Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ihmeessä Suomessa voidaan teettää jopa 380 tuntia kuukaudessa ilman palkkaa?!

Vierailija
23.06.2026 |

HS Lapissa | Uupunut työntekijä nukahti koiran vesiastian ääreen: kertoo nyt palkattomasta työstään Lapissa
https://www.hs.fi/alueet/art-2000012059856.html

 

Miksi hallitusta ei kiinnosta laittaa kertakaikkiaan ulkomaisen työvoiman hyväksikäyttöä kuriin?! Ongelma on laaja (lue Paavo Teittisen jutut Hesarista ja kirjansa). Tiedon puutteesta EI ole siis kyse. Onko syy se, että hallitus haluaakin tänne orjatyömarkkinat, ja valtavan työttömyyden ja samalla ay-liikkeen alasajon paikallisella sopimisella?! Tämähän on avoimesti kokoomuksen tavoite, jos se saa jatkaa ensi kaudenkin hallituksessa. 

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työ osoittautui nopeasti uuvuttavaksi. Lähes pelkästään ulkotöissä kuluneet päivät olivat pääsääntöisesti yli 12 tuntia pitkiä. Pisin työpäivä kesti lähes 20 tuntia. Laatimansa työaikakirjanpidon mukaan hän teki kuukauden aikana töitä noin 380 tuntia. Usein yöunet jäivät hänen mukaansa alle neljään tuntiin.

Työ oli vapaaehtoiseksi tulleen ensimmäinen kosketus työelämään. Töiden alkaessa hän oli alaikäinen.

Työvuorolistoja ei työntekijän mukaan ollut. Tieto seuraavan päivän töistä tuli Whatsapp-ryhmään joskus vasta puoliltaöin."

 

Kielitaidottomuus on etu riistotyönantajille, koska oikeuksista ei tiedetä, ei osata ottaa viranomaisiis yhteyttä eikä tietenkään kuuluta suonalaiseen ammattiliittoon. Nämä siis kaikilla aloilla, jossa riistoa on tapahtunut..

Vierailija
2/13 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vapaaehtoisten mukaan kyseisellä Hetta Huskiesin tarhalla työskenteli 3–4 palkattua työntekijää ja toistakymmentä vapaaehtoista. Yritys etsii vapaaehtoisia useissa verkkopalveluissa.

YKSI rekikoiratarha Hetta Huskiesin yrittäjistä, Pasi Ikonen kertoo, että yritys on pyrkinyt vähentämään harjoittelijoiden osuutta henkilökunnasta."

 

Bisnes siis pyörii pääosin vapaaehtoisten avulla! V...u mitä  touhua. Ikosen tilin saldo on epäilemättä kuitenkin hyvä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokoomuslaista ja persulaista unelmaa! Mutta sitten ei saisi myöskään saisi saada tukea. Ja tyhjäpäät hurraa.

Vierailija
4/13 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelmahan on juuri siinä, että siellä käytettiin vapaaehtoistyöntekijöitä. Nämä eivät näy missän viranomaisten rekistereissä, joten sitä työtä on hankala valvoa, ellei joku ilmianna. Mitään tietoa ei mene vaikkapa tulorekisteriin tai verottajalle.

Vierailija
5/13 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

VIRANOMAISET ovat viime vuosina törmänneet tapauksiin, jossa Lapissa toimivat matkailuyritykset pyrkivät hämärtämään vapaaehtoistoiminnan ja työn rajaa.

”Tällaista ei ole aikaisemmin noussut esille. Se kohdistuu etenkin ulkomaalaisiin työntekijöihin, jotka eivät tunne lainsäädäntöä”, kertoo ylitarkastaja Lasse Ketola Lupa- ja valvontavirastosta (LVV).

Ketola työskenteli vuodenvaihteeseen asti ulkomaalaista työvoimaa tarkastavien henkilöiden esihenkilönä Pohjois-Suomessa.

Ketolan mukaan ilmaisten töiden teettämisellä pyritään saamaan kilpailuetua."

 

Hallitus kusettaa kansaa keskitymällä lillukanvarsiin: sotejärjestöihin. Suomen ongelmat ovat jättimäisen paljon isommat työmarkkinoilla!! Kun meno on tällaista,ei suomakainen pääse enää töihin, jos vaihtoehtona on ilmainen ulkomainen orja!  Tätä kokoomus ja EK ajavat. Mitä toivoa on suomalaisilla nuorilla ja aikuisilla Suomessa?! 

Vierailija
6/13 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoittelijat eivät taas tiedä hölynpölyä vapaaehtoistyöstä.  Samaa tehdään ympäri maailmaa vapaaehtoistyö!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/13 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, paikallisesti sovittu katsos. Tuppaa suomessa nämä yrittäjät olemaan usein mulk unpuoleisia ja meno vähän jokapuolella kuin marja alalla. Siksi täällä on ollut tähän asti liitot myös työntekijäpuolella mutta nythän niitä yritetään poistaa.

Vierailija
8/13 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessähän ei ole  työsuhde vaan palkaton vapaaehtoistyö. Työstä saa majoituksen ja ruoan "palkaksi". 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/13 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, paikallisesti sovittu katsos. Tuppaa suomessa nämä yrittäjät olemaan usein mulk unpuoleisia ja meno vähän jokapuolella kuin marja alalla. Siksi täällä on ollut tähän asti liitot myös työntekijäpuolella mutta nythän niitä yritetään poistaa.

Kyseessä ei ole työsuhde eli kyseessä ei ole paikallinen sopimus. 

Vierailija
10/13 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, paikallisesti sovittu katsos. Tuppaa suomessa nämä yrittäjät olemaan usein mulk unpuoleisia ja meno vähän jokapuolella kuin marja alalla. Siksi täällä on ollut tähän asti liitot myös työntekijäpuolella mutta nythän niitä yritetään poistaa.

Vapaaehtoistyö ei ole työtä joten liittoonkaan ei voi liittyä, win-win 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/13 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyseessähän ei ole  työsuhde vaan palkaton vapaaehtoistyö. Työstä saa majoituksen ja ruoan "palkaksi". 

Silloin kyseessä on työsuhde koska työ on vastikkeellista.

Vierailija
12/13 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan siksi, kun tulee tänne ja suostuu hommaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/13 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis näitä "talkoohengessä" juttuja ehdotellaan ihan meillekin. Me ei vain suostuta ja ei myöskään tehdä töitä ilman työsopimusta kirjallisena. Siksi meitä ei palkata ja siksi edelleen on riistoa ja varastetaan työajoista sieltä täältä pois. Menee ihan kymppejä viikossa pois rahaa. Ylitöistä ei makseta lisiä yms roistohommaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän seitsemän