellut. eli vainoharhasutta ollut kaikkien tiedossa.
mutta jos nyt lähtis hakemaan lasten tapaamis oikeutta, kuinka ne lapset kärsii?
murkku ikäisiä, tuleeko liikaa paineita lasten elämään, meneekö llasten teiniys sekaisin jos pommin heidän eteen tiputtaa nyt ja eivät tiedä ketä ovat ja kenen lapsia.
lapsia kun pitää ajatella,
ei se onnistu et nyt ollaan etävanhemmat vaan lasten mieli, kuinka se voi järkkyä?
ei sillä ole mitään merkitystä, että nexä on juristi.
Ja nämä lesbojutut, jotka heität - olet säälittävä. Jos exä olisi halunnut lapsen ja rahaa niin hän olisi valkannut miehen, joka pystyy maksmaan enemmän kuin minimielarit. Miehesi on alusta lähtien maksanut minimin!
on yli 12v, mutta poika ei tiedä isästään, koska luulee et tää isäpuoli on sen isä!
ja kyllä, nainen oli naisen kanssa mieheni jälkeen, niin uskomattomalta kuin se tuntuukin, mutta näin on. miehelleni oli ollut täysshokki!
nyt siis tämä lasten "isä" on lakimies ja tekee kaiken niin että mieheni on yksi saasta eikä anna mitään periksi. totta se tietää mistä vetää ettei oikealle isälle anneta oikeuksia.mutta entäs sitten, kun pojalle joskus valkenee totuus? miten saada ne väärät valheet oikaistua?
jos ne murkut alkaisivat käydä joka toinen viikonloppu syömässä jääkaapin tyhjäksi!
Tiedän monta naista jotka menneet avioon ja tehneet lapset, pienin vasta syntynyt ja eronneet ja menneet naisen kanssa kimppaan.
mitä outoa siinä on?
ihan normikäytäntö lesbo piireissä!
saa lapset ja elatukset.
terveisin nainen naisen kanssa =)
yli 10v, on ollut poikaan yhteydessä vastikään, mut poika ei tunnista kun hänellä on oma isä et mikä hullu tää mun mies on, ja pojan isäpuoli uhkaili ettei saa sinne päin olla yhteydessä jne..
Saa itse päättää tapaamisesta, ellei halua, ei mitään tehtävissä?
Mutta ottaisin silti yhteyttä lastenvalvojaan, ja kysyisin mitä voi tehdä, siellä varmaan osaavat auttaa kuitenkin?
Tiedän monta naista jotka menneet avioon ja tehneet lapset, pienin vasta syntynyt ja eronneet ja menneet naisen kanssa kimppaan.
mitä outoa siinä on?
ihan normikäytäntö lesbo piireissä!
saa lapset ja elatukset.terveisin nainen naisen kanssa =)
ei anna tavata, haluaa elarit, ja ollut eron jälkeen lesbosuhteessa, mitä vielä? ;) Ei mitään llesboja vastaan, tässä yhteydessä vaan liikaa..
on yli 12v, mutta poika ei tiedä isästään, koska luulee et tää isäpuoli on sen isä!
ja kyllä, nainen oli naisen kanssa mieheni jälkeen, niin uskomattomalta kuin se tuntuukin, mutta näin on. miehelleni oli ollut täysshokki!
nyt siis tämä lasten "isä" on lakimies ja tekee kaiken niin että mieheni on yksi saasta eikä anna mitään periksi. totta se tietää mistä vetää ettei oikealle isälle anneta oikeuksia.
mutta entäs sitten, kun pojalle joskus valkenee totuus? miten saada ne väärät valheet oikaistua?
mitä ihmeellistä tuossa on?
aikuiset ihmiset tappelee lasten huoltajuudesta jatkuvasti, kuka niitä lapsia tässä ajattelee?
ei kukaan!
Nyt heti huomenna otatte yhteyttä lastenvalvojaan, kysytte tuosta, että lapsella oikeus tietää kuka oma isä on, kun kerran isyys tunnustettukin, ei epäselvyyttä. Törkeetä lasta kohtaan. Vaikka olisi kuinka hyvä isä, tuo uusi mies, ja onnellinen perhe jne. On silti lapsella oikeus saada tietää, ja tietenkin myös saada mahdollisuus tutustua isäänsä. Jossain vaiheessa ainakin voi alkaa kiinnostaan, vaikka nyt sitten kieltäytyisikin, mutta tuon ikäinen tosiaan saa jo sanoa oman mielipiteensä, ja se otetaan huomioon.
Mutta mietin ,kun ehken tiesit miehesi tulot ,miksi tet vielä lisää lapsia ,Sinäko tulit heidän avio liiton väliin, ei ihme jos entinen vaimo on pettynyt .Nekin lapset tarvitsevat isän tukea,,ja rakkautta .Miksi et menisi töihin ,että saisit elätettyä omat lapsesi .sitä se tyhmyys teettää .
Se on surkea tosiasia, että elareitten maksajalle se mitätön 300€ on silti 300 pois talouden rahoista.
Miettikääpä ja korjatkaa jos olen väärässä, tämä on hyvin yleinen tilanne:
Tulot lähivanhemmalle, kaksi lasta,avopuoliso
nettopalkka 1600€
lapsilisä 210,50€
elarit 300€
avopuolison tulot 1800€
NETTO:3910,5
Etävanhempi
nettopalka 1800e
uusi muija vauvalomalla 1200€
lapsilisä 100€
elarit -300€
NETTO:2800€
-Molemmilla talouksilla on varmasti asuntovelkaa
-ennen ex-vaimon avopuolison ilmaantumista etätalous on saanut korotettua lapsilisää n.90€
-todennäköisesti asumistukea
tarhamaksut minimit
Vaikka kuinka isällä onkin yhtälailla velvollisuus elättää lapsiaan, se ajaa siihen tosiasiaan, että etävanhempi joutuu taloudellisesti heikompaan tilanteeseen.
Omalla kohdalla kävi niin, että sosiaali painosti nostamaan elaria jonkun utopistisen laskelman mukaisesti ja emme tähän suostuneet.
Miehellä oli pienet tulot, meilla oli esikoinen tulossa, kohtuullinen asuntolaina ja rasitteena miehen sairasloman ajalta jääneet elarirästit, joita kunnalle maksoimme. Miehen kaikki rahat ja vähän enemmänkin meni pakollisiin maksuihin, joten käytännössä elimme minun palkallani.
Sosiaalivirkailija sanoi tällöin miehelleni, ettei pidä tehdä uusia lapsia-ensin pitää hoitaa aikaisemmat.
samaan aikaan ex-vaimo veti hurjaa tilipussia(ansaitusti kylläkin) ja asui äveriään avopuolisonsa kanssa kivilinnassa.Reissasivat ja elelivät leveästi minun laskeskellessa pennejä ruokaan-sitten olisi pitänyt vielä maksaa enemmän??
Systeemi on tehty, jotta lapset eivät jäisi hunnigolle. Sopimukset ja lait ovat mustavalkoisia, on mahdotonta kirjata pykäliin kaikkia jos-tilanteita. Näinollen aina joku saa kärsiä-yleensä miehen uusi perhe.
C'est la vie!
Onneksi lapset täyttävät ennenpitkää 18v ja pakollinen maksaminen voi loppua, mutta nyt mies maksaakin vapaaehtoisesti itsenäisille aikuisille lapsilleen kun siihen on mahdolisuus:))
Elikkä eronneella(yleensä)miehellä ei ole oikeutta perustaa uutta perhettä.
ap:n mies laskettaisi elarinsa uusiksi? Tottakai niin pitää toimia. Sitten ainakin tilanne arvioidaan ulkopuolisen toimesta ja elarin ollessa sopiva, voi ap ja mies lopettaa rutinan. Jos taas elari on liian suuri miehen maksukykyyn nähden, niin onhan se ainoa kohtuus saada siitä sitten pois. Elatusvastuu on kummallakin vanhemmalla ja siinä pitää kumpaakin kohdalla oikeudenmukaisesti. Ja mahdollistahan on Kelasta saada se erotus tarvittaessa eli ei se lähi automaattisesti häviä mitään. Jos taas lähi on niin isotuloinen, että elatuskyky on hyvä, niin onhan se ainoa kohtuudellinen ratkaisu lähin osallistua isommalta osalta kuin nyt elatukseen.