Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Morsian pöyristyi lahjoista

Vierailija
09.06.2015 |

http://www.iltasanomat.fi/seksi-parisuhde/art-1433697792639.html

Juttua siitä, miten ei morsiamelle lahjat kelvanneet. Myös hääsuunnittelijat neuvovat kuuntelemaan ja kunnioittamaan parin lahjatoiveita, eikä esimerkiksi antamaan kaiken maailman kippoja ja kuppeja jos niitä ei ole toivottu.

Mitä mieltä?

Aikoinaan, kun itse kerroin tänne omista häälahjoistamme (saimme siis kippoa ja kuppia vaikka ei oltu toivottu mitään mutta halutessaan sai kartuttaa häämatkatiliä), minut haukuttiin kiittämättömäksi ja vailla käytöstapoja olevaksi bridezillaksi jolle ei mikään kelpaa :D 

Kommentit (142)

Vierailija
121/142 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 09:34"]

[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 09:27"]

[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 08:08"]

[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 08:01"]

Jos lahjat on tärkeimmät niin ehkä kannattaa jättää häät pitämättä ja ostaa sillä järjestely kymppitonnilla mieleisiä "lahjoja"

[/quote]

Tämä on minusta kumma juttu. Me saimme todella ihania häälahjoja, mutta joukossa oli mm. Kaj Stenvallin ankkakuvalla varustettu palapeli, joka on edelleen avaamatta (häistä on viisi vuotta). Saimme peukalon kokoiset morsian ja sulhanen - nallet, jotka pölyyntyy jossain laatikossa ja lasiastian, joka on niin epäkäytännöllinen että sitä oli vaikea säilyttää missään saati käyttää. En ole näistä lahjoista millään tavalla kiitollinen, mutta siitä olen että lahjan antajat tulivat paikalle meitä juhlimaan :)

Minusta jotenkin tuntuu, että suomalaiset ei ole ylipäätään kiitollisia mistään mitä tulee juhliin. Siis vieraan ominaisuudessa. Aina löytyy valittamista ja urputtamista, ja tuntuu että harva ymmärtää miettiä mitä se valmistujaisten, tupaantulijaisten, häiden ym. järjestäminen vaatii. Olen todistanut monta kertaa, vieraana tai järjestäjänä, miten vieras saapuu paikalle nenää nyrpistäen, arkisissa vaatteissa ja lähtee mitään sanomatta tunnin kuluttua. Se on epäkohteliasta, mutta suomalaisesta on mukavampi ajatella että juhlan järjestäjä on tyytymätön nirppanokka koska täällä nyt ei muutenkaan saa kukaan koskaan olla huomion keskipiste. Sehän kertoo ylpeydestä, eikö niin? 

[/quote]

No, jos porukka ei vaan viihtynyt sun häissä...?

[/quote]

Ehkä eivät viihtyneet, mutta olisi kohteliasta kertoa hääparille/juhlakalulle että me tästä lähdetään. Että kiitos juhlista ja hyvää jatkoa. 

Sinun kommenttisi juuri kertoo siitä itsekkyydestä mistä puhuin. "Minä en tykkää joten minä saan tehdä mitä tahdon".

[/quote]

Kuule, se morsiusparin juttusille tuleminen just silloin kun haluaa ei olekaan niin simppeli juttu joka käänteessä. Ymmärrän itse ihan hyvin liukenevat vieraat, voi olla huutava vauva tai hankala teini joka käy hermoille eikä ole aikaa odottaa että bändin soitto loppuu tai morsian tulee kaks tuntia kestävältä wc-reissulta. Ihan ok oli mulle omissa häissä. Ei niitä vieraita pysty itsekään samalla tavalla huomioida niinkin isoissa juhlissa kuin häissä. Täytyy aina vähän asettua sen toisenkin asemaan.

Vierailija
122/142 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka lahjahevosen suuhun ei saisi katsoa ynnä muuta sellaista, on mun mielestä kyllä ihan kiva lukea näistä juhlamokista täältä palstoilta. Saa omiin ajatuksiin perspektiiviä ja pystyy sitten toivottavasti tulevissa juhlissa käyttäytymään siten, että itsellä ja muilla on mukavaa. Eli tavallaan pystyy oppimaan muiden tekemistä asioista (hyvistä ja ei-niin-hyvistä).

Tiedostan kyllä toki senkin, että kaikkia on mahdotonta miellyttää, mutta aina voi yrittää. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/142 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 08:24"][quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 08:13"]

Ja jos toivoo mahdolliset muistamiset rahana, kun ei tarvitse niitä iänikuisia koriste-esineitä ja maljakoita, niin on köyhä paska, joka yrittää maksattaa häänsä vierailla. Miksi ei voi kunnioittaa toisen toivetta?

[/quote]

Rahan pyytäminen on vaan niin mautonta, että koriste-esine on vastine sille.
[/quote]
Vieraat haluavat kuitenkin muistaa jollain lahjalla hääparia, ja kun lakanoille, koriste-esineille tai maljakoille ei ole käyttöä, kun monta vuotta kuitenkin asunut jo omillaan, niin rahalahja on ainoa oikea.

Vierailija
124/142 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kutsussa lukee, että meillä on jo kaikkea, niin ostan hyväntekeväisyyslahjan kehitysmaahan, lehmän tai vuohen tai koulupukuja, mitä milloinkin. Hääparihan on kertonut, että heillä ei ole tarvetta millekään!

Vierailija
125/142 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On typerää kun ei kunnioiteta toisten antamia lahjoja, mutta jotenkin typerää myös antaa niitä kippoja ja kuppeja kun olisihan sitä periaatteessa järkevämpi laittaa rahaa sinne tilille...

Vierailija
126/142 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 10:22"]Kun kutsussa lukee, että meillä on jo kaikkea, niin ostan hyväntekeväisyyslahjan kehitysmaahan, lehmän tai vuohen tai koulupukuja, mitä milloinkin. Hääparihan on kertonut, että heillä ei ole tarvetta millekään!
[/quote]
Olisit entinen kaveri, jos tuollaisen lahjan mulle hankkisit.

Vierailija
127/142 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä arvostan lahjalistoja, koska en pidä turhasta ja tarpeettomasta krääsästä, jolla pilataan luonto ja täytetään maailma tavaralla. Jos lahjalistalta ei löydy sopivan hintaista lahjaa, sitten ei osta siltä mitään vaan keksii muuta. Raha siitä hyvä, että sen voi käyttää oikeasti tarpeelliseen. Ei lahjalistan olemassaolo tarkoita sitä, että lahjola vaaditaan. Jotkut vaan välttämättä haluavat rahaa lahjoihin käyttää niin eipä mene se käytetty raha hukkaan! Itse säädän lahjaan satsattua rahaa juhlittavan läheisyyden ja meiltä häihin osallistuvan porukan määrän mukaan (lapsethan vievät yhtä paljon tilaa kuin aikuisetkin ja heidän tarjoiluistaan laskutetaan siinä, missä muidenkin). 

Muuten olen sitä mieltä, että kukin järjestäköön juhlat sillä budjetilla mihin on varaa. Jos järjestää kalliimmat juhlat kun mihin varaa -> ei kannata turhaan odottaa, että rahalahjoina häiden hinta kertyisi takaisin. Ei se niin toimi. Kyse on molemmin puolisesta vapaaehtoisuudesta. Kutsut vapaaehtoisesti kenet haluat. Tarjoat heille sellaiset juhlat, mitkä haluat ja pystyt. Vieraat saapuvat paikalle jos pääsevät ja haluavat. Ja tuovat sellaisen lahjan kun haluavat.

Vierailija
128/142 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tosiaan mautonta valittaa asiasta lehdessä. Mä itse olisin mieluummin ilman lahjoja kuin ottaisin jotain krääsää mitä en tarvitse. Tai kippoja ja kuppeja. Kuinka paljon kahvimukeja ihminen edes tarvitsee? Vai pitäisikö vanhat heittää roskiin kun saa uusia lahjaksi? Mä en koskaan taida käsittää sitä miksi on mautonta antaa/toivoa rahaa? Sama raha sillä lahjanostajalla menee vai kaiveleeko osa omista kaapeistaan jotain lahjaksi?

Vierailija
129/142 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ihme touhua. Itse olin morsian 2 vuotta sitten ja olin tyytyväinen KAIKKIIN lahjoihin oli ne sitten tarpeellisia tai eivät niinkään. Kaikista lahjoista kuitenkin huomasimme, että niitä oli ajateltu ja rakkaudella juuri meille hankittu. Oikeesti tärkeintä oli saada kaikki läheiset yhdessä koolle juhliimme & lahjat todellakin oli se mitätön sivuseikka ! Pitää todeta, että kummilapsista osa niin tottunut saamaan kaiken, että lahjoista ei edes kiitetä, vaikka olisi kuinka suuri hankinta tehty. Näköjään näiden "hirviömorsianten"jälkikasvua joille mikään ei kelpaa, tai suuret rahamäärät ehkä. hyväksytään.

Vierailija
130/142 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ennen (olen 21 joten kovin kaukaisesta historiasta ei ole kyse) juhlat järjestettiin juhlijan toimesta, juhlijan kustannuksella, sillä ajatuksella että rahaa ja vaivaa menee mutta menköön koska haluan juhlia ja kutsua rakkaat myös juhlimaan. Eikä lahjoja tuotu KORVAUKSENA omasta osuudesta, vaan juhlan kunniaksi ja toisen muistamiseksi. Ei vieraan tarvitse juhlasta maksaa. Tottakai kohteliasta tuoda jotain ja käyttäytyä asianmukaisesti. Jos on vaivalloista ja kallista, pitäkää pienemmät ja halvemmat juhlat. Jos haluatte kalliit vieraan kustannuksella, laittakaa pääsymaksu."

Olet oikeassa ja tosiaan "ennen" oli noin ja on edelleen "paremmissa piireissä" ja mun muistini ulottuu n. 50-vuotta taaksepäin. Monelle tämän päivän morsiamelle lahjat tuntuvat olevan ykkösasia, josta otetaan mahdollisimman suuri taloudellinen hyöty ja etu irti, keinoja kaihtamatta ja vieraanvaraisuus ovat tuntemattomia käsitteitä, saati jaettu ilo hääparin onnesta.

Sain olla mukana jakamassa erään hääparin onnea ja voi sitä iloa ja riemua, kun lahjat olivat vain sivuroolissa, ei edes lahjalistoja tai tilinumeroita, vaan vieraat saivat häälahja vinkit kaasoilta ja morsiusparin vanhemmilta (lahjalista tuli vain pyydettäessä). Hyvin vaatimattomia lahjoja oli ollut hääparin mielessä, vain muutaman kympin arvoisia, vaikka vieraanvaraisuudessa ei oltu säästetty, jopa majoitus oli huomioitu pitkämatkalaisille ja illalla lastenhoitajat lapsille. Ja niin ihanaa oli kaikilla ja häitä juhlittiin lähes vuorokausi. Ja kysymys oli opiskelijaparista, joilla varmasti on jo "kaikkea", mutta halusivat antaa kutsuvieraille mahdollisuuden perinteisiin häälahjoihin, joista tarinat ja muistot säilyvät läpi elämän ja muistuttavat heitä omista häistään ja onnestaan vielä vuosien päästä lahjojen muodossa tai mahdollisesti heidän lapsiaan ja lapsenlapsiaan.

Vierailija
131/142 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annan aina rahakuoren oli sitä pyydetty tai ei, viimeksi 100€ kahdelta hengeltä ja viihdyimme paikalla aamu kolmeen.
Hääparikin jäi vielä juhlapaikalle, oli mukavat häät.

Vierailija
132/142 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime kesänä minut ja mieheni kutsuttiin häihin. Kutsujana miehen lapsuudenkaveri, jonka kanssa ei ole nähnyt pariin vuoteen tai muutenkaan ole tekemisissä. Minä en ollut nähnyt kumpaakaan ikinä. Me olemme molemmat opiskelijoita ja viime kesänä saimme molemmat osa-aikatöitä 15h tuntisopimuksilla eli käytännössä saimme vain vuokra- ja ruokarahat kokoon. Annoimme häälahjaksi 30 euron lahjakortin.

Nyt kun olen täällä vauvapalstalla pyörinyt, niin alkoi jälkikäteen hävettää lahjamme mitättömyys. En ihan rehellisesti tiennyt, että catering voi maksaa jopa 50 €/vieras ja muut kulut päälle.. Toisaalta viime kesän tuloilla tuo 30 €:akin kirpaisi. Musta on harmi, että vierailla on tuollainen "kiitollisuudenvelka", vaikka toki ymmärrän että häät maksaa. Jälkikäteen ajateltuna olisin mielummin jättänyt häät väliin kuin tuonut tuon mitättömän lahjan. Jos tältä palstalta on uskomista, niin nyt meitä ei pidetä kauhean suuressa arvossa hääparin toimesta :D

Vierailija
133/142 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 18:12"]

Viime kesänä minut ja mieheni kutsuttiin häihin. Kutsujana miehen lapsuudenkaveri, jonka kanssa ei ole nähnyt pariin vuoteen tai muutenkaan ole tekemisissä. Minä en ollut nähnyt kumpaakaan ikinä. Me olemme molemmat opiskelijoita ja viime kesänä saimme molemmat osa-aikatöitä 15h tuntisopimuksilla eli käytännössä saimme vain vuokra- ja ruokarahat kokoon. Annoimme häälahjaksi 30 euron lahjakortin.

Nyt kun olen täällä vauvapalstalla pyörinyt, niin alkoi jälkikäteen hävettää lahjamme mitättömyys. En ihan rehellisesti tiennyt, että catering voi maksaa jopa 50 €/vieras ja muut kulut päälle.. Toisaalta viime kesän tuloilla tuo 30 €:akin kirpaisi. Musta on harmi, että vierailla on tuollainen "kiitollisuudenvelka", vaikka toki ymmärrän että häät maksaa. Jälkikäteen ajateltuna olisin mielummin jättänyt häät väliin kuin tuonut tuon mitättömän lahjan. Jos tältä palstalta on uskomista, niin nyt meitä ei pidetä kauhean suuressa arvossa hääparin toimesta :D

[/quote]

Älä turhaan pode pahaa mieltä. Kyllä varmasti hääpari ymmärtää ettei opiskelijapariskunnalla ole millä mällätä. Tai joku lapsiperhe jossa toinen vanhemmista hoitovapaalla. Ei juhlia monikaan ajattele niin että jokaiselta tulee vähintään se mitä tarjoilut maksaa. Ja ainahan juhlat jotain maksaa. Se jolla on varaa kalliimpaan lahjaan niin kiva mutta ei kaikilla voi olla.

Vierailija
134/142 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 14:36"][quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 14:31"]

[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 13:52"][quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 12:30"] Jos hääpari on jo lähemmäs kolmekymppinen ja ovat asuneet tovin yhdessä, on mielestäni typerää ostaa niitä kippoja ja kuppeja ja koriste-esineitä. Aivan varmasti näillä on jo kaapit pullollaan astioita ja he tuskin käyttävät vieraan valitsemaa kippoa, vaan se jää hyllyyn pölyttymään. Samoin kaikki etiketti- ja käytöskirjat, miksi hitossa näitä pitää antaa lahjaksi? Lahjakortit ja raha häämatkatilille on mielestäni ihan hyvä käytäntö ja ilahduttaa varmasti. Jotenkin vain vierailla tuntuu olevan halu muistuttaa lahjalla omasta olemassaolostaan, ei ilahduttaa morsiusparia. Mikä näkyy näistä "kehtaavatkin valittaa lahjasta"-kommenteista. Kiva että vaivauduitte tuomaan lahjan, mutta jos tarkoituksena on vain omasta itsestään muistutus eikä minun ilahduttaminen, niin millainen lahja se oikein on?  Jos niitä kippoja ja kuppeja on pakko antaa, niin sitten jotain erikoisempaa ja hienompaa. Kuten pöytähopeasetti tai kristallilasit. Mutta ei, pitää antaa jotain kastehelmi-tuikkuja tai aaltomaljakoita, joita kukaan alle 50-vuotias ei pidä kauniina saati käytännöllisinä.  [/quote] Ei, vaan tästä ketjusta on nähtävissä se, että lahjasta ilahtuminen riippuu vastaanottajan asenteesta enemmän kuin lahjan nimenomaisesta tarpeellisuudesta. Joitain ihmisiä ei voi kerta kaikkiaan ilahduttaa juuri millään ja sitten on niitä, jotka ilahtuvat muistamisesta ja keksivät käyttötarkoituksia lahjoille eikä valita jatkuvasti kaikesta. [/quote]Terveen järjen käyttö on silti sallittua siis ei osteta tiimarityyppisiä enkeleitä tai kynttilää häälahjaksi! Miutama sattumasarjaa oleva kahvikuppikin on vaivaksi ennemmin kuin hyödyksi. Siksi lahjalista on mainio keksintö.

[/quote]

Kaikilla ei ole varaa ku siihen Tiimarin enkeliin. Tuskin mikään itse tehtykään kelpaa. Laittakaapa joku tuloraja  häävieraille seuraavaksi. Vähävaraisilta  kielletyt häät. Ensi kesän kuumin trendi.
[/quote]No, on oikeasti olemassa umpiköyhiä joille vitonen on iso raha. Eivät ryyppää eivätlä polta ja isot lääkemenot. On kuitenkin satojatuhansia ihmisiä oleva keskiluokka jolle muutama kymppi sinne tai tänne ei heilauta taloutta. Ketjuun vedetään aina ääripäät joka asiassa. Ihmisen varallisuus ei näy päälle päin aina vaan saita ihminen voi kulkea rääsyissä ja syödä koiranmakkaraa kun ei halua ns.tuhlata. Normaalijärkinen ihminen osaa käydä juhlissa tuhoamatta talouttaan. Merkittäviä juhlia ei myöskään enemmistöllä ole jatkuvasti.

Vierailija
135/142 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Duu

Vierailija
136/142 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän häämme olivat ennen kuin tämä ketju aloitettiin. Avasin häälahjoja vielä viime kesänä. Kippoja ja kuppeja. 

Vierailija
137/142 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos parin toive on ei lahjoja ja halutessa matkakassaan jotakin, pitäisi mielestäni voida palauttaa kupit häissä antajilleen. Kaaso voisi hoitaa sen, parin ei tarvitsisi nähdä kippoja.

Vierailija
138/142 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos aikoo pöyristyä lahjoista niin on parempi käyttää säästönsä haluamiinsa tavaroihin kuin hääjuhlaan

Vierailija
139/142 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me saatiin hirveä kasa LAKANOITA!!! Voi jumankauta oikeasti. Yhdet-kahdet olisi ollu ok mutta kun niitä oli 70% lahjoista (pienet n 20hengen häät) eli ainakin kymmenet niin voi morjens... Mitä ihmettä ihmisten päässä liikkuu? Ja pitäisi olla vieläpä kiitollinen??!! :D joo.. Onneksi ei ollut tuon isommat, oltais muuten jouduttu pulaan :D

minkälaisia lakanoita? millaisia kuvioita ja värejä?

Vierailija
140/142 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me saatiin hirveä kasa LAKANOITA!!! Voi jumankauta oikeasti. Yhdet-kahdet olisi ollu ok mutta kun niitä oli 70% lahjoista (pienet n 20hengen häät) eli ainakin kymmenet niin voi morjens... Mitä ihmettä ihmisten päässä liikkuu? Ja pitäisi olla vieläpä kiitollinen??!! :D joo.. Onneksi ei ollut tuon isommat, oltais muuten jouduttu pulaan :D

minkälaisia lakanoita? millaisia kuvioita ja värejä?

Me saimme yhdet lakanat vain, onneksi, emme tykänneet, annoimme appivanhemmille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän neljä