Morsian pöyristyi lahjoista
http://www.iltasanomat.fi/seksi-parisuhde/art-1433697792639.html
Juttua siitä, miten ei morsiamelle lahjat kelvanneet. Myös hääsuunnittelijat neuvovat kuuntelemaan ja kunnioittamaan parin lahjatoiveita, eikä esimerkiksi antamaan kaiken maailman kippoja ja kuppeja jos niitä ei ole toivottu.
Mitä mieltä?
Aikoinaan, kun itse kerroin tänne omista häälahjoistamme (saimme siis kippoa ja kuppia vaikka ei oltu toivottu mitään mutta halutessaan sai kartuttaa häämatkatiliä), minut haukuttiin kiittämättömäksi ja vailla käytöstapoja olevaksi bridezillaksi jolle ei mikään kelpaa :D
Kommentit (142)
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 08:01"]
Jos lahjat on tärkeimmät niin ehkä kannattaa jättää häät pitämättä ja ostaa sillä järjestely kymppitonnilla mieleisiä "lahjoja"
[/quote]
Tämä on minusta kumma juttu. Me saimme todella ihania häälahjoja, mutta joukossa oli mm. Kaj Stenvallin ankkakuvalla varustettu palapeli, joka on edelleen avaamatta (häistä on viisi vuotta). Saimme peukalon kokoiset morsian ja sulhanen - nallet, jotka pölyyntyy jossain laatikossa ja lasiastian, joka on niin epäkäytännöllinen että sitä oli vaikea säilyttää missään saati käyttää. En ole näistä lahjoista millään tavalla kiitollinen, mutta siitä olen että lahjan antajat tulivat paikalle meitä juhlimaan :)
Minusta jotenkin tuntuu, että suomalaiset ei ole ylipäätään kiitollisia mistään mitä tulee juhliin. Siis vieraan ominaisuudessa. Aina löytyy valittamista ja urputtamista, ja tuntuu että harva ymmärtää miettiä mitä se valmistujaisten, tupaantulijaisten, häiden ym. järjestäminen vaatii. Olen todistanut monta kertaa, vieraana tai järjestäjänä, miten vieras saapuu paikalle nenää nyrpistäen, arkisissa vaatteissa ja lähtee mitään sanomatta tunnin kuluttua. Se on epäkohteliasta, mutta suomalaisesta on mukavampi ajatella että juhlan järjestäjä on tyytymätön nirppanokka koska täällä nyt ei muutenkaan saa kukaan koskaan olla huomion keskipiste. Sehän kertoo ylpeydestä, eikö niin?
Ja jos toivoo mahdolliset muistamiset rahana, kun ei tarvitse niitä iänikuisia koriste-esineitä ja maljakoita, niin on köyhä paska, joka yrittää maksattaa häänsä vierailla. Miksi ei voi kunnioittaa toisen toivetta?
Ennen (olen 21 joten kovin kaukaisesta historiasta ei ole kyse) juhlat järjestettiin juhlijan toimesta, juhlijan kustannuksella, sillä ajatuksella että rahaa ja vaivaa menee mutta menköön koska haluan juhlia ja kutsua rakkaat myös juhlimaan.
Eikä lahjoja tuotu KORVAUKSENA omasta osuudesta, vaan juhlan kunniaksi ja toisen muistamiseksi.
Ei vieraan tarvitse juhlasta maksaa. Tottakai kohteliasta tuoda jotain ja käyttäytyä asianmukaisesti.
Jos on vaivalloista ja kallista, pitäkää pienemmät ja halvemmat juhlat. Jos haluatte kalliit vieraan kustannuksella, laittakaa pääsymaksu.
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 08:13"]
Ja jos toivoo mahdolliset muistamiset rahana, kun ei tarvitse niitä iänikuisia koriste-esineitä ja maljakoita, niin on köyhä paska, joka yrittää maksattaa häänsä vierailla. Miksi ei voi kunnioittaa toisen toivetta?
[/quote]
Rahan pyytäminen on vaan niin mautonta, että koriste-esine on vastine sille.
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 08:21"]
Ennen (olen 21 joten kovin kaukaisesta historiasta ei ole kyse) juhlat järjestettiin juhlijan toimesta, juhlijan kustannuksella, sillä ajatuksella että rahaa ja vaivaa menee mutta menköön koska haluan juhlia ja kutsua rakkaat myös juhlimaan. Eikä lahjoja tuotu KORVAUKSENA omasta osuudesta, vaan juhlan kunniaksi ja toisen muistamiseksi. Ei vieraan tarvitse juhlasta maksaa. Tottakai kohteliasta tuoda jotain ja käyttäytyä asianmukaisesti. Jos on vaivalloista ja kallista, pitäkää pienemmät ja halvemmat juhlat. Jos haluatte kalliit vieraan kustannuksella, laittakaa pääsymaksu.
[/quote]
Joskus ne lahjat tuntuu suoranaiselta v*ttuilulta. En puhu omasta kokemuksesta, sillä ainoat juhlat joita olen juhlinut on olleet häät joten kokemusta ei laajalti ole. Mutta mitä olen kuullut ystäviltä, nähnyt itse toisten juhlissa ym, niin olen sitä mieltä että moni antaa lahjan jonka itse haluaisi, ei sellaista lahjaa jossa olisi ajateltu sitä saajaa.
Ja ei, lahjat ei ole tärkeintä juhlissa tietenkään! Mutta lahjoista tässä puhutaan.
Ja oikeasti onhan se aika koomista: pikkusiskoni on oikea esteettisyyden ylijumalatar olematta silti ylpeä tai kopea tai muiden asioihin puuttuva pilkun viilaaja. Hän vain jotenkin osaa aina löytää kaikkea kaunista, osaa yhdistellä asioita niin että kokonaisuus on harmoninen jne. Hän sulhasensa kanssa järjesti häät seurantalolla, joka oli juuri remontoitu todella kauniiksi (yleensähän ne on vähän kulahtaneita, kuten omakin hääpaikkani oli). Sisko koristeli talvihäänsä itse ja lopputulos oli hieno. He valitsivat musiikin hyvällä maulla, ruoan myös, kaiken muun. He todella näkivät vaivaa, ja lahjoista eivät maininneet mitään. Siis eivät yhtään mitään.
Se se vasta ongelma ihmisille sitten olikin :D Kun ei tiedetä että mitä tuoda, että voi voi sentään kun EI ole sitä lahjalistaa tai tilinumeroa. Sisko ajatteli, että ei halua olla ahneelta vaikuttava morsian ja uskon, että hänelle oli kohokohta se juhlien järjestäminen ja oma avioliitto. Kun katselin sitä lahjapöytää, niin kyllä mietin samaa kuin Ilta-Sanomien lainaama morsian: mitä hittoa? Neljä työssäkäyvää aikuista toi kortin ja viinipullon. Yksi perhe toi vain kortin.
Ja entä ne vieraat? Yhdellä oli farkut ja huppari - häissä! Yhdellä naisella kauluspaita ja tavalliset housut. Lapsilla puolella oli juhlavaatteet, tytöillä kaikilla mekot mutta puolella pojista farkut ja printtipaita. Jee. Kiva.
Itse aina yritän valita lahjan niin, että lahjan saaja tulisi iloiseksi. Eli itse pidän lahjalistoista tai siitä, että kerätään tiettyyn kohteeseen.
Ja kyllähän nuo iltasanomat esimerkit olivat todella tökeröitä. Häihin ei todellakaan oteta mukaan kutsumattomia vieraita. Ja viinapullo sopii korkeitaan lahjaksi miehelle joka täyttää 20-v. Jos ei muuta keksi ja joku pullo ostetaan, niin silloin ehdottomasti laadukas sampanjapullo. Tämän voi esimerkiksi säästää ja juoda ensimmäisen hääpäivän kunniaksi.
Luin sen jutun ja ymmärsin, että nykyisin häät ovat oikeasti pelkkä rahankeruutilaisuus, jota asiaa hääsuunnittelijat vielä mielipiteillääm pönkittivät.
Nro 7 tässä ketjussa ilmaisi selkeästi myös minun ajatukseni. Ennen juhlija halusi kutsua porukan kokoon iloitsemaan yhdessä eikä lahja ollut korvaus vaivannäöstä. Nykyisin hääpari on asunut yhdessä, osalla on lapsia jne. eikä väki enää tule juhlimaan liittoa vaan moni morsiuspari sanookin suoraa, että he haluavat bileet. Yhtä hyvin voisivat juhlia koirankopin uutta kattoa, avioliiton solmiminen jää sivuseikaksi.
OLen jo parin vuoden ajan ottanut sen linjan, että en mene häihin, jos pari ei ole aivan lähisukua (sisko/veli) tai jos häät eivät ole aidosti avioliiton solmimisen juhla. En halua tuhlata rahojani jonkun prinsessapäivään mökkiolosuhteissa tai ylihintaisessa ravintolassa ja kuulla jälkikäteen marinaa siitä, että nekin toi sellaisen ja tuollaisen lahjan, tappiolle meni budjetti tuonkin porukan osalta.
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 09:08"]
Itse aina yritän valita lahjan niin, että lahjan saaja tulisi iloiseksi. Eli itse pidän lahjalistoista tai siitä, että kerätään tiettyyn kohteeseen. Ja kyllähän nuo iltasanomat esimerkit olivat todella tökeröitä. Häihin ei todellakaan oteta mukaan kutsumattomia vieraita. Ja viinapullo sopii korkeitaan lahjaksi miehelle joka täyttää 20-v. Jos ei muuta keksi ja joku pullo ostetaan, niin silloin ehdottomasti laadukas sampanjapullo. Tämän voi esimerkiksi säästää ja juoda ensimmäisen hääpäivän kunniaksi.
[/quote]
Jos viinapullo oli saajansa näköinen eli täysin heidän tasoisensa?! Jotkut ihan oikeasti vaan tykkäävät juoda viinaa. Vaimolle toki voi tulla yllätyksenä, että nai juopon jos ei ole malttanut seurustella riittävän pitkään.
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 08:08"]
Jos lahjat on tärkeimmät niin ehkä kannattaa jättää häät pitämättä ja ostaa sillä järjestely kymppitonnilla mieleisiä "lahjoja"
[/quote]
Minusta jotenkin tuntuu, että suomalaiset ei ole ylipäätään kiitollisia mistään mitä tulee juhliin. Siis vieraan ominaisuudessa. Aina löytyy valittamista ja urputtamista, ja tuntuu että harva ymmärtää miettiä mitä se valmistujaisten, tupaantulijaisten, häiden ym. järjestäminen vaatii. Olen todistanut monta kertaa, vieraana tai järjestäjänä, miten vieras saapuu paikalle nenää nyrpistäen, arkisissa vaatteissa ja lähtee mitään sanomatta tunnin kuluttua. Se on epäkohteliasta, mutta suomalaisesta on mukavampi ajatella että juhlan järjestäjä on tyytymätön nirppanokka koska täällä nyt ei muutenkaan saa kukaan koskaan olla huomion keskipiste. Sehän kertoo ylpeydestä, eikö niin?
[/quote]
Mä taas en ole koskaan nähnyt moista :O Vaikea uskoa että joku tosiaan käyttäytyisi vieraana noin.
[/quote]
Tämä on minusta kumma juttu. Me saimme todella ihania häälahjoja, mutta joukossa oli mm. Kaj Stenvallin ankkakuvalla varustettu palapeli, joka on edelleen avaamatta (häistä on viisi vuotta). Saimme peukalon kokoiset morsian ja sulhanen - nallet, jotka pölyyntyy jossain laatikossa ja lasiastian, joka on niin epäkäytännöllinen että sitä oli vaikea säilyttää missään saati käyttää. En ole näistä lahjoista millään tavalla kiitollinen, mutta siitä olen että lahjan antajat tulivat paikalle meitä juhlimaan :)
[/quote]
No, jos porukka ei vaan viihtynyt sun häissä...?
Joo, on varmaan tökeröä tuoda niitä kippoja ja kuppeja, mut siltikään en tiedä onko mitään tökerömpää kuin valittaa palstoilla ja/tai lehdessä häälahjastaan?! Tällaista ihmistä en kyllä voi ymmärtää, en millään.
[/quote]
Juuri näin.
Miksi sulhaset ei yleensä (jos koskaan) ole niitä, jotka ulisee joka paikassa kun lahjat, polttarit, kampaus, kuvaaja, kakku ei miellyttänyt?
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 09:27"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ehkä eivät viihtyneet, mutta olisi kohteliasta kertoa hääparille/juhlakalulle että me tästä lähdetään. Että kiitos juhlista ja hyvää jatkoa.
Sinun kommenttisi juuri kertoo siitä itsekkyydestä mistä puhuin. "Minä en tykkää joten minä saan tehdä mitä tahdon".
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 09:34"]
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 09:27"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ehkä eivät viihtyneet, mutta olisi kohteliasta kertoa hääparille/juhlakalulle että me tästä lähdetään. Että kiitos juhlista ja hyvää jatkoa.
Sinun kommenttisi juuri kertoo siitä itsekkyydestä mistä puhuin. "Minä en tykkää joten minä saan tehdä mitä tahdon".
[/quote]
Ja millä tavalla sinä sitten olet parempi ihminen suhteessa tähän toisen kommentoijaa. Katso oma kommenttisi...en MINÄ, mutta entä kaikki muut sitten!
[/quote]
[/quote]
Ei ne juhlien järjestäjätkään aina mitään viattomia kurjien vieraiden uhreja ole. Sitä aika moni unohtaa esimerkiksi sen, että se työtön juhlija tai opiskelija, jolla menee rahaa esim. matkoihin, juhla-asuun, polttareihinkin ehkä ei voi osoittaa että tämä juuri minun päiväni on kaikkien niiden unettomien öiden arvoinen, kun ei kehtaa sanoa, että rahaa ei ole ja toisaalta haluaa osallistua. Ihan totta, kyllä ne häät tulee sille vieraallekin kustantamaan usein muuta kuin sen lahjan.
Se polttaripainostus ainakin on ihan kamalaa touhua. Niistähän lukee tälläkin palstalla monesti.
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 08:13"]
[/quote]
Mahdolliset muistamiset :D Noinhan se tosiaan esitetään, kaino pyyntö. Laittais kaikki vaan sen oikean tapansa esittää asian siihen kutsuun.
Voiko kutsun tehdä niin, että jos haluat ostaa lahjan valitse oheisesta listata, TAI älä osta mitään, jos listan lahjat eivät ole mielestäsi soveliaita? Me mm. saatiin 12 snapsilasia (ei juoda snapsia ollenkaan, ovat toimineet valkovuokkomaljakkoina n. 1-2x vuodessa) ja pöytäliina, joka on ollut kaikki nämä vuodet väärän kokoinen... eli mielummin olisi jäänyt vaikka ilman ko lahjoja.
En käy nykyään enää missään juhlissa - minulla on iso suku ja olen yksinkertaisesti saanut tarpeekseni. Jatkuvaa marinaa, mielensäpahoittamista, jopa irvailua ja suoranaista toisen loukkaamista tässä on joutunut vuosien ajan seuraamaan rakkaan sukulaisteni toimesta.
Mut tästä osallistumattomuudestani se vasta vollotus on alkanut - ei tullut vauras vanhapiikatäti meidän lapsen synntäreille/riparijuhtliin/lakkiaisiin. Ei, ei tullut, eikä tule niihin häihinkään, ei kastajaisiin, ei erojuhliin.
Eikä tarvitse tulla minun hautajaisiin. Olen järjestänyt kaiken, ei mitään juhlallisuuksia. Ämmä uuniin ja tuhkat uurnaan ja se on siinä. Ei tarvitse nyrpistellä voileipäkakulle, kauhistella muiden vieraiden tyyliä, ei yrittää näyttää surullista naamaa - vaikka ei niiden tarvitse teeskennellä, tämän tädin koko omaisuus menee hyväntekeväisyyteen.
Minulle on ihan ok että hääpari ilmoittaa rahan olevan mieluisin häälahja. Nykyään parit ovat kuitenkin eläneet yhdessä vuosiakin ja lapsiakin löytyy eli jos jonkilaista kippoa ja kuppia varmasti löytyy. Helpottaa kovasti kun vain antaa rahaa. Lahjakortit ovat myös hyvä valinta.
Lahjalistoista en itse pahemmin piittaa. Viimeksikin kävi niin, että lahjalistasta oli viety jo kaikkein halvimmat ja jäljelle oli jäänyt 150e -> lahjat. Ei meillä ollut varaa ostaa niin kallista lahjaa.
Omissa häissäni emme laittaneet mitään toivomuksia tai mainintaa lahjoista ylipäänsä. Jos joku halusi tuoda jotakin niin siitä vain. Saimme lahjaksi ihan rahaa (kymmenen hengen porukka antoi kimpassa satasen), muutaman lahjakortin, kalliin likööripullon, uunivuoan sekä pari muumimukia (emme keräile noita ja nuokin olivat niitä kympin hintaisia). Olimme kaikista lahjoista tosi iloisia.
Olen sitä mieltä, että en halua kenellekään antaa lahjaa josta en ole varma pitääkö hän/he siitä. Eli jos lahjalista on, huokaisen helpotuksesta. Jos tuntuu etten osaa ostaa vaikka viisikymppiselle tavaraa, ostan kukkia ja lahjakortin josta olen suht varma että toinen pitää. Nuorille annan rahaa, ellei toista vihjata.
Lahja ei ole antajan itseilmaisua varten.