Ainakin 1-2 x/vuosi turistimatkalle ulkomaille lentelevät, voisitko kuvitella vähentäväsi reissuja vaikka 2-3 vuoden välein tapahtuviksi?
Ilmastosyistä? Eikä tällä tarkoiteta työ- tai sukulointimatkoja.
Itse olen tehnyt niin. Kyllä siihen heikentynyt rahatilannekin vaikuttaa, mutta itse lennän perheen kanssa ehkä 3 vuoden välein, kun ennen oli 1-2 vuoden välein. Euroopan ulkopuolelle menevissä kaukolennoissa pitäisin pidemmänkin välin.
Kommentit (80)
Se reittilento kulkee samalla aikataululla olin kyydissä tai en. Hulluahan se olisi ajaa puoleksi tyhjällä koneella. Sama määrä kerosiinia palaa joka tapauksessa. Eli en vähennä. Taidan lisätä lentoja, kun rahaa on nykyään enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiina tuuppaa vuodessa ilmakehään hiilidioksiidia 12 miljardia tonnia, Suomi 30 miljoonaa. Paljon kiinnostaa päästöjä vähentää, kun siitä ei ole globaalisti mitään hyötyä.
Kiina on petrannut paljon, menee kohta länsimaiden edelle ekologisuudessa.
Saudit rakentavat hiilineutraaleja kaupunkeja. Se ulina, että vain suomalainen tekee jotain ekologista, on väärä luulo.
Siltikin suomalaisten panos ilmastonmuutokseen tai sen torjumiseen on häviävän pieni.
Siis valtiollisella tasollahan nää asiat kuuluisikin ratkaista, kuten Kiinassa. Ettei kaikkea sälytettäisi yksittäisen ihmisten ja valintojensa varaan.
...toisaalta sitten taas jos vaikka diesel-ja bensakoneet kielletään valtion toimesta, tulisi ihmisiä vahvasti tukea sähköauton ja hybridin ostamisessa, eikä vain kieltää. Ekologiseen elämään siirtyminen on kallista.
Tai ei se ajatus pienituloisella lämmitä "tämä paita on valmistettu Euroopassa ja on kestävä", jos sen hinta on 150 e...ja parastakin laatua olevat vaatesetit kuluvat pesussa.
Vierailija kirjoitti:
Sen verran olen vähentänyt, että kerran vuodessa riittää. En nyt erityisesti ilmastosyistä, mutta kesällä on nykyään niin kuuma välimerellä, että pysyn suosiolla Suomessa. Talven matkasta en kyllä luovu. Talvikausi on niin pitkä ja pimeä, että edes pari viikkoa on saatava valoa ja lämpöä, että siitä selviää. Kaupunkilomat ei erityisemmin kiinnosta muutenkaan, kuten ei myöskään kaukomatkat.
Nykyään niin kuuma? Siellä on aina ollut kuuma kesällä. Jo kasarilla. Sehän on juuri parasta, että on lämmintä. 40 on itselläni raja. Sitten ei enää naurata. Joku 35 on vielä hyvä. Kun ei tarvitse tehdä mitään töitä oikeasti ja sisätilat on viileät, niin lämpöhän on vain ihanaa ja voi vain olla, uida, lepäillä varjossa ja nauttia siitä, että kerrankin ei tarvitse palella. Minä teen 3-5 matkaa vuodessa ja rakastan niistä jokaista. Aina seuraava oltava tuubissa, jotta jaksaa arkea. Lomaa saan töistä 8 viikkoa vuodessa ja lisäksi voin ottaa vielä hiukan palkatonta. En paljoa voi taloudellisista syistä ottaa, mutta jokusia päiviä kuitenkin. Esimerkiksi tänä vuonna: helmikuussa viikko ulkomailla, pääsiäisenä kaupunkiloma 4vrk, kesäkuun alussa kaksi viikkoa ja nyt olen syyskuulle varailemassa seuraavaa reissua. Se olisi 10 päivää eli to-su. Siinä on viikon vuosiloma ja pari palkatonta päivää päälle.
Vierailija kirjoitti:
Se reittilento kulkee samalla aikataululla olin kyydissä tai en. Hulluahan se olisi ajaa puoleksi tyhjällä koneella. Sama määrä kerosiinia palaa joka tapauksessa. Eli en vähennä. Taidan lisätä lentoja, kun rahaa on nykyään enemmän.
Jos kuukaudesta toiseen siinä lentovuorossa istuu vain 1-2 ihmistä, se vuoro lopetetaan.
Lopetetaanhan kannattamattomia bussivuorojakin.
En osta Kiinan krääsäpaketteja. Olkoon se minun osuuteni. Lennän sen verran kuin huvittaa. Elän muuten hyvin ekologisesti.
Välimeren kuumuus on kyllä hälyttävää. Siis alkukesän "kuuluisi" olla jotain +27, mutta ei vielä +40, joka olis heinä-elokuun lukemia vasta.
Teollisuus, vaatetuotanto, rahtilaivat, lentoliikenne. Siinä 4 pahinta. Lihansyöntiä vois vähentää, mutta sitä ei kannata kokonaan lopettaa.
En todellakaan. Kesällä on saatava pari viikkoa olla Välimerellä ja hiihtolomalla kaukohteessa. Syyskuussa käyn aina miehen kanssa treffeillä jossain kaupunkikohteessa ja pääsisäisenä käydään Alpeilla. Nämä reissut ovat henkireikiä ja saavat jaksamaan vaativaa työtä ja jatkuvaa työmatkailua.
Sillä, paljonko suomalaiset matkustaa, ei ole oikeastaan mitään merkitystä isossa kuvassa.
No en. Ihan sama määrä niitä koneita lentää olin mä kyydissä tai en.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se reittilento kulkee samalla aikataululla olin kyydissä tai en. Hulluahan se olisi ajaa puoleksi tyhjällä koneella. Sama määrä kerosiinia palaa joka tapauksessa. Eli en vähennä. Taidan lisätä lentoja, kun rahaa on nykyään enemmän.
Jos kuukaudesta toiseen siinä lentovuorossa istuu vain 1-2 ihmistä, se vuoro lopetetaan.
Lopetetaanhan kannattamattomia bussivuorojakin.
Tällaista lentoa olekaan.
Vierailija kirjoitti:
En missään nimessä. Olen jättänyt lisääntymättä, se olkoon mun antini tuohon ilmastovouhotukseen.
Sama.
Toki muutenkin "teen ilmastotekoja" eli kierrätän jne, enkä pidä asiaa "vouhotuksena", mutta paljot rahani pistän kyllä pääasiassa matkustamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä tarvitse miettiä miksi harmaa kalvo sinitaivaan edessä pysyy vaan, kun katsoo näitä vastauksia...:D (Eikä mulla vielä edes ole harmaakaihia)
Lapsuudessani taivas oli puhtaan, syvän sininen. Sellainen "huikaisevan" sininen.
Tainnut aika kullata muistot. Vai asutko Intiassa tai Kiinassa?
Ihan kuule suomalainen kakara olin, ja mulla on hyvä värinäkö ollut aina.
Oikeesti, höpö höpö. Jonkun Mumbain ja Ateenankin yllä on kalvo, Suomessa ei missään. Ihan samalta näyttää taivas nyt kuin vaikka 55v sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on tuttavapariskunta, jotka lentelevät vähintään kerran kuussa jonnekin. On shoppailumatkaa ja viikonloppuja siellä sun täällä, jalkapalloa Briteissä ja "Benskussa" airbnb-lomia jne. Matkojen anti tuntuu olevan söpöt pariselfiet nettiin, erilaisten alkoholijuomien nauttiminen terasseilla ja rahoilla leveily.
Ja juu, en ole kateellinen köyhä, vaikka teen vain max yhden matkan vuodessa.
Miten tuo on mahdollista, kuinka ehtivät ja jaksavat? Käyvätkö 8-16 päivisin töissä? Siis parin kolmen viikon välein lähtevät jonnekin kauas? Ovatko kerrallaan vaan yhden, pari yötä kohteessa? Eihän viikonlopussa ehdi mitään siellä tehdä kun aika menee matkoihin.
Onhan meitä jotka pystyy - mä olen kotona kokonaan ja puolisokin käy vain viikon-pari/kk työssä. Eläkeläiset myös. Hyvinmenestyvät yrittäjät.
Kierrätetään lähes kaikki, kompostoidaan, ajellaan sähköautoilla (40 000 km/vuosi), lämmitetään sähköllä (lämpöpumpuilla). Katolla 10 kW paneeleita. Omalla maalla jauhaa sähköä valtakunnan verkkoon 7 MW tuulimylly. Puuston nettolisäys omissa metsissä vuositasolla n. 500 m3.
Lennetään talvisaikaan lämpimään 2-3 kertaa vuodessa. Kuitenkin oma hiilijalanjälkemme lentojenkin kanssa negatiivinen, mikäli lasketaan tuulivoiman ja paneeleiden korvaavan fossiilista tuotantoa.
Itse matkustelin paljon nuorempana, mutta nykyään olen mieluummin ihan kotimaassa ja samalla tuen suomalaista yrittäjyyttä. Lisäksi eteläinen Eurooppa alkaa olla jo niin helteinen kesällä, että se ei ole enää mukavaa. Paljon aktiivisemmin jaksaa tehdä asioita ja liikkua täällä 15-25 asteen lämpötiloissa ja vehreässä luonnossa.
Vierailija kirjoitti:
Itse matkustelin paljon nuorempana, mutta nykyään olen mieluummin ihan kotimaassa ja samalla tuen suomalaista yrittäjyyttä. Lisäksi eteläinen Eurooppa alkaa olla jo niin helteinen kesällä, että se ei ole enää mukavaa. Paljon aktiivisemmin jaksaa tehdä asioita ja liikkua täällä 15-25 asteen lämpötiloissa ja vehreässä luonnossa.
Eteläisessä Euroopassa toki on keväällä se 15-25 astetta ja vehreä luonto. Itse kävin Kreikassa nyt huhti- ja toukokuussa, toissavuonna marraskuussa.
Katsotaan sitten kun pommitukset loppuu. Sitten voin tarkastella omia kulutustottumuksiani.
EI KÄY! MINÄHÄN MASENTUISIN SYRJÄYTYISIN KUOLIAAKSI!!?!?!?!!!!11
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä tarvitse miettiä miksi harmaa kalvo sinitaivaan edessä pysyy vaan, kun katsoo näitä vastauksia...:D (Eikä mulla vielä edes ole harmaakaihia)
Lapsuudessani taivas oli puhtaan, syvän sininen. Sellainen "huikaisevan" sininen.
Tainnut aika kullata muistot. Vai asutko Intiassa tai Kiinassa?
Ihan kuule suomalainen kakara olin, ja mulla on hyvä värinäkö ollut aina.
Oikeesti, höpö höpö. Jonkun Mumbain ja Ateenankin yllä on kalvo, Suomessa ei missään. Ihan samalta näyttää taivas nyt kuin vaikka 55v sitten.
Menehän nyt ulos ja katso taivaalle, jos teilläpäin on aurinkoinen keli. Ihan oikeastiko se haaleansiniharmaa on sun mielestä syvän sininen? Sellainen ruiskukan sininen (ruiskukassa on haaleitakin terälehtiä mutta tarkoitan sinisimmillään).
Lapsena ei ollut harmautta yhtään, vaan taivas oli lähes Suomen lipun ristin värinen.
En voi. Miksi tekisin niin? Rakastan matkustamista ja se on ainoa syy, miksi jaksan käydä töissä. Jos elämäni supistetaan kotona istumiseen, voin yhtä hyvin elää sosiaalituilla. En todellakaan jaksa käydä Suomessa missään. Pakolliset on aikanaan kierretty ja tylsää on. Juuri palasin parin viikon matkalta ja varailen jo seuraavaa lentoa.
Ja tunge se ilmastoposeerauksesi sinne, minne aurinko ei paista.