Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sisarukset puolustelevat vanhempaa, joka suosii heitä

Vierailija
23.06.2026 |

Tämä aihe varmaan houkuttelee trolleja, mutta kirjoitan silti. Olemme sisarusteni kanssa omillaan asuvia aikuisia.

 

Vanhempani suosii muita sisaruksia maksamalla heille kalliita matkoja, lahjoittamalla osakkeita yms. Minulle sanotaan vain, että omillaan on pärjättävä tms. Rahallista tai henkistä apua ei siis tule, oli tilanteeni mikä tahansa.

 

Eihän tuo hyvältä tunnu. Sisarukset eivät täysin ymmärrä tilannetta. Jos nostan puheeksi eriarvoisen kohtelun, minulle vastataan toistuvasti, että vanhempi varmaan tukisi minuakin jos vain pyytäisin. Mutta kun ongelmana nimenomaan on se, että vanhempi ei tue minua missään tilanteessa.

 

Ihmettelen näitä sisarusten kommentteja, koska on ollut tilanteita, joissa olen pyytänyt tukea sisarusten ollessa paikalla enkä ole saanut mitään. Jostain syystä näistä tilanteista mikään ei ole jäänyt heille mieleen.

 

Välit sisaruksiin ovat ihan ok, mutta tämä toistuva  vanhemman ikävän käytöksen puolustelu luo välille juopaa. Tällainen on jatkunut pitkään eivätkä sisarukset suostu huomaamaan miten paljon vuosien ajan jatkunut tilanne on minua kuormittanut.

 

Oletteko te muut tällaisessa tilanteessa yhteydessä sisaruksiinne vai oletteko päätyneet katkaisemaan kokonaan välit lapsuudenperheeseenne?

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsistin todellisuutta. Mieheni perheessä sama kuvio. Tyttäret saavat kaiken, mieheltäni vaaditaan rahaa ja palveluksia.

Vierailija
2/28 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Narsistin todellisuutta. Mieheni perheessä sama kuvio. Tyttäret saavat kaiken, mieheltäni vaaditaan rahaa ja palveluksia.

Ykköselle: onko miehesi perheensä kanssa miten paljon tekemisissä? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et kai ole ahne?

Vierailija
4/28 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleistähän tuo on, aikuisten lasten suosiminen ja yksi jää aina ilman. 

Meidän suvussa se "lapsi" joka rilluttelee ja käyttää päihteisin kaikki rahat saa myös vanhemmiltaan  kaikki rahat. 

Rilluttelijan lapset kasvavat ( kieroon )  väkivaltaisessa päihdekodissa, mutta ei vanhempiensa mielestä tee ikinä mitään koskaan väärin..

Vierailija
5/28 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Narsistin todellisuutta. Mieheni perheessä sama kuvio. Tyttäret saavat kaiken, mieheltäni vaaditaan rahaa ja palveluksia.

Ykköselle: onko miehesi perheensä kanssa miten paljon tekemisissä? 

Sukulaisiaan näkee hyvin minimaalisesti. Sisaret yrittivät aikansa tunkea meille lomailemaan, mutta panin sille stopin. Äidin isä on mukava ukkeli. Muu porukka🤢

Vierailija
6/28 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän ole ihan normaalia, että aikuiset ihmiset pärjäävät ihan itse ilman vanhempien tukia.

 

Ja myös vanhemmilla on oikeus käyttää omat rahansa niin kuin haluavat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/28 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvänen aika, miksi ihmeessä ylipäänsä tuollaiseen vanhempaan olet yhteydessä, kun saa sinulle näemmä vain pahaa mieltä aikaan. 

Miehen perheessä sama, siskojensa lapsia hoidetaan taas kesä läpeensä. Meidän eivät mahtuneet aiempina vuosina mukaan, emmekä sen jälkeen ole enää pyytäneetkään, saatikka muuten pitäneet yhteyttä. Minun vanhempani auttavat (huomattavasti varakkaammat, eläkkeellä olevat = aikaa miehen vanhemmat eivät). 

Ja mainittakoon, että mieheni kyllä aiemmin heitä kaikessa jeesasi, mutta hän lopetti sen, kun huomasi, että auttaminen on ykspuolista, kun toisen puolen jeesaukset menivät vain ja ainoastaan siskojensa perheille. 

Vierailija
8/28 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmonen: oletko sisälukutaitoinen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/28 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seiska: pohdin lähinnä miten paljon sisaruksiin kannattaa olla yhteydessä, kun vanhemman käytöksen puolustelu tuntuu aika pahalta. Toisten käytökseen kun ei voi vaikuttaa. 

 

Toki ymmärrän että sisarusten tietoisesti kannattaa sulkea vanhemman käytökseltä silmänsä, jotta heille riittää hyvää kohtelua jatkossakin. Mietin vain haluanko itse siinä tapauksessa olla lapsuudenperheeseeni tekemisissä edes sisarusten kautta.

Vierailija
10/28 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutonen: toki rahansa saa käyttää miten haluaa, mutta jos osaa lapsista syrjii ja toisia suosii, niin lienee turha ihmetellä miksi kaikki lapset eivät vanhemman seuraan myöhemmin halua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/28 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et kai ole ahne?

Saamattomista avuista?

Vierailija
12/28 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän ole ihan normaalia, että aikuiset ihmiset pärjäävät ihan itse ilman vanhempien tukia.

 

Ja myös vanhemmilla on oikeus käyttää omat rahansa niin kuin haluavat.

Toisten ei näemmä tarvitse pärjätä. Sun mielestäsi ei tarvitse tasapuolinen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/28 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessä on siis vain toinen vanhempi? Entä sen toisen asenne vai ovatko vanhempasi eronneet tai onko toinen vanhempasi kuollut? Miten hän suhtautuu sinuun?

 

Mitä itse arvelet käytöksen syyksi? Sisaruksesi siis sanovat, että vanhempi auttaisi sinuakin, jos pyytäisit eivätkä ole kuulleet tilannetta, jossa pyysit apua etkä sitä saanut. Eivätkä usko sinua, vaikka olet toistuvasti asiasta sanonut. Miten toivoisit heidän suhtautuvan? Asettumaan vanhempaa vastaan?

 

Monesti tällaisissa tilanteissa on jokin selittävä tekijä. Esim. joku sisarus on aina ollut ns. auttavainen ja säilyy tässä roolissa koko elämänsä, koska asuu lähellä ja on liian kiltti ja emotyyppi. Silloin hänelle kaatuu ne vanhan ihmisen huonot päivät, kiukuttelu ja auttaminen, kun muut saavat sen hyväntuulisen vanhemman, joka lykkää satasen kouraan lähtiessä. Lasten hoitamisissa epäreiluus voi johtua niinkin raadollisesta syystä kuin siitä, että toisten lapsilla on jokin hankaluus, diagnoosi tai ovat huonosti kasvatettuja, joten heidän hoitamisensa on raskaampaa. Millaista apua sinä vanhemmalta kaipaisit?

Vierailija
14/28 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

13: en kaipaa vanhemmaltani enää yhtään mitään.  Lähinnä mietin millaista suhdetta sisaruksiin kannattaa pitää yllä, koska tämä asia hiertää toistuvasti välejä. Sisarukset myös tuovat viestejä vanhemmalta. Olen alkanut ajatella, että pääsisin helpoimmalla jos lopettaisin yhteydenpidon kaikkiin. Ei tämä muutu paremmaksi, vaikka vuodet vierivät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/28 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen onneksi ainoa lapsi, mutta olen seurannut monia ystävien sisarussuhteita ja aina niissä tuntuu olevan jotain häikkää, parhaimmissakin. Siksi olen tullut siihen tulokseen, että sukulaisiin ei kannata pitää liian läheisiä suhteita. Kohtelias kanssakäyminen tavatessa riittää, ei mitään ylimääräistä. Omastakin suvusta löytyy pari ongelmallista tapausta, viimeksi viikonloppuna siunailin, miten rajattomia voidaankin olla sisarusten kesken, kun toisen vanhempani sisarus koetti sotkeutua vanhempani asioihin kuten hän aina tekee. Miten ihminen ei tuohon ikään mennessä ole oppinut kunnioittamaan rajoja johtuu siitä, että sisarukset ovat antaneet hänen käyttäytyä niin. Tosin toisen sisaruksen kanssa välit ovat jo jäissä. Saa nähdä miten tässä käy lopulta. Jos olisivat ymmärtäneet pitää välimatkaa tähän hankalaan, niin välit olisivat paremmat.

 

Suositukseni siis on: pysy kauempana. Pidä heidät tervehtimis- ja small talk etäisyydellä samoin kuin vanhempasi. Ei kannata antaa muiden sotkea omaa elämää, vaikka he olisivat sukulaisia. Sukulaisuus ei ole syy käyttäytyä epänormaalisti.

Vierailija
16/28 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

13: en kaipaa vanhemmaltani enää yhtään mitään.  Lähinnä mietin millaista suhdetta sisaruksiin kannattaa pitää yllä, koska tämä asia hiertää toistuvasti välejä. Sisarukset myös tuovat viestejä vanhemmalta. Olen alkanut ajatella, että pääsisin helpoimmalla jos lopettaisin yhteydenpidon kaikkiin. Ei tämä muutu paremmaksi, vaikka vuodet vierivät.

Sinuna koettaisin pitää välit sellaisina, että mahdutte tarvittaessa samoihin sukujuhliin. Kokonaan välien katkaisu vasta sitten, jos eivät tätä hyväksy, vaan pyrkivät väkisin lähelle. Olen itse tehnyt näin eikä ole tarvinnut katua. 

Vierailija
17/28 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sisarukset haukkuisivat vanhempia, jotka suosivat heitä? He ovat kyllä nähneet, miten sinua kohdellaan, ja ottavat siitä mallia vähättelyllään. Jos vanhemmat alkaisivat kohdella sinua yhdenvertaisesti, se olisi heiltä pois. Joten on heidän oma etunsa, jos saavat sinut pysymään asemassasi.

Vierailija
18/28 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

13: en kaipaa vanhemmaltani enää yhtään mitään.  Lähinnä mietin millaista suhdetta sisaruksiin kannattaa pitää yllä, koska tämä asia hiertää toistuvasti välejä. Sisarukset myös tuovat viestejä vanhemmalta. Olen alkanut ajatella, että pääsisin helpoimmalla jos lopettaisin yhteydenpidon kaikkiin. Ei tämä muutu paremmaksi, vaikka vuodet vierivät.

Sinuna koettaisin pitää välit sellaisina, että mahdutte tarvittaessa samoihin sukujuhliin. Kokonaan välien katkaisu vasta sitten, jos eivät tätä hyväksy, vaan pyrkivät väkisin lähelle. Olen itse tehnyt näin eikä ole tarvinnut katua. 

Mikä tarve on käydä sukujuhlissa? Muissa kuin hautajaisissa, ja siihen riittää kirkossa käynti, jossa keskustelua ei varmaankaan juuri synny. Muistotilaisuuteen ei ole pakko mennä, eikä kyllä sinne hautajaisiinkaan. Ripille pääsyt, valmistumiset, häät, kastajaiset/nimiäiset, jotkut suvun kesäjuhlat... Mitä järkeä osallistua tuollaisiin?

Vierailija
19/28 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

17: olen ymmärtänyt tämän vuosia sitten. Tuntuu vain todella pahalta, että tämä taitaa olla se asia, joka lopullisesti tulee erkaannuttamaan minut lapsuudenperheestäni.

 

Sisarusten vanhemman ikävän käytöksen toistuva puolustelu tuntuu todella pahalta. En kaipaa elämääni tällaista lisäkuormitusta. Vanhemman käytös on jo muutenkin tarpeeksi haavoittanut minua.

Vierailija
20/28 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kaikilla sisaruksilla ihan erilainen lapsuudenkokemus. Itse olen ollut se väliinputoaja. Jossain vaiheessa otin sen puheeksi kummankin sisaruksen kanssa erikseen js vanhempieni. Sisarukset kyllä sitten ymmärsivät asian, mutta vanhempani eivät. Sisarusten kanssa ok välit. Vanhempia siedän, mutten ole tekemisissä kuin minimit. Itsehän en voi enempää tehdä, jos ei ymmärrystä asioille tule. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kuusi